רסיבר Denon 8500HA במבחן

תמיר עיואן
03-11-2021 10:06

בחודש מאי האחרון השיקה דנון את רסיבר הדגל שלה מחדש! ה-8500HA שכולל הגברה ל-13 רמקולים! תמיר עיואן עם הפרטים.

אם אתם נהנים כמוני מקולנוע ביתי סוחף, ובניתם במו ידיכם חדר קולנוע ביתי, ברור גם לכם שאין באמת תחליף לרמקולים שעוטפים אתכם מכל הצדדים מחוברים לרסיבר קולנוע מתאים. מגבר הקולנוע הביתי משמש כמוח והשרירים של כל מערכת קולנוע ביתית ויבטיח שהסרטים בהם אתם צופים יישמעו עוצמתיים, מפורטים ודינאמיים, ויעניק לכם את החוויה המושלמת.

תקציר מנהלים

הסקירה הזו מעמיקה במיוחד, אז אתקצר למאותגרי הקשב: אם אתם מחפשים להעצים את חווית הקולנוע הביתי לשיאים חדשים ואתם מתכוונים לחבר 13 רמקולים, ה- AVR-X8500HA הוא בדיוק הרסיבר שאתם צריכים. לא רק שתקבלו את הסאונד הסוחף בכל פורמטי האודיו הרב ערוצי שתוכלו להעלות על הדעת, תהנו גם מתמיכה באיכות תמונה עד 8K וחיבור HDMI 2.1 מלא שיתמוך בכל אמצעי התצוגה הקיימים כיום. למרות שנראה שמערכת הכיול אודיסי מתקשה לעמוד בתחרות, היא עדיין מספקת את הסחורה בשילוב עם האפליקציה בסלולרי. רבים ישבו עד כה על הגדר וחיכו להתייצבות השוק, והנה זה בא. דנון מספקים סאונד רב ערוצי מעולה וחוויה שקשה לעמוד בפניה.

שנתחיל?

לאחר שסקרתי כאן את ה- Anthem 1140, היה זה רק מתבקש שאקבל לידי את הקונקורנט שאך לאחרונה נולד. בחודש מאי האחרון השיקה דנון את רסיבר הדגל שלה מחדש! ה-8500HA. המכורים לערוץ ההיסטוריה זוכרים בוודאי שבמהלך 2018 הושק ה- 8500H שכלל תמיכה ב- 4K ו- HDR בסיסי. 

עתה מושק ה-Denon 8500HA שכולל תמיכה מלאה ב- 8K, תקן HDMI 2.1 במהירות מקסימלית של 40Gbps, תמיכה מעודכנת ב- HDR 10+, Dynamic HDR, HLG (Hybrid Log Gamma) ודולבי וויז'ן.  בקיצור – כל החבילה!

זוכרים את הפדיחות לפני שנה וחצי, שדרשו הוספת קופסא חיצונית שתאפשר 4K 120fps? אז עכשיו סוף סוף ה- HDMI 2.1 מלא, ללא גליצ'ים ושטיקים!

Made in Japan

האמת, התגעגעתי. בכמה רסיברים נתקלתם לאחרונה שכתוב עליהם ללא ניואנסים שהם מיוצרים ביפן? אז הרסיבר הזה יוצר מפורשות שם, וכיאה לדגם על בייצור בקנה מידה קטן יחסית, הוא עובר בקרת איכות מחמירה ביותר.

denon - מבט מאחור

מידות ומשקל

הרסיבר הזה הוא מפלצת קטנה. במשקל 23.3 קילו, גובה 26 ס"מ כולל אנטנות, ועומק 49 ס"מ, מדובר ברסיבר שדורש מקום מכובד. לשם הפרופורציות, אחיו הצעיר יותר 6700H שוקל 8 קילו פחות, קצר ב-10 ס"מ ונמוך ב-3 ס"מ.

הכירו את הכלההכירו את הכלה

על הנייר

הרסיבר תומך בכל פורמטי האודיו שקיימים, כולל הפורמטים השיגרתיים Dolby Atmos, Dolby Atmos Height Virtualization, DTS:X, DTS Virtual:X, Auro-3D, IMAX Enhanced אולם גם ב-DTS:X Pro שמספקת תמיכה ב- 13 רמקולים. איפה נחבר 13 רמקולים? תחזיקו חזק, זה מגיע.

כדי לא לאכזב את לקוחותיה שרק רכשו במיטב כספם את ה-8500H , דנון מבשרת שהם יוכלו לשדרג תמורת שקלים מועטים את כרטיס ה- HDMI שלהם, כך שיתמוך ב-HDMI 2.1 ב- 40Gbps. את התמיכה ב-  DTS:X Proיקבלו בעלי 8500H באמצעות עדכון תוכנה.

טבלה מרכזת בין 8500H ל-8500HA

טבלה מרכזת בין 8500H ל-8500HA

וידאו

כידוע, רסיבר עכשווי נדרש לתמוך גם בתקני הוידאו העדכניים, וה-X8500HA מצטיין גם כאן:

- HDMI 2.1 ב-40Gbps

- DHCP 2.3 בכל 8 הכניסות ו-3 יציאות ה- HDMI: לצורך ההמחשה הפשטנית אציין שהמדובר בגרסת התקן העדכנית ביותר לשם העברת מידע על גבי הרשת.

- 8K 60 fps

- 4K 120 fps

- HDR 10+, Dynamic HDR, HLG (Hybrid Log Gamma) ודולבי וויז'ן

- התאמת איכות תכנים מרזולוציית FHD ו- 4K כך שיותאמו לרזולוציית 8K.

הגברה

המדובר ברסיבר הרב ערוצי שמספק הכי הרבה ערוצי הגברה. נזכיר שהתחרות הצטמצמה לאחר שאונקיו שכוללת גם את המותגים אינטגרה ופיוניר, נקלעה לקשיים, ולכן בפועל נותרו רק ימאהה, ארקאם ואנתם מול מרנץ ודנון. 

בעוד Anthem 1140 כולל עיבוד ל-13 ערוצים, אולם מגביר רק 11, ה- 8500HA מגביר את כל ה- 13, ובאיזה עוצמה! היצרן מדווח שהרסיבר יספק 150 וואט לערוץ ב-8 אוהם כאשר מוגברים 2 ערוצים בלבד. הצריכה הכוללת של הרסיבר היא 900 וואט. 

קדמיים:

150W + 150 W (8 Ω/ohms, 20 Hz – 20 kHz with 0.05 % T.H.D.)

190W + 190 W (6 Ω/ohms, 1 kHz with 0.7 % T.H.D.)

סנטר:

150W (8 Ω/ohms, 20 Hz – 20 kHz with 0.05 % T.H.D.)

190W (6 Ω/ohms, 1 kHz with 0.7 % T.H.D.)

סראונד:

150W + 150 W (8 Ω/ohms, 20 Hz – 20 kHz with 0.05 % T.H.D.)

190W + 190 W (6 Ω/ohms, 1 kHz with 0.7 % T.H.D.)

סראונד אחורי/אטמוס/Front wide

150W + 150 W (8 Ω/ohms, 20 Hz – 20 kHz with 0.05 % T.H.D.)

190W + 190 W (6 Ω/ohms, 1 kHz with 0.7 % T.H.D.)

בחלון הרסיבר תוכלו לראות במלוא תפארתו את השנאי העצום שמספק את הכח לכל 13 הערוצים יחדיו.

שנאי ענק במרכזשנאי ענק במרכז

חיבור למקורות

מבחינת חיבורים, אני מסודר: 

- 7 כניסות HDMI מאחור, כניסת HDMI אחת בחזית ו-3 יציאות HDMI מאחור: 2 ראשיים, אחת מהן תומכת ב- eARC, ואחת ל- zone 2 הם די והותר. לאחר חיבור למספר יציאות במקביל מצאתי שכמו ה- Anthem 1140, גם הדנון אינו מסוגל למתג את יציאות ה- HDMI ולכן מספק סיגנל קבוע לכולן.

יציאות

- הנוכחות של כניסות קונפוננט וקומפוזיט, אנלוגיות, פטיפון Moving magnet וחיבור אופטי, יוודאו שגם אם יש לכם מקור ותיק, תוכלו לחבר אותו בקלות. 

- ניתן לחבר עד שני סאב וופרים במקביל.

גב הרסיברגב הרסיבר

בנוגע ל- Upscale, הרסיבר יודע לקחת תוכן ב- 1080p או 4K, ולשפר אותו כך שיוצג באופן מיטבי בטלוויזיות התומכות ב-8K.

UpscaleEco mode

כדי לאפשר לנו להקטין את הוצאות החשמל, דנון התקינה ברסיבר זה מצב חסכוני ECO. במצב זה מכובה רכיב ההגברה של 13 הערוצים, אולם רכיב הפרוססינג נותר פעיל. זה נוח מאד במידה ותרצו להשתמש ברסיבר הזה כפרוססור בלבד, ולשם הגברה להשתמש במגבר חיצוני. כך תוכלו ליהנות מיכולת העיבוד של הרסיבר, תוך הפחתה משמעותית של צריכת החשמל שלו. 

בנוסף הוטמעה פונקציה שמכבה אוטומטית את ספק הכוח כאשר היחידה אינה בשימוש, ובכך להפחית שימוש עודף בחשמל.

Pre Amp

רגע לפני שאתם שוקלים להשתמש ברסיבר הזה כפרוססור בלבד, או לצרף לו מגבר כח, כדאי שתנסו אותו גם ללא הגברה חיצונית. למרות שהסט אפ הכולל שחיברתי לרסיבר היה של 13 רמקולים, ביצועיו הבהירו חד משמעית שיש לו עוצמה מספקת גם ללא מגבר נוסף.

עם זאת, ניתן כמובן להשתמש ברסיבר זה גם כ- Pre Amp שיבצע את הפרוססינג, ולהפעיל את ה- Eco Mode לשם כיבוי ההגברה.  

Hi-Res Audio Streaming

בנוסף על תמיכתו בכל פורמטי האודיו הרב ערוצי, ניתן ליהנות גם מסטרימינג של מוסיקה באיכות גבוהה באמצעות טכנולוגיית עיבוד שמע AL32 שכוללת תמיכה באיכות דגימה של עד 192kHz/24 Bit מסוג ALAC, FLAC ו-WAV, אולם גם DSD 2.8MHz ו- 5.6MHz, דרך חיבור ה- USB הקידמי, או בהזרמה תוך חיבור לרשת הביתית.

שירותי הזרמה מובנים

מצאתי את ה X8500HA מאד נוח להזרמת מוסיקה. מבחר השירותים להזרמה כולל את Tidal, Deezer Spotify, Napster, SoundCloud, Amazon Music ואחרים. בניגוד לדגם X8500H, אותו החליף, הרסיבר הזה מאפשר גם הזרמה ישירה מ- Roon .הזרמה מקומית תיתכן גם עם Apple AirPlay 2 אולם מכיוון שאין לי סלולרי של אפל, לא יכולתי לבחון זאת. במידה ואתם מאחסנים את הקבצים על שרת ברשת הביתית, כדאי שתדעו שהרסיבר הזה מסוגל להזרים מוסיקה מכל שרת DLNA באמצעות ממשק פשוט להפעלה.

הזרמה במספר חדרים במקביל

דנון מאפשרים לנו גם לפצל את השימוש ב- 13 הערוצים המוגברים בעד 3 אזורים נפרדים. אלו שלא ישתמשו ב- 13 ערוצים בחלל אחד, יוכלו לפצל את הערוצים במספר חללים בבית, כדוגמת המרפסת, האמבטיה או בחצר. גם את יציאות ה- HDMI ניתן לפצל באופן דומה. לדוגמא, לחבר טלוויזיה בסלון, וטלוויזיה נוספת במרפסת, כאשר כל אחת תישלט בנפרד.

על מנת לאפשר הזרמת מוסיקה נפרדת בכל אזור, באמצעות אפליקציות הסטרימינג שפורטו מעלה, דנון הטמיעה את אפליקציית HEOS החינמית שמאפשרת להאזין למוסיקה בכל מקום אליו העברתם חיווט רמקולים מהרסיבר. ה- HEOS המובנה יאפשר לכם בקלות גם להשמיע מוסיקה זהה בכל החללים יחדיו, במצב מסיבה. 

אפליקציית HEOSאפליקציית HEOS

עוזרת קולית

כיאה לטרנד העכשווי, גם הרסיבר הזה כולל תמיכה בקבלת פקודות קוליות מהעוזרות הפופולריות אלקסה וגוגל.

קישוריות 

בעת התקנת הרסיבר תידרשו להבריג בגבו 2 אנטנות, האחת לבלוטות'  - הרסיבר תומך בגרסה 4.2 - והשניה ל- WIFI. הקישוריות האלחוטית תאפשר לכם לתקשר עם הרסיבר דרך האפליקציה. בנוסף, תמצאו בגב הרסיבר חיבור לרשת קוית שיאפשר לכם לחבר הרסיבר בחיבור יציב וקבוע לרשת הביתית. 

שלט רחוק

כיאה למכשיר הדגל, מתקבל איתו שלט ענק, בעל תאורה אחורית. יש לציין שלמרות שהתאורה האחורית אמורה להידלק לאחר הזזת השלט, היא נדלקת לחליפין גם במהלך סרט, כתוצאה מרעידות באסים או תזוזה שלי על הספה. כתוצאה מכך, השלט פשוט נדלק וכבה בתדירות גבוהה, ברוב המקרים שלא בכוונה להשתמש בו. 

התקנה

מסכי ההדרכה של דנון מובילים אותי שלב אחרי שלב, בתמונות ברורות, משלב איתור כבל הרמקול המתאים, דרך גילוף הבידוד ועד לחיבורו הנכון לרסיבר. המנוסים עלולים לראות בזה שלב מייגע, ועם זאת חשוב לבצע זאת נכון על מנת לודא חיבור כל הרמקולים.

התקנה

דנון מספקים עם המוצר דף הכולל מדבקות לסימון הרמקולים על החוטים. בעוד בעלי מספר מועט של רמקולים עשויים לראות בזה עזר מיותר, אני דווקא מצאתי בכך ערך מוסף משמעותי, בשל מספר הרמקולים הגדול אותו אני נדרש לחבר.

דף הכולל מדבקות לסימון הרמקולים על החוטים

חווית סראונד היקפית

רצה המזל וכשבניתי את חדר הקולנוע, הכנתי צנרת וחיווט ל-13 רמקולים: כלומר בנוסף על השניים הקידמיים, סנטר, שני סראונד, שני סראונד אחורי ו-4 אטמוס, גם שני front wide. בקיצור, הכנתי ריכבי לחורף.

היו בטוחים שלאחר שתחברו את הרסיבר הזה ל-13 רמקולים ותמצאו שהוא ממצא את המקסימום לכל פורמט עדכני אפשרי, כגון:

- 7 רמקולים היקפיים ו- 6 רמקולי אטמוס

- 9 רמקולים היקפיים ו- 4 רמקולי אטמוס – התצורה שלי

- Auro-3D או DTS:X Pro עם 13 רמקולים

לשם הנאה מקסימלית, נדרש כמובן להשקיע בתשתית מתאימה ולהתאים את הרמקולים לחלל, אבל זה כבר נושא לכתבה אחרת. 

Audyssey MultEQ XT32

במיוחד ברסיבר-על שכולל 13 ערוצים הגברה נפרדים, אני מוצא שלמערכת הכיול יש תפקיד קריטי במיצוי הביצועים וההשקעה הכספית המכובדת. ראוי לציין שחלק מהמתחרים שעברו למערכות כיול שנעזרות במחשב וכוללות אלגוריטמים מתקדמים שמתעדכנים מעת לעת. ביניהם נציין את אנתם שכוללת את מערכת ה- ARC, אונקיו וארקאם שהטמיעו את דיראק, דנון ממשיכה לבחור במערכת כיול ותיקה ומוכרת שמובנית בתוך הרסיבר ונתמכת גם באפליקציה חיצונית, הלא היא Audyssey MultEQ XT32. 

כמו לכל בחירה בחיים, גם כאן ניתן למנות יתרונות וחסרונות:

בין היתרונות במערכת כיול מובנית ברסיבר ניתן לציין שהתהליך פשוט, מתאים גם למאותגרי טכנולוגיה, לא משלב מיכשור נפרד ולא מחייב חיבור לרשת הביתית או למחשב נייד. המיקרופון כלול בערכה עם הרסיבר ומתקן הגבהה שלו עשוי מקרטון מתקפל. 

ערכת כיול הכוללת מעמד מקרטוןערכת כיול הכוללת מעמד מקרטון

 

MultEQ Editor 

מדובר באפליקציה לסמארטפון המתממשקת לרסיבר, מנהלת את הכיול במקום הממשק המובנה בו, שולפת נתוני הכיול ממנו, ומאפשרת לבצע שינוים רבים, שבהמשך יוטמעו ברסיבר. אלו שמעוניינים להשתמש בה כדאי שיבצעו הכיול עימה ולא עם המימשק המובנה ברסיבר, מכיוון שלא ניתן ליבא את הכיול שבוצע בממשק הרסיבר על מנת להשתמש בו בממשק האפליקציה.

האפליקציה אמנם בתשלום של 20 דולר בחנות האפליקציות Google play, אולם במידה ותרצו לבחון את הערך המוסף שלה בטרם רכישתה, תוכלו גם למצוא את ה- APK שלה להורדה באמצעות מנוע החיפוש הקרוב לביתכם.. במידה ותבחרו להשתמש בה, כדאי מאד שתתקינו אותה על מכשיר עם מסך גדול יותר מסלולרי, כגון טבלט או IPAD. כך תוכלו להשיג דיוק רב יותר בתיקונים שתבצעו באמצעותה. 

מסך הפתיחה של אפליקציית MultEQ Editorמסך הפתיחה של אפליקציית MultEQ Editor

 

על מנת לצפות באפליקציה בנתוני הכיול ולעדכן אותם, עליכם לדגום לפחות שלושה מיקומים מתוך שמונה אפשריים. בכל סיום דגימה של מיקום (דגימת 13 רמקולים בכל פעם), הרסיבר יעביר המידע לאפליקציה שבסלולרי.

בתום 3 מיקומים ראשונים תוכלו כבר לעצור את הכיול, ולהסתמך רק עליהם על מנת לעבד המידע שהתקבל, ובהמשך אף להעבירו לרסיבר

שמונה מיקומים מוצעים, השלושה הראשונים חובהשמונה מיקומים מוצעים, השלושה הראשונים חובה

ההמלצה הטובה ביותר שניתן לתת למי שהולך להריץ כיול למערכת, היא לוודא בטרם הכיול שהרמקולים מוצבים בחלל באופן המיטבי מכיוון שכיול לא נועד לתקן מיקום שגוי של רמקולים.

בטרם יחל הכיול, האפליקציה תבצע בדיקה לעוצמת הסאב וופר ולהשהייה (Delay) שלו.

בדיקה לעוצמת הסאב וופר ולהשהייה (Delay) שלו.

מיד לאחר הכיול יוצג מסך המסוגל להפעיל או לבטל היכולות הבאות ברסיבר:

- Dynamic EQ – התאמת האיזון בין הצלילים הגבוהים לנמוכים. 

- Dynamic Volume – האפשרות להפעיל מצב לילה בו הצלילים הנמוכים פחות מובלטים

- LFC – מיזעור מעבר באס בין חדרים באמצעות חיתוך תדרים הנמוכים מ- 35 הרץ, כלומר הופך את הסאבו ופר שלכם לקטן הרבה יותר. מומלץ לבטלו במידה ואתם רוצים להפיק המיטב מהסאב.

מסך המסוגל להפעיל או לבטל יכולות ברסיבר

המלצה נוספת היא לבטל את ה- Midrange compensation, במידה והרמקולים שלכם איכותיים. ביטול זה ניתן לבצע רק דרך האפליקציה. דנון הכניסו את התכונה הזו לצורך תמיכה ברמקולים ישנים.

Midrange compensation

תוצאות הכיול מובאות כאן, וכוללות רמקול מייצג אחד מכל זוג רמקולים במערך שלי, ואחד מארבעת רמקולי האטמוס התוך תקרתיים. הגרף בירוק מציג את התוצאה לפני התיקון, והאדום את התוצאה לאחר התיקון.

להגדלת התמונה מטה לחצו כאן

תוצאות הכיול

נזכיר שהאפליקציה מסוגלת לאפשר תיקון גרפים של כל רמקול בנפרד. בדומה לאפליקציות מתחרות כגון דיראק, תוכלו גם כאן להוסיף נקודות ייחוס (מוצגות בצבע לבן) ודרכן לתקן את העקומה. תוכלו התיקון אינו מיידי, ולשם הטמעתו תידרשו להעלות דרך הרשת הביתית את הקובץ לרסיבר.

האפליקציה מסוגלת לאפשר תיקון גרפים

גם אפליקציה זו, בדומה למתחרותיה, מאפשרת תיקון של גרף המטרה.

תיקון של גרף המטרה

בתום הכיול תוכלו לתת לקובץ שנוצר שם, ולשלוח אותו לרסיבר, לחבר, או לאחסן בכונן חיצוני. במידה ויצרתם מספר גרפים לאותו הרמקול, תוכלו להעלות גרף אחד בכל פעם, ולבדוק אם התוצאה מתאימה לכם.

אופציות בתום הכיול

בניגוד למצופה, לא ניתן לכייל רמקולים שהתקנתם באזורים נפרדים. הכיול מבוצע לאזור אחד, ומשם רק ניתן לתקן את הכיול בכל רמקול בהתאם לשמע ולתוצאה בגרף.

הסט אפ

לצורך בדיקת המגבר חיברתי אליו ציוד תומך 4K, שכולל:

- NVIDIA Shield TV Pro

- מקרן אפסון 7400 

- טלוויזיית סמסונג Neo QLED 65 אינטש מדגם QN90A

מכיוון שלא לכולנו יש רק ציוד תומך 4K, חשוב היה לי להתרשם גם מהביצועים והתמיכה בציוד ותיק יותר. לכן חיברתי לרסיבר גם טלוויזיית פנסוניק V10 התומכת ברזולוציית 1080p.

מערך הרמקולים בחלל:

- קדמיים Cerwin Vega XLS 215, 

- front wide Paradigm Studio 100 v5 

- סנטר Paradigm CC-590

- שני סראונד Jamo Studio Sound

- שני סראונד אחורי 590 v4 Paradigm

- ארבעה אטמוס שקועים בתקרה Klipsch CDT-5650-C II. 

בשל המבנה של הרמקולים הקדמיים שכולל בכל רמקול גם שני דרייברים בקוטר 15 אינטש, נמנעתי מלצרף גם סאב וופר, ועל כן בתפריט הכיול הגדרתי שתדרי ה- LFE יגיעו גם מהקדמיים.

מידע מלא על הזוויות והגבהים של הסט אפ שלי ניתן למצוא גם בקישור הבא, על פיו בניתי את מערך הרמקולים.

חיבור אמצעי תצוגה מעורבים

חיבור הסט אפ היה פשוט ועם זאת חשוב לציין שחיבור במקביל של שני אמצעי תצוגה, האחד שתומך ברזולוציה מקסימלית של 1080p  והאחר שתומך ברזולוציה של 4K גרם לכך שהצגים הבהבו כל מספר שניות. כיבוי הצג למצב standby לא הפסיק את ההבהוב. רק ניתוקו הפיזי של אחד הצגים מכבל ה- HDMI פתר זאת. מסקנה: כדאי להימנע מחיבור לרסיבר מספר צגים שכל אחד תומך ברזולוציה אחרת.

רב ערוצי HD A/V

בחרתי בסצנת המרדף בסרט Nobody שלדעתי עשויה להפוך מהר מאד להיות ממכרת. שילוב שיר הרטרו heart braker של Pat Benatar מתנגן ברקע עם תופים הולמים וגיטרה חשמלית, עם מרדף ויריות אחרי Bob Odenkirk שמראהו הפיזי בדיוק ההיפך מגיבור כל יכול, הוא בדיוק מה שלוכד את עין המתבונן. ברובו של הסרט הוא נלחם באויבים באמצעות ידיו החשופות, כשהבמאי לא מהסס להציג את גופו השדוף, ובכל זאת הוא מנצח אותם. 

בחזרה לסצינה. היריות מרכבו של ראש המאפיה הרוסית ממוקדות ונשמעות בבירור , כך גם רסיסי הזכוכיות שנשברת. הסצינה שממשיכה לעבר מקום עבודתו, מדגימה את הדיאלוגים הברורים בין האץ' לחבריו, למרות הירי המתמשך ומוסיקת הרקע.

עברתי לסצינה אלמותית מהסרט גודזילה נגד קונג, בה קונג נלחם בים מול גודזילה, סרט עם פסקול רב ערוצי איכותי ביותר. כאן זוג רמקולי ה- front wide משחקים תפקיד מרכזי, הולמים ומרחיבים את הסצינה מעבר לכל דמיון. כל תנועה במים סוחפת את הצופה מכל עבר, תופי המלחמה הולמים ללא לאות, וכשפצצות העומק משוגרות, היה ברור שעומד להתקבל פיצוץ שיערב את כל מערך הרמקולים להעצמת החוויה.

מוסיקה רב ערוצית

Shakira - Whenever, Wherever

לעיתים יוצא לנו להכיר תכנים מאחרים. מאד שמחתי שבתערוכת DigiTown האחרונה חוויתי זאת מספר פעמים. בביתן של אחת המציגות שלף נציג היבואן דיסק בלורי של הזמרת הקולומביאנית שאקירה, כשהיתה רק בת 28 בסיור הופעותיה Oral Fixation. אגב, לא רבים זוכרים שאת השיר הראשון שלה היא כתבה בגיל 8, ואת האלבום הראשון הוציאה כבר בגיל 13. בשנת 2011 ביקרה בישראל ביחד עם בן זוגה דאז, הכדורגלן ג'רארד פיקה. למרות הציפיה והפרסום הראשוני, היא לא הגיעה לישראל במסגרת סיבוב הופעות בשנת 2018. 

נחזור לקליפ. הוא מתחיל במוסיקה אוריינטלית, לאחריה עולה שאקירה לבמה כשהיא רוקדת ריקודי בטן בשילוב עם חבל מלופף על גופה. השיר נפלא ובביצוע מהפנט. הרסיבר הציג אותו באופן סוחף וריאליסטי ביותר כשהשילוב של הזמרת והנגנים, עם הקהל בסראונד היה מרתק.

Simple Minds - Don't You (Forget About Me) Live concert 2017

יש שירים שהופכים להמנון. מבחינתי השיר הזה הוא אחד מהם. במקור הוא נכתב לסרט "מועדון ארוחת הבוקר". נזכיר שבתחילה חברי הלהקה סירבו לשיר אותו, בטענה שישירו רק מה שנכתב על ידם, ולפיכך הוצע גם לבריאן פרי ואפילו לבילי איידול, שדחו ההצעה על הסף. לאחר שכנועים אפילו מקריסי היינד, חברי simple minds התרצו לבסוף והשאר היסטוריה.

נתתי לו לנגן, והתרפקתי על הבאסים האדירים בדיוק בשלב שמוצגת בפני הקהל המתופפת. האזנתי לקהל ששואג ברקע ונהנתי מההפרדה בינו לבין הזמר וכלי הנגינה. ביצוע סוחף

דו ערוצי

ראשונה התכבדה Rachelle Ferrell, בשיר Sista. לא רבים יודעים, אולם רייצ'ל החלה לשיר בגיל 6 וכבר אז הצליל שהפיקה מגרונה היה במנעד של 6 אוקטבות. מכיוון ששלטה בשירה ובניגון על מספר כלי נגינה, היא החלה מפתחת במקביל גם את יכולתה לכתוב שירים, ואז צוטטה כאומרת את המשפט המעניין הבא:

"The songwriter translates emotion into words. The singer's job is to translate the words back into emotion".

הדנון הגיש את השיר באופן כמעט מיטבי, והצליח לייצר אצלי חוויה סונית נפלאה. לשמחתי הטונים הגבוהים אליהם הגיעה הזמרת לא צרמו למרות שהמדובר במגבר רב ערוצי. אפקט הבאס של התופים שניגנו ברקע לאורך כל השיר, היה הדוק, ללא כל הידהוד.

עברתי ל-Human של Rag'n'bone Man. רורי צ'ארלס גרהאם, זמר בריטי בן 35 שפרץ לפני כחמש שנים עם הלהיט Human. ב- 2018 היה אמור להופיע בישראל אולם ביטל אותה ללא הסבר כלשהו. השמעתי את השיר באמצעות הדנון ונהנתי מכל רגע. עוצמות הסאונד שהמגבר הזה מסוגל לספק, עם הבאסים שבשיר היו מיטביים. שאגות הליווי נשמעות בצלילות נעימה לאוזן, וקולו של הזמר ממוקם במרכז הבמה. 

עברתי ליוצר ישראלי שראוי לתת לו את הכבוד המגיע לו, אהוד בנאי בשיר אביא לך. בקול דרמתי, הוא יביא לך כל שתבקשי. קולו ריאליסטי ומאוזן, הכלים ממוקמים היטב במרחב, תוך אבחנה ברורה ביניהם. הבאסים נשמעו מאוזנים ולא מוגזמים. הוקסמתי במיוחד מהפריטה על הגיטרה.

סיכום

אם החזקתם עד כאן, בוודאי הבנתם שהרסיבר שווה את ההשקעה. יש לו כל כך הרבה אספקטים שניתן לכסות, שבקלות יכולתי לכתוב עוד אבל נעצור כאן כי צריך לשמור על יחסים עם עורך האתר. הדנון AVR-X8500HA מתאים מאד לכינוי רסיבר-על. יש לו את הכח המתאים, מספר ערוצים מוגבר שאין ברסיברים אחרים אותם סקרתי, את כל תכונות הקישוריות הנדרשות, תמיכה בכל הפורמטים הקיימים ועמידה בתקני וידאו ואודיו מיטבית. הוא כולל את מערכת הכיול אודיסי שדורשת היכרות מעמיקה והשקעה של אפליקציה בהשקעה של 20 דולרים נוספים לצורך כיול מיטבי. הכיול אפשרי לאזור העיקרי בלבד, אולם אלו מאיתנו שמתכוונים לחבר את כל הרמקולים באיזור אחד, לא יושפעו מכך. 

אם נשקול את החלופות נגלה שהן הצטמצמו מאד וכוללות רק את ימאהה, ארקאם ואנתם. אם אתם בעניין של חלל ייעודי מרובה רמקולים, לאוהבים להינות ממוזיקה דו ורב ערוצית, סרטי קולנוע ותמיכה באמצעי תצוגה של עד 8K, זה ללא ספק רסיבר שכדאי לקחת בחשבון.

יבואן: סיריוס

מחיר: 23,116 ש"ח

 

מעבר לתגובות בפורום
D
Dan-Cinemart
עוסק בתחום
תודה רבה על סקירה מקצועית ומושקעת !
איציק ירקוני
צוות האתר
תמיר
תודה על הסקירה.
רמקול חזית ככל שיהיה טוב בעל אלמטנים גדולים אינו תחליף לסאב וופר.
סאב וופר פריט חובה בכל מערכת שמע רב ערוצית!!
D
Dan-Cinemart
עוסק בתחום
תמיר
תודה על הסקירה.
רמקול חזית ככל שיהיה טוב בעל אלמטנים גדולים אינו תחליף לסאב וופר.
סאב וופר פריט חובה בכל מערכת שמע רב ערוצית!!
אין שאלה !!
T
Tamir Ivan
כתב האתר
תמיר
תודה על הסקירה.
רמקול חזית ככל שיהיה טוב בעל אלמטנים גדולים אינו תחליף לסאב וופר.
סאב וופר פריט חובה בכל מערכת שמע רב ערוצית!!
איציק,
זה רק אחד ההבדלים בינינו.
אני פחות פסקני ובודק הכל ללא הסתמכות על הנחות שאחרים כתבו.
יש לי כרגע גם 2 סאבים, ולאחר התנסות של שילוב סאב עם הקידמיים האימתניים שבמערכת, בחרתי שלא לחבר סאב.
הדנון מאפשרים להעביר ה- LFE גם דרך הקידמיים, ולאוזני זה נשמע לא פחות טוב.
איציק ירקוני
צוות האתר
איציק,
זה רק אחד ההבדלים בינינו.
אני פחות פסקני ובודק הכל ללא הסתמכות על הנחות שאחרים כתבו.
יש לי כרגע גם 2 סאבים, ולאחר התנסות של שילוב סאב עם הקידמיים האימתניים שבמערכת, בחרתי שלא לחבר סאב.
הדנון מאפשרים להעביר ה- LFE גם דרך הקידמיים, ולאוזני זה נשמע לא פחות טוב.

1. אין כאן ענין של פסקני, סאבוופר הוא פריט חובה, אבל חובה בשמע רב ערוצי. ואין כאן שום הסתמכות על מה שאחרים כותבים, רצועת LFE תוכננה בקפידה כדי להעביר את התדר הנמוך מבלי לשרבב אותו עם הקדמיים.
2. שוב אין שום קשר לקדמיים וגודלם, רמקול קדמי אינו מהווה תחליף לסאבוופר.
3. אין שום בלעדיות לדנון, כל רסיבר ברגע שאתה מגדיר אותו ללא סאבוופר מעביר את התדר הנמוך לקדמיים, רק שזה יוצר "סלט" חוסר הפרדה בין האירועים המתרחשים בסרט.
4. התובנות שלך לגבי אי שידוך סאבוופר כנראה נובעת מגודלו ויכולותיו של הסאב שעומד ברשותך שהוא קטן מימידים לעומת רמקולי החזית שלקחו חלק בבחינה.
5. פרופוציות, לעולם אין לחבר סאבוופר למערכת שמע רב ערוצית שהוא קטן בקוטרו מרמקולי החזית.
אך זה אינו מעיד על כך שאין צורך בערוץ LFE.

העיקר שזה נשמע טוב לאוזניך.
R
RanMoyal
חבר משקיען
איציק,
זה רק אחד ההבדלים בינינו.
אני פחות פסקני ובודק הכל ללא הסתמכות על הנחות שאחרים כתבו.
יש לי כרגע גם 2 סאבים, ולאחר התנסות של שילוב סאב עם הקידמיים האימתניים שבמערכת, בחרתי שלא לחבר סאב.
הדנון מאפשרים להעביר ה- LFE גם דרך הקידמיים, ולאוזני זה נשמע לא פחות טוב.

היי תמיר.

מה זה בעצם אומר נשמע פחות טוב לאוזניך, באיזה אופן?

מה היו החסרונות של המערכת ביחד עם סאבוופר, לעומת המערכת בלי סאבוופר?

החסרונות הללו היו ברורים במוזיקה, או בקולנוע, או גם וגם?

רן
T
Tamir Ivan
כתב האתר
הי רן,
לטעמי, הרמקולים הקידמיים סיפקו תדרים נמוכים בעוצמה ובדיוק מתאימים בקטעי הסרטים והמוסיקה שעימם בחנתי הרסיבר. על מנת לבחון את התוספת השולית של סאב, ניתקתי וחיברתי לחליפין במהלך השמע, ומצאתי שהיא לא הכרחית.
חשוב לי לציין שיתכן שלאחרים זה יהיה מחויב המציאות, כתוצאה מהרגל או טעם אישי, אולם אני חשתי שהשילוב עם ה- XLS-215 שסקרתי בקישור הבא, היה מספק לאוזני.
http://www.dtown.co.il/articles/5233.html
תמיר
D
Dan-Cinemart
עוסק בתחום
היי תמיר,

הרמקולים הקידמיים - טובים ככל שיהיו לא יוכלו לעולם להחליף סאב במערכת קולנוע ביתית.
אתה למעשה מעמיס את כל ה REDIRTECTED BASS (הבאס מכל הרמקולים המודרים לא ב FULL TANGEׂ) פלוס כל ערוץ ה LFE על זוג רמקולים.

ההגברה אותה תספק כל רסיבר בעולם - לעולם לא תוכל להתחרות בהגברה של סאב יעודי ו- אין ברשותה מספיק כוח כדי להניע את הרמקולים ל SPL הנדרש (במידה וכן - הרמקולים גם לא היו יכולים לעמוד בזה - אף רמקול).

הסאונדטרקים החדשים יורדים למחזות שאין סיכוי לרמקול להגיע אליהן.

מעבר לזה - השילוב של סאב וופר ,הוא טריקי ודורש הרבה תשומת לב - אבל היה בטוח כשהוא משלב נכון הוא יקפיץ לך את החוייה לגבהים חדשים.

1.ההגברה תשתחרר מנטל רב

2.הרמקולים ישתחררו מנטל רב

3.המוד שמייצרים הרמקולים הקידמיים -והם תמיד מייצרים - יתמתן או יבוטל - סאב וופר הוא סוג של מלכודת באס לכל דבר.

4.כל המערכת תנגן בצורה הרבה יותר המוגנית עם הרבה פחות עיוות.

כל זה בהנחה שהסאב מוגדר היטב.

ס
T
Tamir Ivan
כתב האתר
הי דן,
הטיעונים הללו מוכרים לי, אבל בסופו של יום אני מקבל החלטה רק בהתאם לאוזניים שלי וכך עשיתי גם במקרה זה.
כמובן שלסאב וופר יש מקום של כבוד במערכת, אבל להבנתי כדאי לבחון את הוספתו בכל מקרה לגופו, ולא לצרפו כאקסיומה על מנת לרצות מאן דהוא.
D
Dan-Cinemart
עוסק בתחום
הי דן,
הטיעונים הללו מוכרים לי, אבל בסופו של יום אני מקבל החלטה רק בהתאם לאוזניים שלי וכך עשיתי גם במקרה זה.
כמובן שלסאב וופר יש מקום של כבוד במערכת, אבל להבנתי כדאי לבחון את הוספתו בכל מקרה לגופו, ולא לצרפו כאקסיומה על מנת לרצות מאן דהוא.
זה העניין - אלו לא טיעונים ואין פה שיקולים אישיים.
מה שכן אישי - שזה במקרה הספציפי הזה ,כאשר הסאב לא ניגן טוב עם המערכת , העדפת להיות בלעדיו וזה לגיטימי.

פשוט מה שהשתמע עבורי מדבריך הוא שיש מצב שעדיף מערכת קולנוע ללא סאב - וזה פשוט לא קיים.כאשר הסאב מוגדר ,ממוקם טוב - וכמובן שהוא טוב מלכתחילה.

אני לא מדבר ממקום של טיעונים או קריאת בלוגים - אני מדבר מאין סוף חדרים כולל מדידות בתוך אותם חדרים.חלקם מסביר בדיוק למה השלכת סאב לחלל - לא נשמעת ולא נמדדת טוב. לאחר תיקונים כאלו ואחרים שמתחילים בשינוי מקום וכו - התוצאה הסופית נמדדת ונשמעת הרבה יותר טוב.
D
Dan-Cinemart
עוסק בתחום
הי דן,
הטיעונים הללו מוכרים לי, אבל בסופו של יום אני מקבל החלטה רק בהתאם לאוזניים שלי וכך עשיתי גם במקרה זה.
כמובן שלסאב וופר יש מקום של כבוד במערכת, אבל להבנתי כדאי לבחון את הוספתו בכל מקרה לגופו, ולא לצרפו כאקסיומה על מנת לרצות מאן דהוא.
אגב - גם אני מקבל החלטה לפי האזניים שלי - אני פשוט מזהה מהר שהסאב לא נשמע טוב,לא ממוקם טוב וכו
איציק ירקוני
צוות האתר
הי דן,
הטיעונים הללו מוכרים לי, אבל בסופו של יום אני מקבל החלטה רק בהתאם לאוזניים שלי וכך עשיתי גם במקרה זה.
כמובן שלסאב וופר יש מקום של כבוד במערכת, אבל להבנתי כדאי לבחון את הוספתו בכל מקרה לגופו, ולא לצרפו כאקסיומה על מנת לרצות מאן דהוא.

1. אין כאן שום ענין של טיעונים.
2. לגבי החלטותך האישיות, כבודם במקומם מונח, כל עוד שמדובר בפתיחת פוסט של רכישה פרטית.
3. צירוף סאב למערכת שמע רב ערוצית אין בה שום ענין של בחינה לגופו. אין כאן שום ענין של ריצוי, ערוץ LFE הוא חלק בלתי נפרד במערכת שמע רב ערוצית!
R
RanMoyal
חבר משקיען
הי רן,
לטעמי, הרמקולים הקידמיים סיפקו תדרים נמוכים בעוצמה ובדיוק מתאימים בקטעי הסרטים והמוסיקה שעימם בחנתי הרסיבר. על מנת לבחון את התוספת השולית של סאב, ניתקתי וחיברתי לחליפין במהלך השמע, ומצאתי שהיא לא הכרחית.
חשוב לי לציין שיתכן שלאחרים זה יהיה מחויב המציאות, כתוצאה מהרגל או טעם אישי, אולם אני חשתי שהשילוב עם ה- XLS-215 שסקרתי בקישור הבא, היה מספק לאוזני.
http://www.dtown.co.il/articles/5233.html
תמיר

אני מבין.
שמעת מה ששמעת ורק אתה יכול לחוות דיעה על מה שקרה שם ואני מקבל את זה לגמרי.

תמיד קיימים מקרים אישיים ו/או חריגים לכלל מסוים ואני דווקא מאלו שלא חושב שזו טעות יסודית, בסופו של יום, אתה זה שצריך לחיות עם המערכת ולפעמים בסיטואציות מסוימות עובדים דברים שעלולים להפתיע אותנו.

עם זאת, יתכן והתוצאות שלך היו משתנות, לו היית משתמש במערכת כיול קצת יותר מתוחכמת מאודיסי ולא חסרות כאלה (למעשה, כמעט כל מערכת כיול תניב תוצאות יותר טובות ממנה) אשר תדע למקסם טוב יותר את השילוב הדרמטי הזה של רמקול פלוס סאב.

בנוסף, היתרונות הברורים של סאבוופר לא נוגעים בכלל ליכולות הבאס של הקדמיים, הם נועדו לזרוק לחלל עוד יחידות באס, אשר יכולות וצריכות להתמודד עם הבעיות האקוסטיות שיוצר החלל (כמו כל חלל) משמעותית טוב יותר מהרמקולים הקדמיים.

וזאת למה בעצם?

כי בניגוד לרמקול קדמי שאין אפשרות בעצם להזיז אותו, כי אנחנו צריכים לשמור על תמונת הסטריאו, את הסאבוופר אנחנו יכולים לזרוק איפה שנרצה בחלל, כאשר נבחר בנקודה מאוד ספציפית, אשר ביחד עם הקדמיים, יפעלו כמקשה אחת, תוך ניטרול הבעיות האקוסטיות.

תודה על הסקירה.

רן
T
Tamir Ivan
כתב האתר
עם זאת, יתכן והתוצאות שלך היו משתנות, לו היית משתמש במערכת כיול קצת יותר מתוחכמת מאודיסי ולא חסרות כאלה (למעשה, כמעט כל מערכת כיול תניב תוצאות יותר טובות ממנה) אשר תדע למקסם טוב יותר את השילוב הדרמטי הזה של רמקול פלוס סאב.
הי רן,
מכיוון שאנו בשירשור של סקירת רסיבר דנון 8500HA, מצאתי לנכון להציג אותו ולמקסם את יכולתו ללא אמצעים חיצוניים כמו מיקרופון שנרכש בנפרד ובאמצעות תוכנת עזר חיצונית, אלא אך ורק באמצעות העזרים שמסופקים עימו או מומלצים על ידי דנון.

קיימות כמובן תוכנות שמתממשקות לאודיסי, כגון "ratbuddyssey" שיתכן ועשויות לשפר את התוצאה, אולם הן לא של היצרן, לא נתמכות על ידו ולכן לא מצאתי לנכון להציגם בסקירה זו. בחרתי להפיק המיטב באמצעות העזרים שמספק היצרן ללקוחותיו כאשר הם רוכשים רסיבר זה, כדי שיכירו את היכולות שמגיעות עימו.

האם אני זוכר נכון, וגם כשאתה השוות בזמנו ביצועים של מספר רסיברים בביתך, שיתפת שעשית זאת עם מערכת הכיול של כל אחת מהם, ולא ניסית לשפר אותה עם עזרים חיצוניים?

נראה לי שכתבה נפרדת שעוסקת במיקסום תוצאה של רסיבר עם תוכנות חיצוניות יכולה להיות רעיון מעולה. רשמתי!
R
RanMoyal
חבר משקיען
במרוצת השנים, היו לי מספר שירשורים על שווט אאוטים בין מספר רסיברים , כך שאני לא יודע לאיזה אתה מכוון.

באחד מהשווט אאוטים אפילו "הלבשתי" על כל רסיבר mini dsp שכלל דירק וניסיתי להבין אם באותו רגע נוצרת זהות בין כולם (בתאכלס כן..).

לחלוטין מסכים איתך, בסקירה שכזו אין שום הגיון להתחיל להתעסק עם עזרים חיצוניים, הסקירה היא על הדנון וצריך להתעסק בו בלבד ומה שיש בקופסא.

ההערות שלי נאמרו בקונטקסט המסקנה שלך והדיון שהתעורר אם נדרש סאב או לא וההערות נחלקו ל 2:

1. יתכן ושימוש ברסיבר אחר, הכולל מערכת כיול אחרת, היה מוביל למסקנה שונה, קרי, הוספת הסאב היא מהותית.

2. וההערה השנייה, נגעה ליכולות האקוסטיות של סאבוופר ביחס לקדמיים ובשל כך הנחיצות להשתמש במוצר כזה, ללא שום קשר/רלוונטיות, ליכולות הבאס של הקדמיים.

כל זאת, מבלי להמעיט, או לערער, על התוצאות האישיות שהגעת אליהן, במקרה הפרטי והספציפי שלך.

רן
T
Tamir Ivan
כתב האתר
ההערות שלי נאמרו בקונטקסט המסקנה שלך והדיון שהתעורר אם נדרש סאב או לא
אם כבר עלה נושא הסאב, קבלו טיזר:
קיבלתי 2 סוכריות של EarthQuake.
הסקירה בקרוב..
איציק ירקוני
צוות האתר
1. יתכן ושימוש ברסיבר אחר, הכולל מערכת כיול אחרת, היה מוביל למסקנה שונה, קרי, הוספת הסאב היא מהותית.


רן

מה הקשר למערכת כיול כזו או אחרת לבין זה שסאבוופר הוא ערוץ חובה במערכת שמע רב ערוצית?
R
RanMoyal
חבר משקיען
יש בהחלט מצב, שבסיטואציה מאוד מסוימת, בחדר מאוד מסוים, עם רמקולים וסאבוופר מאוד מסוימים וכן, עם מערכת כיול מאוד מסוימת, זו הייתה התוצאה הטובה יותר, קרי ללא שימוש בסאב.

אז מה? מה זה אומר?

לא ראיתי שתמיר כתב שהמסקנה מהאמור היא: ...סאבוופר מיותר במערכת רב ערוצית.

ציינתי את מערכת הכיול בהקשר של המסקנה אליה תמיר הגיע.

היכולות של אודיסי הן מוגבלות, העבודה שעשתה אודיסי בשידוך של הסאב לרמקולים היה ברמה כזו, שתמיר העדיף לוותר על סאב.

לו הייתה שם מערכת כיול אחרת, למעשה כמעט כל מערכת אחרת, ניתן להניח בסבירות לא נמוכה, כי המסקנה שלו הייתה שונה.

אין דבר כזה שנקרא "חובה" בתחביב הזה, יש דבר כזה שנקרא תוצאה.

ישנם אנשים החושבים שסנטר זה חובה, והראיה, שיש לו ערוץ אודיו נפרד ועוד כל מיני טיעונים הקשורים למילה:..חובה...

אתה משתמש בסנטר?

רן
T
Tamir Ivan
כתב האתר
לטעמי לפחות, השימוש במילה "חובה" לא אמור להיות בלקסיקון של אדם שסוקר ציוד.
אדם כזה כדאי שיחשוב שוב האם הוא באמת מוכן לחקור ציוד לעומק, או הגיע לסמן V על מסקנה שבא איתה מוכן מראש.