לפני הכל, בשורה התחתונה, אני מסכים ותומך בדיעה ש:
- הרוב המוחלט של ההקלטות אינו מנסה אפילו לתפוס את הצליל כפי שהוא
- הרדיפה אחרי הצליל ה"טבעי"/"ריאליסטי"/"אמיתי" היא חסרת סיכוי, בוודאי בהינתן ההקלטות האמורות
- אין שום איסור, "מוסרי" או אחר, לבצע כל התאמה לצליל שתגרם ליותר כייף, אם כי רצוי (לא הכרחי!) להכיר בכך שזה מה שעושים
8. הייתי באולפן של יואב שדמה. ממה שקראתי רבות לאחר מכן זה מה שקורה בכל אולפן הקלטות. לוקח בחשבון שאני טועה.
אז זהו, שלא. ממש לא בכל אולפן, וזו לא רק פונקצייה של האולפן, שייכולים להיות בו כל מיני סוגי מיכשור, עם הרבה מאוד אופציות בכל אחד. המקליטים (טכנאים, מפיק) והעורכים יכולים כן או לא להשתמש במיכשור ובאופציות שלו לפי שיקול דעתם, בתלות בסוג המוזיקה, באקוסטיקה המקומית, בכלים ובקולות הספציפיים של המבצעים, בטווח הדינאמי (ההפרש בין החזק ביותר לחלש ביותר) ועוד ועוד.
הקונסולה באולפן ההקלטות היא האקולייזר הכי גדול שיש. יש הבדל בלתי נתפס בין הצליל החלומי שמגיע לקונסולה לבין ה"דרעק" שיוצא החוצה לאחר תהליך ה"בישול" והקומפרסיה כקובץ/דיסק/תקליט
בד"כ הקונסולה הגדולה אינה איקווליזר אלא רק מיקסר -- סיכום משוקלל של מה שמגיע מהמיקרופונים השונים. לא תמיד בכלל עושים קומפרסייה (אם כי עבור ויניל זה נדרש כשהטווח הדינאמי גדול מדי), ובטח לא תמיד מעבדים/משנים את הסאונד ע"י תוספת הד, reverb וכאלה.
בנוסף לכך, לקחת את מה שמוקלט ברוחב סרט עצום ולקמפרס אותו ל-44.1 כל 16 ביט מצריך "עבודה", או במילים אחרות אי אפשר לאכול את העוגה ושהיא תישאר שלמה.
היכולת להשאיר את העוגה שלמה גדלה בהרבה מאז תחילת ימי הדיגיטל העלובים, ויש ת היידע איך לעשות זאת בצורה שמה שהולך לאיבוד הוא זניח מבחינת השמיעה. יש לא מעט מקרים שבהם דיסק 16/44.1 נשמע לא פחות טוב מאשר ה-SACD המקביל, כולל במקרה שההעברה ל-SACD בוצעה באולפן שידוע במומחיותו בתחום הזה.
למשל ה-
CD הזה (16/44.1) נשמע לי טוב יותר מה-
SACD הזה של החברה האודיופילית המקורית, Proprius, וה-
CD הזה (16/44.1) עדיף לאזני על ה-
SACD הזה של Analogue Productions (בשניים או בשלושה ערוצים)
17. אתה צודק. ולא רק שלהם. לעניות דעתי ה-DEQX עושה את זה יותר טוב מכיוון שהסאב הוא חלק אינטגרלי מהמערכת. עם וולודיין ודומיו יש לך קודם כל מערכת מוגדרת ואז אתה מוסיף לה סאב.
בעקרון זה להיפך -- עם ה-DEQX אתה מעביר את כל הסיגנל דרך מערכות שלמות שמטפלות בו ועלולות להשפיע לרעה על המיד והגבוהים. לעומת זאת, סאב מטפל רק בתחום הנמוך.
נכון להיום בלתי אפשרי מבחינתי לשמוע מוזיקה בלי סאב. אם אני סוגר אתו זה כמו לשמוע עם טרנזיסטור בים.
אולי כי רוב התחום הנמוך מועבר אליו, ורק לסגור את הסאב פשוט חותך את כל התחום הזה.
לא מספיק לסגור את הסאב, אלא צריך גם שה-DEQX יעביר הכל לרמקולים.
והרבה אנשים לא יודעים שברוב ההקלטות יש צלילים מספיק נמוכים שסאב מוסיף להם המון.
מעבר לזה הוא מוסיף מן "ארומה" כזאת, שאני לא יודע להסביר את פשרה, לכל הקלטה שהיא כולל סונטות לחלילית.
לפי מיטב ידיעתי/הבנתי, יש מצב שמי שלא יודע את זה חסך מעצמו ידע שגוי, אבל אולי אני טועה.
ככל הידוע לי, פיזיקאלית, כל כלי נגינה מוסיף לתדר היסודי המנוגן רק כפולות שלמות שלו, כלומר דרים גבוהים יותר. מה שייש מתחת לתדר היסודי הוא רק רעשים ו/או ארטיפקטים למיניהם, שאמורים להיות חלשים יותר בעשרות רבות של dBs. אם זה לא המצב, זה עיוות מהותי. אם כיף לך איתו -- מצויין -- אבל זה לא בגלל שהוא אמור להיות שם.
18. ממש ככה. אבל גם את הנמוכים עצמם של הרמקולים. זה לא ברירת מחדל. צריך להגדיר את זה.
לא הבנתי.
אני משתמש ב-RC גם הרבה אחרי 550 הרץ ונהנה מזה מאוד.
שיהייה בכיף!
בברכה!
עמיר
נ.ב., איזה מודל של DEQX יש לך?