קדם מגבר NAD M66 במבחן

שי שושן
04-04-2024 12:24

את NAD אין ממש צורך להציג, המערכת הראשונה שלי הורכבה מציוד שלהם ורמקולים בוסטון אקוסטיקס. מאז עברו הרבה שנים ולאחרונה באוקטובר 23 הוכרז ה-M66 -  קדם מגבר עמוס בכל טוב. עקבתי אחריו קצת בפורומים ושלא כהרגלי החלטתי לרכוש אותו ללא האזנה מוקדמת. חשבתי לעצמי שבמילא ה 66 מכיל RC כך שאתקן את הסאונד והתאימו אל החלל והטעמי אישי, לכן לא ראיתי טעם בהגדמה בחנות. האם העסק צלח? על כך בהמשך.

NAD M66

ה-M66 הוא קדם עמוס בפיצרים הכולל סטרימר, דאק, ווליום קונטרול דיגיטלי כניסות פונו MM/MC ושתי כניסות אנלוגיות. יש לו יציאות RCA/XLR עם מחברים יחסית מושקעים ובנוסף 4 יציאות עצמאיות לסאבוופרים. למה 4 אתם שואלים? ובכן המכשיר תומך ב-Dirac Live וב-Dirac Live Bass Control (DLBC). בהמשך NAD מבטיחים לתמוך ב-Active Room Treatment.

בנוסף לכל טוב הזה, יש למכשיר מצב של בורר עוצמה אנלוגי הממומש על ידי סולם נגדים, סוג של קדם מגבר פסיבי הרלוונטי רק לכניסות האנלוגיות של המכשיר. כמובן שבמצב עבודה כזה לא ניתן להשתמש ביכולות ה-rc של ה-M66. כדי להפעיל rc לכניסות האנלוגיות, יש לצאת ממצב direct analog כך שהסיגנל יומר לדיגיטל על ידי שבב ה-ADC. ניתן להגדיר את מצב העבודה בנפרד לכל כניסה אנלוגית.

פונקציונלית הוא מיועד לשמש כ-HUB של המערכת עם כל הכניסות האפשריות. אצלי הוא חובר דרך כבל רשת הום סנטר (סליחה זה מה יש), משם ב-rca אנלוגי לקדם מגבר אקיופייז. רוב הסקירה היא במוד העבודה הזה, למרות ש-NAD ממליצים על יציאת ה-xlr דווקא. בדקתי אותה בחיבור ישיר למגבר ההספק שלי, מה שהביא לקצת יותר שקיפות אבל לא משמעותי דיו. העדפתי את החיבור אל הקדם שלי בעיקר מטעמי נוחות ומהסיבה שלמרות הפונקציונליות המדהימה של ה-M66, עדיין לא יכולתי לוותר על ה-c280, על כך אפרט בהמשך.

ה-M66 מכיל שתי אנטנות בגב המכשיר להזרמת בלוטות, וקליטת wifi. ביטלתי דרך האפליקציה את מקלט ה bluetooth כדי להוריד רעש פוטנציאלי.

ה-66 שייך לסדרת Masters של NAD מה שאומר שאסי אלומיניום מוברש ובניה איכותית, לא מכשיר פלסטיקי. ה-M66 מגיע עם רגליות מתכת ומעין צלוחיות מגנטיות הנצמדות אל הרגליות. נחמד האמת. העניין הוא שבמידה ומתעסקים עם המכשיר באופן קבוע, מנתקים, מחברים, מזיזים - המגנטים עלולים לעצבן כי בורחים מהמיקום, ואם אתם עם סטנד מעץ עדיף להשתמש בתחתיות למנוע שריטות.

 

חזית המכשיר מינימליסטית וכוללת מסך מגע ''LCD 7 וכפתור ווליום יחסית גדול וקצת מיותר בצד ימין, מרגיש טוב לא פלסטיקי. מצד שני, השליטה על המכשיר מתבצעת ברובה בעזרת סמארטפון או טאבלט דרך האפליקציה או ה-roon. יש אולי שיעדיפו להשתמש בשלט שמגיע עם המכשיר (מכיל אלומיניום ומרגיש איכותי), אצלי הוא נשאר באריזה. בורר העוצמה ב-roon מקושר למכשיר ומציג את הווליום המשתנה ב-LCD, מגניב. מסך המגע בהיר וטוב ומציג את השיר המנגן, עוצמת השמע וכו. ניתן ״לכבות״ אותו שלא יפריע. המסך לא כבה כליל אלא רק התאורה. קשה להבחין בזה ואכן המצב הזה מחשיך את המסך באופן שמפסיק להפריע. אולם נראה שקיצרו פה קצת דרך במקום לכבות את המסך לחלוטין, מעצבן.


המכשיר מגיע ארוז בקפידה בקרטון כפול ובתוך שקית מיקרופייבר איכותית.

המכשיר מגיע ארוז בקפידה בקרטון כפול ובתוך שקית מיקרופייבר איכותית.

הדלקה ראשונית setup

בהדלקה ה-66 התחבר לרשת והוריד את הגרסה העדכנית של BlueOS. כמובן יש להוריד את האפליקציה אל הסמארטפון לפני הפעלת המכשיר. הממשק לטעמי אינטואיטיבי להפעלה, מי שהתנסה בסטרימרים של בלוסאונד ירגיש בבית.

למכשיר קיימת אופציית Dynamic Digital Headroom האמורה לפתור בעיות clipping במקרים שהמאסטרינג הדיגיטלי מנצל את מקסימום הטווח הדינמי, מה שעלול לגרום לחריגה ממנו כאשר הגל האנלוגי משותזר. לא ציפיתי להרגיש הבדלים דרמטים בין שני המצבים, אך בפועל במצב DDH הסאונד הופך ליותר מפוקס, מודרני, חד. מצד שני פחות משקל ועומק בבס. רוב הזמן העדפתי את המצב הזה כבוי, הרגיש לי טו מאץ', אולם לאחר הפעלת RC העדפתי אותו דלוק (המדידות נלקחו במצב דלוק).

לגבי הברייק אין, הוא נשמע סביר ישר מהקופסא, הבמה והטבעיות קצת השתפרו לאחר 20 שעות הפעלה בערך שלאחריהן לא הרגשתי שינוי נוסף בצליל ובפרזנטציה.

שבב הדאק

מתחת למכסה המנוע ה M66 מצויד ב ES9038PRO שהוא הטופ ש ESS מציעים עד לכתיבת שורות אלה. השבב נמצא בממירים יקרים להחריד כדוגמת אקיופייז. כמובן שאיכות הממיר אינה נקבעת רק על פי השבב שיש בו, למרות שזו נקודת פתיחה מאוד טובה. השבב מכיל בתוכו שמונה דאקים. למה צריך 8 אתם שואלים? ובכן מעבר לשוק הרב ערוצי, ניתן לחבר במקביל את יציאות הדאק כדי להוריד רעש (להגדיל טווח דינמי). ה-M66 משתמש בשבב אחד לשני הערוצים באופן שכל ערוץ משתמש בארבעה דאקים להחסרה וביטול רעשים.

דיאגרמת עקרון פעולה המקבילי

דיאגרמת עקרון פעולה המקבילי

בנוסף לכל יציאת סאב קיים שבב דאק עצמאי של טקסס אינסטרומטס באופן שמאפשר ל Dirac לתקן עוצמות ופאזות באופן עצמאי לכל סאבוופר. על הכניסות האנלוגיות אמון שבב ADC ESS9822PRO

האזנה

בימים הראשונים (לאחר שעבד כמה לילות עם מגבר כבוי) האזנתי לו נטורל, חיברתי כבל רשת וזהו. לא היה ממש זמן להתעסק איתו. הרושם הראשוני היה סאונד צלול, פתוח, מהיר, שקוף, מפורט, מה שהעיר את הברודמנים ולקח אותם לכוון אחר. הבמה שלו נשמעה שטוחה כמו מצה שמורה. או בקיצור נשמע כמו דאק סיני זול (הדאק הפנימי בבלוסאונד למשל) שנמדד טוב אבל נשמע מפורט רזה ושטוח. מצד שני הפירוט הפתיע אותי והכניס תחושת קצב למערכת שהייתה קצת חסרה. למשל ב-Donald Fagan Walks Between The Raindrops שמעו את כלי ההקשה מופרדים בצורה יוצאת מן הכלל מרמקול שמאל, מה שהיה חסר קצת קודם. בשיר ״יושב לבד״ של בועז שרעבי, הקול שלו נשמע קצת מסונטז, לא באופן שרגיל לשמוע אותו. בשלב זה רציתי לקפל את המכשיר ולהחזיר אותו לבוראו.

כדי להבין מה יכולות הפונו, חיברתי את הסטפאפ שלי אל כניסת ה-MM של המכשיר, בשל S/N טוב יותר על הנייר. ניגנתי את BLOW UP של 3BM, תקליט שנשמע מדהים. איך הסאונד? סבבה אבל זה לא מה שרגיל אליו. הפונו של ה-Accuphase C280 עולה עליו בכמה מונים, נשמע אנלוגי כמו שצריך. ה-M66 לעומת זאת לא הביא לידי ביטוי את הקסם של הסטאפ האנלוגי שלי, ונשמע דומה לדיגיטלי. גם במצב Analog Direct לא היה הבדל משמעותי. יש לציין שהפונו סביר בהחלט ויכול להשתלב מעולה במערכת אנלוגית ברמת כניסה, אבל לא הייתי מחבר אליו טק דאס.

התפנה קצת זמן, מפעילים Dirac. יוצר חשבון ב-dirac.com, מוריד את התוכנה אל המק-בוק והיא כבר מתחברת לרשת ומזהה את ה-M66, פשוט. מוציא המיקרופון מהאריזה ומתקשר לחבר טלפוני, איזה נגר אחד שקוראים לו דן. אומר לי: ''עזוב שטויות, חבר את ה umik-1 שלך הוא כנראה מדוייק יותר''. מוריד קובץ קליברציה מחבר לא עובד. המכשיר מודד אבל נותן שגיאת ״רעש סביבתי גבוה מדי, לך חפש את החברים שלך״. רק לאחר כיבוי והדלקה של המחשב כאשר המייק מחובר, העסק השתחרר. אוקיי מודדים, התוכנה ידידותית ולוקחת אותי צעד אחר צעד. לאחר המדידה היא מחשבת וממליצה על פילטר. ניתן בקלות לשנות את ההמלצה על פי טעם אישי. הגדרתי שני פילטרים, את הדיפולטי שהמכשיר המליץ ופילטר שני תיקנתי רק את הבס, עד 500hz. התוכנה מאפשרת להגביל את עקומת המטרה לתחום תדרים ספציפי, יפה! ניתן להגדיר ולשנות פילטרים בלי למדוד שוב על ידי שמירה והעלאת פרויקט ב-Dirac.

מדידות



לאחר שהפילטרים מוגדרים, מתווספים להם כפתורים באפליקציה של המכשיר וניתן לעבור בין מצבים בלחיצת כפתור, הייטק!

חוזרים לבועז שרעבי… הבמה הסתדרה, העומק חזר לקצת פחות ממה שאני רגיל אבל בהחלט עובר, הפוקוס השתפר, העסק נשמע צלול, מפורט ומלא חיים. הקול של בועז נשמע עדיין קצת מסונטז עם הילה דיגיטלית סביבו, זה עדיין לא זה. בלחיצת כפתור אני בפילטר שמתקן רק נמוכים, עכשיו משתפר קצת, אך עדיין רזה ומעצבן. רוצה לקפל את המכשיר בפעם השניה. דן שולח לי איזו עקומת מטרה איזוטרית שקוראים לה הרמן... התוכנה מאפשרת לטעון עקומות מטרה לאחר המדידה, ולהגדיר פילטרים על בסיס העקומה שנטענה. העלתי הרמן 8 (8db בוסט לבס) והוספתי פיק קטן באזור 200hz.

טוב אנחנו בסרט אחר, הקול של בועז מלא ונוכח, ללא דיגיטליות מעצבנת, הגיטרות מרחפות בתחילת השיר, הבס מפורט, ברור מאוזן יפה ללא הדהודים וללא כבדות, הבמה סבבה, אפשר להתחיל לשמוע מוזיקה!


Ruggiero Ricci 24 Caprices for solo violin Opus1 (1960) - Caprice No 1
אוהב את ריצ׳י, משלב רגש וטכניקה באיזון שמצליח לרגש אותי, קטע מדהים מבחינה טכנית. כינור כידוע עלול להשמע כמו גיר חורק על לוח, פה זה לא המצב, שומעים כל פרט בהקלטה, גם האיזוטרי ביותר, את הקשת חורכת את המיתרים, את הגוף של הכינור ואת הפיפס הכי קטן בגבוהים. עולם שלם של תדרים מכינור אחד קטן.


David Broza el Casa Limon - Guitar Confessions
גיליתי את האלבום רק לאחרונה, ברוזה מנגן גיטרה ספרדית עם צוות נגנים ממדינות שונות. מוקלט מצוין, המוסיקה נעימה, מעט כלים יחסית משתתפים בכל קטע. הטרק מתחיל בתופים עדינים עם מכות תוף רגל קלות ואז הגיטרה של דייויד נכנסת. שומעים הכל כולל את משיכות היד על המיתרים, שקוף פתוח צלול. בקטע משתתפות שתי גיטרות, דייויד במרכז ולמון מצידו הימני, ניתן באופן ברור להבחין במיקומי הנגנים. משחק עם פילטרים הרמן-4 לעומת הרמן-8. 4 נשמע קצת יותר מפורט על חשבון עומק, עניין של טעם. יקח עוד קצת זמן לדייק את הכיול אבל יש עם מה לעבוד. בשלב זה עצרתי את המוזיקה ועברתי מהכבל חשמל סטוק המסופק עם המכשיר לכבל חשמל WireWorld Silver Electra פלוס פילטר חשמל פורוטק. הורגש שיפור קל בגזרת הטבעיות והבמה.

Jaco Pastorius  - Kuru/Speak Like a Child
קטע עמוס בכלים, הבס של ג'קו במרכז העניינים והמון נגנים מדהימים סביבו. יש המון אנרגיה שה-NAD מצליח להעביר אותה בחדר. שקיפות מדהימה, ג'קו מנגן במהירות שיא כאשר ה-66 לא מפספס אפילו ביט. התופים ברורים ואנרגטיים, מכה זו מכה, המצילות ברורות, מכות של תוף רגל מהירות וקצרות, הקיק של התופים וכלי ההקשה מורגשים בחדר, הפסנתר נשמע עגול יפה ומהיר. הקטע מסתיים בכלי קשת מהירים, ה-M66 מעביר אותם עם המון אנרגיה, יופי!

Cesaria Evora Crepuscular Solidado
קטע שמכיר אותו מצוין מהמערכת של אלדר. מתכוונן על פילטר הרמן 8. עברתי לכבל חשמל שניצל אקוסטיק. הגרסה הירוקה, לא ניתן לקנות בחנויות. השיפור ביחס לקודם כבר די מינורי, כנראה כל כבל חשמל מספיק טוב (ואולי איזה פילטר חשמל) ישפר את התוצאה ביחס לסטוק שמגיע עם המכשיר. לצד אבורה בקטע הזה שרה בוני רייס, זמרת בלוז אמריקאית. הקול של אבורה מלא וחלק, לרייס קול גבוה יותר ומעט מחוספס, ה-66 נשמע חלק, במה ענקית, גיטרות וכלי קשת נשמעים ברור, צלול ומדויק, ללא ברוטליות בגבוהים. הסאונד ממלא את החלל בקלילות, הרגש של השיר עובר אליי בערמות, שומעים כל פרט בשירה של אבורה מצד אחד ומצד שני הקול שלה עמוק כמו שצריך. הבס אחלה, אולם ההקלטה לא מתאפיינת בבס סופר מדויק, יותר בכיוון של עומק ומשקל. תוצאה מעולה.      

אהוד בנאי ברי סחרוב היא הופיע כמו הרוח - הסירנה
לא מומלץ לחדרים מהדהדים, הקטע מאופיין במספר שכבות של בס עם תוספות ביטם של בס, בקיצור הרבה בס. הבס ממלא את החלל עם אימפקט ללא הדהוד כאשר שומעים רבדים שונים בבס באופן ברור ביותר. הטווח הדינמי מעולה, יחד עם הבס העמוק שומעים מיתרי גיטרה חשמלית, גם את הפרטים העדינים ביותר. הקול של ברי מלא ועוצמתי, אהוד בנאי נשמע מרוחק יותר בצד ימין מאחורה. באמצע השיר הם מתחלפים אהוד עובר למרכז וברי מלווה אותו. די קשה להבחין בקול של ברי, ה-66 צולח את המשימה בגבורה ללא בעיות. הסאונד גדול עם אימפקט ממלא את החלל, לא רטוב מידי לא יבש מאוזן אחלה.

זהו, חייב לסגור את הסקירה אחרת אמשיך לנצח. יש המון אספקטים שלא בדקתי למשל איכות סאונד דרך כבל רשת לעומת Wifi, חיבור ישיר xlr למגבר ההספק שלי, תיקון עם סאבוופרים DLBC וכו'. לא ניתן לעבור על כל הפיצ'רים של ה-66 בזמן סביר, ואין לי כרגע זמן מעבר לסביר.

חסרונות

  •   למכשיר אין יציאות דיגיטליות, לא ניתן לחבר אותו אל דאק חיצוני

  •   הכניסות האנלוגיות סבירות באיכותן. הפונו חביב ומתאים לפטיפונים ברמת כניסה, לא מעבר לזה.

  •   אין תמיכה ב-dsd מצד אחד וקיימת תמיכה ב-mqa ממצד שני. החלטה תמוהה לטעמי, לא לעניין.

  •   Dirac ART עדיין לא זמין. NAD כנראה הוציאו את המכשיר מוקדם מדי ועדיין ממשיכים לפתח את התוכנה ולסגור פיצ'רים. עד לא מזמן הוא לא תמך ב-roon ready צריך קצת סבלנות איתו.

אלטרנטיבות

מכשירי MiniDSP למיניהם. אופציה זולה יותר משמעותית. מצד שני זו לא אותה איכות בניה ואין במכשירים הללו פונו. שבב הדאק שלהם לא באותה הרמה, תלוי במכשיר.

אלטרנטיבות יקרות בהרבה הם מכשירים כדוגמת Storm או Trinnov. יש להם יותר ערוצים ומתחי יציאה שבדרך כלל גבוהים יותר המתאימים למכשירי קולנוע בייתי ועולים כמו כליה.

נגן NAD C658 מכשיר עם פונקציונליות דומהֿ זול יותר. לא מסידרת המסטרז, שבב דאק סדרה מעט נמוכה יותר דיראק בסיסי עם אפשרות לתקן בסיסי יותר שניתן לשדרג בתוספת תשלום.

ה-M66 התמקם באמצע הסקלה, הוא יקר משמעותית ממכשירי MiniDSP ומתוכנן כמכשיר דו ערוצי עם מתחי עבודה המתאימים לשוק הביתי. בנוסף שלל הפיצרים והכניסות האנלוגיות ממצבות אותו כאחד מקדמי המגבר הורסטילים ביותר בשוק הבייתי.

מחשבות לסיום

ה-66 אינו מכשיר ״חבר ושכח״ אלא דורש עבודה מדידות והתעסקות. חשמל נקי חובה איתו אחרת עלול להישמע דיגיטלי. ה-66 הוא כנראה מוצר האודיו היחיד שנתקלתי בו שאין שום משמעות להדגמה לפני קניה. הוא מגיע עם דיראק לייב כולל DLBC ללא תוספת תשלום, ART יגיע בקרוב. הסאונד שלו יכול להיות צלול מהיר מפורט מאוד, בס נקי ומהיר, לא מנפח, רזולטיבי מאוד. או לחילופין בשרני עם משקל, הכל בהתאם לטעמכם האישי ועקומת המטרה שמזינים אליו. הוא יתגמל את בעליו בשנים רבות של הנאה גם במידה והטעם בסאונד משתנה או במעבר דירה או חדר האזנה שלעיתים מהווה טריגר להחלפת ציוד. ה-66 בנוי נהדר ופותח עולם שלם של RC ומדידות. רק אל תצפו שייקח חדר גרוע עם העמדה קטסרופלית ויתקן אותו לכיוון אולם קונצרטים בווינה. החלל אצלי לא חף מבעיות אבל די טוב באופן כללי עם טיפול אקוסטי בתקרה ופאנלים סופגים מוסתרים מאחורי הווילון. ה-66 לימד אותי הרבה על אודיו עקב הקלות שמאפשר לשנות מצבים. מכשיר מדהים, מרוצה מהקניה!

ה 66 מעלה בי מספר מחשבות:

  • האם "אודיופיליה קלאסית" עדיין רלוונטית בעידן RC? לטעמי כן, כבלי חשמל ופילטרים שיפרו אותו למרות הכיול. ועל אנלוג אין מה לדבר. 

  • היכן הגבול של התפוקה השולית בשוק שהמחירים עולים בו באופן קבוע? NAD הביאו פה מכשיר מצויין, לא זול אבל אפשרי לעיכול שמתאים להשתלב גם במערכות יקרות. 

  • האם all in one שנמדד מצויין ב 2024 יכול להחליף פונו אקיופייז אנלוגי משובח שיצא ב 1982? לטעמי הוא רחוק מזה, מה שאומר שקדם אנלוגי ופונו משובחים ישרתו אתכם לאורך שנים רבות ללא צורך להשאר מעודכנים בטרנדים האחרונים בשוק ההייפי האנלוגי

  • ה 66 מכשיר ביותר בהתפתחות השוק הדו ערוצי, לטעמי יוכרזו מכשירים עם יכולות דומות בעתיד הקרוב. מבחינתי ה M66 אחד המכשירים המעניינים ביותר שיצאו בשנים האחרונות.

 

מחיר: 27,000 ש"ח

יבואן: Lux

מעבר לתגובות בפורום