AK1
חבר משקיען
- הודעות
- 11,908
- מעורבות
- 2,930
- נקודות
- 113
אחת הדמויות החשובות בהיסטוריה של high-end audio – זה שטבע את המונח – היה הארי פירסן (Harry Pearson), הידוע בכינויו HP, מייסד הירחון The Absolute Sound, הידוע בכינויו TAS.
פירסן נחשב כעיתונאי האודיופילי החשוב והמשפיע ביותר, לצידו של גורדון הולט (J. Gordon Holt), הידוע בכינויו JGH, מייסד Stereophile. הם אלה שהמציאו את השפה והמונחים שהיוו מאז את הבסיס לתיאור הצליל, ובכך השפיעו על דורות של אודיופילים ושל יצרני ציוד. שניהם עסקו בתיאור סובייקטיבי של הצליל, אבל הפילוסופיה של פירסן הייתה שמדובר בדברים אובייקטיביים, מעבר לטעם, מתוך התייחסות לסטנדרט שהוא הגדיר כ"absolute sound": הצליל של כלים אקוסטיים בחלל אמיתי ("the sound of actual acoustic instruments playing in a real space"), ומכאן נגזר שם הירחון שלו.
פירסן נחשב כבעל "אוזני זהב", וידע להבחין באיכויות מיוחדות של ציוד ושל הקלטות.
בהמלצתו קניתי בזמנו מונובלוקים 200W מנורתיים Antique Sound Lab Hurricane, שעליהם הוא כתב "Perhaps once in a decade an amplifier comes along that achieves an entirely new level of musical realism, one that forces the reviewer to redefine the state of the art in reproduced sound". אכן צלילם היה נפלא ועדיף על כל מה ששמעתי קודם והרבה ממה ששמעתי אחר כך, רק שהייתה להם נטייה לפוצץ מנורות בבום גדול, ולפעמים גם תוך שריפת הפיוז הפנימי, שיאיר תמם, שמכר לי אותם, סירב להרשות לי להחליף בעצמי לפני שהוא בודק שלא נגרם נזק נוסף.
פירסן פרסם רשימה של תקליטים בעלי סאונד מצטיין במיוחד, מה שנקרא The Super Disc List (בימים שתקליט היה נקרא גם disc), ואח"כ The Super LP List, שמדי פעם עדכן אותה. הרשימה הזו עדיין מהווה בסיס להרבה חובבי ויניל, וגרמה לעלייה ניכרת במחירי התקליטים שהוזכרו בה. אחרי פרישתו מ-TAS, הרשימה ממשיכה להתעדכן, רק שלעורכי TAS שאחרי HP אין אוזני זהב שמתקרבות לשלו, ועל פי חלק מההמלצות שהם הוסיפו, נראה שיש לחלקם אוזני חמור.
HP היה מגדולי מתנגדי הדיגיטל בתחילתו, אבל בהמשך פירסם גם את The Super CD List, ובהמשך גם The Super SACD List.
משום מה, אנשי TAS מצאו לנכון להסיר, או לפחות שלא לכלול, את הביקורות של HP, בין אם על ציוד אודיו ובין אם על תקליטים ודיסקים, באתר שלהם, theabsolutesound.com, למרות שיש להם ערך יותר מהיסטורי.
אולי למנויי TAS יש גישה לרשימות מעודכנות יותר, אבל מצאתי באתר רק את רשימת ה-LPs מ-2019, ולא את רשימות ה-CD וה-SACD. כאן יש רשימה של CDs+SACDs מ-2002, וכאן רשימה של SACDs מ-2007. חלק מההמלצות יצאו מאז בהדפסות ו-remasterings עדיפים.
כמובן שלא כל מה שנמצא ברשימות בהכרח ימצא חן באוזני כל אחד, וגם לא בטוח שמה שמדורג כטוב ביותר ישמע לאחרים כטוב ביותר ולא אחרים מהרשימות, אבל אין ספק שאלה רשימות מהימנות למדי, בלי הרבה "נפילות".
HP אינו היחיד שעשה רשימות מסוג זה. יש פוץ אחד בשם ארתור סלבטורה (Arthur Salvatore), הידוע בכינויו AS, שהכין רשימת LPs המוכרת בשם The AS List, שלדעתי מהימנה הרבה פחות – קניתי משם את רוב התקליטים המומלצים ביותר – חלק לקוחים מהרשימה של HP – והתאכזבתי מרוב אלה שאינם מופיעים גם אצל HP.
באתר שלו, high-endaudio.com, הוא מרבה לקשקש ולהסביר את הפילוסופיות שלו, וכולל במיוחד ניסיונות להוכיח שהארי פירסון וגורדון הולט הם טיפשים ומושחתים, ורק הוא מבין עניין, ולא מושחת, רק שהוא משבח ללא גבול את הציוד שהוא מציע למכירה. נו, שויין.
העיקר, לא לשכוח שכדי לקבל סאונד hi-end, לא מספיק להשקיע במערכת, במיקסום הפוטנציאל שלה, ובטיפולים אקוסטיים ושאר משחקים, חשוב לא פחות שאיכות המדיה שמשמיעים תהיה הטובה ביותר שאפשרית, וכדאי לפני כל רכישה לברר מהי הגירסה המיטבית.
תיהנו!
פירסן נחשב כעיתונאי האודיופילי החשוב והמשפיע ביותר, לצידו של גורדון הולט (J. Gordon Holt), הידוע בכינויו JGH, מייסד Stereophile. הם אלה שהמציאו את השפה והמונחים שהיוו מאז את הבסיס לתיאור הצליל, ובכך השפיעו על דורות של אודיופילים ושל יצרני ציוד. שניהם עסקו בתיאור סובייקטיבי של הצליל, אבל הפילוסופיה של פירסן הייתה שמדובר בדברים אובייקטיביים, מעבר לטעם, מתוך התייחסות לסטנדרט שהוא הגדיר כ"absolute sound": הצליל של כלים אקוסטיים בחלל אמיתי ("the sound of actual acoustic instruments playing in a real space"), ומכאן נגזר שם הירחון שלו.
פירסן נחשב כבעל "אוזני זהב", וידע להבחין באיכויות מיוחדות של ציוד ושל הקלטות.
בהמלצתו קניתי בזמנו מונובלוקים 200W מנורתיים Antique Sound Lab Hurricane, שעליהם הוא כתב "Perhaps once in a decade an amplifier comes along that achieves an entirely new level of musical realism, one that forces the reviewer to redefine the state of the art in reproduced sound". אכן צלילם היה נפלא ועדיף על כל מה ששמעתי קודם והרבה ממה ששמעתי אחר כך, רק שהייתה להם נטייה לפוצץ מנורות בבום גדול, ולפעמים גם תוך שריפת הפיוז הפנימי, שיאיר תמם, שמכר לי אותם, סירב להרשות לי להחליף בעצמי לפני שהוא בודק שלא נגרם נזק נוסף.
פירסן פרסם רשימה של תקליטים בעלי סאונד מצטיין במיוחד, מה שנקרא The Super Disc List (בימים שתקליט היה נקרא גם disc), ואח"כ The Super LP List, שמדי פעם עדכן אותה. הרשימה הזו עדיין מהווה בסיס להרבה חובבי ויניל, וגרמה לעלייה ניכרת במחירי התקליטים שהוזכרו בה. אחרי פרישתו מ-TAS, הרשימה ממשיכה להתעדכן, רק שלעורכי TAS שאחרי HP אין אוזני זהב שמתקרבות לשלו, ועל פי חלק מההמלצות שהם הוסיפו, נראה שיש לחלקם אוזני חמור.
HP היה מגדולי מתנגדי הדיגיטל בתחילתו, אבל בהמשך פירסם גם את The Super CD List, ובהמשך גם The Super SACD List.
משום מה, אנשי TAS מצאו לנכון להסיר, או לפחות שלא לכלול, את הביקורות של HP, בין אם על ציוד אודיו ובין אם על תקליטים ודיסקים, באתר שלהם, theabsolutesound.com, למרות שיש להם ערך יותר מהיסטורי.
אולי למנויי TAS יש גישה לרשימות מעודכנות יותר, אבל מצאתי באתר רק את רשימת ה-LPs מ-2019, ולא את רשימות ה-CD וה-SACD. כאן יש רשימה של CDs+SACDs מ-2002, וכאן רשימה של SACDs מ-2007. חלק מההמלצות יצאו מאז בהדפסות ו-remasterings עדיפים.
כמובן שלא כל מה שנמצא ברשימות בהכרח ימצא חן באוזני כל אחד, וגם לא בטוח שמה שמדורג כטוב ביותר ישמע לאחרים כטוב ביותר ולא אחרים מהרשימות, אבל אין ספק שאלה רשימות מהימנות למדי, בלי הרבה "נפילות".
HP אינו היחיד שעשה רשימות מסוג זה. יש פוץ אחד בשם ארתור סלבטורה (Arthur Salvatore), הידוע בכינויו AS, שהכין רשימת LPs המוכרת בשם The AS List, שלדעתי מהימנה הרבה פחות – קניתי משם את רוב התקליטים המומלצים ביותר – חלק לקוחים מהרשימה של HP – והתאכזבתי מרוב אלה שאינם מופיעים גם אצל HP.
באתר שלו, high-endaudio.com, הוא מרבה לקשקש ולהסביר את הפילוסופיות שלו, וכולל במיוחד ניסיונות להוכיח שהארי פירסון וגורדון הולט הם טיפשים ומושחתים, ורק הוא מבין עניין, ולא מושחת, רק שהוא משבח ללא גבול את הציוד שהוא מציע למכירה. נו, שויין.
העיקר, לא לשכוח שכדי לקבל סאונד hi-end, לא מספיק להשקיע במערכת, במיקסום הפוטנציאל שלה, ובטיפולים אקוסטיים ושאר משחקים, חשוב לא פחות שאיכות המדיה שמשמיעים תהיה הטובה ביותר שאפשרית, וכדאי לפני כל רכישה לברר מהי הגירסה המיטבית.
תיהנו!
נערך לאחרונה ב: