אןמרים שולדימיר אשכנזי מנגן רחמנינוף טוב מכל אחד אחר כולל רחמנינוף
דיסק כפול בהוצאת דקה עם הפילהרמונית של לונדון נחשב מוצלח מאוד.
כל מיני אנשים אומרים כל מיני דברים, חלקם אפילו מוזרים...
אין משמעות ל"נחשב" בלי שאומרים מי ה"מחשיב/ים", ורק אז אפשר לדעת אם "החשבותיהם" מעניינות בכלל.
יש אולי כמה מעריצים לביצועים של אשכנאזי/פרבין דווקא, אבל אם מתעקשים דווקא על אשכנאזי (שהקליט את המחזור המלא גם עם הייטינק, ובנוסף גם פה ושם קונצ'רטי בודדים), נראה לי שעדיף -- בהרבה -- הדיסק הבודד של קונצ'רטי 2+3 בהקלטותיו המוקדמות יותר, עם קונדראשין (2) ופיסטולארי (3).
אבל אם לא חייבים אשכנאזי, יש הרבה (מאוד!) אלטרנאטיבות שעדיפות לאזני.
אום מדברים על מישהו שמנגן טוב יותר מרחמנינוב עצמו --
לטענת רחמנינוב עצמו, לא איזה מבקרים במינוי-עצמי -- אז היחיד שזכה בהערכה כזו הוא הורוביץ, שהקליט רק את מס' 3, אבל כמה פעמים, כולל עם Coates ב-1930 (Naxos), בארבירולי ב-1941 (APR), ריינר ב-1951 (RCA), מהטה (DVD, 1976) ואורמאנדי (1978). רק את השתיים הראשונות רחמנינוב עצמו הייה יכול תיאורטית לשמוע, ורק השתיים האחרונות בסטריאו. אני לא אוהב
במיוחד אף אחת, ואם חייבים הורוביץ, אז ה-1951 עם ריינר עדיפה לאזני על האחרות, למרות המונו ולמרות שהתזמורת לגמרי ברקע.
מבחינתי ההמלצה הראשונה
לשני היא עם
Katchen/Solti,
לשלישי Janis/Munch (ביירון ג'אניס הייה התלמיד הייחיד של הורוביץ, ולדעתי/טעמי עלה על רבו בזה, והתזמורת שם נפלאה בהקלטה מצויינת. יש גם הקלטה מוצלחת פחות, לטעמי, במרקורי,
עם Dorati).
ולראשון ולרביעי ולראפסודיית פאגאניני בסט הכפול של
Wild/Horenstein, שייצא במקור ב-RCA (לייתר דיוק ב-Readers' Digest) ועבר רימאסטר 24/96 מוצלח ב-Chandos, אבל קונצ'רטי 2+3 שם פחות מזהירים מאשר אלה שצויינו.
יש עוד המון ביצועים מומלצים ונהדרים לכל אחת מהיצירות -- לא נראה לי שייש טעם למנות אותם, רק אולי להזהיר בפני Yuja Wang האטראקטיבית בשני + ראפסודייה -- היא מתחת לרמתה הרגילה שם, לטעמי, ואת הקלטתה החדשה לשלישי עדיין לא שמעתי.
עמיר