רמקולים AIRPULSE A100 במבחן
האם הרמקולים היוקרתיים יפיקו גם צליל יוקרתי?
המותג AIRPULSE, נוסד לפני 20 שנה ונמצא תחת החברה EDIFIER, לצד מספר נוסף של מותגים ידועים כמו STAX, האחראי על אוזניות אלקטרו-סטטיות ומגברים או HECATE, האחראי על אוזניות גיימינג.
AIRPULSE אחראי לרמה הגבוהה יותר של רמקולים תחת מטריית EDIFIER, אך עדיין שומר על תקציב נמוך עבור התמורה שהם מביאים, כך שהמותג מתאים גם לאנשים על תקציב וגם לאנשים הרוצים להיכנס לתחום.
בנוסף, רוב הרמקולים של המותג הם אקטיביים, כלומר יש להם הגברה פנימית ואין צורך לקנות ציוד נוסף כמו ספק כוח, ממיר או מגבר, כשגם ה-A100 עליהם נסתכל היום, הם רמקולים אקטיביים מסוג Bookshelf.
רמקולים מסוג Bookshelf קיימים בשפע בשוק. למי שלא מכיר את ההגדרה, הם מגיעים בתצורת 2.0 (משמע רק שני רמקולים, כשבחלק מהמקרים ניתן לצרף יחידת סאב באופן נפרד), יחסית קומפקטיים ומיועדים לשימוש על משטח מוגבה כמו מדפים או מעמדים. הם די דומים לרמקולים מסוג מוניטור. אך בניגוד למוניטור, הם לא יתמקדו בחוויית שמיעה קריטית ויביאו את הצליל שלהם לשולחן (או למדף, תלוי איפה תמקמו אותם). הם יותר איכותיים מרמקולים רגילים למחשב, הן מבחינת הסאונד והן מבחינת חומרי הגלם.
וכמובן, גם כאן טווח המחירים יכול לנוע ממאות שקלים בודדים, לעשרות אלפי שקלים, כך שכולם יכולים למצוא משהו שמתאים לכיס שלהם.
ולפני שאתחיל בסקירה, המפרט:
- כל צד:
- טוויטר:
- סוג: Horn-loading Ribbon
- גודל: 1 אינץ'
- עוצמה: 10W
- וופר:
- סוג: דינמי
- גודל: 5 אינץ'
- עוצמה: 40W
- הגברה: דיגיטלית
- צ'יפ: TAS5754 Class-D X2
- 1: הגברת הטוויטרים של שני הצדדים
- 2: הגברת הוופרים של שני הצדדים
- טווח תדרים: 52 ~ 40,000 הרץ
- S/N: מעל 90dBA
- DIST: מתחת 0.2%
- אקטיבי
- שליטה מובנית:
- ווליום
- באס
- טרבל
- חיבורים:
- כניסות:
- RCA X2
- USB B
- OPT
- Bluetooth
- יציאות:
- SUB
- ממדים:
- גובה: 288 מ"מ
- רוחב: 160 מ"מ
- עומק: 273 מ"מ
- משקל: 5.5 קילו כל צד
- כניסות:
- צ'יפ: TAS5754 Class-D X2
- טוויטר:
מה בקופסא?
-
הרמקולים
-
שלט + סוללה
-
כבלים:
-
לחיבור שני הצדדים
-
RCA ל-RCA
-
RCA ל-AUX
-
OPTICAL
-
USB B ל-USB A
-
חשמל
-
-
שתי רגליים נוספות
-
מטלית מיקרו פייבר
-
מדריך למשתמש
-
כפפות
עיצוב
ה-A100 נראים טוב, יש להם עיצוב נקי וחלק עם גימור לכה פסנתר. כל החיבורים והאפשרויות השונות נמצאים בגב הרמקול הימני למראה אסתטי וסימטרי של שני הצדדים, אך זה גם יוצר בעיה שאדון עליה בהמשך.
איכות בנייה
התיבה עשויה מעץ MDF עמיד בעובי 18 מ"מ. מבפנים, כל תיבה מצוידת בריפוד ספוג גלי מקצועי לספיגת קול עם צינור אוורור למזעור רעשי רוח ככל הניתן. הכבלים הפנימיים מיוצרים על ידי חברת TRANSPARENT הממוקמת בארצות הברית היוקרתית וידועה בכבלים האיכותיים (והיקרים) שלה. חברת Texas Instrument אחראית על ההגברה (TAS5754), החיבורים האנלוגיים וה-SPDIF (PCM9211).
סאונד
הבדיקות בקטגוריה זו מתבצעות ללא שינויי EQ כלל, לא ברמקולים ולא במחשב. השימוש נעשה עם מעמדי הספוג והכבל USB שהגיעו באריזה ביחד עם הרמקולים ומחוברים למחשב נייד. כל זה נעשה על מנת לקבל את הרושם הבסיסי שהחברה רצתה שיהיה לרמקולים ותנו לי לעשות לכם ספוילר קטן, הוא לא איכזב. ובלי שום עיכוב נוסף, נתחיל במלאכה.
Billy Joel - All About Soul
אני כמעט וחסר מילים שאין לי מושג איך להתחיל לתאר את מה שהרגשתי בשיר הזה. ה-A100 התחילו לסחוף אותי כבר בשניות הראשונות של השיר לעבר הסאונד העוצמתי והאנרגטי שלהם שאי אפשר להישאר כאן אדיש, ומצאתי את עצמי פשוט מגביר עוד ועוד.
ה-A100 מצליחים להתקרב בצורה מאוד מרשימה למרקם והדיוק של בילי ג'ול והצליל של כלי הנגינה.
הבמה גם היא מבוצעת באופן מעולה כשהסאונד מגיע מהמרחב מקדימה ולא רק משתי נקודות בצדדים, הישג מרשים במיוחד. הזמר ממוקם באופן ברור באמצע, כשהכלים הנמצאים מסביבו גורמים לשיכור חושים ולא רציתי שהשיר ייגמר.
גם אם אין כאן סאבוופר, זה לא אומר שאי אפשר להרגיש באופן פיזי את הפאנצ'ים של התופים כשהשחזור שלהם הוא משהו שלא שמעתי קודם. שמעתי כאן בפעם הראשונה בידול בין התופים השונים לפי הפאנץ' שהגיע. הפאנץ' תורם הרבה לסאונד הכללי ולא משתלט כלל על השיר כשהוא מעודן ומאוד מדויק.
John Williams - Flying Theme
אכן כן, לא פחות מתזמורת מלאה כבר בשיר השני. מי שכבר קרא סקירות שלי, ודאי שם לב לתזמורת שמגיעה פה ושם אך בדרך כלל היא מגיעה בשביל להסביר על החולשות של המכשיר ותמוקם בשיר האחרון, אך זה לא המקרה כאן.
ה-A100 מצליחים לשחזר באופן מעולה את ההרגשה של אורקסטרה חיה מרובת כלים ונגנים. האנלוגיה הכי מתאימה כאן להפרדה בין הכלים השונים והמרקם שלהם, היא מנה במסעדת משלן. בעוד שהמנה מורכבת ממספר רב של מרכיבים ותבלינים כשכל אחד מהם הוכן בצורה שונה, עדיין ניתן להרגיש כל אחד מהם בנפרד כשהשלם עולה על סכום חלקיו. המרקם, ההפרדה, התמונתיות והבמה כאן מבוצעות באופן מעולה.
כמובן, בודדים הרמקולים שיצליחו לשחזר באופן מאוד מדויק את ההרגשה של קונצרט חי המנגן מולכם. ובעוד שה-A100 לא נמנה בין אותם רמקולים, הוא מצליח להגיע לרמת דיוק די קרובה שלא שמעתי קודם לכן ברמקולים בטווח מחירים זה.
Pink Floyd - Wish You Were Here
כשמגיע מוצר כזה טוב לסקירה, אני באמת רוצה שתהיו כאן איתי ותשמעו אותו כי אם תמונה שווה אלף מילים, סאונד שווה רבבה.
פריטת הגיטרה שהתחילה ב-0:53 הייתה לא פחות ממושלמת. הרגשתי כל פריטת מיתר וגם כמה כוח השתמשו בכל פריטה. הבמה לרגע נשמעה די אינטימית כשנגן הגיטרה מולי ללא הפרעות או הסחות דעת. כשהפוקוס עבר לזמר, הבמה פתאום נפתחה וכאן המעלה הכי גבוהה של ה-A100 השואבת את המאזין פנימה לתוך המוזיקה כשכל הצלילים נשמעים באופן מעולה במרחב מקדימה.
Guns N' Roses - Welcome to The Jungle
ובאופן פראי ואכזרי אני עובר לג'ונגל, שם הגיטרות החשמליות מחסלות את כל מי שחלש לב ולא מרפות. התופים מנגד צופים במתרחש מהצד ומחכים בציפייה כשהסולן שר תוך כדי המאבק. גם כאן, בשיר לא מרחם שכזה מצאתי את עצמי רק מגביר ומגביר ונשאב לג'ונגל. הבמה הגדולה נוכחת גם כאן עם צלילים שמגיעים מאזורים לא הגיוניים בכלל ונשמעים בבירור. ההפרדה בין הכלים רק תורמת לחוויית השמיעה המעולה כשהתמונתיות טובה אך לא מגיעה לרמה של הבמה.
ובאופן כללי
מאחר והרמקולים ממוקמים על השולחן מצידי מסך המחשב, הם מאוד קרובים גם אליי וגם אחד לשני מה שמונע מהם להגיע לפוטנציאל שלהם (ויש כאן הרבה). הבמה תתבטא באופן בו תמקמו אותם וככל שיהיו רחוקים יותר, הבמה תהיה גדולה יותר. אך עם זאת, הבמה יחסית רחבה גם כשהם ממוקמים מאוד קרוב אליי. אין לי ספק שתוכלו לחברם גם לטלוויזיה ולראות סרטים (לא חובה להוסיף גם יחידת סאב, אך מומלץ) והבמה תהיה רחבה אף יותר, הודות למיקום מרוחק יותר, הן אחד מהשני והן מהמאזינים. אך למי שכן ירצה לחבר לטלוויזיה, יצטרך לעשות זאת עם החיבורים שהזכרתי במפרט מאחר ואין כאן eARC.
בבדיקות שלי, לא עברתי את ה-60% בווליום ואין לי ספק שיכולים להגיע לווליום גבוה במיוחד (חשוב לציין שאני אוהב לשמוע מוזיקה בווליום גבוה כש-60% בשבילי היו מעל ומעבר ברוב השירים) ולא היה זכר לעיוות של הצליל.
היו פעמים (מעטות ככל שיהיו אך עדיין היו), בהן הצליל נשמע מעט צורם או חלול (ללא שינויי EQ). לאחר שהורדתי קצת מהטרבל, באמצעות הגלגל מאחור, נשמע שיש פחות צרימה אך עדיין קיימת (אם כי בקושי מורגשת). ואם כבר הזכרתי שינויי EQ, לשמיעה יותר "כיפית" הגברתי את הבאס באופן מתון אך גם כשהגברתי עד הסוף, הצליל לא היה מעוות ולא שינה מאומה בטרבל (אומנם לא הגעתי לזה אך אני משער שהדבר יכול להשתנות עם השיר והווליום ה"מתאימים").
למי שתהה למה עוזרים המעמדים, הם מאפשרים לצליל להגיע ישר לאוזניים שלכם. במידה ואתם שמים את הרמקולים ישר על השולחן ללא שימוש במעמדים מיוחדים, הסאונד יגיע מלמטה מאחר והאוזניים שלכם נמצאות מעליהם. המעמדים שמים את הרמקולים בשיפוע כך שהצליל מכוון למעלה, כלומר לראש ולא לגוף מה שמשפר עוד יותר את חווית השמיעה. יש מגוון רחב של מעמדים, עם שיפוע או גובה מסוימים ואין משהו אחד "הכי טוב" כשכל מקרה לגופו כך שאסיים כאן את הפירוט.
חוויה אישית
ה-A100 העיפו אותי כמו מרטי מקפליי בסצנה הזאת ב"בחזרה לעתיד":
אלו הרמקולים הכי טובים ששמעתי כבר הרבה זמן ורמת הביצועים שלהם תואמת לרמקולים במחיר גבוה יותר. אני לא זוכר מתי התלהבתי ככה מרמקולים שכבר ביום הראשון שקיבלתי אותם, שמעתי אותם באופן אקסקלוסיבי למשך כמה שעות רצופות (יעידו השכנים). קל מאוד לאבד את תחושת הזמן במהלך השמיעה.
הייתי אומר שהרמקול אכן מכוון בעיקר לאודיופילים על תקציב או לאנשים הרוצים להיכנס לתחום, כך שיוצרים ומפיקים אולי יעדיפו ללכת עם רמקולים מסוג מוניטור אולפני שכל המטרה שלו היא להפיק את המוזיקה כפי שהיוצר התכוון.
אני רואה כאן הרבה דברים טובים: מגוון די רחב של כניסות ויציאות (כולל יציאת סאב כך שניתן להשתמש בהם גם כמערכת 2.1), אפשרות לשליטה על הבאס והטרבל, שלט אל-חוטי והאביזרים המצורפים ובמיוחד מעמדי הספוג במידה ואין לכם מעמדים מיוחדים.
לאנשים שכבר יש להם כרטיס קול חיצוני (ממיר, מגבר ומה שביניהם), תוכלו לחבר את הרמקולים אנלוגית באמצעות כבל AUX או דיגיטלית עם כבל אופטי. מאחר ויש מגוון עצום של מכשירים, חיברתי למחשב עם USB בשביל החוויה ה"בסיסית".
עם זאת, היו מספר דברים שטיפה הציקו לי כמו אפשרויות השליטה על הווליום, הבאס והטרבל. הם ממוקמים בצידו האחורי של הרמקול הימני. בעוד שזה אכן תורם לעיצוב הנקי של המוניטורים, השליטה לא מאוד פרקטית במיוחד אם אין לכם הרבה מקום על השולחן, והרמקול הימני צמוד לקיר או לדברים אחרים. השלט הוא תוספת נחמדה עם אפשרות לשליטה לפחות על הווליום, אך הייתי רוצה לראות גם אפשרות שליטה על הבס והטרבל.
גימור הלכה מאוד יפה, עד שנוגעים בו ואפשר לראות כל טביעת אצבע או לכלוך במיוחד בתאורה חזקה. החברה לפחות מודעת לעניין הזה וצירפה מטלית מיקרו-פייבר לניקוי הרמקולים.
ייאמר לזכותם, כמות הפעמים ששלחתי את ידי לשליטה על הדברים השונים די נמוכה וברגע שכיוונתי אותם לטעמי, לא נגעתי יותר בבאס או בטרבל. מבחינת הווליום, מעבר לשלט המצורף, אני תמיד מגביר ברמקולים עד הסוף ומכוון אותו דרך המחשב באופן יותר נוח כשגם בעכבר וגם במקלדת יש לי אפשרות לשינוי הווליום. ומבחינת הגימור, אחרי שמיקמתי אותם, הם לא זזו ממקומם כך שגם כאן זו בעיה בעיקר בתחילת השימוש וגם אז, אפשר לעבור עליהם עם המטלית המצורפת.
הדבר האחרון שהפריע לי הוא הטווח. אם שמתם לב, הטווח מתחיל רק מ-52 הרץ ובדומה לסקירת המוניטורים הקודמת שלי, גם כאן לא ניתן לשמוע את הטווחים הנמוכים יותר. אך כאן, בניגוד למוניטורים מהסקירה הקודמת, יש אפשרות ליציאת סאב. אומנם זה אומר שתהיו צריכים לקנות יחידת סאב במיוחד לטווח תדרים זה, אך זאת עדיין אפשרות להתמודד עם מגבלה זו.
נראה שיש כאן הרבה יתרונות וקצת חסרונות, אך גם על החסרונות הללו, ניתן להתגבר די בקלות.
נכון, אני יודע שיש מספר לא קטן של מערכות רמקולים לקולנוע ביתי במחירים דומים המגיעים עם יחידת סאב אך לזה תוסיפו רסיבר, השקעה בתכנון מיקום הרמקולים השונים (במידה ובכלל יש מקום), קדיחת החורים בקיר והעברת הכבלים דרך הקיר עד שכל התהליך נהיה ארוך, קשה ויקר מה שמרתיע הרבה אנשים ולאותם אנשים, לא בטוח שזאת האופציה הטובה יותר.
לסיכום
אלו הרמקולים הכי טובים ששמעתי זה זמן רב. במידה ויש לכם מספיק מקום על השולחן, ה-A100 לא יגרמו לכם להתחרט. הם נותנים ביצועים מעולים ומציעים מגוון רחב של אפשרויות לשליטה או לחיבור.
המחיר עומד על 2,767 ש"ח ומגיע עם אחריות של שנתיים על ידי היבואן סי.די.לוג העובד עם החנות TMS.