ראיון עם מר רוג'ר סנדרס


נוריאל

אוהב את התחום
הודעות
165
מעורבות
80
נקודות
28
ראיון ארוך מאוד,מרחיב דעת, והרבה פעמים גם מקומם,
עם מר רוג'ר סנדרס, הבעלים והמתכנן של חברת הרמקולים האלקטרוסטטיים Sanders.

https://www.monoandstereo.com/2013/11/interview-with-roger-sanders.html

אם אני מצליח להבין נכון, הראיון פורסם לפני עשר שנים, פחות או יותר,
ואולי הוא הועלה כאן מתי שהוא בעבר.
אבל זה לא משנה, נדמה שהוא נוגע ברוב, אם לא בכל הנושאים שאנחנו, האודיופילים,
לא מפסיקים להתכתש עליהם.

קחו את הזמן ותקראו ביסודיות, וכמו שאמר ישעיהו ליבוביץ באחת השיחות שלו,
"שאלה רצינית מצריכה תשובה רצינית", אז אשמח לקרוא תגובות רציניות.
 

ariekarp

אוהב את התחום
הודעות
387
מעורבות
119
נקודות
43
מה שרוג'ר סנדרס הטכנוקרט מספר, לא מתאים לאג'נדה האודיופילית בשיט.
 

נוריאל

אוהב את התחום
הודעות
165
מעורבות
80
נקודות
28
מהם [כל] הדברים שקוממו אותך מכל הנאמר?
אותי הדברים שלו לא קוממו, להפך, מרובם יש לי רק מה ללמוד. אבל אין לי ספק שחלק מהם מקוממים מאוד אודיופילים רבים. לדוגמה, הטענות הנחרצות שלו על כך שהאנלוג והשפופרות הם טכנולוגיות נחותות ביחס לדיגיטל וטרנזיסטורים. או שצריך לשמוע עם גרפים ואוזניים ולא עם אוזניים בלבד. או שהאודיופילים ברובם הם קניינים פתיים של יצרנים ודילרים נוכלים.
מכל מקום, הניסיון האישי שלי הביא אותי למחשבות שונות משלו בחלק מהדברים. אפרט כשאמצא זמן לכך.
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,949
מעורבות
2,947
נקודות
113
אלדוגמה, הטענות הנחרצות שלו על כך שהאנלוג והשפופרות הם טכנולוגיות נחותות ביחס לדיגיטל וטרנזיסטורים. או שצריך לשמוע עם גרפים ואוזניים ולא עם אוזניים בלבד. או שהאודיופילים ברובם הם קניינים פתיים של יצרנים ודילרים נוכלים.
אלה ממש לא שתי האופציות היחידות.

למשל, יש עיוותים שהאוזן אוהבת, כמו למשל עיוותי מנורות, וכנראה שגם קומפרסיה קלה.

@נמר סיפר פעם שהוא השמיע לכמה אודיופילים הקלטה מקורית ואת אותה הקלטה עם מעט קומפרסיה, וכולם או רובם הגדול העדיפו את הקומפרסיה. קומפרסיה קלה כזו יכולה להיות הסיבה שבגללה אנשים אוהבים ויניל, ויתכן שזה בגלל עיוותים נוספים בתהליך ההעברה לוויניל והוויניל עצמו. למשל, מעט רעש רקע יכול לתת תחושה של הימצאות באולם, בניגוד לשקט המוחלט של דיגיטל שנשמע לרבים סטרילי.

מבחינה טכנולוגית נטו, בכל הרמות והאספקטים, דיגיטל עדיף בנוק אאוט מוחלט, אבל אני ממשיך לקנות תקליטים, כשברור לי שהצליל שלהם ממש לא דומה למציאות אלא "יפיוף" של הצליל הטבעי, ואני אוהב את זה, כמו גם את הגברת המנורות שלי, מהפונו-סטייג' והפרה ועד המונובלוקים.


תגובה מרשימה. בכל אופן, אולי תפרט קצת יותר, ותתלהם קצת פחות?
זו לא התלהמות, אלא תמונת המצב כפי שהוא נראה מנקודת הראות האודיופילית הקלאסית.
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,949
מעורבות
2,947
נקודות
113
דרך אגב, הוא לא מדבר על גרפים ואוסצילוסקופים אלא השוואה של הפלט של מיקרופון (microphone feed) להקלטה של הפלט הזה, שזה דבר שניתן גם לעשות באוזן (וכמובן גם אלקטרונית), והוא טוען שבהקלטה אנלוגית יש הבדלים ניכרים, ובדיגיטלית אין בכלל, או בטח לא במידה שאדם יכול לשמוע.

הוא גם מפרט את סוגי העיוותים והבעיות באנלוג, הסיבות להם ואת שיעורם, כמו למשל זה שבהתחלה בתקליטים תחום התדרים היה 30-15,000 הרץ עם טווח דינמי של 40dB (אני עדיין זוכר עטיפות תקליטים שמתפארות בזה שהגיעו ל-13,000 הרץ), ורק הטייפים הטובים ביותר בסטודיו היו בקושי מגיעים ל-20-20,000 עם טווח דינמי של 68dB, ורק עם נוסחאות משופרות לסרטי ההקלטה עצמם הגיעו לטווח דינמי של 72dB. כך שלאף מערכת אנלוגית לא היה טווח דינמי מספיק להקלטת תזמורת מלאה, ואף אחת לא הייתה חפה מרעשי רקע.

למכונות ההקלטה ולפטיפונים היה wow & flutter (שינויים בלתי רצויים במהירות) מעל 2%, מסיבות מכניות שונות שהוא מפרט. לסרטי הקלטה היו גם שינויים באמפליטודה עד כדי 2dB± (!) בגלל השתנות עובי הציפוי, ואפשר לשמוע את זה בהקלטות של צלילים ארוכים בפסנתר.

ה-frequency response של המערכות האנלוגיות האלה היה עלוב, וסטיות מעבר ל-3dB± היו אופייניות. העיוותים (THD==Total Harmonic Distortion וה-IMD==Inter-Modulation Distortion) במערכות ההקלטה היו מעבר לכמה אחוזים, כך שהיה שוני בולט בין פלט המיקרופון לבין תוצאת הקלטתו. עם טייפ אנלוגי פשוט לא הייתה אפשרות להקליט ולהשמיע מוזיקה בצורה מדויקת.

בתקליטים המצב גרוע בהרבה, והעיוותים המצטברים היו ממש רציניים, עד כדי שנגינת תקליט במערכת הייתה מאוד שונה מהמקור, ונדרשה שיטת הקלטה טובה יותר.

וכאן הוא מסביר איך נבחרו דווקא 16 ביט ו-44.1kHz, ועד כמה התוצאות מדויקות הרבה מעבר לטווחי הביטחון המינימליים. למשל, אף בוגר לא שומע 20kHz, אבל בכל זאת לא התפשרו ולקחו את כל הטווח, מ-0 עד 20kHz, הגדירו דרישה ל-frequency response עם סטיה של לא יותר מ-0.1dB± בכל התחום, wow & flutter מתחת ל-0.001%, ועיוותים בטווח של אלפיות האחוז.

יש עוד דברים שהוא לא דיבר עליהם, כמו עד כמה המערכות הדיגיטליות מחוכמות יותר מהאנלוגיות. כיום בעצם אפשר להקליט ולנגן מוזיקה בלי חלקים נעים, אז אין בעיות מהירות, אבל בהתחלה, כשדובר בטייפים דיגיטליים וב-CDs היה הכרח בחלקים נעים, אבל לא רצו להיות תלויים בדיוק וביציבות של המהירות, אז במקום להזין את הביטים ישירות לרכיב שצריך אותם, כותבים אותם לשטח עבודה (buffer) ומשם קוראים אותם בקצב שנשלט ע"י שעון קוורץ עם דיוק פנטסטי. אם שטח העבודה מתמלא מהר מדי, מאיטים את קצב הסיבוב, ולהיפך. כך גם לא צריכים מנועים מדויקים ויקרים, ומערכות ייצוב ושיכוך מסובכות, והכל פשוט ונקי. כמוכן יש גם אפשרות לזיהוי ותיקון שגיאות וביטים חסרים, מה שאי אפשר לחלום עליו באנלוג.

אז גם בצדדים המכניים, ובטח בצדדים הדיגיטליים, הטכנולוגיות הדיגיטליות עולות לאין שיעור על הטכנולוגיות האנלוגיות המכניות, שמסתמכות על לינאריות של דברים שבמציאות לא כל כך לינאריים, ועל כל מיני דרכים ושיטות להתגבר על הבעיות לכל אורך הדרך. זה למעשה נס טכנולוגי שיש בכלל דמיון בין מה ששומעים מתקליט לבין המציאות, וממש לא פלא שזה לא מדויק.
 

נוריאל

אוהב את התחום
הודעות
165
מעורבות
80
נקודות
28
מבחינה טכנולוגית נטו, בכל הרמות והאספקטים, דיגיטל עדיף בנוק אאוט מוחלט, אבל אני ממשיך לקנות תקליטים, כשברור לי שהצליל שלהם ממש לא דומה למציאות אלא "יפיוף" של הצליל הטבעי, ואני אוהב את זה, כמו גם את הגברת המנורות שלי, מהפונו-סטייג' והפרה ועד המונובלוקים.

אין ספק שיש שתי גישות מרכזיות להאזנה, עם כל מיני תת-גישות:
האחת חותרת בדון קיחוטיות נואשת אל הצליל המקורי או הריאליסטי או מה שנתפס ככזה,
והשנייה מוותרת על כך ומעדיפה "ליקוקים באוזן".
אני מניח שחלקנו נעים עם השנים בין הקצוות האלה, ולאו דווקא מתוך בחירה מושכלת,
אלא מכורח הנסיבות, בדרך כלל הכלכליות. כלומר, הציוד הוא זה שמכווין אותנו.
אני לפחות, בעשור הראשון שלי בתחום, העדפתי בגדול את הגישה הראשונה,
ונמרחתי על מגברי שפופרות וינטאג' ופטפונים. יצא לי מכל החורים.
בעשור השני שיחקתי בשילובים שונים של שפופרות וטרנזיסטור.
בעשור השלישי אני לגמרי בגישה הראשונה, והדרך לכך, לטעמי,
היא בטרנזיסטור משובח ובדיגיטל.

לגבי העובדה שיש הרבה תקליטים שנשמעים מצוין, למרות הטכנולוגיה הנחותה, ההסבר שלו משכנע אותי:
מדובר באותם מקרים שבהם המהנדסים והמפיקים התערבו מינימלית בהקלטה ובעיבוד שלה.
זאת הסיבה שהקלטות דיגיטליות שיש בהן מינימום התערבות, בדרך כלל של מוזיקה עתיקה,
נשמעות מרהיבות.
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,949
מעורבות
2,947
נקודות
113
אני להיפך, התחלתי בגישה של שאיפה לצליל הטבעי ככל האפשר, ולא הציוד כיוון אותי אלא כיוונתי את הציוד לפי זה: רכשתי ציוד שהיה ידוע לי שמשתמשים בו באולפני מוזיקה קלאסית, כמו טרנספורט+DAC+פרה של EMM-Labs, ורמקולים בטופ של B&W, קודם 801Matrix2, אח"כ 801Matrix3 ו-802Nautilus ובסיום B&W800D, רק המגבר היה שונה: Parasound Halo JC1 במקום Classé.

עם הזמן הגעתי למסקנה שהגישה הזו חסרת תועלת, כי ממילא ההקלטות לא מנסות לשמר את הצליל כפי שמאזין היה שומע אותו באולם/סטודיו, שלשם כך הייה צריך להשתמש בדיוק בשני מיקרופונים במקום טוב באולם, ובמקום זה משתמשים בהמון מיקרופונים, כך שלא נקלט שום imaging אמיתי, שגם קרובים בהרבה, כך שהגוון שהם קולטים שונה, והמיקום של הכלים בהשמעה נקבע בעזרת המיקס באולפן ולא לפי מה שהיה בזמן ההקלטה. בקיצור -- חרטא ברטא מבחינת צליל "אמיתי".

ובכלל, למה לי להגביל את עצמי למציאות כשיש אפשרות לקבל מציאות וירטואלית יפה יותר?

אז עברתי להגברת מנורות, כולל פונו סטייג', וקניתי פטיפון יותר רציני, ורמקולים של Acapella, ואני משקיע בהדפסות טובות של תקליטים לא פחות מאשר בגירסאות טובות של דיסקים ו-downloads. כך שגם כאן לא הציוד כיוון אותי אלא בחרתי אותו בהתאמה למה שרציתי ממנו.

ויש הקלטות מרהיבות והקלטות איומות גם במינימום וגם במקסימום "התערבות", אין חוקיות מעבר לזה שקל יותר לקבל תוצאות טובות בהרכבים קטנים.
 

למעלה
תצוגת צבעים באתר (* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה
+ 100% -
סגור