מוניטור בר השגה MR4 מבית EDIFIER במבחן

טל גורן
10-12-2023 17:35

בעולם האודיו יש מספר סוגים של רמקולי מדף כשלחלקם תפקידים נוספים מאשר "רק" להאזין למוזיקה. למשל חלקם משמשים לעריכת מוסיקה והם מקבלים תוספת ״אולפני״. מה שהופך מוניטור אולפני לכזה זו העובדה שהוא מתיימר (אך לא תמיד זה מצליח) לבטל כל רמז לצבע בצליל כאשר המטרה היא להעביר את המוקלט נטו, ללא שום התערבות (מה שלא קיים במציאות), יחד עם זאת מוניטור אולפני מיועד להאזנה קרובה. זה אומר שניתן להניח אותו במרחק של מטר או קצת יותר בקו אווירי מהקלבסה, ונקבל את כל תחום התדרים. הרמקול העומד למבחן כיום אינו אולפני למרות שהוא מיועד למרחק האזנה קרוב/בינוני.

טופולוגיות רמקולים שונות

  • 1: רמקול אל-חוטי, מקרן קול

  • 2: רמקולים רגילים למחשב, מוניטורים, רמקולי HIGH END

  • 2.1: רמקולים למחשב

  • 5.1 ומעלה: קולנוע ביתי

כמובן שאתם יכולים להשתמש בכל סוג של רמקול לכל אחת מהמטרות. אין כאן באמת חוקים מוחלטים שיקפיצו את האג. ובתוך כל הקטגוריות הללו ישנם גם רמקולים אקטיבים (בעלי מגבר פנימי) ופסיבים (כאלה שצריכים מגבר חיצוני - הנפוצים ביותר כיום)

השאיפה של כל יצרן היא להשמיע את המוזיקה כפי שהיוצר התכוון. את המוניטורים האולפניים למשל קונים בעיקר יוצרים, מפיקים, מוזיקאים וכל מי שעוסק בגזרת הפקה מוסיקלית. וכמו בכל דבר בחיים, גם כאן טווח המחירים יכול לנוע מכמה מאות שקלים ועד עשרות אלפי שקלים.

ולפני שנתחיל בסקירת המוניטור MR4 מבית EDIFIER, תנו מבט במפרט

  • כל צד:

    • טוויטר:

      • צורה: כיפת משי

      • גודל: 1 אינץ'

    • וופר:

      • סוג: דינמי

      • גודל: 4 אינץ'

    • עוצמה: 25W

  • טווח תדרים: 60 ~ 20,000 הרץ

  • S/N: מעל 85dBA

  • DIST: מתחת 0.2%

  • אקטיבי

  • חיבורים:

    • כניסות:

      • RCA

      • AUX

      • TRS– מאוזן

    • יציאות:

      • AUX

    • גודל: 140X228X190

רמקול צד ימין

צד ימין

רמקול צד שמאל
צד שמאל

מה בקופסא?

  • הרמקולים

  • כבלים:

    • RCA

    • AUX

    • SPEAKER WIRE

  • מדריך משתמש

מה שבתוך הקופסא

עיצוב

הרמקולים נאים בעיצוב די סטנדרטי. אין כאן יותר חידוש עיצובי או משהו יוצא מהכלל. קופסא, כפתורים ומאחור המגבר. העיצוב נקי למראה ואין זכר לברגים מקדימה.

גם מאחור הוא נראה כמו כל רמקול מוגבר. מדובר ברמקול שבנוי נכון, סטנדרט כמו שכולנו מכירים.

חלקו האחורי של הרמקול

איכות בנייה

התיבה עשויה מעץ (MDF), הפאנל הקדמי מפלסטיק והרגליים מגומי קשיח.

מכיוון ומוניטור אמור להישאר במקום באופן יציב, אני לא רואה כאן דבר רע בשימוש בחומרים כאלה, במיוחד במחיר הזה.

סאונד

מכיוון ויש כאן שני מצבים, אפרט על כל מצב בנפרד. אך באופן כללי, לצערי ה-MR4 מתחיל רק מ-60 הרץ כך שהבאס הנמוך נפגע. בדרך כלל ברמקולים רגילים יגבילו את הטווח ויתחילו מאזור 100 הרץ אך זה כי מצרפים (או שיש אפשרות לצרף) גם סאב וופר.

רמקולי edifier-4mr

מצב מוניטור

הצליל כאן יותר ממוקד ואנליטי ואין עדיפות לטווח מסוים.

הצליל נשמע די מדויק בשירים אך אלו יצאו דופן בעיניי:

Louis Armstrong - What A Wonderful World

אני מצליח לשמוע את הקול המחוספס של לואיס ארמסטרונג בחדות ופירוט שלא שמעתי קודם ברמקולים. בזכות המרחביות המעולה, הרגשתי כאילו לואיס עומד מלפני כשהנגנים בצדדים.

Roberta Flack - Killing Me Softly With His Song

בניגוד מוחלט לשיר הקודם, כאן יש זמרת עם קול חלק. הרמקולים מצליחים גם בשיר הזה לגרום לי לחשוב שאני ממש מול הזמרת וזמרות הליווי. הרמקול היה מדויק והמרחביות שוב מפתיעה אותי מחדש כשהשירה נמצאת בדיוק במרווח שבין הרמקולים.

מצב מוזיקה

יש כאן את אותה חווית שמיעה כמו מצב מוניטור, רק שפה יש הגברה בטווח הגבוה והנמוך מה שגורם לצליל לקבל יותר נפח עם יותר כוח בבאס.

היה לי יותר כיף לשמוע במצב הזה מאחר ואני אוהב באס אם כי הטווח הגבוה יותר נשמע לעיתים קצת חלול או צורם (לאוזן מאומנת) כך שיש כאן יתרונות וחסרונות. עם זאת, יש את האפשרות לשלוט על העוצמה של הטרבל והבאס לחוד כך שאם אתם מרגישים שיש ממשהו יותר מדי (או פחות מדי), תוכלו לשנות לטעמכם. וכשניסיתי להוריד קצת מהטרבל, נראה שהבעיה נפתרה, אך באותה מידה ניתן גם להגביר רק את הבאס במצב מוניטור.

בשיר Big Boi - Kill Jill

הרמקולים הביאו פאנץ' הדומה מאוד לסאב וופר אך בעוצמה חלשה יותר כך שעדיין יש פאנץ' למי שאוהב את זה. עם זאת, בגלל שהטווח מתחיל רק מ-60 הרץ, לא שומעים את הבאס הנמוך שמגיע בזמן 2:04 והרגיש קצת חסר, אך הרבה אוזניות או רמקולים לא מצליחים להשמיע אותו או שמשמיעים בצורה לא טובה.

ובאופן כללי יותר

הרמקולים ממש הפתיעו אותי לטובה. יש כאן רמת פירוט טובה ומרחביות מעולה ולמרות שיש רק שני רמקולים, המרחביות גורמת לצליל להישמע כאילו יש שלושה, השניים שנמצאים בצדדים ומהם נשמעים כלי הנגינה בנוסף לאחד באמצע, האחראי לשירת הזמרים (גברים ונשים כאחד).

הצלחתי להגיע לווליום גבוה במיוחד מבלי לשמוע עיוותים או צרימות. אומנם אין כאן סאב וופר והטווח מתחיל רק מ-60 הרץ, אך לשירים עם באסים מעל ה-60 הרץ, הרמקולים מביאים פאנץ' כמו סאב וופר קטן רגיל, במיוחד במצב המוזיקה.

כמובן, האיכות תשתפר ככל שתחברו את הרמקולים לממיר או כרטיס קול טוב יותר אך גם בחיבור פשוט לטלפון או למחשב הצליל נשמע טוב, במיוחד במצב המוניטור.

חוויה אישית

מוצר נוסף מבית EDIFIER הגיע לחיקי וגם הפעם נראה שהחברה רושמת עוד הצלחה.

הצליל נשמע טוב בשני המצבים כשניתן כבר בשניות הראשונות להבחין בשינוי בחתימת הצליל בין שני המצבים גם אם פשוט חיברתי לטלפון.

אהבתי את האפשרות להחליף בין מצב מוניטור למצב מוזיקה (או שמיעה רגילה) ואני חושב שעוד מוניטורים צריכים להוסיף אותה. רוב המוניטורים יהיו בדיוק כך, מוניטורים ותו לא. כמובן, אם בדיוק לשם כך קניתם אותם, מעולה!
אך כשתרצו לשמוע מוזיקה באופן "כיפי" ולא אנליטי, לרמקולים רגילים יש את היתרון כך שהשילוב הזה לדעתי מבורך.

שלא תבינו אותי לא נכון, אפשר בהחלט לשמוע מוזיקה במוניטורים אך הם מאבדים את אלמנט ה"כיף".

אך לא הכל מתוק, יש כאן כמה דברים שנפגעו על מנת לשמור על המחיר נמוך ככל הניתן.

הפאנל מפלסטיק יכול להישרט בקלות כך שצריך להיזהר. בנוסף, הטוויטר עשוי ממשי והוא מאוד רך ויכול להתקפל פנימה במגע קל. במידה והוא מתקפל ולא חוזר חלילה, הצליל היוצא ממנו ייפגע ולתקן את הקיפול אומר לפתוח את הרמקול ולגשת לטוויטר מבפנים.

מאחר ואני לא רואה ברגים, כנראה שיש שימוש בדבק כך שתהליכי הפירוק וההרכבה יהיו מסובכים ועלולים לגרום ליותר נזק, מה שאומר שעדיף לשלוח את הרמקולים למעבדה מה שייקח זמן וכסף.

ומבחינת החיבוריות, האפשרויות די מוגבלות. אין חיבורים דיגיטליים או בלוטות', אין אפשרות לחיבור סאב כשרוצים פשוט לשמוע מוזיקה או לשמוע תדרים הנמוכים יותר מ-60 הרץ.

אך בסוף היום, ה-MR4 עושה עבודה די טובה ומכוון הרבה מעל המחיר הזעום ש-EDIFIER דורשים עליו.

בדור הבא הייתי רוצה לראות חומרים קצת יותר איכותיים ואת השליטה על הבאס והטרבל מקדימה או בצד כמו ברוב הרמקולים של חברת EDIFIER, בשביל שליטה קלה יותר.

לסיכום

ה-MR4 קטן במחיר אך גדול באיכות ומהווה דגם כניסה תקציבי לעולם המוניטורים כשאפשר ליהנות ממנו גם במצב מוזיקה אחרי שמסיימים את העבודה ולא תופס הרבה מקום.

המחיר עומד על 400 ש"ח עם אחריות למשך שנה על ידי היבואן C.D. LOG העובד עם החנות TMS.

 

מעבר לתגובות בפורום