מקלות לד של Soonwell במבחן
העולם הקולנועי הולך ומתרחב ועימו הציוד המקצועי. חברות רבות נכנסות לשוק ומפתחות כלים למשתמשים המקצועיים אבל על הדרך נראה שהצרכנים הפרטיים שאינם יצרני קולנוע מקצועיים, נכנסים לאט לאט גם כן לשוק הציוד המקצועי וגורמים לשינויים בו.
לפי מה שאני זוכר, זה התחיל אי שם באמצע שנות האלפיים, כאשר כמה מתכנתים החליטו ליצור מצלמה מקצועית! ולמרות שהם לא באו מהתחום, נוצרה מצלמת RED שנכון לעד היום נחשבת לאחת המצלמות הטובות והמתקדמות ביותר שיש בשוק! אל תבינו לא נכון, היום המצלמות של RED הן לא מה שהן היו כשהן יצאו: מאוד לא נוחות לשימוש, מתחממות ולא מותאמות לשטח, אבל אחרי המצאת המצלמה החדשה, נוצרו יחידות בודדות שיצאו אל השוק ובוצעו בהן שדרוגים, המצאות נוספות, פיתוחים והתאמות... ואחרי כמעט שני עשורים, אנחנו נמצאים היום עם מצלמה מעודכנת ומותאמת למציאות. לעומת זאת אחת המתחרות שנותנות לה פייט היא ALEXA אשר נוצרה בתוך חברה המתעסקת בקולנוע, ולמרות שבאה בעקבות מצלמת רד, הגיעה עם פחות באגים של קולנוענים.
יחד עם זאת, המצלמות האלו נחשבות לחוד החנית של התעשייה הקולנועית העולמית (ובהחלט גם בישראלית), ובהתאם לזה גם המחיר שלהן. האמת שכל התעשייה הקולנועית היא מאוד לא זולה. החל מהמצלמות המקצועיות שעולות עשרות אלפי דולרים, כולל ציוד משלים וציוד נלווה, גריפ, תאורה וכוח אדם. עכשיו אתם מתחילים להבין מדוע לסרטים צריך תקציב של מיליונים, רק כדי להביא את הציוד לסט (ואת הציוד הזה משכירים). מבלי להגזים, יום צילומים על סט קולנועי, ישראלי נע סביב כמה עשרות אלפי עד מאות אלפי שקלים - כמות ציוד של מאות קילוגרמים ועד טונות שכוללות רכבי אספקה גדולים.
לא רק קולנוע
מפה לשם, בעידן הדיגיטלי, יותר ויותר אנשים מתחילים להשתמש בציוד מקצועי גם לצרכים לא קולנועיים, אבל עדיין ויזואליים:
בלוגרים! שוק שהוא כבר לא חדש אבל הולך וצומח כל יום. אנשים שלוקחים את הטלפון שלהם ומתחילים לקדם את עצמם בכבישי המדיה האינסופיים. חלקם מתפתחים ומחפשים לשדרג את עצמם ואת תוצרי התוכן הויזואליים שלהם באמצעות עזרים כמו מצלמות טובות יותר, חצובות יציבות יותר או גימבלים למיניהם, רוכשים תאורה ייעודית ופה אנחנו נכנסים עם הרכש החדש של חנות / מעבדה - "ארליך". הרי רובנו מכירים את "ארליך" מתחום המצלמות: תיקון ומכירה, שעם השנים הפכו לשם דבר בתחום הציוד המקצועי, הן ללקוחות העסקיים והן ללקוחות קצה ומשתמשים פרטיים. כמו שציינתי בתחילת הכתבה, הרבה חברות ויזמים החלו ליצור מוצרים מותאמים לצרכני קצה או לשדרג את הציוד המקצועי שגם לא יצטרך להיות גדול וכבד כמו שהיה פעם.
ציינתי לפני כן שיציאה ליום צילומים, הוא דבר המצריך לקחת לפעמים משאית כדי להעמיס את כל הציוד הנדרש ליום כזה, אז יצאו חברות שמחפשות כיצד להקטין את הציוד, ברמת הגודל והמשקל, כך שההוצאות יהיו נמוכות יותר להפקות והדבר יהיה נגיש יותר וזול יותר לביצוע. כלומר לצאת ליום צילומים לא מחייב היום לשכור טונות של ציוד, כמובן בהתאם לצרכים, אבל גם הפקות גדולות יכולות ליצור בהרבה פחות ציוד כי זה נהיה ורסטילי, אפקטיבי ויעיל הרבה יותר. שימוש בחומרי גלם קלים וחזקים יותר בציוד החדש, פיתוחי טכנולוגיות חדשות ופנסי לד שמספקים תוצאות כמו פנסים ליצירת אור שונה HMI / Tungsten. סוללות חזקות, דימרים חכמים, ושליטה ביחידה מקצועית אחת שמקלה על כל הסיפור כל פעם מחדש.
אז קבלו את הנורות מבית Soonwell שעד כה הוציאה מידייה כמה מוצרי תאורה נוספים, סוללות מסוג V-Lock. והיום ארליך מספקים לנו ציוד תאורה שהוא נועד לא רק להיות מאור על הסט, אלא יכול להיות חלק מהסט עצמו (דוגמא טובה היא צילומי קליפים שהפנס יכול להיות חלק מהסט המצולם). מדובר על יחידת תאורה בגודל של 30 ס"מ (1 FIT), בעלת סוללה עצמית של 7650 MPH, מה שמאפשר למכשיר להיות פעיל שעתיים וחצי שלמות ללא הטענה.
זהו מכשיר מקצועי, שנועד לספק לבעלי מקצוע כלי שימושי להשלמות צבעוניות של רקעים, קשה לי לראות כיצד הכלי הזה משמש באור ראשי (Key Light), למרות שבהחלט יכול להשלים (Fill light), כמובן שתלוי סצנה או תסריט.
כן למכשיר יתרונות רבים, הוא קטן (מגיע בגדלים של fit 1 \ fit 2 \ fit 4 - מהיצרן), סוללה חזקה, אפשרויות שימוש (תוכניות רבות), אוניברסליות של חיבורי הברגה, מחבר טעינה ומסך LCD שמתהפך בהתאם לאופן החזקתו. הוא אפילו יכול להימצא מתחת למים (עד עומק של מטר וחצי למשך חצי שעה – מתאים לצילומי מוצר בסט רטוב, צילומים בגשם וכד’.).
חשוב להסביר ולהפנות תשומת לב לכך שזה ציוד מקצועי, זו לא מנורה שרק עושה אור צבעוני. זהו כלי איכותי ומקצועי, ובידיים לא מקצועיות יכול להיות לא יעיל.
כמו כן, כדאי לדעת שטווח טמפרטורת האור נע בין 2,600-6,000 קלווין במצב CCT MODE, ובמצב תאורה אחר, בין 1,600-20,000 קלווין CCT-S MODE - טווח דינמי מרשים מאוד.
יתרה מזאת, בגב המכשיר ישנו מגנט, אשר מאפשר להדביק אותו על חלקי ברז קיימים באופן פשוט. כן המכשיר שוקל חצי קילו, אבל שימוש של כל אורך הגב, כן מאפשר לחברו באופן קבוע ויציב.
חשוב לשים לב שכאשר משתמשים בו, בהגדרות המצלמה צריך לסגור את הצמצם ולעלות את מהירות התריס, על מנת שנוכל לראות את האפקט. מי שמחפש להשתמש במוצר הזה ככלי מאור עיקרי לסט שלו, יתאכזב כי האור אינו חזק דיו כדי לעשות כך.
אם לצורך העניין בתמונה הזאת, הצמצם הוא f/4.0 והצמצם הוא 1/100 ברגילות ISO-100 אז בתמונה הבאה אנחנו רואים את הצבע במלוא הדרו
נתונים של התמונה: f/6.3, מהירות תריס 1/1000 וISO-100 נותר כשהיה
כך נראית תמונה בשינוי קל: f/3.2, מהירות תריס 1/40 וISO-1000
לסיכום
יותר מאשר פנס פעיל, זהו מכשיר ליצירת אפקטים, המאפשר להאיר בכל טמפרטורת אור שנדרשת להארה או השלמת הארה על חפצים קטנים ומדויקים מאוד. המכשיר מלא באפקטים שונים שיוסיפו לכל הפקה צבע מקצועי. למכשיר יש גם אפשרויות שמירת זיכרון של הגדרות ובכך לחסוך לכם זמן הגדרות בסט. בנוסף לזה, המכשיר מאפשר להתחבר אליו באמצעות Bluetooth ולשלוט עליו באמצעות אפליקציה. שווה לבדוק מול היצרן האם זה מיועד גם ל-Android וגם לIOS.
אז בסופו של דבר מה יש לנו? מכשיר מקצועי ליצירת אפקטים, איכותי, בנוי היטב, בעל משקל עם נוכחות ונוכחות שימוש. אם אנחנו נחזור לתחילת הכתבה שדיברנו על כמה שהתחום הקולנועי כלל לא זול, אז גם המכשיר הזה הוא לא מבין הזולים (למרות שגם לא הכי יקר ויש מוצרים מאותה קטגוריה שהם הרבה יותר יקרים), המוצר הזה בהחלט מספק תוצר ויש לו Value for Money הוגן.
לדף המוצר באתר היבואן - לחצו כאן