כן, זה נפלא באופן יוצא דופן, במיוחד כששומעים את זה בסראונד....
חשבתי על זה שייש סיבות לכך שהקלטות אופרה עם תמונה מתקשות להתחרות
מבחינה מוסיקאלית במיטב שייש ללא תמונה. למשל:
ראשית, הזמרים והזמרות שמצטיינים בשירה לאו דווקא מציינים גם במראה ו/או במשחק -- לא לעיתים קרובות זה בא יחד. בהקלטת אודיו-בלבד בוחרים את המבצעים רק על פי יכולותיהם המוסיקאליות. בהופעה עם תמונה זה לא השיקול היחיד.
קפץ לי לראש המקרה של הקלטת Madama Butterfly עם קאראיאן ו-Mirella Freni, שיצאה
בדיסק עם פאבארוטי כטנור, אבל ב-
DVD עם דומינגו כטנור, כששאר הצוות זהה!
בהתחשב בכך שהתפקיד של הטנור באופרה הזו הוא קטן יחסית, אין מניעה לחשוב שהקטעים בהשתתפות הטנור הוקלטו מחדש עם דומינגו, ובשאר ה-DVD (סרט של האופרה, בבימוי זפירלי) הצוות עשה lip syncing עם ההקלטה שיצאה בדיסק (ולפניו ב-LP). למה? כי בעייתי הייה ללהק את פאבארוטי השמן והמכוער בסרט עם התמונה, למרות שקאראיאן, שיכול הייה לבחור במי שרצה, העדיף שהוא זה שיישיר בהקלטת האודיו-בלבד.
שנית, יש פשוט פחות הקלטות עם תמונה, ואת רוב גדולי העבר הקליטו באודיו-בלבד, או בסרטי שחור-לבן או באיכות ירודה. בעוד שהקלטות אודיו-בלבד סטריאופוניות הייו מעולות כבר באמצע שנות החמישים -- חלקן באיכות שמתחרה בהצלחה בהקלטות hi-rez המודרניות ביותר, לא צולמו הרבה סרטים עם תמונה באיכות מקבילה עד מאוחר בהרבה.
שלישית, העיסוק בתנועה ומישחק לוקחת חלק מהריכוז ומכושר ההבעה של הזמרים -- בהקלטת אודיו הם יכולים -- ונדרשים -- להביע הכל באמצעות שירתם בלבד. כשייש תמונה, חלק מההבעה עוברת למשחק, ותשומת הלב וחשיבות המוסיקה נטו מתחלקות על פני דברים נוספים, כולל הבעות פנים, תנועה, סינכרון התנועות (ולא רק השירה) עם אחרים וכד'
רביעית, צילום תמונה מוסיף עוד מיכשור ואנשים ותאורה ולחץ לעניין, מה שמוריד את הריכוז במוסיקה ומכניס ללחץ שאינו תורם למוסיקה.
חמישית, הדברים לא מנוהלים על ידי אדם אחד (המנצח) מתוך השיקול של מוסיקה בלבד, אלא נוסף מנהל (הבמאי) שגם הוא משפיע על דברים, שיכולים להיות מהותיים, כולל למשל אפילו הטמפו (מהירות), ולא המוסיקה מנחה את הכל.
שישית, כשצריך להתחשב בתנועה ובמשחק, גם מיקום המיקרופונים אינו בהכרח המיטב שאפשר להשיג כשאין תמונה -- כולל העניין שכשייש תמונה, רצוי שלא יראו את המיקרופונים!! -- מיגבלה משמעותית!!
וכנראה שייש סיבות נוספות שאינן עולות בדעתי כרגע, שגורמות לכך שהקלטות עם תמונה הן בסיכוי גבוה לנחיתות
מוסיקאלית יחסית למיטב של הקלטות האודיו-בלבד.
ועדיין, עבור הרבה (רוב??) האנשים, החוויה
הכוללת, כשייש תמונה, היא גדולה יותר, גם אם הצד
המוסיקאלי-נטו הוא פחות טוב.
עבורי אישית, הצד המוסיקאלי הוא העיקר, ואז כשהוא פחות טוב, התמונה (כולל משחק, תפאורה וכו'), גם אם היא טובה, לא מפצה על כך.
עמיר