אירוע השקה של מוצר להורדת קרינה ברכבים חשמליים והיברדיים... ואיך זה דומה למנגנון שקיים באוזניות?

טל גורן
24-09-2024 09:27

אתמול (23/9) נערך אירוע השקה לעיתונאים של חברת הסטארטאפ הישראלית, SafeFields בשיתוף עם חברת אולמדיה. באירוע הודגם מוצר חדש ומהפכני להורדת הקרינה ברכבים חשמליים והיברידיים.

החברה הוקמה באוגוסט 2021, על ידי עודד עינת ושאול שולמן, יוצאי יחידה 81. החברה נמצאת בהרצליה פיתוח ומעסיקה מומחים בתחומים שונים כמו עיבוד אותות, מעגלים אנלוגיים ופיזיקאים.

שני המייסדים בחרו בפינצטה את האנשים הכי מתאימים והכי מנוסים לדעתם, שהוכיחו את כישוריהם בעבר.

המנכל עודד עינת

האירוע נפתח על ידי עודד עינת, המנכ"ל, אשר הציג את המצב הקיים בשוק והצורך הממשי בהורדת הקרינה הגבוהה הקיימת ברכבים חשמליים והיברידיים.

המנכל עודד עינת

אחריו, עלה ד"ר אמנון דובדבני, מומחה לסיכוני קרינה בלתי מייננת, חבר בוועדות לאומיות ובינ"ל, יועץ מומחה למשרדי הממשלה וראש תחום קרינה בלתי מייננת במוסד לבטיחות ולגהות. שהסביר בקצרה על סוגי הקרינה השונים ותופעות הלוואי.

ד''ר אמנון דובדבני

3.5

הוסבר לנו, שבעוד שרכבים חשמליים והיברידיים הם כבר מראה סטנדרטי בכבישים, הם עדיין לא מספיק בטוחים. מעבר לכל הסכנות הברורות, ישנה גם סכנה בלתי נראית, הקרינה. אותם רכבים, מייצרים קרינה ברמה של עשרות ואף מאות מיליגאוס ברגע אחד (רק לשם השוואה, הערך המומלץ בישראל עומד על 4 מיליגאוס בממוצע יומי), כשרוב הקרינה נמצאת במושבים האחוריים.

ד''ר אמנון דובדבני

הקרינה עצמה מיוצרת על ידי הרכיבים השונים של הרכב, כמו למשל המנוע, הכבלים והסוללה. הפתרון הכללי בהורדת הקרינה, הוא שימוש במשטחים או רצועות מתכת היוצרות סיכוך. פתרון זה לא רלוונטי במקומות קטנים ומצומצמים כמו רכבים ונכון להיום, אין אפשרות להוריד באופן משמעותי מהקרינה ברכבים.

בדיוק בגלל זה, חברת SafeFields הוקמה. היא אחראית על פיתוח מכשיר קומפקטי, שכל תפקידו הוא להוריד את רמת הקרינה הקיימת באוטו. הוא פועל באופן זהה למנגנון ביטול רעשים באוזניות. הוא מנטר אחר רמת הקרינה הקיימת, ומפיק רמת קרינה בעוצמה זהה אך באופן נגדי, ובכך מבטל את רוב הקרינה המיוצרת בצורה כמעט מושלמת, עד 90% בכל רגע נתון.

עד כה, הערוץ המרכזי בו החברה עבדה, הוא ישירות מול יצרניות הרכב השונות (כשבניהן נמצאות פורש, מרסדס וטויוטה) על מנת ליצור רכבים בטוחים מהרגע הראשון של יציאתם לכביש.

אך מאחר וכבר נמצאים בישראל כמות לא מבוטלת של רכבים חשמליים כאלה ואחרים, החברה החליטה לעבוד גם מול הנהגים ישירות, ולהציע מוצר המותאם באופן אישי לכל דגם (כל רכב שונה קצת משאר הרכבים ולכן גם נקודות הקרינה החזקות יותר יהיו במקומות שונים. לכן, יש צורך במיפוי אותן נקודות, ותכנון קפדני של השמת המכשיר, כך שהפחתת הקרינה תהיה אידיאלית).

התקנת המכשיר לא לוקחת זמן רב, ולפי טענת המנכ"ל, "אנשים יכולים להשאיר אצלנו את האוטו, לצאת לארוחת צהריים, ונסיים בהתקנה עד שיחזרו".

המכשיר עצמו די קטן ומצליח להתחבא ליד הגלגל הרזרבי. הוא גם לא מפריע לשימוש יום יומי באוטו, וגם די קל להגיע אליו במידה ויש תקלה. המכשיר מתחבר ישירות למצבר במתח נמוך, 12V וצריכת ההספקה נמוכה מאוד העומדת על עשרות וואט. בדיוק כמו מצלמות, מערכות אזעקה וכדומה.

המכשיר עצמו די קטן ומצליח להתחבא ליד הגלגל הרזרבי

החברה לא עוצרת לרגע, וממשיכה לעבוד על המכשיר שיהיה יותר יעיל וקטן, כך שיוכלו להתקין אותו בעוד מקומות מבלי להפריע לחוויית הנהיגה או השימוש באוטו.

בעת הדגמה בזמן אמת, הציגו שלושה רכבים ורמות הקרינה שלהם עם או בלי המערכת.
בשלב הראשון, הדגימו את רמות הקרינה ללא הפעלת המכשיר.

הדגמת רמות הקרינה ללא הפעלת המכשיר

בשלב השני, הדגימו את רמות הקרינה עם הפעלת המכשיר.

רמות הקרינה עם הפעלת המכשיר

התמונות צולמו בהבדל של כמה שניות בודדות אחת מהשנייה בדיוק באותו מקום, והתוצאות? מרשימות במיוחד. הרכבים אותם הציגו לנו היו להדגמת הקרינה בזמן שהאוטו עובד אך עומד (כלומר לא בזמן נסיעה). לטענת המנכ"ל, המכשיר יכול להתמודד גם מול רמות הקרינה הגבוהות יותר שמגיעות בזמן נסיעה.

חשוב לי לציין שבאוטו, הקרינה מאוד מחולקת ומשתנה בין כל מקום שתבדקו בו. לדוגמא, ראיתי בעצמי כיצד הקרינה באותו מקום עם 50 מיליגאוס, משתנה ויורדת כמעט בחצי ממש כמה סנטימטרים לידו. לכן, שלב המיפוי הראשוני של החברה על כל דגם בנפרד מאוד חשוב, ואין כרגע אפשרות לקנות את המוצר עצמו ולהרכיבו בעצמכם.

מחיר המכשיר למאות היחידות הראשונות, יהיה בהנחה של 40% ויעמוד על 2,600 ש"ח + מע"מ כולל התקנה.

לעוד פרטים, מוזמנים להיכנס לאתר החברה.

 

מעבר לתגובות בפורום