רסיבר Yamaha A8A במבחן
לא מזמן סיקר כאן תמיר את רסיבר הביניים של סדרת הAventage ה A6A, היום אנחנו עם ספינת הדגל של הסדרה ה A8A - מה ההבדלים ומה אני חושב עליו? תקראו…
הקדמה
אני וימאהה הולכים הרבה אחורה - רסיבר הקולנוע ביתי הראשון שלי היה ימאהה וכך גם רסיבר הסטריאו הראשון הטוב (A-S1000) שרכשתי , וגם המוניטורים האולפניים ששימשו אותי שנים, או מערכת התופים שהשתמשתי בה בהקלטות ואפילו שמתי עין על איזה אופנוע אחד, גם הוא, מיוצר על ידי ימאהה - מה אני מנסה להגיד כאן בעצם? שמדובר בחברה ורסטילית בטירוף שהצליחה להוביל ולבלוט בכל תחום שידם בו - לא משנה אם זה כלי נגינה, אופנועים, ציוד אולפני או ציוד אודיו ביתי - ימאהה יודעים מה הם עושים ואני לא מכיר עוד חברות שמסוגלות לעשות את זה כמוהם באופן יוצא מן הכלל וקפדני המאפיין את התרבות היפנית והצפייה בהתאם.
את הימאהה בחנתי בקונסטלציה של מערכת 5.1.2 כאשר האטמוס הוא אטמוס אחורי עליון ובחלל סטנדרטי של 4X6 כאשר צידו האחד פתוח. המגבר חובר לשני מקורות וידאו - האחד מקרן 1080p והשני טלוזיה 4k hdr והרמקולים הקדמיים ששימשו אותי לבחינה הם
-
Paradigm monitor 7v5
-
B&W CM8
-
Spendor D7
מדובר ברמקולים בטווחי מחירים שונים ובעלי אופי די שונה אחד מהשני.
על הנייר מדובר במגבר זהה ל A6A ולשניהם אותו סט פיצ׳רים, תהליך התקנה, תמיכה ב HDR10, HDR10+, Dolby Vision, 4K Upscaling, 8K Passthrough , סטרימינג (מוסיקה) כמות כניסות, יציאות וכו׳. על פי הרשימה באתר ימאהה ניתן לראות שההבדל היחיד הוא בשני ערוצי הגברה נוספים ומעט יותר עומק ומשקל (פיזיקליים לא מתאפורים). חקירה מעמיקה יותר תגלה שרכיבי הבסיס כמו הקבלים, השנאי ואפילו רכיב הDAC שמשמש את רמקולי הסראונד ב A8A הם שונים ויותר פרמיום מב A6A, אז למרות ששני המגברים מספקים 150W ב 8Ohm הדאמפינג פקטור של ה A8A הוא 140 לעומת ה 120 של ה A6A מה שמוביל לשליטה טובה יותר בדרייברים ובסופו של דבר לבאס הדוק יותר ובאופן כללי השדרוגים מובילים לצליל מדויק יותר ואיכותי יותר.
בגדול, הימאהה הוא סוס עבודה מעודכן ביותר, תומך כמעט בכל פורמט סאונד אפשרי וכך גם בוידאו - לאחר עדכון תוכנה (זמין) הרסיבר תומך ברזולוציה של עד 8K60 מה שלגמרי הופך אותו ל future proof.
ישנן לא פחות מ 7 כניסות hdmi ו-3 יציאות וכמו כן שלל כניסות דיגיטליות ואנלוגיות (כולל XLR), תמיכה ברוב שירותי הסטרימינג ולא פחות מתמיכה בעד 4 איזורי צליל. את המפרט המלא של הפיצ׳רים ניתן למצוא באתר של ימאהה, הנה סיכום קצר שלהם:
-
2-channel 150-Watt powerful surround sound with Zone 2/3/4
-
4K120 and 8K60 HDMI and HDR10+ (with future update) with HDCP 2.3 and eARC (7 in/3 out)
-
Dolby Atmos® with Dolby Atmos Height Virtualization and DTS:X® with CINEMA DSP HD3
-
Dual ESS SABRE ES9026PRO Ultra DACs for the ultimate high-performance conversion
-
YPAO™- R.S.C. with 3D, multipoint measurement, precision EQ and low frequency mode
-
Surround:AI™ technology automatically optimizes the sound and effects in real-time
-
ALLM, VRR, QFT, QMS (with future update) and Dolby Vision™, Hybrid-Log Gamma and BT.2020
-
AURO-3D
-
Wi-Fi, Bluetooth®, MusicCast multi-room audio, AirPlay 2 and Spotify Connect
-
Voice Control with Amazon Alexa, Siri® (via AirPlay 2) and Google Assistant
-
Pandora, Spotify, Napster, SiriusXM, TIDAL, Deezer, Qobuz, Amazon Music HD
-
3rd-party control driver-capable, easy IP set-up and remote IP control
-
Phono input
עיצוב
מדובר ברסיבר גדול וכבד, טוב שהוא מגיע בשחור שגורם לו להראות קצת יותר קטן ממה שהוא, למרות שהגובה והרוחב שלו די סטנדרטיים מדובר ברסיבר עמוק יותר מהרגיל אך עדיין בגדר הסטנדרט - כזה שיתאים לריהוט יעודי. לגודל כמובן יש סיבה - הרסיבר בנוי בטופולוגיית H כך שבחלקו הקדמי נמצאים מגברי הכח והשנאי העצום שלו ובחלקו האחורי שאר הרכיבים האלקטרוניים ולוחות PCB.
*הימאהה לעומת Marantz SR 7010
הטופולוגיה הזו מאפשרת שילדה חזקה ויציבה יותר אשר מנטרלת ויברציות מיותרות מהשנאי ומערך ההגברה מה שמקנה צליל יותר חד, נקי מעיוותים ושקוף ואם זה לא מספיק ימאהה הוסיפו רגל תמיכה חמישית (קדמית) כדי למנוע עוד ויברציות מיותרות באזור ההגברה שכולו אגב יושב על פלטה תחתונה כפולה.
בקדמת המכשיר ישנה חוגה ענקית השולטת על עוצמת השמע, משמאלה נקי ומימינה ישנו מסך קטן, כמה כפתורי מגע וחוגה קטנה אשר שולטת על מקור הכניסה. כאשר המסך כבוי הוא נבלע בעיצוב המינימליסטי של הרסיבר והשילוב בין הפלסטיק והמתכת בקדמת הרסיבר נראה די טוב, אני מאמין שיש כאלו שפחות יאהבו את הגימור המבריק של הפלסטיקה שכן קל לראות עליו השתקפויות ותביעות אצבע אך זה כבר עניין של טעם.
השלט שמגיע איתו די גדול, בעיקר ארוך, וחלוקת המשקל בו מעט מוזרה בהתחלה. סה״כ מדובר בשלט פונקציונאלי, מואר בחשכה, ובכל מקרה, לא יצא לי להשתמש בו יותר מדי שכן את כל השליטה ביצעתי דרך השלט של הApple TV 4K ששימש כמקור (הוגדר HDMI CEC - פרוטוקול לשליטה על מכשירי אלקטרוניקה תומכים, במקרה שלי וכיום ברוב המקרים ישנה תמיכה ב CEC בכל מכשיר אודיו/וידאו אלקטרוני מהשנים האחרונות).
כיול
מערכת הכיול של ימאהה YPAO מאפשרת כיול אוטומטי של הרמקולים אשר מחוברים למגבר ויודעת לוודא תקינות פאזות ולבצע תיקון אקוסטי בנוסף לקביעת מרחקים וגדלים. תהליך הכיול די סטנדרטי וזהה לזה שבאחיו הקטן ובסך הכל די זהה לשאר המערכות המתחרות בסגמנט.
דבר אשר הרגיש לי חריג מנסיוני היה כיול האטמוס שמסיבה לא ברורה לי לא מתבצע במידה ואין זוג רמקולים אטמוס קדמי - במידה ולא זוהה זוג אטמוס קדמי מנגנון האטמוס מכובה ולא מתבצעת בדיקה האם קיים זוג אחורי. עדיין ניתן להפעיל את האטמוס האחוריים באופן ידני על ידי הגדרת זוג קדמי אך הכיול עצמו לא מבוצע ולכן נדרש להזין פרמטרים באופן ידני. לאחר שהגדרתי את האטמוס האחוריי לא הרגשתי איזה שהוא חסרון משמעותי בכך שזה לא בוצע כחלק אינטגרלי בתהליך הכיול אך יכול להיות שכן יש חסרון נסתר מכיוון ששני ערוצי הגברה נוספים (אטמוס קדמי) מופעלים למרות שלא מחוברים מה שיכול לצמצם את כמות ההגברה לאלה שמשתמשים בכל האזורים (zones) שהמגבר יכול לספק אך אציין מדובר בהשערה מכיוון שלא ניסיתי להפעיל את מלאי האזורים בו זמנית.
נקודה שכן אהבתי היא המגוון תיקונים שמערכת הכיול מאפשרת מעבר לסטנדרטים (Flat, Reference) ומצאתי לנכון שבמקרה שלי תיקון לתדרים הנמוכים בלבד עבד הכי טוב ובנוסף ניתן לבצע פיין-טיונינג באופן ידני, הייתי שמח רק אם היו מסדרים לי את התדרים בסדר עולה אבל אולי זה רק אני.
סך הכל אפשר להגיד שמערכת הכיול היא טובה, נתקלתי בגרועות ממנה ובטובות ממנה ובסופו של דבר בחרתי שכן להשתמש ברוב הפרמטרים שהיא קבעה.
הזרמת מוזיקה והאזנה בסטריאו
מרסיבר קולנוע ביתי בקליבר שכזה אני מצפה לביצועי סטריאו טובים מהממוצע ומאוזנים יותר מרסיברים זולים שלרוב סובלים מדינמיות נחותה, באס מנופח ורזולוציה כהה ביחס לרסיבר סטריאו במחיר דומה או אפילו, לא פעם, זול משמעותית. אני משער שזו תוצאה של ריבוי טכנולוגיות ולכן התקציב צריך להיות מחולק בין המון פרמטרים.
כמקור השתמשתי בסטרימר המובנה אותו הגדרתי לעבוד עם Tidal כשירות הזרמה בעזרת אפליקציית MusicCast השולטת על הרסיבר ובמצב Pure Audio אשר ממזער את ההתערבות של הרסיבר והמעגלים האלקטרוניים באות הצליל כמה שאפשר ובעצם מכבה או יותר נכון ״מדלג״ מעל רובם.
החיבור לאפליקציה היה חלק ושיטת ההזרמה הזו שבה הרסיבר מחובר ישירות לשירות המוזיקה אהובה עלי ביותר שכן הסמארטפון משמש כשלט בלבד ולא משדר מוזיקה לרסיבר באופן ישיר - יש לכך המון יתרונות החל מהזרמה יציבה, שחרור הסמארטפון לשימושים נוספים, איכות צליל מקסימאלית ועוד.
את הרסיבר בחנתי עם שלושת זוגות הרמקולים שברשותי ואני חייב לציין שההתאמה למגבר הייתה קלה מאוד - לא הרגשתי שיש לו איזו שהיא בעיה להתאים לאף אחד מהם ובטוח שאין לו מחסור בכח אך מה שאהבתי במיוחד היא העבודה שניתן לזהות את הרסיבר עם כל אחד מהסטים. יש שיגידו שמגבר סטריאו צריך להיות ניטרלי לחלוטין אך אני חושב שהצביעה של הרסיבר מתונה ביותר ומאפיינת את מה שהוא בא לייצג - דינמיות וכוחניות.
לימאהה יש יכולת מופלאה להוציא תדרים נמוכים בצורה מלהיבה (exciting היא המילה המתאימה) ועסיסית אך בלי להשמע מנופח על יתר המידה או בומי ובוצי כלל וכלל, משהו באיזון הטונאלי שלו מאוד כיפי, ביג בנד אכן נשמע כמו ביג בנד ועושה חשק לקום מהספה גם ב 12 בלילה, רוק גם כן, והכי הפתיע אותי זה מה שהוא הצליח להוציא מה Paradigm - הזולים בשלישיה, השילוב בין השניים התגלה כמוצלח ביותר ואפילו הרגיש לי שהוא הקפיץ אותם ליגה.
אפשר לומר שמדובר ברסיבר עם ביצועי סטריאו טובים מאוד - הבמה אותנטית ומפוקסת אך עם זאת עוטפת, הרזולוציה מעולה ונראה גם שהממירים הדיגיטאליים בהם ימאהה בחרה להשתמש (ESS SABRE ES9026PRO) עושים יופי של עבודה ובאופן כללי למרות הצביעה המתונה האיזון הטונאלי של הרסיבר טוב מאוד. בהאזנה ל Fly me to the moon של סינטרה הדינמיות פגעה בול, קולו של פרנק נשמע חד וחמים (אין הרבה קולות כאלו שמסוגלים לחתוך את האויר ובו זמנית לחמם את הלב), התופים בפתיח היו עגולים ומלאים וכך גם הקונטרה-באס שנכנס לאחר מכן, החצוצרות זריזות וחדות והביג בנד במלואו היה תיאטרלי מאוד עם תחושה טובה מאוד של החלל ודינאמיות מעולה. הרסיבר שמר על האופי שלו גם בהאזנה לסגנונות נוספים ורבים ולא הרגשתי שהוא נכשל במשהו, הוא בהחלט נותן פתרון סטריאו שלם ללא הרגשה של ויתור על שום פרמטר (כן, אפילו קדם מגבר לפטיפון קיים) ויתרה מכך, הרגשתי האישית היא שעיקר הצביעה והאופי הוא של מגבר הכח הפנימי של הרסיבר שבקלות ניתן לעקוף ולהשתמש ביציאות ה XLR לחיבור מגבר כח חיצוני כדי להניע את הרמקולים הקדמיים - פתרון מצוין אשר מאפשר להשתמש בימאהה כסטרימר וקדם מגבר לאלו שבכל יחפצו בזאת.
קולנוע ביתי
אז הוא נשמע מעולה בסטריאו, מצוין, בדרך כלל מדובר בסימן טוב מאוד שמעלה את רף הציפיות ואכן כך - הציפיות שלי אכן היו גבוהות אך האם הוא עמד בהן? בהחלט כן, ואף יותר. אני חושב שמדובר ברסיבר קולנוע ביתי מעולה. הרסיבר הזה קולנועי בליבה שלו וזה מורגש מאוד, האופי האפי והמרגש הזה שיש לו מחמיא מאוד בביצועים קולנועיים והבמה שלו מצוינת ומדויקת - החלל מרגיש גדול יותר ממה שהוא והרסיבר מצליח לספר סיפור מעבר לגבולות הפיזיקליים של הרמקולים ועם זאת ברמת דיוק גבוהה מאוד - לא פעם ולא פעמיים הייתי צריך לעצור סרטים כדי להבין האם מה שאני שומע מגיע מבחוץ באמת או מהסרט ובכל המקרים… ניחשתם/ן נכון, זה היה המגבר ש״הטריל״ אותי, לא השכנים, לא המרחבים שבחוץ, זה הכל קרה בחלל הסלון שלי.
בין אם זה צפיה בסדרה מלאת האקשן Formula 1 (נטפליקס) או בסרט Ford V Ferrari החוויה בתוך המסלול היא מרגשת ומלחיצה ועוברת אל המאזין/ה מצוין עם הרסיבר הזה ואף יותר עם פונקציית ה surround ai של ימאהה המבצעת אופטימיזציה של הצליל בזמן אמת בעזרת מעבד Qualcomm® QCS407, מצאתי אותה כאחת כזו שאכן תורמת לצליל ולא פוגעת בבמה כמו בהרבה פונקציות אחרות שנתקלתי בהן בלא מעט מגברים.
הנוכחות בתדרים הנמוכים היא אחת החוזקות הברורות של הרסיבר הזה והיא עובדת מצוין כשיש אקשן, המעבר בין הרמקולים לסאב היה מושלם וגרם לרמקולים הקדמיים (במיוחד לפרדיים) להרגיש הרבה יותר גדולים ממה שהם, גם הרמקולים המדפיים הקטנים המשמשים אותי לסראונד אחורי הצליחו להרגיש ענקיים כאשר מכונית פורמולה 1 נסעה מאחורי ועקפה אותי מימין, יופי של תזמון.
גם הבמה הרגישה כנקודה בולטת לטובה ברסיבר הזה שכן הוא באמת הצליח למקם דברים בחלל בצורה מאוד טובה ואמיתית וזה הורגש בכל סרט שזרקתי עליו - ״ליקריץ׳ פיצה״ (דרמה קומית) הוא סרט מלא אווירה ופסקול מצוין המתרחש בשנות השבעים של ארצות הברית והחוויה הייתה בהתאם, דיינרים, חנויות, רחוב כולם הרגישו אותנטיים ובהחלט מיקמו אותך היכן שהבמאי רצה, כל שיר ומעבר מוסיקלי הזכירו שהמגבר הזה יודע לדחוף רמקולים כמו שצריך ויש לו כח זמין בשפע. כל דיאלוג, קטן ושקט ככל שיהיה, היה ברור, ״רדיופוני״ אפילו אם יורשה לי לומר ועם זאת מוקף במרחב התואם בין אם זה צרצרים בחצר בית קדמית באיזו עיירה נידחת או חדר שקט באופן מופתי, הדינאמיות והרזולוציה הורגשו בהחלט.
המעבר בין אותות וידאו שונים מהמקור היה חלק, וכך גם בין המקרן לטלוויזיה והתפעול שלו היה חלק למדי, הטכנולוגיות שהוטמעו בו הוכיחו את עצמם כיותר מסתם גימיקים בין אם זה הsurround ai או האפשרות להגדיר רמקולים ״וירטואלים״ כאשר אין אפשרות למקם רמקולים אמיתיים במקומות אסטרטגיים.
לסיכום
הרסיבר מוכן לעתיד (8k60) והתמודד היטב עם מגוון רחב של מקורות, גם כאלו אשר לא כוללים את המידע על כל הערוצים אשר בשימוש והמגבר נאלץ ״להמציא״ או ״לסמלץ״ את המידע בעצמו כדי להגביר את החוויה הקולנועית ולהשמיש את כל הערוצים. בסרטי אקשן בעוצמה גבוהה הכח הרגיש זמין באופן תמידי והימאהה אף פעם לא הרגיש שהוא איבד שליטה, גם הדינאמיות נשמרה והכוח המתפרץ הגיע באופן מיידי כשהיה צריך אותו, הפוקוס נשמר והחוויה הקולנועית מורגשת בהחלט בכל פן אפשרי. בסטריאו הביצועים של הרסיבר מעולים והנוחות בהזרמת מדיה והאפליקציה התואמת מאפשרת להגיע למצב האזנה מהר מאוד, אפילו זמן התגובה של המגבר מהרגע שהוא כבוי ועד להאזנה מרשים. הרסיבר הזה לא מפונק ויכול להזיז גם רמקולים פחות נצילים ובקלות ומבלי לוותר על חתימת הסאונד שלו. חוויית המשתמש יכלה להיות מעט יותר טובה לטעמי אך מדובר במשהו שלא מורגש ביום יום איתו מכיוון שרוב השליטה כיום גם ככה נעשית מהמקור עצמו וניתן לשים לב לכך רק בעיקר בזמן ההגדרה הראשונית, לא מעבר, שורה תחתונה - מדובר ברסיבר פרמיום וכשהוא מנגן זה בהחלט מורגש.
יבואן: אס.ג'י - SG
מחיר: 15,900 ש"ח