אני לא משמיץ את הקלטות דקה
התכוונתי שאתה משמיץ את הקלטות Decca Phase 4
עם המון המון עיוותיים חסרי תקדים ממש -20 מקרופונים -שכל כלי נשמע גדול עם הפרדת סטראו
שכיום נשמע כמעיין גימין אבל אז במערכות של התקופה היה נשמע לעין ערוך טוב מכל דבר
ובעוד כמה דיסקים כאלו זה בולט -נו זה מה שיש
איך בעצם אתה מגדיר "עיוותים"?
מידת ההבדל בין הצליל בין
- גלי הקול שהגיעו למיקרופונים הממקומים כמו אוזני מאזין במקום טוב באולם/מרחב ההקלטה
לבין
- מה שמגיע לאזני המשתמש כאשר הוא יושב בביתו ומאזין למערכת
כולל הבדלים בווליום?
(שזו לדעתי הגדרת "עיוות" בהקשר זה)
למותר לציין שאין מצב שבו אין עיוותים משמעותים, ובחלק מהמקרים ההגדרה הנ"ל לא ישימה כי לא הייו מקורופונים במקום טוב באולם -- או שהתזמורת בכלל ישבה באולם ולא על הבמה -- וכן הייו אינספור מיקרופונים במקומות אחרים.
או איך אתה מגדיר עיוות?
להדגשה/קירוב של כלים מעבר לפרופורצייה הרגילה שלהם כשיושבים באולם אני קורא highlighting, וזו תופעה נפוצה ביותר כבר משנות ה-60. הקלטות Phase 4 פרצו דרך בהקשר זה בכך שלא ניסו להסתיר את ה-highlighting כמו בהקלטות "רגילות", אלא הביאו כלים ל"חזית".
בכך הם יצרו משחק חדש: במקום מ"בואו ננסה לשחזר את המציאות" כמו שכולם התיימרו לעשות אבל רימו במשחק, הם הציגו את האפשרות של "בואו נעשה הכי כייף שאפשר, אפילו אם זה יותר כייף מהמציאות".
וההקלטה הזו של שחרזאדה עם סטוקובסקי היא באמת כייפית במיוחד עבורי, לאין שיעור יותר מזו העלובה בעיני של ברנשטיין, שאתה מעריץ.
וייש עוד כמה וכמה הקלטות מופלאות בסידרה הזו, בעיקר של סטוקובסקי, אבל גם Stanley Black (הקאפריצ'ו האיטאלקי + הספרדי) ועוד.
למשל ההקלטה של הסוויטה מתוך "ציפור האש" של סטראווינסקי משאירה אותי תמיד סחוט-רגשית, כבר באמצע הקליידוסקופ עתיר האימפאקט של "הריקוד השטני של המלך קאשצ'יי" (Kashchei, או איך שכותבים את זה)
באותו תקליט/דיסק יש גם תזמור שסטוקובסקי עצמו עשה ל"לילה על הר קרח" של מוסורגסקי (במקור עבור הסרט "פנטאסיה") -- לא התיזמור הרגיל של רימקי-קורסאקוב. זה תיזמור עתיר אפקטים תזמורתיים מפחידים ומאיימים מכל הסוגים, החל במיתרים ב-פלאז'ולט (לא לוחצים את המיתר עד הסוף, ומתקבל צליל דומה לשל חליל מצפצף), בראס מעומעם, נגינה על המיתרים עם העץ של הקשת (קוֹל לֶנְיוֹ), ועוד.
וייש שם גם מארש סלאבי (יש המתרגמים בטעות "מארש עֶבֶד"
) מאת צ'ייקובסקי בביצוע סוחף.
לעזאזל ה"ריאליזם" השיקרי, יחי הכייף!!
עמיר