המקור הדיגיטלי בעולם הקצה של האודיו, מהפך?
תמיד מצאתי עצמי מעדיף בפער מאוד משמעותי לצרוך מוזיקה שמקורה בדיסק. רק שבהיבט זה השנה עבורי היא שנת מפנה.
הדיגיטל בעולם ה- Hi-End Audio עבר השנה מהפך מבחינתי. זה החל ב- Munich Hi-End Show, תערוכת אודיו הקצה הגדולה ומהנחשבות בעולם. השנה בשונה משנים קודמות, הציוד שמלכתחילה נחשב ל"קרם דה לה קרם" בתעשייה, שפע במקורות דיגיטליים רציניים, לא שזו ערובה לאיכותו - אבל זה כבר דיון אחר!
מינכן 2022
בתערוכה השנה נתקלתי בכמה תוצאות מדהימות גם כאלו ברמות מחיר יחסית שפויות, למשל בחדר של חברת Moon הקנדית, שכלל מערכת צנועה למדי עם תוצאה מדהימה ביחס למחיר שלה.
בחדר של חברת Burmester התוצאה הייתה בהתאם לתג המחיר. פה מדובר בחברת יוקרה גרמנית שהניבה תוצאה מופלאה בניגון ממקור דיגיטלי.
חברת DCS הבריטית, מהנחשבות בעולם בתחום, הציגה בתצוגה סטטית את סדרת הדגל. למרבה האירוניה, הסט הזה גם ניגן בחדר שכלל מערך ציוד יקר באופן קיצוני (סביב מיליון יורו) וגם זה לא הביא את התוצאה לרמה הראויה. הוכחה לכך שלא מספיק "מקור על" כדי להשיג תוצאת על.
בחדר של MSB האמריקאית, ניכר כי החברה הזאת נמצאת ברמה משל עצמה. צריך לשמוע ולחוות כדי להבין. פה מדובר באחת היצרניות המובילות בעולם בתחום המקורות הדיגיטליים ותג המחיר הוא בהתאם אך הסאונד... אוי הסאונד...
בחדר של MBL הגרמנית, הוצגה מערכת שלמה של היצרן האקזוטי הזה שתומחרה בלא פחות משווי של דירת ארבעה חדרים. הסט של MBL extreme הוא אחד המערכות סטריאו הטובות והיוקרתיות בעולם. זה מסוג הדברים שהבית נבנה סביבן ולא ההיפך.
חזרה לקרקע
בכל אופן, זה המשיך עם חוויית האזנה מפעימה אצל יבואן מקומי למערכת מבוססת מקור מוזיקה בהזרמה מהרשת ותם בסקירת מקור דיגיטלי שביצעתי לאחרונה.
Safe to say שאין תחום אחר בעולם האודיו שעבר קצב התפתחות גדול כזה כמו זה של המקורות להשמעת תוכן מוזיקה. אני כמובן מדבר על ניגון מוזיקה מקבצי מחשב והזרמה מהרשת הידוע כ-Streaming. זהו התחום היחיד בעשור האחרון שעבר מקפצת התפתחות טכנולוגית וצרכנית בהיקפים ומכפלות חסרות תקדים.
מעבר להתפתחות הטכנולוגית שהתחוללה מאז פריצת ה-ipod לעולם, הרי שצריכת המוזיקה עצמה עברה בשנים האחרונות שינוי דרמטי בכל העולם. יצרנים בתחום מדווחים על נסיקה חסרת תקדים ובלתי פוסקת של צריכת מוזיקה באמצעות העולם הווירטואלי הדיגיטלי, שעם השימוש ההולך וגדל של בני הדור הצעיר בפלטפורמה הדיגיטלית רק העצימה את כל הנושא.
אז איפה זה נהיה מורכב?
בעולמו של האודיופיל המצוי בתחום ה-Hi-End Audio הסיפור מורכב בהרבה, כאשר כל מקור דיגיטלי שאינו אותו עיגול פלסטיק עם החור במרכזו, שפרץ לעולם בסוף שנות ה-80 ונחשב לטוב ככל שיהיה, אותו מקור הזרמה או מחשב מעולם לא שברו את מחסום הטיב אל מול נגן CD איכותי.
אפשר להגיע קרוב, כמעט ואפילו מדי פעם נתקלתי במקרים שניגון קובצי מוזיקה מהרשת במערכת סופר מושקעת הניבה תוצאה מרשימה במיוחד. אלא, שעבורי ועבור רבים זה עדיין "לא זה", אפילו כשמדובר במערכת מוקפדת הנושאת תג מחיר עם חמישה אפסים אחרי המקדם.
אז נכון, נוחות התפעול והגישה לתכנים מוזיקליים הפכה למשהו אחר וחסר תקדים. בלחיצת כפתור אני מביא אליי למערכת הסטריאו כמות תוכן מוזיקה שלא הייתה מביישת את ארכיון הד ארצי. הכל עומד לרשותי עם נוחות תפעול והנגשה על גבי מסך ה-ipad, שלא לדבר על תוכנות ניהול ושליטה סופר איכותיות עם יכולות למידת הרגלים והעדפת ז'אנרים שונים, ומשם זה ממשיך בהמלצות בלתי פוסקות לאמנים ותכנים חדשים. בקיצור, עולם שלם חדש.
ואז נפל דבר בדיגיטל
אז מדוע כל הפלא הזה התקשה במשך שנים לפרוץ את תקרת הזכוכית של ה-Hi-End Audio?
הסיבות לכך הן רבות ומגוונות אולם העיקרית שבהן היא היכולת להביא את אותן תחושות קסם ורגש המוכרים לנו מהפעם הראשונה שבה שמענו מוזיקה, בין אם זו מוזיקה חיה, תקליט, קסטה או דיסק.
עבורי, עד לאחרונה המקור הממוחשב לרבות Streaming גם כזה "נחשב" ומושקע ככל שיהיה, עדיין לוקה בחסר. הצליל בו מרגיש ונשמע לפרקים סינתטי ברמה כזו או אחרת. וגם עם מדובר בניואנסים בודדים, זה לא משנה. זה פשוט לא זה - השערות אינן סומרות. תמיד מצאתי עצמי מעדיף בפער מאוד משמעותי לצרוך מוזיקה שמקורה בדיסק. רק שהשנה עבורי היא שנת מפנה!
השנה נתקלתי בלפחות ארבעה מקרים שאותם אני מגדיר כ-Game Changer. באופן מקרי, או שלא, בשלוש מתוכם, המקור הדיגיטלי שניגן הוא של אותו היצרן. המקרה המשמעותי ביותר הוא של סקירה למקור מוזיקה דיגיטלי שערכתי מוקדם יותר השנה. המוצר הזה ניגן מוזיקה מהרשת באופנים וברמות שטרם נתקלתי בהן. הדיגיטל הגיע לרמת קצה בתחום ה- Hi-End Audio וזה עבורי חסר תקדים.
תוצאה ראויה לאלו השפויים
טוב, לאלו שגלי התדרים האודיופיליים אינם זורמים להם בעורקים ופוקדים להם את החלומות כל לילה שני, יש מקרים מיוחדים שבהם ניתן להגיע לתוצאות מרשימות מאוד בעלויות "סבירות" אל מול הציוד האולטרה יקר שראיתם בתמונות מעלה, מתערוכה במינכן.
כמה זה יקר? זה מתחיל בכמה עשרות אלפי שקלים לרכיב בודד ומשם זה כמובן מטפס. כמו מרבית התחביבים בחיים, גם בתחום זה יש רמות שונות עד שמגיעים לדרגות ה-"טירוף". תחום האודיו באספקט זה אינו יוצא דופן. היצע המחירים מתחיל במחירים "לכל כיס" ומַאֲמִיר עד למספרים שכבר מזמן פרצו את שכבת האטמוספרה ונושקים לחלל, ונדמה בשנים האחרונות ישנם מי שמאוד מתאמצים להגיע גם לחלל החיצון של תגי המחיר. אבל לא הכל אבוד, יש מקרים, לא הרבה אבל קיימים בהחלט, כמו במקרה של מגבר משולב שסקרתי אשתקד המשלב בתוכו ממיר דיגיטל לאנלוג (DAC) עם ביצועים סופר מרשימים. אני כמובן מדבר על ה-Michi X5. הממיר שלו בשימוש כמקור מוזיקה הפיל אותי. פשוט תמורה יוצאת דופן וכל זאת כשהוא רכיב אינטגרלי ממגבר סטריאו משולב גיבור במיוחד. המקור הדיגיטלי מפגין ביצועים שעולים על מכשירים אחרים בעלויות גבוהות יותר. חבילת ביצועים יוצאת מן הכלל.
סוף השנה כבר כאן
אז עוד בטרם תמה השנה, אני כבר מסכם את שנת 2022 ומצהיר שהיא שנת המהפך בעולם ה-Hi-End Audio בתחום המקור הדיגיטלי. זו השנה בה אני כאודיופיל וככתב מזה שנים, חוויתי לראשונה מקור שכזה המפגין ביצועים חסרי תקדים אל מול הפורמטים האחרים כדוגמת הדיסק והוויניל המוכרים, אשר מזה עשורים רבים שולטים בתחום של התוצאה הסונית הטובה ביותר. הנחיתות בסאונד של מקור מוזיקה דיגיטלי לניגון קבצים ו/או הזרמה מהרשת רק לאחרונה הפכו למשהו אחר עם פריצת כמה מוצרים (אומנם בודדים) שהם פשוט כפי שציינתי - Game Changer.
ומה קורה אצלנו בארץ?
אז נכון, המחירים של המוצרים הללו מתחילים בכמה עשרות אלפי שקלים אבל בואו נהיה כנים, מדובר במוצרים שמראש יועדו למערכות אודיו מאוד מיוחדות שאת רכיביהן ניתן למצוא אצל יבואנים המתמחים בתחום האודיו ברמות הקצה. מדובר ביבואנים שעיקר שמם נישא מפה לאוזן, וביקור בחדרי התצוגה של היבואנים הללו כמעט תמיד מצריך תיאום מראש ותיאום ציפיות, הן של היבואן והן של המבקר, באשר למצופה מן הביקור.
הימים של "חדרי המוזיקה" של חנות מוצרי חשמל בקניון שבהן תמיד מאחור שכן לו חדר חשוך עם כמות ציוד אדירה, כבר חלפו מהנוף הישראלי לפני שנים רבות. וגם אז... סאונד אמיתי לא באמת היה שם. רעש וצלצולים, לעומת זאת היה בשפע. מערכת סטריאו High End אמיתית כזו המורכבת מזוג רמקולים, הגברה ומקור - וכל הציוד התומך והנלווה הוא דבר שנבנה לאורך זמן ממושך, ובניית המערכת נושאת השקעה והתמסרות נפשית, פיזית, רוחנית וכמובן איך לא, כספית.
אה כן, עוד פקטור נוסף ואולי החשוב ביותר, שחייבים לאהוב את זה בנשמה. השקט בנשמה שלי שופע צלילים ומוזיקה בלילות כאשר הבית ישן ואני מרחף בעולם המוזיקה שלי. ואתם?
למוסף המלא של דה-מרקר בשיתוף dtown - לחצו כאן
לדבר המערכת בפרויקט אודיו-film - לחצו כאן