שאלה על טיימינג ברמקולים


extrabeat

אוהב את התחום
הודעות
156
מעורבות
0
נקודות
0
מה המשמעות של טיימינג בהקשר לרמקול? מה אני אמור לשמוע ברמקול בעל טיימינג טוב לעומת בעל טיימינג בינוני? תודה מראש למשיבים
 

יואלפלרמן

חבר משקיען
הודעות
2,427
מעורבות
106
נקודות
63
תזמון, תזמון, תזמון

הרמקול הארץ-ישראלי המצוי (פורח בעיקר באביב וחוזר לצפון בקיץ) כולל מספר יחידות בתיבה, לרוב בקו ישר הניצב מהרצפה ומפלג תדרים (קרוסאובר). מהירות התגובה והשיכוך של היחידות אינה זהה; וופר גדול וכבד איטי משמעותית מיחידת טוויטר. כאשר, נאמר, תזמורת עושה "בום" חגיגי בהשתתפות כל מה שיש לה – כל התדרים - הוא לא יצא מהרמקול בבת בום אחד בגלל אותו עניין. לכך מצטרפת העובדה כי תדרים גבוהים ממילא מהירים מעצם מהותם מנמוכים.
הנה נפגע התזמון.
פתרון אחד הוא מיקום שונה של היחידות "המהירות" ביחס ל"איטיות". המהירות יהיו קצת מאחור. פתרון אחר הוא שימוש במספר יחידות בס קטנות במקום אחת גדולה. עוד אחד הוא שימוש במגנטים חזקים מאוד וחומרים קלים לתגובה מהירה ושיכוך תואם. בנוסף, הקפדה על החומר ממנו עשוי הרמקול חשובה לעניין זה. אם התיבה משתתפת מדי בחגיגה, וממילא מה שהיא תאגור הוא התדר הנמוך, גם זה יופיע באיחור ויעשה חוסר סדר באוזן כדי באסה. תכנון נכון של אותו מפלג תדרים חשוב אף הוא. וכומבן: התאמה נכונה של היחידות.
פתרון אחר הוא לוותר על כל זה וללכת על משהו אחיד, עם תגובה סופר מהירה (אלקטרוסטטי מלא שאין לו בכלל קרוס אובר או דיפולי מהיר אחר כמו ריבון או פלנר מגנטי). לחלק מהפתרונות יש תשלום בתחומים אחרים של היכולת ולחלק מהם סתם תשלום דרך הכיס.
המבחן: מוזיקה בהיקף גדול ובעוצמה רבה המתגשמת בבת אחת; נגיד, הפתיחה לכרמינה בורנה של אורף (בהקלטה בעלת איכות דינמית מצטיינת, כמובן). אבל כל קרשצ'נדו בעוצמה מלאה (fff) של תזמורת מלאה יספר את הסיפור.
ברמקול טוב העסק יהיה צלול, מפורט וברור. בבינוני, העסק יימרח, ותיווצר תחושת "משיכה" של אותו מופע-רועש-בבת-אחת - גם בהופעת הצליל, גם בשיכוכו
 

Giant Steps

אוהב את התחום
הודעות
151
מעורבות
12
נקודות
18
תזמון - נדיר יותר ממה שחושבים...

יואל שלום,
יש להבדיל בין מהירות התגובה של היחידות לבין המושג הנקרא time coherance. אין ספק שטוויטר קל משקל לרוב יגיב מהר יותר מיחידת באס גדולה וכבדה יותר, אך מטרת שיפוע החזית היא ליצור מרחק אחיד בין האוזן לבין המרכז האקוסטי של היחידות. עקב מבנה היחידות הקונבנציונליות הטויטר הוא לרוב כיפה הבולטת לפנים ואילו דרייבר באס הוא חרוט קעור לאחור - כך שה"מרכז האקוסטי" שיוצר את חזית הסאונד בבאס הוא אחורי יותר. אם ניקח את מהירות הקול כקבוע הרי שההבדל בהגעת הצליל לאוזן ינבע מהמרחק הגדול יותר בהשוואה לטויטר, כפי שימחיש הציור הבא :
time.gif

כלומר השיפוע מפצה על מרחק ולא על מהירות. חשוב לציין שישנם יצרנים רבים גם חזית משופעת שאינם ממש time coherent, כגון אודיו פיזיק.חברות רבות טוענות לכך שהרמקולים שלהם הם כאלה( דאלי למשל ) אך מעטות באמת מקפידות על כך -vandersteen, thiel, green mountain audio- אני ממליץ לקוראים להביט במבחן ה - step response שסטריאופיל מקפידים לפרסם בכל מבחן ולראות כמה יצרני רמקולים משופעים אינם דוברים אמת! יש לציין שרמקולים שבאמת הקפידו על התכנון הזה יהיו יגישים למיקום ויש לכוון את גובהם בקפדנות לפי נקודת ההאזנה- מאזין שיעמוד למשל או ישב בצד לא יהנה מיתרונות השיפוע כי המרחק שוב ישתנה ביחס שונה לכל יחידה ויחידה. יש יצרנים שניסו פתרונות אלקטרוניים - חברת איזופון הגרמנית טוענת שהקרוסאובר שלהם יוצר עיכוב מתוזמן בין הוופר לטויטר וכך מפצה על הבדלי המרחק ( שוב, בדגם אירופה שלהם המבחן בסטריאופיל מראה שזה לא עובד... ) ויש שמשלבים את הטויטר בתוך מבנה החרוט של היחידה הגדולה יותר ואז הצליל אמור להגיע לאוזן בו זמנית.
הפתרונות האחרים שהעלת אכן מטפלים במהירות התגובה - כמה יחידות קטנות במקום גדולה, מגנט חזק, ממברנות קלילות יותר וחומרים אלסטיים עם הענות טובה יותר לחיבור היקף הדרייבר, וכמובן נפלאות הרמקולים הפלנריים.
 

extrabeat

אוהב את התחום
הודעות
156
מעורבות
0
נקודות
0
למדתי

תודה על ההסברים המפורטים
 

אורי_ו

כתב האתר
צוות האתר
הודעות
12,760
מעורבות
315
נקודות
83
מה המשמעות של טיימינג בהקשר לרמקול? מה אני אמור לשמוע ברמקול בעל טיימינג טוב לעומת בעל טיימינג בינוני? תודה מראש למשיבים

עליי להודות שביום מן הימים כשאולי ארצה לבנות רמקול זה יעניין.

אבל בתור חובב מערכות התעסקות בנושא זה כבדיקה האם רמקול הוא טוב או לא היא הוצאת הכיף מהתחביב.
 

יואלפלרמן

חבר משקיען
הודעות
2,427
מעורבות
106
נקודות
63
אורי כתב: "אבל בתור חובב מערכות התעסקות בנושא זה כבדיקה האם רמקול הוא טוב או לא היא הוצאת הכיף מהתחביב".
למה?
 

יואלפלרמן

חבר משקיען
הודעות
2,427
מעורבות
106
נקודות
63
תזמון וכיו"ב

יופי של התייחסות של (Y)Giant Steps, אבל מיקום משופע הדוחף יחידות לאחור אמור גם לסדר את הנ"ל, וגם כמובן את קו המוצא של היחידות. בהרבה מקרים המיקום מאחור גדול בהרבה מאשר יישור קו פנימי.
אגב שמות אינידאניים: "דב לבן", למשל, עדיף לצורכי ציטוט.
 

אורי_ו

כתב האתר
צוות האתר
הודעות
12,760
מעורבות
315
נקודות
83
כי זו התעסקות יתר. זה כמו לשאול מה היה השם של הפרה ששחטו לי לסטייק.
זה טוב? זה נשמע מעולה ? אני אוהב את זה ?

זה הכי טוב לי. יש מושגים לדעתי שצריכים להתעסק בהם לא הקונים אלא היצרנים .
 

liorkoren

מנהל
צוות האתר
הודעות
19,855
מעורבות
666
נקודות
113
אבל זה הפורום ל"התעסקות" בדברים הללו
 

אורי_ו

כתב האתר
צוות האתר
הודעות
12,760
מעורבות
315
נקודות
83
אה. לא אמרתי שאין לזה מקום בפורום.
סתם דעה שלי .

להפך אם יש מקום זה בפורום.
 


למעלה
תצוגת צבעים באתר (* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה
+ 100% -
סגור