מי שקובע שלדעתו היו חדרים שנשמעו טוב ביחס לשנה שעברה לא אמור (לשיטתי) להוציא סרגלים, מדידות, גרפים וטבלאות שיוכיחו את הדברים. אנשים זוכרים את הסאונד שהיה אז ואת זה שהיה בשבוע שעבר, ואני סומך עליהם ועל נסיונם שאם כתבו שהשנה היה סאונד טוב יותר הם לא מפנטזים את זה.
אבל ממילא מראש לא מדובר בסרגלים, מדידות, גרפים וטבלאות. רוב, כמעט כל, הצורה שבה אנחנו חווים צליל אינה מדידה. אין מדד ספציפי לבמה, אין מדד ספציפי לתחושה של טונליות נכונה/לא, אין מדד לתחושה של דינמיקה, אין מדד לתחושה של פירוט, וכו'.
כאמור, שוב, הם לא זוכרים את הסאונד עצמו, רק את החוויה ו/או את מה שאמרו לעצמם, וזה ממש, אבל ממש לא אותו דבר.
אז המשמעות שאפשר ליחס לזכרונות האלה היא מוגבלת, וכמו שרן אומר, זה יכול להיות דברים כמו:
כל מה שהשתנה זה היום בשבוע, השעה בערב, העובדה שקיבלת עוגה טעימה יותר והמצב רוח איתו נכנסת בדלת.
או השוני בסף הריגוש ו/או בדברים שנלמדו במשך שנה, כמו שדן אומר.
אין מה לסמוך על השוואות כאלה, גם אם הדוברים הם אודיופילים מדופלמים.
גם אני חוויתי ( וחווה) המון פעמים את החוויה שתיארת - שמיעה חוזרת ונשנית של אותם קטעים שוב ושוב, כדי להבחין, ובהמשך לאפיין את השוני בין ההשמעות. זה לא קשור ולא יכול להתקרב לחוויה סובייקטיבית שעוברים מבקרים בתערוכה בהפרש של שנה. מהתערוכה ההיא נשארת חוויה ובעקבותיה תובנה של סאונד טוב או לא, ובתערוכה הזו כנ"ל. ולפי זה די לקבועהאם היו ההבדלים והיכן הם הורגשו יותר, או פחות. . אף אחד לא התיימר לנתח כאן את עומק וסוג ההבדלים, זה הרי חסר סיכוי. אבל לקבוע שהיו הבדלים? קל הרבה יותר.
לקבוע שהיו הבדלים אפשר בוודאות גם בלי להיות שם. היו.
לקבוע מה יותר טוב, במיוחד בממוצע על פני מספר גדול של חדרים, זה אפשרי לגמרי, אפשר לקבוע כל דבר, אבל האם זה משמעותי? אני בספק, גדול.
נסה לחשוב על ביקורים חוזרים שהיו לך אצל חבר ששמעת אצלו מוזיקה. האם לא תזכור במידה והיה הבדל מהותי בין ביקור אחד למישנהו? לא תזכור אם באחד הביקורים המערכת נשמעה הרבה יותר טוב מפעם אחרת?
כמו שרן אמר, אנשים באו אליו ומצאו הבדלים גם אם לא השתנה כלום, ובטח שיכולים להחמיץ הבדלים שכן היו. אז הם יכולים להיות בטוחים שהם זכרו, והם לא, או שכבר אחרי שבוע הם מבינים שהם לא זכרו, ובעצם גם אחרי כמה דקות לא זכרו וביקשו לחזור על דברים.
וזה עוד במצב שהם ישבו אצל רן שעות ושמעו הרבה בתנאים אופטימליים. בתערוכה זה כמעט לא קורה כך, וההתרשמות תלויה באינספור פרמטרים שלא בטוח שהסאונד עצמו הוא העיקרי שביניהם.
שאלה באמת מה צריך לקרות ואיזה עובדות צריך להביא כדי שתהיה מוכן לא להמשיך בכיוון של הם אנשים טובים ואפשר לסמוך עליהם, אלא לקבל שוואלה, יתכן שהם לא באמת זוכרים, וההתרשמויות שלהם, לא מלפני שנה ולא מלפני שבוע, אינן בהכרח האמת המוחלטת לגבי הציוד ולגבי האם הוא השתפר או לא, או לגבי האם הממוצע/הכלל (של איזה וכמה חדרים?) השתנה לטובה או לרעה.