זה אכן סרט, באופן מילולי ומפורש, עם במאי שהתמחה בתחום הזה.תראה איזה מניוק.
הוא חי את המוזיקה מבפנים.
הוא פשוט בתוך 'הסרט'.
ראשית, עמיר ב-ע'.חגי , וגם אמיר, חייב לספר לכם משהו בעניין הזה:
בילדותי למדתי וניגנתי כינור אצל אילונה פהר, שם שכבר הוזכר פה בשירשור עבר.
באחד השיעורים (הייתי בן 14 אני חושב), היא דיברה איתי במבטא ההונגרי הכבד שלה והעברית השבורה, וניסתה להסביר לי מה קורה שם בקונצרט חי עם סולן על הבמה.
והיא אמרה בפירוש: זו לא רק המוזיקה! זו הצגה שלמה, עם תנועות ועם הגוף והפנים.
הסולן נותן לקהל הצגה, ואפילו מותר להגזים קצת בתיאטראליות (לא יותר מידי..) כי זה חלק מהעניין וחלק מהדרמה, וזה אחד ההבדלים הגדולים בין קונצרט ותקליט. הקהל מאזין גם עם העיניים, לא רק עם האוזניים.
ואם המורה של פנחס צוקרמן ושלמה מינץ אמרה ככה, אז זה ככה...
אולי לך זה "ניכר". לי בחלק מהמקומות זה "ניכר" שזה משחק. אז מה?זה אכןסרט, באופן מילולי ומפורש
בכלל לא רלוונטי.
ניכר שהוא חי את המוזיקה.....
בין אם זה סרט ובין אם הוא מנגן בבית.
והכי חשוב, יש לו FEEL בערמות....
שזה ממש לא סרט!
אם זה הייה כזה פשטני, הייו הרבה יותר אמנים מעולים ממה שייש בפועל.מה שבאמת חשוב זה רק מה שמתבטא בצלילים, לא מה שייש בפנים.
???
מה שיש בפנים - מתבטא בצלילים !!
עמיר אני באמת עושה מאמץ לכתוב ב-ע', מצליח לזכור רוב הפעמים.
מתנצל על הפיספוסים...
אין לי שמיעה הרמונית בכלל, סתם מיידע כללי שאינו רלוונטי עבורי -- הבאך הוא ברה מינורבשיאי ניגנתי אצלה קונצ'רטי של Bruch (סול מינור) ושל Mendelssohn (מי מינור), כולל הופעה בפני קהל. אפילו יש לי קסטה...
וגם פרטיטה מספר 3 מתוך הסונטות והפרטיטות.
וגם אחד משני התפקידים בבאך לשני כינורות ברה מג'ור. וכן ויולדי קונצ'רטו גרוסו לארבעה כינורות.
היה חוויה..
אני לא אוהב את ההצגות, והבה פעמים עוצם עיניים או מסיט את המבט, או מתעצבן...
עמיר
נכון, ברור, סנילי שכמוני !
אין לי שמיעה הרמונית בכלל, סתם מיידע כללי שאינו רלוונטי עבורי -- הבאך הוא ברה מינור
כל הכבוד!
עמיר
כלומר, כפי שאמרת, יש הרבה אנשים שלא מסוגלים להביע את עצמם החוצה.
אבל זה בדיוק מה שאני טוען!
אתה מנגן בצורה המיוחדת רק לך. כמי וכפי שאתה.
(לטוב, לרע, עם רגש, בלי רגש ...וכו וכו).
אני יודע שההתנהגות -- ולרוב גם הנגינה עצמה -- שונים בנוכחות קהל ובהיעדרו, לטוב ולרע -- על כל אחד זה משפיע אחרת עד הפוך מרעהו. יש כאלה ששואבים השראה מהקהל, וייש כאלה ששואבים פחד. יש כאלה שמתים מפחד מהמיקרופונים ומה"ניצחיות" של מה שהם מקליטים, ונהיים סופר-זהירים, וייש כאלה שזה מקנה להם חופש -- הם יודעים שאפשר לתקן, ואז הם מנגנים כאילו אין מחר, עד הסוף.אני מניח, כמו המסקנות הגורפות אתמול בערב בעניינים אחרים - שגם פה זה כנראה אישי וסובייקטיבי.
אין ספק שכשאתה יושב קרוב בקונצרט ורואה את הנגנים, המנצח, הסולן, וה"הצגה" שהם עושים - זה דומיננטי, וזו חוויה מסוג אחר. אכן קשה לבודד את זה מה"מוזיקה נטו" בזמן אמת.
ואז: שווה אולי לנסות להתחבר לזה, ולהנות מזה, במקום לסבול ולהתרגז.
אני אגב יודע בוודאות (משיחה עם שלמה מינץ לפני שנים) שכשאומן כזה עומד באולפן ומנגן לצורך הקלטה - הוא מתנהג אחרת לגמרי מאשר לפני קהל.
אני לא מרבה לבלבל בין מונחי יסודהתכוונת אולי לשמיעה אבסולוטית?
גם לי אין.
אבל ההבדל בין סולם מג'ורי ומינורי הוא ברור וחד - הבדל שמיע, אם נשתמש במינוחי קרבות הפורום...
אבל אני לא מבחין בין מאז'ור למינור -- לא קיבלתי/קלטתי את ההכשרה לזה, למרות שזה מאוד שמיע למי שקלט את זה -- ואני מבין גם את משמעות הסולמות וגם את הדרגות בסולם (טוניקה דומיננטה == ראשונה חמישית, וכו'), אבל לא מזהה בעת ההאזנה.
עמיר
ה-FEEL הזה הוא משהו שאתה מייחס לנגן כפונקצייה של ההתרשמות האישית שלך מאיך שהוא מנגן, איך שהוא מתייחס, שפת הגוף וכד'. זו לא תכונה של המבצע בלבד, אלא של הצירוף של המבצע ושלך, ואחרים יכולים לחשוב בדיוק להיפך ממך בעניין הזה לגבי אותו נגן, איך שהוא מנגן, איך שהוא מתייחס, שפת הגוף וכד'.אחי...
לדברים שאני מדבר עליהם, הניתוח שלך לא שייך.
ניקח דוגמה : FEEL
זה לא משנה איפה תנגן. מול מי תנגן... או איך תעמוד.
או שיש לך. או שאין לך FEEL !!
(וכן חיבור ואהבה עמוקה למוזיקה .... וכו וכו).
תאמין (או שלא) כבר עשו לי את ההדגמות האלה מספיק פעמים שאפילו מטומטם/חמור הייה מבין...אני עושה לך הדגמה מעשית, 10 שניות, והאסימון נופל ואתה מבחין בין מג'ור ומינור בקלילות!