היו זמנים שטרחתי והשקעתי ים של זמן ומשאבים בהשוואות של ציוד אודיו. בעיקר אצלי בבית, וגם אצל אחרים, כולל יבואנים. אף אחד לא ישכנע אותי שאני לא זוכר "בגדול", לפעמים בפרטי פרטים, מה היו ההבדלים.
זכורים לי ימים שבסלון הונחו 5-6-8 מגברים או מכשירי CDP שקיבלתי מיבואנים בתהליך הבחירה והרכישה והשוואתי ביניהם לאורך ימים ארוכים. זכור לי כשיבואן נדיב והגון, אפשר לי לקחת רמקולים לא זולים ולשמוע אותם אצלי כשבוע, בהשוואה ראש בראש לרמקולים שלי.
זכורים לי ימים בירושלים, אצל אייל פור ז"ל, כשהשווינו אצלו "ראש בראש" מגברים שחוברו לאותם רמקולים ומקור (ולא תמיד היינו תמימי דעים לגבי המסקנות
)
ומה יצא מזה?
מעבר למסקנות שרשמתי בזמנו על דפים, בעיקר כשזה היה בסלון שלי, עם הרמקולים שלי ויתר הציוד שלי, יש גם את הזיכרון של החוויה ואת המסקנות שהסקתי אז וזכורות לי עד היום. אני יודע לומר בדיוק מה ההבדל בין המגבר ספציפי אחד למגבר ספציפי אחר שבדקתי לאורך זמן והשוויתי ראש בראש. אני יודע לקבוע מה היו ההבדלים בין הרמקולים שקיבלתי לבדיקה לאלו שהיו לי אז בבית וביקשתי להחליף. וכך הלאה, תובנות מהשוואות שנרשמו על דפים, לימדו אותי וזכורות לי מאז, לפעמים לפרטי פרטים.
אז אפשר להתפלסף שעות ולכתוב הררי מילים על זיכרון השמיעה שלנו, בדרך גם לחלוק על תובנות של אנשים מצוינים ואודיופילים שמשקיעים ותורמים רבות לפורום הזה ובכלל לתחום, כמו תומר או גיא. מבחינתי, אם מישהו מנוסה אומר לי שבשנה שעברה הוא היה במינכן והשנה חזר והסאונד השתפר פלאים, אני מאמין לו. נקודה. לא מצפה שהוא ישווה לי בפרטי פרטים נקודות קריטיות בהאזנה בין החדר אז לחדר היום. למה זה חשוב בכלל?
מעבר לכך, תמים מי שחושב שבתערוכות - כל התערוכות - אפשר לקבל סאונד כמו בחדר האזנה מושקע. בתערוכות הדגש הוא על מסחר, קידום מכירות, יחסי ציבור, חוויה ויזואלית (כן, גם למישוש המוצר ובחינת הגימור מקרוב) , מעט חוויה אודיופילית וגם קצת מוזיקה. העובדה (הידועה) שבתערוכות המציגים משמיעים מוזיקה "קלה" שלא מאתגרת את המערכת, גם היא תוצר של אותה הנחת יסוד - כאן חווים חוויה כוללת ולא סאונד מוקפד. רוצה האזנה מוקפדת? לך לחדר ההדגמה של המפיץ, שב לבד על הכורסא, עם המוזיקה שלך ורק האוזניים שלך. התערוכה לא נועדה לכך.
ואי אפשר בלי הארה (באלף) : כקורא ותיק של הפורום ופורומים אחרים בעבר, אני בכל פעם מצר על המעבר המהיר מדיון ענייני להעלבות ופגיעות אישיות. המון אגו כשזה מגיע לאודיופילה ואולי יש מי שאוהבים את ההתנצחויות וההעלבות. יש כאן חבר'ה מצוינים ולא מעט ידענים שמשלבים גם הרבה ניסיון. בד"כ כלל תענוג לקרוא וללמוד מהם. אבל למה לא לקבל כעובדה שלכל אחד הטעם שלו והגישה שלו, ולכל אחד יש מקום בשיח? לא מדובר בחיי אדם ולא בהחלטות גורליות על חיי מדינה ואומה, כולה עניין של טעם ודגשים בתוך תחביב שמלכתחילה אין בו אמת אחת והכל עניין של טעם. מה הלחץ הזה להיכנס ולפגוע במי שחושב אחרת, לדקדק בציציות שלו רק כדי למצוא היכן הוא טועה. קחו אוויר, תנו קצת כבוד אחד לשני, אתם באותו התחביב.
תודה על הדברים.
קראתי בעיון את מה שכתבת והרשה לי לחלוק עליך במספר דברים:
ראשית, דעתך זו דעתך.
חילוקי הדעות, או ההתנגחויות, מגיעות כאשר מישהו מציג דיעה שונה וזה קורה כאן לא אחת.
אז כמו שיש לך דיעה, ישנן גם דיעות אחרות.
שנית, העובדה שיש כאן אנשים שתורמים יותר, או תורמים פחות, לא מעלה ולא מורידה במילימטר, בכל הקשור לצורך של אנשים לקבל את דבריהם, או לא לקבל את דבריהם, האחד לא קשור לשני.
להטיל ספק בדברים, זה אחד מאבני היסוד בתחום הזה, במיוחד לאור כל מיני "אקסיומות" אודיופיליות, שחלק גדול מהן זו שטות גמורה.
אתה רוצה לקבל כאן דיעות של אנשים כתורה מסיני, זו זכותך. עוד דיעה.
תארת מצב בו השווית דברים לא אחת בביתך, ראש בראש והגעת למסקנות שונות.
כך צריך להיות והמסקנות אליהן הגעת הן מסקנות מקובלות ולגיטימיות, כי הן בוצעו באותם תנאים ובאותו זמן ובאותו ווליום וכיוצ"ב.
עם זאת, ככל והיית כותב שביצעת השוואות בין מגברים שונים, כאשר אחד שמעת במקום מסוים והמגבר השני במקום אחר, בחדר אחר, בתנאים אחרים, במועד אחר, אז במקרים כאמור יהיו כאן אנשים שיטענו שאין מאחורי המסקנות הללו דבר וחצי דבר *עובדתי* , מעבר לעוד חוויה אישית...
חוויה אישית שונה? סבבה. מקובל.
סאונד באיכות שונה? זו כבר קביעה בעייתית.
שאלת למה זה בכלל חשוב?
שזה אולי היה הכי תמוהה מבחינתי בפוסט שלך.
זה חשוב כי ישנם אנשים שהם מדויקים וקפדניים, גם ביום יום וגם במהלך התחביב הזה והם פחות מתחברים ל -"בערך", ו-"ליד" ו..ל-"יהיה בסדר", אלא לדברים עובדתיים ומדויקים ככל האפשר.
להם זה חשוב, אולי עבורך זה חשוב פחות.
אפשר לרשום כאן הררי דברים, אבל מה לעשות, אין לנו זיכרון שמיעתי ובניגוד לאלו שטוענים שכן, האחרונים לא יכולים להביא שום לינק לשום מחקר כזה או אחר, שיכול לתמוך ברצון הזה, שנשאר בגדר רצון ולא עובדה.
אני אסיים ברשותך בדוגמא שאני חווה אותה, לפחות פעמיים בשבוע, כשאנשים שונים מגיעים אליי הביתה להקשיב למוזיקה:
כאשר אני משמיע לאנשים קטע אותו הם מכירים היטב בשני אופנים שונים, נניח עם סאב, בלי סאב, עם RC, או בלי RC, עם Damping Factor כזה או אחר,
..או לפעמים בעיתים בהם אני בוחן בו זמנית מספר גדול של כבלים, או מגברים, או נגנים ,או אפילו בין שני רמקולים בו זמנית...
התגובות שאני מקבל הן תמיד זהות:
"רגע, תשמיע שוב את א', רגע, בוא נקשיב שוב ל ב'....אני כבר לא זוכר..."
ומדובר כמובן בעניין של שניות ספורות ולעיתים מדובר באנשים עם אוזני עטלף..
ועם זאת, אתה ואחרים רוצים להסביר לנו שאנשים זוכרים סאונד מדויק אחרי שנה?
סבבה...שוב, זו דיעה.
רן