רמקול חוץ משולב סאב Origin Acoustics Bollard במבחן
ימי המעבר בין החורף הקפוא לקיץ המהביל, מהווים היא הזמן הטוב ביותר לבלות בחצר או במרפסת, כשמזג האוויר נוח, עם חברים או משפחה. רמקולי חוץ עשויים לשדרג את החוויה עם אווירה מוזיקלית נכונה בדיוק כשצריך אותה.
רמקולים המיועדים להתקנה בחצר או במרפסת קיימים במגוון עיצובים וגדלים, אבל ההתאמה של הרמקול כך שיתאים לחלל כזה עשויה להיות משימה מאתגרת.
כעיקרון, קיימים שלושה סוגים עיקרים של רמקולים למטרה זו:
-
צמודי קיר חיצוני
-
מעוצב בדמות חפץ אחר, כדוגמת סלע
-
טמון בקרקע
במידה והחצר שלכם ריקה יחסית, בחירה ברמקולים דמוי סלע עלולה לגרום להם לבלוט מידי. לכן במקרה זה, הבחירה ברמקולים שמוטמעים בחלקם באדמה, עשויה להיות בחירה מוצלחת יותר.
Origin Acoustics
מעטות הן החברות שבעליהם הטמיעו את חותמם כל כך עמוק ובמגוון כל כך רחב של המצאות וחידושים שכיום אנו מקבלים כמובן מאליו. מוכנים?
ההיסטוריה של Origin Acoustics החלה כבר ב-1976, כאשר Ken Humphries ו-Ed Haas, שני אנשים מוכשרים שאהבו מוזיקה פתחו חנות סטריאו קטנה בארה"ב כדי לחלוק את אהבתם הזו עם כמה שיותר אנשים. למרות שניהול חנות סטריאו היתה באותה העת ריווחית מאד, הם החליטו לעשות צעד נוסף ובשנת 1978 החלו לייצר לראשונה רמקול המוטמן בתוך התקרה. ב-1982 המציאו את הרמקול הראשון המוטמן בקיר, עם תופסנים ייעודיים, כך שלא יתפוס מקום בחלל החדר. בעוד רמקולים רצפתיים או מדפיים היו באותה העת מאד פופולריים, רמקולים תוך קיריים היו תפיסה חדשנית ולכן הפכו בתוך זמן קצר פופולריים מאד, בעיקר בשל אופן הבניה בארה"ב, בה הקירות עשוים לרוב לוחות עץ אנכיים וביניהם חומר בידוד. הדרישה הגוברת לרמקולים המוטמעים בתוך הקיר, אילצה יצרני רמקולים אחרים להתאים את המגוון לדרישת הצרכנים , ומשכך פנו לצמד Ed ו- Ken, אשר בין השנים 1985 ל- 1994 תכננו ובנו מיליוני רמקולים המוטמעים בתוך הקיר או התקרה גם ליצרנים אחרים, ומשום כך ביססו עצמם כיצרני רמקולים האהובים על אדריכלים.
ב- 1986 ייצרו השניים לראשונה את הסאב וופר המוטמע בקיר, ושנתיים לאחר מכן את הסאב מנטרל הוויברציות שניתן להטמנה בתקרה. ב- 1991 המציאו את הרמקול הראשון שניתן לכוון לו את הטוויטר לכיוון המאזין.
בשנת 1994, השיקו השניים מותג עצמי בשם SpeakerCraft המוכר לרובינו כקו מוצרים המותקנים בהתאמה אישית. SpeakerCraft נמכרה בהמשך, אולם Ed ו- Ken המשיכו ביזמות והקימו ב-2012 את Origin Acoustics עם רמקולים מעוצבים למגוון אזורים, ובהם גם לחצר וליאכטות, כל זאת במטרה להנגיש את חווית הסאונד בכמה שיותר מקומות.
Bollard LSB64RD
מבט חטוף ברמקול מבהיר שהוא מעוצב באופן שונה לחלוטין מהאחרים בקטגוריה. בעוד רוב האחרים בנוים לרוב מפלסטיק בצבע חום, ה- LSB64 בנוי כגליל אלומיניום צבוע באנודייז, דמוי עמוד תאורה דקורטיבי. משכך, ניתן להטמיע אותו במגוון אזורים. הרמקול זמין בשחור, כסף ונחושת, וקיים בעיצוב גליל או מלבני
ב-Bollard יש דרייברים בקוטר 4 אינטש וחצי אינטש, המתפזרים ל- 360 מעלות וכך מכסים שטח נרחב סביבם. אבל בשונה מהאחרים, ב-Bollard יש גם סאב וופר מובנה הכולל דרייבר בקוטר 6.5 אינטש, היורה כלפי מטה לעדשה המפזרת את הבאסים לכל הכיוונים.
הכיסוי הגלילי צבוע באמצעות ריאקציית אנודייז כך שמובטח שהצבע יחזיק לאורך זמן רב במיוחד, גם בתנאי אקלים בעייתיים.
נתונים על הנייר
-
דרייברים: וופר עשוי פוליפרופילן בגודל 6.5 אינטש, מיד עשוי אלומיניום בקוטר 4 אינטש, וטוויטר עשוי PEI (Polyetherimide) בקוטר 1 אינטש
-
טווח תדרים: 39 הרץ עד 20 קילוהרץ
-
הספק: 60 וואט RMS
-
פיזור צליל: 180 או 360 מעלות, בהתאם לדגם המוזמן
-
עמידות מוחלטת מפני אבק, ושטפונות של מים: IP66
פיזור בגינה
אופן הצבתם בחצר תלוי באופן בו מפוזרים האנשים. מכיוון שככל שהמאזין ישב רחוק מהרמקולים, אזי עוצמת השמע תהיה נמוכה יותר. משכך, תמיד עלולים להיות מיקומים בחצר בהם השמע חזק יותר, ואחרים, בהם השמע חלש יותר. על מנת להתגבר על כך, ניתן לשרשר רמקולים נוספים בחלל, כך שיתקבל פיזור אחיד ככל שניתן. נציין שיש רמקולים לגינה שמיועדים להעביר מוסיקת רקע בלבד, ואחרים שמסוגלים גם להרעיד את החצר במוסיקת ריקודים קיצבית. אופן ההצבה שלהם ומספר הרמקולים שפיזרתם בחצר, עשוי גם כן להשפיע על הביצועים שלהם.
את ה- Bollard ניתן להזמין בשני אופנים לפיזור צליל: ב- 360 מעלות, או ב- 180 מעלות, כך שהסאונד יופנה רק לאיזור רלוונטי, במקום להפריע לשכנים או לאיזור שפשוט לא רלוונטי למוסיקה. חשוב לדעת שלא ניתן להסב רמקול שתוכנן ל- 360 מעלות, כך שיעבוד ב- 180 מעלות, או להיפך. לכן, חשוב שיוזמן מראש הרמקול המתאים.
התקנה
בטרם תתחילו לחפור, שווה לבחון את המיקום המתאים, ולבדוק שלא עוברת שם צנרת כדוגמת מים או גז. הבור בו מטמינים את הרמקול, אמור להיות מספיק עמוק כדי שיסתיר את כל חלקו התחתון של הרמקול, כלומר בעומק של 21 ס"מ בלבד.
החיבור למערכת אמור להתבצע בנפרד לרכיב הרמקול ורכיב הסאב. היצרן מציין שמכיוון שבמרפסת רחבת ידים או בחצר, לעיתים קרובות המאזין אינו יושב במרכז ונהנה מסאונד סטריאו מאוזן, מומלץ לשקול לחבר אותם דווקא בתצורת מונו, למרות שניתן גם בסטריאו.
אופן החיבור של שני רמקולים למגבר
הגברה
מכיוון שה-Bollard משלב אלמנט רמקול רגיל עם סאב וופר, היצרן ממליץ על הגברתו באמצעות מגבר ייעודי. Origin Acoustics מספקים שתי אפשרויות הגברה עיקריות:
דגם DSP3-150 בעל 3 ערוצים: שני ערוצים בהספק של 150 וואט לערוץ, וערוץ שלישי בהספק של 300 וואט, כל זאת באמצעות הגברת Class-D, כלומר סה"כ 600 וואט.
DSP3-150
דגם DSP3-700 בעל 3 ערוצים שכל אחד מהם 700 וואט, כלומר סה"כ 2100 וואט, גם באמצעות הגברת Class-D. היצרן מציין שניתן לשרשר ל- DSP3-700עד 20 יחידות של רמקולי Bollard ולהגביר אותם באמצעות מגבר אחד, ייתרון משמעותי כשיש לנו גינה רחבת ידיים ותקציב מוגבל. ה- DSP3-700 בנוי כך שיוכל להתמקם בארון ייעודי, עם אוזניים 2U והגדרות DSP ייעודיות לרמקול זה. הוא כולל 64 הגדרות DSP מותאמות מראש, שניתן לעדכן ולהתאים באמצעות חיבורו למחשב.
DSP3-750
סאונד
מכיוון שהתקנתי אותם בגינה ביום שמש מצאתי לנכון לבחון אותם גם "על רטוב". הסקירה בוצעה במהלך של שבוע בו הטמפרטורות במהלך היום היו גבוהות במיוחד. שלבו זאת עם זרם מים מצינור, בריכה רחבת ידיים בקירבת ה- Bollard, וקיבלתם רמקולים שסבלו מתנאים מאתגרים. תוסיפו לזה סקרנות של שתי כלבות רועה גרמני פעילות במיוחד, וקיבלתם בדיקה בתנאים מואצים. למרות האמור, הופתעתי לגלות שמראה הרמקולים או ביצועיהם לא ניזוקו.
את סשן ההאזנה התחלתי עם Chris Jones בשיר Long after you're gone. מכיוון שזה מאד לא שיגרתי להקשיב למוסיקה בחצר, כשברקע קולות ציפורים ונפנוף ענפים, קולו של ג'ונס נשמע מאוד אוורירי, ומאוזן עם באסים מורגשים. למרות הסחת הדעת מקולות הרקע, הרגשתי שאני לא מפספס כלום ושלרמקולים הללו יש יכולת גם להציג מוסיקה בשקט, ושהם מתאימים להאזנה ברקע מבלי לפגוע בשיחה.
עברתי למטאליקה עם הבלאדה Nothing Else Matters מתוך האלבום Metallica. השיר שפורסם לראשונה בשנת 1992 נכתב על ידי הזמר והגיטריסט ג'יימס הטפילד לחברתו, אולם מכיוון שהשיר נגע מאד לליבו, הוא החליט שלא לפרסמו. רק כשחבר להקה אחר הקשיב לו, הוא הפציר בו להכניסו לאלבום הלהקה, והשאר היסטוריה. הקצב והמנגינה העדינים והמלודיים של השיר, לא התקבלו בתחילה בברכה על ידי מעריצי מטאליקה, אולם עם הזמן הם למדו לקבל, וכיום השיר מבוצע ברוב הופעותיהם.
בהקשבה לשיר, למרות שהסאונד היה טוב, מצאתי שקטעי הפסנתר לא השתלבו באופן מיטבי עם כל רעשי הסביבה. למרות שהרמקולים האלה מסתדרים די טוב עם מוסיקה קיצבית, אני מוצא אותם מתאימים יותר להאזנה ברקע, ברמה נמוכה שמאפשרת שיחה קולחת בחוץ.
סיימתי עם Rocket Man של אלטון ג'ון, אשר פורסם לראשונה בשנת 1972. השיר קיבל גרסאות כיסוי רבות, ביניהם על ידי קייט בוש בשנת 1991. אלטון ג'ון עצמו שיתף פעולה על יוצרים אחרים כגון Dua Lipa עם השיר Cold Heart (Pnau remix) שכולל אלמנטים מ"Rocket Man" ושירים נוספים של ג'ון. בשיר יכולתי לחוש את האווירה המיוחדת ואת ג'ון בסגנונו הייחודי. הסידור של הרמקולים במרחב דווקא תורם לחוויה ושהקטע לא גדול עליהם מידי.
סיכום
ה- Bollard מהווים פיתרון מעוצב וייעודי ואלו מאיתנו שמחפשים רמקול חוץ עמיד במים ואבק. השילוב של רמקול עם סאב וופר טמון באדמה מספק באופן מיטבי את טווח התדרים הכולל ומעצים את החוויה בגינה. כדי ליהנות מהם תידרשו לספק חיווט מתאים מהבית ולחבר מגבר ייעודי גם למקור. העובדה שניתן לשרשר רמקולים נוספים בגינה פותחת אפשרות לגדול עם המותג, אולם דורשת גם פריסת תשתית חיווט מתאימה. בשטח פתוח של כ- 20 מטרים רבועים, מצאתי שרמקול כזה עשוי להיות עוצמתי מספיק כדי לספק חוויה למוסיקת רקע. העיצוב דמוי עמוד התאורה עוזר להם מאד להיטמע בקלות לצד שיח או עץ. פיזור המוסיקה ב-360 מבטיח שכל מי שיישב סביבם יהנה באותה המידה. צביעת האנודייז על שלד האלומיניום תוודא שהרמקול ייראה באופן דומה עוד שנים רבות.
ה- Bollard כמובן אינו מושלם. בשל היותו פאסיבי, הוא דורש מגבר וחיווט מתאימים, ומשכך אינו מאפשר להזרים מוסיקה ישירות מהסלולרי לרמקולים, כמו דגם ה- 185T של פיור אקוסטיקס שסקרתי כאן. לחליפין, במידה ותעדיפו לתלות הרמקולים על הקיר החיצוני, ה- OD-975 עשוי להתאים.
בכל מקרה, במידה ואתם מבלים לעיתים קרובות בחצר או במרפסת, תוספת של רמקולים עשויה להקפיץ את החוויה. שווה שתאזינו להם בטרם תקבלו החלטה.
יבואן: סיריוס
מחיר לרמקול אחד: 8,990
אחריות: 5 שנים