ביקור אצל יבואן האודיו רפי לוהב
השבוע מצאתי את עצמי יושב ומאזין למוזיקה אצל חבר הפורום יוסי לוקובסקי, שהתחדש בכבלי רמקולים מבית Duelund ובשני סטנדים מבית Rogoz Audio הפולנית. לאחר כשעתיים של האזנה למוזיקת ג'אז, המליץ יוסי בחום רב לבקר את היבואן רפי לוהב, שלטענתו הוא מבין גדול באודיו ובונה את כבלי הרמקולים בעצמו.
מכאן לשם, כבר באותו ערב קבעתי עם רפי להיפגש בביתו בקרית אונו, שבו ממוקם גם העסק שלו לאודיו, ביקשתי להגיע עם חבר הפורום יוסי עזרא ורפי נענה ברצון.
ככה זה מתחיל ואיך זה נגמר?
אתה מגיע ליבואן - מבקש את רשותו לצלם בנייד כמה תמונות למזכרת איתו ועם הציוד - עד שזה מגיע כבר לסדר גודל שאתה שואל את עצמך: למה שלא אכתוב כתבה?
חשוב לציין שזו אינה כתבה רגילה, אלא התרשמות כללית בלבד, שמטרתה הייתה חברתית גרידא - התרשמות כללית מהציוד. עוד חשוב לי לציין שלכל יבואן / אדם פרטי אני מגיע כמו פלטה חלקה וללא ידיעה למה אני הולך להאזין. במקרים אחדים אני מופתע מאוד לטובה, כמו במקרה הנ"ל, בו לפניך יבואן אודיו ש"מבין עניין", ומצליח למצוא שתי פינות חמות בלב שלי. בנוסף,אדגיש, שאינני ממליץ לכם מה לרכוש ולכל אחד מאיתנו טעם אישי שונה, אלא, ממליץ ללכת ולהאזין, מכיוון שרפי מהווה אקורד פתיחה טוב מאוד.
כאמור, רפי בעלי "RL Audio” מצטייר לי כמבין גדול, מדבר בצניעות ובאדיבות רבה ושמח תמיד להיכנס להסברים. הוא אוהב את מה שהוא עושה ונותן לך הרגשה נעימה בכל תקופת הביקור.
קצת על ההיסטוריה של רפי
רפי מציין שהוא אוהב מוזיקה מהיום שהוא זוכר את עצמו: "מעבר לעיסוק בנגינה כחובב בנעוריי, הייתה לי מערכת מאד צנועה, שנשארה איתי שנים ארוכות והסבה לי הנאה מרובה. באודיו ממש התחלתי להתעניין לפני כ-25 שנה, כשרכשתי את נגן ה-CD הראשון שלי. היו לי בבית כמה דיסקים אבל לא היה נגן, כיוון שהמערכת שליוותה אותי עד אז כללה פטיפון ואוסף של תקליטים. אשתי הציעה שנקנה איזשהו נגן (משהו פשוט...) כדי שנוכל לשמוע אותם. התפקיד הוטל עליי, כי אני הייתי אמור להבין בדברים האלה. תהליך החיפוש של הנגן ה"מתאים" הפך למעין מסע לימודי שבו נחשפתי לראשונה לעולם האודיו. רכישת הנגן הביאה די מהר לרכישת הגברה ולאחריה גם רמקולים. כך קרה, שהעניין הנקודתי בנגן הפך לכדור שלג מתגלגל, שממשיך להתגלגל עד היום".
זאת ועוד מספר רפי: "עם הזמן העניין באודיו גבר ובתוכו גם הרצון לשפר את המערכת האישית שלי. מפעם לפעם עלתה המחשבה לעסוק באודיו בצורה יותר אינטנסיבית (או עסקית), אבל בדרך כלל המחשבות האלה חלפו או נגנזו. בשנת 2013 ביקרתי בתערוכת האודיו במינכן ושם נחשפתי לראשונה לחברת G.I.P. Laboratory היפנית. הרמקולים שלהם נתפסו בעיניי ובאוזני כ"דבר האמיתי". כשחזרתי הביתה, לא יכולתי להפסיק לחשוב על הרמקולים היחידים שלהם שאולי הייתי יכול לרכוש, שכן היו לא גדולים מדי, אבל גם לא היו זולים. לאחר תקופה של כשלוש שנים בה התלבטתי, עבדתי על האקוסטיקה בחדר הקטן בביתי, התכתבתי איתם ושוב התלבטתי, הבנתי שאני רוצה אותם. אז עלה בדעתי שאם אני רוצה להיכנס בצורה עסקית לתחום האודיו, זו יכולה להיות ההזדמנות שלי. וכך, בתחילת 2017 הפכתי ליבואן ואותו רמקול של GIP הפך למוצר הראשון שהבאתי".
רפי מוסיף: "יש משהו מושך בקלות ובנוחות שבה ניתן ליהנות ממוזיקה בביתך ב"נעלי בית". על הרקע הזה, יש לרוב פער בין מה שמתקבל ממוזיקה חיה לבין מה שמתקבל במערכת שתפקידה לשחזר זאת. לכן, כשאתה רוצה לשחזר מוזיקה חיה בביתך, מתעורר הרצון לצמצם את הפער הזה - זהו האתגר שאני רואה באודיו".
כשהוא נשאל מה השיקולים שהוא בוחר להביא לישראל חברות אודיו, התשובה פשוטה: "מה שהוא אוהב באופן אישי, והראיה לכך היא השימוש האישי שלו באותם מוצרים". לדבריו, הוא לא בוחר אף פעם משהו רק מפני שיש לו פוטנציאל להימכר טוב. כשהוא אוהב משהו: "הוא לא שואל את עצמו איך זה יימכר", אלא, "אם היה רוצה אותו".
כאמור, רפי, איש הייטק במקצועו, כיבד את החבר יוסי ואותי בקפה הפוך ולאחר סקירה מקיפה של שתי מערכות בשני חדרים, ניגשנו מיד להאזנה.
מערכת ראשונה
קודש הקודשים בביתו הוא חדר קטן בגודל עשרה מטרים, ונקודת האזנה ממוקמת כשני מטרים מהרמקולים, במשולש שווה שוקיים, מטופל היטב באקוסטיקה שרפי הכין בעצמו. בחדר האזנה מוקמו מגבר שפופרות משולב של Tsakiridis בעלות 16,000 ₪ נגן תקליטורים שחובר אף הוא למגברAccuphase DP-560, זוג רמקולים יפניים ריצפתים ומרובעים GIP-225 G.I.P. Laboratory, שהוא גולת הכותרת בביתו של רפי. זהו הדגם הראשון (והקטן ביותר) של החברה. לדברי רפי, מאפייני הצליל שקיימים בדגמים הגדולים יותר נשמרים גם כאן בצורה נפלאה, רק קצת יותר "בקטן". לרמקולים שתי יציאות עם הורן, נקודת קרוסאבר 3,000 הרצים והתנגדות 8 אום. ממדי התיבה: רוחב x 480 מ"מ, גובה x 940 מ"מ ועומק x 460 מ"מ, עלותם 120,000 ₪.
רפי סיפר לנו שהמוח מאחורי G.I.P. Laboratory הוא מוזיקאי ומעצב / בונה של ציוד אודיו בשם Shinichi Suzuki. הוא ייסד את החברה מתוך מטרה לעשות את מה ש-Western Electric האגדית עשתה בזמנו. וכך קורה ש-G.I.P. Laboratory מייצרת גרסאות מודרניות ומדויקות של יחידות דינמיות וגם של רמקולים שלמים כפי שיוצרו בזמנו ע"י WE. הרמקולים הם שופריים, ואילו היחידות מבוססות על טכנולוגיה הנקראת field coil, כלומר: במקום מגנט קבוע, מושג השדה המגנטי ע"י אלקטרומגנט. קבוצת המהנדסים בחברה, ומר סוזוקי בראשם, מחוייבים לאיכות הגבוהה ביותר ולשחזור של 100% לרכיבים המקוריים של WE. הכל נעשה בעבודת יד ומתוך מסירות ואהבה למוסיקה ורק אח"כ להיבטים ההנדסיים.
כאמור, זאת האזנה קצרה שלא חייבה אותי לשום דבר, אבל, טמון פה פוטנציאל אדיר במערכת האודיו שמנגנת מוזיקה נהדרת, עם מעט חמימות אנלוגית. שילוב נגן התקליטורים יחד עם הגברת השפופרות והרמקולים של G.I.P יוצרת הרמוניה נכונה מאוד במוזיקה, התחושה שהמוזיקה המנוגנת במערכת האודיו שקופה ומפורטת, הכול מוגש בצורה מאוזנת ואין תדרים שמשתלטים על חשבון אחרים. נראה שהמערכת מרשימה בלי קשר לכמות הדרייברים בכל רמקול ולסוג המוזיקה המושמעת, היא מציגה במה מלאה ותלת ממדיות, מבחינת טקסטורה ומרחב.
שנינו היינו תמימי דעים, שהצלילים שבקעו מהרמקולים היפניים הנהדרים ומהמגבר היווני משולב שפופרות עם מעט וואטים, יש בהם קסם מיוחד והיו מהפנטים. הצליל מאוד מפורט וצלול, התחושה שהכל היה מסודר במקום ויש לו צבעים ומרקמים חיים. שנינו מיד התחבאנו מתחת לספת האזנה והתחלנו לעשות קולות של שטיח. דיסק אחרי דיסק ובייחוד קטע של קורין אלאל - "ארץ קטנה עם שפם", תמונת הסטריאו ובמת הצליל נשארו יציבות. לי היה חסר מעט באס נמוך, אך הדבר לא הפריע לאף אחד. בארבעים דקות בהן הוא שם דיסק ג'אז אחר דיסק בעברית, הכל שם: הטבעיות של הצליל, התחושה ש"המוסיקה היא כאן ועכשיו" וכל פרמטר אפשרי, כמו פירוט, שקיפות, מהירות וכו' שהרמקולים האלה יודעים לתת, מציבים רף ביצועים שיאתגר רמקולים יקרים בהרבה. לפתע אתה נזכר בשיר: "לו הייתי רוטשילד, יאבה דבה דבה דבה דבה דבה דבה דאם"...
מערכת שנייה
לאחר מכן, האזנו למערכת האודיו השנייה שבסלון ביתו, בה מחובר נגן תקליטורים, קדם מגבר ומגבר הספק של חברת Aesthetix Audio ועבור שלושתם יחד תקבלו עודף מ-100,000 ש"ח. חברת הרמקולים היא Vandersteen Audio דגם ה-Treo CT שעולים לזוג בקרוב 33,000 ש"ח, אליהם מחוברים 2 סאבוופרים מוגברים שכל אחד עולה כ-11,000 ש"ח. הרמקולים בתצורת 4 יציאות וריצפתים בעלי יחידות דינמיות: טוויטר 1 אינטש מקרבון, יחידת מיד 4.5 אינטש, וופר 6.5 אינטש ווופר 8 אינטש. תגובת תדרים: 36 - 40 אלף הרצים ,+/-3db עכבה: 6 אום נומינלית ו-3 אום מינימלית, מידות: 25.4 ס"מ (רוחב), 38.1 ס"מ (עומק), 109.2 ס"מ (גובה).
למרות שאיני אוהב סאבוופרים במערכת אודיו, האופן הייחודי שבו הסאבים של ונדרסטין מתחברים למערכת, מביאה לכך שאף אחת מהבעיות השכיחות בשילוב סאב במערכת שמע אינה קיימת כאן. ואכן, הסאב היה מאוד עדין ומוזיקלי, נמוך ומשולב נהדר עם ה-Treo CT. למרות גודלם הצנוע יחסית של ה-Treo CT, הם כמעט בעלי טווח מלא, ישנם רמקולים שנתקלנו בהם, אשר, ככל שיהיו ראויים להערצה, עוסקים יותר במידע מאשר בשחזור האירוע המוזיקלי מרגש ואורגני. הם אולי נשמעים תוססים לזמן מה, אבל הם חסרים את פעימות הלב של המוזיקליות. ה-Treo CT ביחד עם ,Aesthetix Audio מציגים טבעיות ונקיון בצליל, פירוט ואוויר, שלפני כן ניתן היה לצפות רק מהדגמים הגבוהים ביותר של ואנדרסטין.
רפי מנגן עבורי בסטרימר את התזמורת הגדולה של "קאונט בייסי" (Count Basie Orchestra), שהגדירה מחדש את תפקיד הקצב בלהקה גדולה - פסנתר, גיטרה, באס, סקסופון, חצוצרה ומערכת תופים. התזמורת של בייסי התמקדה בנגינה הדוקה יחד ופינתה מקום לסולואים נהדרים. ה-Warm Breeze נבחר אם אתה רוצה את התזמורת שהיא נינוחה ורגועה, בלי חצוצרות וסקסופוני סופרן צווחים, ללא תופים ארוכים, פשוט ג'אז נהדר. התרשמנו מקאונט בייסי לטובה מאוד, מהיכולות הדינמיות של מערכת האודיו, הבאס היה מלא, דינמי, מתוח ומאוזן בכל רמות ההאזנה. ההדמיה הייתה יציבה ומדויקת, הפרטים שמורים היטב ברמה נמוכה והיכולת לנגן חזק יותר בטווח הבאס.
גרסתה של ריקי לי ג'ונס ל"Under The Boardwalk", היא גרסת הכיסוי הטובה והיפה ביותר לשיר ששמעתי עד כה. הזמרת ג'ונס "מתפוצצת" בצורה חיובית עם כל מעבר מכלי הקשה. הגיטרה אוורירית, אני שר בשקט עם ריקי (מנסה לפחות), זו תמיד דאגה כשמדובר במערכת שמשחזרת מוזיקה, הכלים שומרים על מיקומם הנכון, גודלם ומעטפתם הדינמית.
לדעתי, תתקשו להשיג רמקולים מוזיקליים טהורים יותר בטווח המחירים הזה. תענוג אמיתי.
אתר חברת ההגברה / מקור - לחצו כאן
סיכום
יש לרפי לוהב מגוון של מוצרים, מכמה מאות שקלים ועד למוצרים בעלי תג מחיר של חמש ואף שש ספרות. כל אחד יכול למצוא אצלו את מה שהוא רוצה. למי שחושב להשקיע במערכת אודיו בתקציב כזה או אחר, ומחפש ברצינות את המערכת הבאה שתפתיע אותו, אני ממליץ בחום להרים טלפון ולהפגש עם רפי להאזנה על כוס קפה - זו יכולה להיות תחילתה של ידידות נפלאה...
לאתר היבואן: RL Audio - לחצו כאן