סקירת רמקולים ריצפתיים Fyne Audio דגם F1-12S
לאחר חילופי הבעלים בחברת Tannoy ומעבר של חלק מעובדיה לחברת Fyne Audio, רואה עצמה האחרונה, מחויבת להמשיך במסורת הסקוטית ארוכת השנים עם רמקולי הדגל F1-12S.
לפני כחודש, הגיע אליי לביקור ויקטור פיינשטיין (מ-'אודיו וידאו' - היבואן הרשמי לישראל של Fyne Audio) והביא עימו לסקירה, את רמקולי הדגל ה-F1-12S. כאשר העלינו את זוג הרמקולים השוקלים 144 ק"ג לזוג, היבואן ואני הסתכלנו אחד על השני, מתנשפים מהמאמץ אך מרוצים. שני הרמקולים האישיים פינו את מקומם מהסלון לחדר אחר ובמקומם חיברנו את ה-F-1 למגבר משולב ולנגן דיסקים / SACD של לקסמן. באותה הזדמנות ציינתי בפני ויקטור את העובדה, שזאת הפעם הראשונה בעולם ש-F1-12S נבדקים בסקירה מקצועית ואצטרך לעשות זאת בכובד ראש.
לאחר כמה שעות של נגינת מוזיקה, הסקירה הזו הייתה ברורה לי די מהר, אבל בואו לא נתחיל מהסוף. במקום זאת, גם אם זה קשה, ננסה להציג בפניכם את השיא הסקוטי הזה בצורה ניטראלית ככל האפשר.
מצוינות באודיו
היצרנית Fyne Audio קרויה על שמו של וויסקי סקוטי, היא צעירה יחסית והציגה לראשונה בתערוכת היי-אנד 2017 במינכן. הרמקולים של החברה נראים קצת "אחרת" מהמוצרים הרגילים של יצרניות רמקולים אחרות. למרות זאת ועל פי חוברת המוצר, החברה מתהדרת ב-"200 שנות ניסיון" בתחום האודיו, איך זה קורה? אם מחברים את תקופות השירות שלהם בעסקי הרמקולים 200 שנה בסך הכל נראות מציאותיות.
החברה הוקמה לאחר חילופי הבעלים של חברת Tannoy, על ידי 5 עובדים בכירים, חלקם מהנדסים, שעברו ל-Fyne והפכו לשותפים בחברה. כאן מתחיל ומסתיים הקשר לחברה הישנה, כאשר Tannoy נרכשה על ידי הבעלים החדשים, אולי בהרינגר, והפכה לאחד המותגים, של חברת האחזקות “Music Tribe” היושבת בפיליפינים.
לוח השרטוט
הרמקולים של Fyne Audio הם הכל, חוץ מאשר העובדה שהם לא מוכרים כלל בעולם האודיו, לא בשבילי, אבל גם לא בשבילכם קוראים יקרים. מאחר ויוצרי ה-F1 היו אחראים לכל פרט ופרט, מלוח השרטוט ועד לייצור והפצה ולאינספור יצירות רמקולים של המותג המסורתי של חברת Tannoy. הם תרמו את שנות הניסיון והידע שלהם, החשובים ביותר להקמת חברת Fyne וכך זכו לאמון. הצוות הזה וראש הפיתוח ד"ר פול מילס, שהיה בעבר מנהל ההנדסה בחברה השיגו בכמה שנים בודדות, מוצר איכותי וייחודי. את המורשת הזו אי אפשר להסתיר לחלוטין כשמסתכלים על המוצרים מבית Fyne Audio: גם מערכות קואקסיאליות אופייניות למראה כאן, הן מבחינה אופטית והן מבחינה טכנית, עם הנחיית צלילים מתוחכמת, שהעיצוב שלה מזכיר בבירור את הדרייברים המותקנים ברבים מהרמקולים של Tannoy. עם זאת, לנושא הסקירה שלנו היום, ה-F1-12S, אין שום דבר במשותף עם קופסאות וינטג', הזוויתיות ולעיתים מאוד כפריות למראה המוכרות מסדרת Tannoy Prestige, צריך לחפש כאן די הרבה זמן כדי למצוא זווית ישרה.
לפיכך, אין זה מפתיע שהחברה שולטת כעת באופן מלא בקניין הרוחני שלה, לרבות עיצוב המוצר ותיבות, יחידות רמקולים וטבעות סראונד היקפיות, חומרים לקונוסים, מערכות מגנטים וכדומה. אני מוצא את זה מרגיע ביותר, שכן אני נוטה לחוסר אמון ביצרני רמקולים שמקבלים את הדרייברים שלהם מספקים חיצוניים ולכן אין להן שליטה מלאה על תהליך הייצור.
ה-F1 לא דומים מבחינת עיצוב לאף זוג רמקולים אחרים שהיו אצלי עד היום, שעוררו את כל חושיי. בנוסף לכך, לפתע וללא התראה מוקדמת, נשמעו קולות התפעלות בלתי מובנים גם מצד משפחתי שטענה, שכבר מזמן לא ראו זוג רמקולים כל כך יפים ברמה כמעט אמנותית - ואני נאלצתי להסכים עמם.
משפחת F1
סדרת F1 מתוכננת, מיוצרת ומוגמרת בעבודת יד בסקוטלנד במטה ובמפעל של Fyne בגלזגו, ה-F1-12S הם רמקולים ריצפתיים, גבוהים ועמוקים למדי בצורה מענגת. הם דומים לחרטום של סירה, קווי מארז מעוקלים שמתחדדים לכיוון האחורי, עשויים מפורניר בצבע אגוז מבריק ומושלם (אגב, אין גרסאות אחרות), בחיפוי הלוח הקדמי ובחלק העליון, אמירה נועזת בעיצוב רמקולים עבור האודיופיל המצוי.
תיבת הרמקול מורכבת מלוחות מעץ ליבנה דחוס ובצפיפות גבוהה, המחוזק בגימור בסטנדרט ריהוט גבוה מותאם לכל אורכה. דבר אחד ברור במהירות: בחירת החומרים ואיכות הביצוע הם מהשורה הראשונה. לאחר מכן, חיפשתי ברגים המחזקים מסביב לתיבת הרמקולים אך לא מצאתי אפילו אחד - בראבו Fyne.
ה-F1 נאים מאוד אבל הדעות חלוקות עליו - חלק יאהבו אותו וחלק לא יאהבו את האסתטיקה הייחודית שלו. מה שאי אפשר להטיל ספק הוא הגימור והמבנה של הרמקולים שהוא פנטסטי.
שלוש טכנולוגיות ייחודיות
ברמה הטכנית, ה-F1 הם שילוב מסקרן בין הצפוי ליוצא דופן. יש דמיון ברור בין כמה רמקולים של החברה לבין כמה רמקולים של Tannoy, החלק הברור ביותר הם הדרייברים שלה, שנראים ומתפקדים באותה צורה כמו הדרייבר הכפול הקונצנטרי הקלאסי של Tannoy. סדרת F1 היא קו המוצרים המתקדם ביותר ב-Fyne וגם מבחינת המחיר. בסדרה ישנם שני רמקולים מדפיים עם וופר בגודל 190 מ"מ ובגודל 200 מ"מ ושני ריצפתיים עם וופר בגודל 250 מ"מ ו-300 מ"מ. כאמור, ישנן סדרות נוספות עם יותר מ-20 דגמים, כולל סאבוופרים ורמקולים מרכזיים. הרמקול הריצפתי F1-12S הוא ההתפתחות של קודמו ה-F1-12, המגלם את הפילוסופיה והמומחיות ההנדסית של החברה, של טכנולוגיית המקור הנקודתי, המיוצרת בגאווה בחברה. קריאה באתר של Fyne Audio ואתה נתקל במושגים כמו IsoFlare ,FyneFlute ו-BassTrax. קל לפטור את הדברים האלה כאל רעש שיווקי, אולם, אתה מוצא באתר חומר אמיתי בתחום ההנדסה.
ה-F1-12S הוא רמקול ריצפתי בטווח מלא עם 2 יציאות ובאס רפלקס, הנמדד על ידי החברה: גובה 1,350 מ"מ x רוחב 450 מ"מ x ועומק 680 מ"מ, ההתנגדות היא 8 אום ברוב התדרים והרגישות גבוהה מאוד. 96dB החברה אומרת שיש לו תגובת תדר של 26 הרץ עד 24 קילו הרצים מיחידה של 300 מ"מ, אתה אמור לקבל נפח הגון עם רוב המגברים המשולבים והנפרדים.
יחידת IsoFlare היא מערכת מקור נקודתית לפיה דרייבר הבאס / הבינוני חולקים מרכז משותף עם יחידת הצליל הגבוהה, המספקת הדמיית סטריאו ומשחזרת צלילים גם אל מחוץ לציר. לסוג זה של סידור יש כל מיני יתרונות על פני תצורות קונבנציונליות, החל מפיזור אחיד ועד לאפשר מידה של יישור זמן בין שני הדרייברים, כך שהצליל משניהם יגיע למאזין בדיוק באותו זמן.
כל רמקול מצוי וופר קואקסיאלי 30 מ"מ העשוי קונוס נייר ועליו סיבים והמוקף בגומי מיוחד, בתוכו יחידת התדרים הגבוהים מכיפת טיטניום קשיחה בגודל 75 מ"מ, המותקנת פנימית ומונעת על ידי מגנט ניאודימיום, שמספק מיקוד ודיוק, עומק מרחבי ותזמון. תא אחורי מאוורר וממקם תהודה בתדר נמוך הרבה מתחת לנקודת הקרוסאובר, מאפשר נקודת חיתוך נמוכה מאוד של 750 הרצים, לביצוע ריאליסטי של שירה. היחידה הזאת משתמשת בסליל אלומיניום מפותל בקצה בעל הספק גבוה, עם טבעת קצרה מנחושת טהורה, למניעת עיוותים נמוכים. כאמור, יחידת הבאס / הבינוני מובנית כולה בתוך שלדת אלומיניום יצוקה במשקל 20 ק"ג, מחוברת לחלקי החיזוק הפנימיים של התיבה ומספקת יציבות מוחלטת לטובת באס מדויק.
המערכת ב-F1 מעוצבת באס רפלקס, אך לא תמצא את היציאות במקומות הברורים ביותר, כלומר, קדמי או אחורי. בכל רמקול יש BassTrax הפוגש בתחתית הרמקול מסד אלומיניום הבנוי בצורת קונוס שופרי, גורם לפיזור אחיד של האנרגיה ב-360 מעלות. בזכות הפיזור האחיד הזה הרמקולים פחות רגישים למיקום שלהם בחלל ההאזנה. כאשר מסתכלים בזהירות על הדרייבר הגדול יותר ורואים שלסביבת הגומי שלו יש חריצים מסביבו, המכונה FyneFlute. הרעיון הוא להפסיק אנרגיה מכאנית לא רצויה בקונוס בצורה יעילה יותר, מה שמוביל לתוצאות נקיות ומפורטות יותר.
קרוסאובר
בתוך התיבה נמצאים רכיבי היי-טק מודרניים, הקרוסאובר מסנן ומעביר תדר נמוך ותדר גבוה (12 dB/Octave). הוא תוכנן בקפידה ובנוי מנגדים, קבלים וסלילים בדרגת פרימיום, בעוד שהחיווט הפנימי של Neotech. שני כפתורי ההגדרה הנמצאים בחזית הרמקולים שבאמצעותם לוגו בולט של שם החברה, מאפשרים לכל רמקול כוונון עדין, התאמה לחדר או פשוט לטעם אישי בתחום התדרים הגבוהים - אנרגיה (750-26,000 הרץ +/- dB3), בתחום טווח הביניים - נוכחות, זכור שזו האוקטאבה שבה מערכת השמיעה אצל כל אדם היא רגישה ביותר, ולכן חשוב להקפיד על איזון טונאלי אופטימאלי (2,500-5,000 קילוהרץ +/- dB3). לאחר כיוונים רבים מצאתי שהכיוונים המתאימים ביותר בתחום "האנרגיה" - הכפתור העגול כשהוא בפלוס שני קווים ואילו, בתחום "הנוכחות" - הכפתור העגול שהוא במינוס שני קווים.
בצד האחורי של כל רמקול ישנם ארבעה טרמינלים מצופים זהב של WBT Nextgen, לחיבור שני כבלים לרמקולים או כמו אפשרות שיש לי לכבל אחד, ע"י זוג מגשרים המסופקים עם הרמקולים. ישנו טרמינל חמישי שממוקם מאחורה ומסופק להארקה, מונע העברות בתדר רדיו ופרטים עדינים. הרמקולים באים עם דוקרנים מתכווננים לגובה, דסקיות מתכת, 4 כבלים מגשרים עם מסוף הארקה נוסף. בניגוד לרמקולים אחרים, ה-F1 אינו מגיע עם גריל או עם מגן אבק המכסה את היחידות והוא עירום לעיני כל.
לפני האזנה למוזיקה
המגבר המשולב Luxman L509X שברשותי עולה באנגליה 9,300 פאונד, בעוד, שהרמקולים F1-12S עולים באנגליה 38,000 פאונד לזוג - יחס של פי ארבעה במחיר המומלץ לצרכן. זה לא הגון להשתמש במגבר משולב, אולם, חובה לציין שבצורה מפתיעה מאוד, הוא שולט ברמקולים ביד רמה ועם מספיק "מיץ", תיפקד בגאון לכל אורך הסקירה ומילא את החדר במוזיקה איכותית.
האקוסטיקה בסלון הביתי סבירה ביותר אך לא מעבר לכך, וידאתי שהמערכת "התחממה" לפחות שעה לפני האזנה לציוד. הטיתי את הרמקולים שמאלה וימינה, הזזתי אותם קדימה ואחורה, הנחתי כ-60 ס"מ מהקיר האחורי וממרחק של 3.2 מטר ממני, עד שהתגלתה במה רחבה והם נעלמו מבחינה אקוסטית כמעט לחלוטין. לבסוף, הייתי שבע רצון מהמיקום של במת הצליל ביחס לכמות הבאס, שהם שיחזרו לחלל האוויר.
רעידת אדמה
לפני שאני מתעמק במפגשי האזנה ל-F1-12S, הרגשתי שאפילו עיתונאי אודיו ביתי מנוסה כמוני מרגיש שהוא קיבל "מכה קלה בכנף" וקורא לזה "אהבה" ממבט ראשון. מעבר לכך ועם כל הכבוד הראוי לעיצוב, אי אפשר להישאר אדיש כלפי הרמקולים וכלפי הגימור, שבהחלט פגעו בי בעוצמה של ברק. ה-F1-12S מעוצב להפליא, אפילו תחת השקפתי הביקורתית לא הצלחתי למצוא הרבה תקלות בהם. מעל לכל הם רמקולים להנאה, אתה יכול להיסחף איתם לעולמות אחרים ולהתרחק מהמציאות המשמימה במצב רוח טוב להרבה זמן. איך הוא עושה את זה? האם הוא מתחנף אליך? לא, פעם נוספת, הם מביאים איתם נינוחות ונונשלנטיות מדהימה, המבוססת על ריבוי כישרונות.
האיכות הבולטת ביותר, היא כנראה היכולת של היחידות "להפוך את עצמם לבלתי נראות". כאן, שום פיסת צליל לא נדבקת לממבראנה או לתיבה, המוזיקה מאווררת לרווחה בחדר וניתן לשמוע אותה גם משמאל ומימין לרמקולים. הבמה מנותקת לחלוטין מהרמקולים, ניתן לאתר מקורות צליל במדויק ברוחב ובעומק. ה-F1 נקיים מאוד ולא בולטים בשום תחום, מבחינה דינמית הם משחזרים בצורה חלקה וטונלית, הן לטווחי הבאס והן לטרבל.
בנוסף, הם יכולים להישמע מעט אפלים, אולם מתרגלים לכך בהוספת האנרגיה בתדר גבוה, הנמצאת בגלגל מסתובב בחזית הרמקולים, אז צלילים גבוהים לא חסרים. הוופר הקואקסיאלי של 30 סנטימטר עם טוויטר בקוטר 75 מ"מ, מספק מיקוד מדויק, עומק מרחבי ותזמון מדהים, כמו גם דיוק כמעט בלתי ייאמן של פרטים.
כאמור, האזנתי ל-100 SACD ולתקליטורים שברשותי בכל הסגנונות, ברובם מוזיקת ג'אז ובלוז, רוק ופופ, מוזיקה ישראלית וקלאסית. לבסוף נבחרו ארבעה 4 קטעים מייצגים ושונים האחד מהשני: בתחום מוזיקת הפופ Chantal Chamberland, בתחום מוזיקה אלקטרונית Dépêche Mode, בתחום מוזיקת הג'אז Miles Davis ובתחום מוזיקה קלאסית רביעית The Symphony No. 9 של Antonín Dvořák.
האזנה ראשונה: Beautiful Life - Chantal Chamberland
ההאזנה מתחילה בניגון של ה-SACD Temptation של הצרפתית-קנדית והיא דוגמה מצוינת לאומץ יצירתי, בהתחשב בקהל הבינלאומי הגדול והנאמן של זמרת הג'אז. ברצועה "Beautiful Life", קול הנשמה והחונק שלה - הסמל המסחרי, אפשר כמעט להשוות אותו ללאונרד כהן המנוח, על סמך כמה קווי דמיון בסגנון הווקאלי, אם כי היא מביאה בשיר מגע ג'אז ונשמה מובהק לשיר. רצועת "חיים יפים" מושכת את המאזין בנתיב המתפתל ברכות דרך נוף וצליל מוזיקלי לוהט, שבו קל לשקוע לגמרי. קולה החושני והמעושן של "שנטל" בשיר הוא הכלי המסחרי שלה והוא מנת גורמה שהכי טוב להגיש מצונן, ברגע שמצב רוח שלה רגוע, במהלך שעת היין. הרמקול הסקוטי מקרין ללא מאמץ את "שנטל" לתוך החדר, כך שכמעט תוכל לראות אותה יושבת מולך ליד הגיטרה מוקפת בנגנים שלה. תוך כדי כך, הרמקולים מעבדים את ההיבטים של הקול והכלים בצורה אמינה ביותר, מבלי לנתק אותם מעולם מגוף הצליל ההוליסטי ומההקשר המוזיקלי. אפשר להבחין בצליל החם שיש לכל כלי, במיקום אקוסטי וזיהוי הנגנים בחלל ההקלטה. מערכת השמע מקרינה נאמנות המדהימה, דינאמיקה עוצרת נשימה דרך הריאליזם המרחבי המדהים.
כאמור, "פול אינטסון" הקונטרבסיסט מושך אותך היישר לתוך עולם חלומות קסום, לא משתלט בקטע המוזיקאלי על תחום תדרים אחרים ויורד עד מתחת ל-30 הרץ, מהודק ומפורט, ללא שמץ של הדהוד. למרות האמור לעיל, רציתי מעט יותר מהבאס שהופיע אצלי בחדר. הקול של "שנטל" במערכת ברור ובדיוק באמצע, יותר ממערכות אודיו אחרות ששמעתי לאחרונה. אפשר לשמוע בבירור את במת הצליל התלת ממדית, המרחב האקוסטי בו הוקלט השיר ורמזים מרחביים, עוזרים לי לזהות את מיקומם המדויק של הלהקה על במת הצליל. קולה העמוק והמלטף של הזמרת, מרגש ומכה אותך חזק בחזה - איזה ביצוע נפלא.
האזנה שנייה: Enjoy The Silence - Dépêche Mode
מרטין גור הגיטריסט של להקת דפש מוד, מסביר את הבחירה בשם שנלקח מתרגום שגוי של שמו של מגזין האופנה הצרפתי Dépêche Mode. הלהקה מכרה יותר מ-100 מיליון תקליטים ברחבי העולם, והצלחה הגדולה ביותר שלהם הגיעה עם השיר ”Enjoy The Silence". האלבום השביעי "Violator" ובמילה אחת על השיר Enjoy The Silence - מהמם, אולי מילה מוזרה לשימוש הקיצוני והלירי של הגיטריסט מרטין גור, הזמר דיוויד גאהן והכישרון להוק של קליט, שסונן דרך אוזנו של אלן ויילדר לעיבודים מושלמים, בסיוע אנגלית מעולה. "תהנה מהשקט", היא אחת מהרצועות הגדולות ביותר שלהם, עם מנגינה אחת מפתה ובו זמנית מבשרת רעות. השיר לא נשאב לתוך שיר פופ, קצבי - רומנטי, הוא מאוורר ומתבטא בפנוראמה סטריאופונית, רחבה ועמוקה - זה כמעט גורם לך לירוק על הרצפה. פעם אחת אני צריך להשתמש שוב במונח "רפרודוקציה הולוגראפית", אפילו צלילים עמוקים נשמעים בחלק האחורי של החדר ונשמעים מוחשיים. מתחילתו ועד סופו, ה-F1 נשמע פתוח ובעל מרקם טבעי וחופשי מגרגרים. הם מפורטים בצורה מורכבת אך לא מאולצת להפליא עם תדרים עליונים נקיים. הרמקולים מרשימים מכל הבחינות, צליל תוסס עם יעילות גבוהה, במת צליל מרחבית ומדויקת ושליטה מושלמת. שינויים במומנטום המוזיקלי מוצגים בצורה מעולה, הם נשמעים מרשימים באמת כשרמות הווליום עולות, אבל נשמעים היטב גם ברמות נמוכות יותר. זה משהו שצריך לשים לב אליו אם אתה מאזין מאוחר בלילה ולא רוצה להפריע לשכנים או לאחרים בבית, רוב היריבים נוטים להישמע תפלים כשהם מתבקשים לנגן בשקט.
האזנה שלישית: Flamenco Sketches Miles Davis - Kind of Blue
פלמנקו סקצ'ס הוא הרכב ג'אז שנכתב על ידי חצוצרן הג'אז האמריקאי מיילס דייויס והפסנתרן ביל אוונס. זוהי הרצועה החמישית באלבומו של דייוויס מ-1959, תקליט הג'אז הנמכר ביותר בכל הזמנים וניסוי חדשני בג'אז מודאלי. הנגנים הם מיילס דייויס, ביל אוונס, ג'ון קולטריין, קאנונבול אדרלי, פול צ'יימברס וג'ימי קוב. עבור ההקלטה של ,Kind Of Blue נראה שמיילס דייויס לא נתן את התווים למוזיקאים מראש, מתוך כוונה ברורה להפתיע אותם ולהכריח אותם לאלתר בצורה יותר אותנטית. מיילס תמיד סיפר שהעדיף את קנונבול אדרלי על פני גון קולטריין (אולי בגלל תחרות סמויה בניהם) ונתן לו לבצע את קטע הסולו - חטא הג'אז. עדיין, מדובר באחד מקטעי הג'אז המושלמים ביותר שהוקלטו אי פעם.
בקטע Flamenco Sketches הסקסופון של קנונבול אדרלי נשמע מעט גבוה בבמת הצליל, דבר שהצריך אותי להרים בכל רמקול את העוקצים בצד האחורי, בסנטימטר שלם, כדי שבמת הצליל תהיה נמוכה יותר - הדבר פתר חלקית את הבעיה. זאת ועוד, דייויס מתחיל בנגינה של שלושה מטרים בבמת הצליל ולפתע הוא מתקרב למיקרופון, דבר שנשמע כמו טעות בהקלטה. ה-F1 מצליח ליצור באופן עקבי במת קול רחבה ועמוקה במיוחד עם קווי מתאר תמונה ממוקדים במדויק. נקודת המבט של הרוחב שוחזרה בליניאריות יוצאת דופן, כלומר קווי המתאר של התמונה היו מובחנים מבחינה מרחבית וקלים למיקום.
האזנה רביעית: The Symphony No. 9 From the New World - Antonín Dvořák
לבסוף, אני עובר מן העולם החדש או סימפוניית העולם החדש, הוא שמה של הסימפוניה מספר 9 במי מינור ,(Op. 95) מיצירותיו הידועות ביותר של המלחין הצ'כי אנטונין דבוז'אק. דבוז'אק כתב את הסימפוניה בתחילת 1893, בעת שהותו בארצות הברית כמנהל הקונסרבטוריון הלאומי של ניו יורק בשנים 1892-1895.
הפיינים האלה מגיבים בקנה מידה מרשים ובסוג של דינאמיקה רחבת טווח שנדיר למוצר מסוג זה. בחלקו, זה היתרון של שימוש בדרייבר באס / בינוני. הצליל שלהם דרמטי במידה מתאימה אבל יש בו תחושה מקסימה של שליטה ושלווה. יש להם את התובנה לתת לנו להיכנס לכל חוט אינסטרומנטלי מסוים, אבל מעדיפים שנסתכל על התמונה הגדולה יותר ונהנה מההוד של היצירה הסימפונית הזו. התזמון והאינטגרציה מצוינים, ההיענות האוהדת של הנגנים לעולם אינה מאופקת או מתעלמת. הטונאליות המאוחדת הזו, יחד עם התזמון המתוק של הצלילים שלהם, הופכים את התמונה שהם מציירים למשכנעת לחלוטין. סימפוניית העולם החדש מלאה בשינויים המחפשים תשומת לב מפסנתר מעורר מחשבה לזעם של תזמורת מלאה, וה-F1 מטפלים בכל אחד מהם בביטחון. הם נצמדים אל הקצוות המובילים של התווים, חיים עם הנעה והתקפה מבוקרות היטב, ויוצאים בדייקנות דומה. הם מבחינים בתחום דינאמי גדול בין 'מאוד מאוד שקט' ל'מאוד חזק'. אולם, היכן ש-F1-12S בקושי מושך ומזיז בכתפיו, שרמקולים אחרים כבר מזמן הגיעו לקצה היכולות שלהם נשמעים חסרי נשימה. בנוסף לזה, תמיד אהבתי את סגנון העיצוב הזה בגלל קוהרנטיות של הפאזה והמיקוד המצוינים שלו. הכל בצליל היה רחב ומפורט ללא כל נטייה של קצה או בהירות. אני מתרשם מהעוצמה, מהניקיון מהאפקט המרחבי והאימפקט הכללי, גם בין שני הרמקולים שמולי.
פסק דין
זה הרגע שבו אני צריך להיזהר לא ליפול לסופרלטיבים ולשמור את שתי הרגלים על הקרקע. ה-F1-12S לא זולים והמחיר לזוג רמקולים הינו 189,900 ₪, כאמור, הם רמקולים מצוינים המוכיחים האזנה משעשעת להפליא, בתנאי שההקלטה והמערכת מספיק טובות. בנוסף, הם לא דורשים השקעה משמעותית במקור ובהגברה, נוכחים בצורה מדהימה בחדר ההאזנה ולא עושים בשר טחון מהקלטות גרועות. אבל גבר-גבר, איזה תענוג לשמוע אם הכל בשרשרת נכונה, המוזיקה היא הטעם שלי וההקלטה יפה.
אני מתרשם מהדמיית הסטריאו של ה-F1-12S. יש להם צליל ממוקד להפליא והם מספקים במת צליל רחבה ויפה. היציבות נעימה ואינה מתחילה להתנדנד, גם כשההקלטה הופכת לתובענית.
מאזינים אחדים טוענים שהרמקולים מעט כהים בגבוהים, אולם לצליל כזה יש יתרונות וחסרונות. זה כמובן חיסרון אם רוצים לשמוע כל פרט בתחום התדרים הגבוהים. אבל זה יכול להיות גם יתרון בולט אם אתה מאזין למוזיקה שהיא קצת עבה מלמעלה או שמגיעה מהימים הראשונים של הפקות אולפן דיגיטלי - ובכך נשמעת מחודדת, "רטובה" או מלאכותית. תוכלו להאזין לאלבומים ואמנים אלו ואחרים במשך שעות מבלי להתעייף, אפילו להקלטות מעט בינוניות, פתאום ממש כיף להאזין.
זו לא הייתה אהבה ממבט ראשון, אבל ממבט שני ה-F1-12S באמת עורר בי תשוקה גדולה. המגבר הטרנזיסטורי של לקסמן מספק הרבה כיף, ויש נקודת בונוס לביצוע הפנטסטי ולעיצוב האיכותי: כמעט ניתנים להשוואה לפנינים אמיתיות.
עשו לעצמכם טובה והאזינו לרמקולים של Fyne, זה בהחלט יכול לענות אפילו על ציפיות מוזיקליות גבוהות! זה לא משהו שתראו או תשמעו כל יום וזה אכן היה "תענוג פיין" עבורי לסקור את ה-F1-12S.
יבואן: אודיו - וידאו
יצרן: Fine Audio
מפרט: רמקול Fyne Audio F1-12S
סוג הרמקול: 2 יציאות, תעלה להוצאת אויר דו-כיוונית כלפי מטה, עם מפזר BassTrax ו-Tractrix. הספק מגבר מומלץ: 20-350 וואט RMS. עוצמה מתמשכת: 175 וואט RMS. רגישות (2.83 וולט מ-1 מטר): dB96. עכבה נומינלית: 8 אום. תגובת תדרים -6 בחדר: 26 הרץ ל-24 קילו הרצים. יחידת רמקול וופר / מידרינג': 1x300 מ"מ קונוס IsoFlare point source. יחידת טוויטר: 1x 75 מ"מ כיפתי מטיטניום ומערך מגנט ניאודימיום נקודת חיתוך בקרוסאובר: 750 הרצים. כיוונים של הרמקול: אנרגיה בתדרים גבוהים 750 הרצים עד 26,000 הרצים ל- ,+/-3dB אנרגיה בתדרי נוכחות: 2,500 הרצים עד 5,000 הרצים ל- +/-3dB. מידות: אורך 135 מ"מ x רוחב 450 מ"מ x עומק 680 מ"מ. משקל כל רמקול: 72 ק"ג. גימורים: אגוז פסנתר מבריק.
מערכת האודיו בבדיקה
רמקולים: Fyne Audio F1-12S מגבר משולב טרנזיסטורי: Luxman L-509X קומפקט דיסקSACD סטריאו: Luxman D-05U כבלים רמקולים: AudioQuest Everest 72V DBS כבלים מקשרים: 1.5 מטרים סיומת XLR AudioQuest Sky עם DBS. ארון מערכת Zoethecus עם 4 מדפים.
חדר האזנה בבדיקה
חדר האזנה שהוא הסלון הביתי בדירתי: רוחבו 5.5 מטרים ואורכו 7.5 מטרים, מערכת האודיו ממוקמת על הקיר הצר. הרמקולים מוקמו 60 ס"מ מהקיר האחורי ו-3.20-3.30 מטרים מהמאזין. המרחק של האחד מהשני כ-2.5 מטרים, התקרה בגובה סטנדרטי והחומרים מהם בנויה הדירה הם בלוקים ורצפות רגילות, במקום ושטיח וטיפול בחשמל.