קצב ומוזיקה


pruym

חבר משקיען
הודעות
2,321
מעורבות
1,888
נקודות
113
לפני כמה שנים הייתי בכיתת אומן של איאן פייס, הוא רמז שהמוזיקה היום נשמעת פחות טוב שהקצב מדוייק מדי ויש נטיה באולפן לשים הכל על הקליק. ביוטיוב פתאום קפץ משהו ממש מעניין ובעצם מחזק את מה שפייס אמר...
 

נערך לאחרונה ב:

exupgh12

חבר משקיען
הודעות
5,071
מעורבות
3,078
נקודות
113
אמל"ק, יש תקציב בשתי משפטים?
 

omi

חבר משקיען
הודעות
885
מעורבות
423
נקודות
63
אם הבנתי נכון הבחור עם המבטא ההולנדי אומר מה שדויד אמר בפוסט הראשון, ששינוי של הקצב מכניס גרוב והרגשת אותנטיות, שלא יכול להיווצר אם שמים מטרונום ומנגנים בדיוק על הקצב. הוא מבדיל בין לנגן על הקצב, ובין לנגן בקצב. הוא מביא דוגמאות מג'ימי הנדריקס ועוד, אבל אפשר גם לדבר על באך ורוברט פלאנט (ואכן גם הוא הזכיר את לד זפלין).
עומר.
 

Pooki

אוהב את התחום
הודעות
139
מעורבות
35
נקודות
28
הבחור בסירטון מאוד חביב ומעביר בנעימים את נקודה שלו ,אבל תכלס ממעט פעמים שאני מרגיש נוח ומספיק ביטחון לומר שבחור ננחמד בסירטון הוא לא רפרנס ובעל מספיק זיקה לעולם הריתמי.
ואכן היום מוזיקאים פחות שולטים בקצב,אבל אין קשר ישיר לדיגיטל ולנוחות משתמש שאולפן מיצר.


מדובר על דברים הרבה יותר מוקדמים מהקלטות באולפן שפוגע בקצב ובכלל במוזיקה.
 

Pooki

אוהב את התחום
הודעות
139
מעורבות
35
נקודות
28
אם זה מעניין אין לי בעיה להרחיב אבל לא בא לי לחפור:)
 

flyingoat

אוהב את התחום
הודעות
58
מעורבות
19
נקודות
8
לשים הכל "על הקליק" זה אחד הדברים שגורמים למוזיקה להשמע טוב יותר. היום אולי עושים את התיקונים האלה בקלות עם כל תוכנת עריכה ביתית אבל נגנים ברמה גבוהה לא מקליטים באולפן או שולחים סקיצות בצורה שמצריכה תיקונים כאלה. פעם שעת אולפן עלתה הון והכלים הטכנולוגיים היו מוגבלים אז מאזינים נחשפו יותר לפשלות בטיימינג.
לא חושב שהייתי מסכים עם זה שהמוזיקה נשמעה פעם יותר טוב עם הזיופים ויהיה קשה להסביר למה גם היום אוהבים את הנדריקס או מישהו אחר למרות שברור שהוא זייף ולא ישב טוב על הקצב, יכול להיות שהסיבות הן יותר "רומנטיות". יכול להיות שהמוזיקה של פעם הייתה נשמעת לנו הרבה יותר טוב עם נגנים מודרניים. הנה דוגמא למישהו שלא ישב על הקליק ועדיין הוציא את אחד התפקידים הכי יפים אי פעם:

ואכן היום מוזיקאים פחות שולטים בקצב,אבל אין קשר ישיר לדיגיטל ולנוחות משתמש שאולפן מיצר.
.

באמת? אתה חושב שנגני אולפן/הופעות שהיו מלווים כיום מוזיקאי בסטנדרט של הנדריקס או דיפ פרפל היו מזייפים ככה? גם בסטנדרט נמוך מזה אני משוכנע שלא.
 

pruym

חבר משקיען
הודעות
2,321
מעורבות
1,888
נקודות
113
יכול להיות שהסיבות הן יותר "רומנטיות"
ממש לא! גם הנגנים הכי וירטואוזים וטובים שיש היום אומרים שהנדריקס הוא האורים והתומים שלהם, סטיב ואי וסטריאני הם סתם דוגמה, אבל הנקודה היא לא זו, הנדריקס לא זייף, הנדריקס ניגן מוזיקה מדהימה, היה חפשי מכל לחץ ובהחלט ידע מה הוא עושה, אם היה מעוניין לשבת על הקליק היה יושב עליו, היה מבקש מהמתופף להחזיק אותו מאחור יכול היה להחליט מה שבא לו!
לא חושב שהייתי מסכים עם זה שהמוזיקה נשמעה פעם יותר טוב
גם אני לא, זו דעה של מישהו שראיתי סרטון שלו ביוטיוב, יש היום מוזיקאים לא פחות טובים מבעבר, יש כאלה שלא מחפשים את הקליק ויש שכן, אבל לפעמים לחץ של זמן, כסף והפקה ועוד מיליון דברים מסרסים את האומנות, טכנאים מכניסים הכל לקליק ועושים מסטרינג גם כשזה לא מתאים ויש מקרים שזה פשוט לא מתאים כמו בדוגמה של הנדריקס וכמו שפייס בפירוש אמר בכיתת אומן שנכחתי בה הרי אף אחד לא חושד בו שהוא לא יודע לשבת על הקליק...
באמת? אתה חושב שנגני אולפן/הופעות שהיו מלווים כיום מוזיקאי בסטנדרט של הנדריקס או דיפ פרפל היו מזייפים ככה? גם בסטנדרט נמוך מזה אני משוכנע שלא.
ממתי דיפ פרפל נעזרים בנגני אולפן?
 

Pooki

אוהב את התחום
הודעות
139
מעורבות
35
נקודות
28
לשים הכל "על הקליק" זה אחד הדברים שגורמים למוזיקה להשמע טוב יותר. היום אולי עושים את התיקונים האלה בקלות עם כל תוכנת עריכה ביתית אבל נגנים ברמה גבוהה לא מקליטים באולפן או שולחים סקיצות בצורה שמצריכה תיקונים כאלה. פעם שעת אולפן עלתה הון והכלים הטכנולוגיים היו מוגבלים אז מאזינים נחשפו יותר לפשלות בטיימינג.
לא חושב שהייתי מסכים עם זה שהמוזיקה נשמעה פעם יותר טוב עם הזיופים ויהיה קשה להסביר למה גם היום אוהבים את הנדריקס או מישהו אחר למרות שברור שהוא זייף ולא ישב טוב על הקצב, יכול להיות שהסיבות הן יותר "רומנטיות". יכול להיות שהמוזיקה של פעם הייתה נשמעת לנו הרבה יותר טוב עם נגנים מודרניים. הנה דוגמא למישהו שלא ישב על הקליק ועדיין הוציא את אחד התפקידים הכי יפים אי פעם:



באמת? אתה חושב שנגני אולפן/הופעות שהיו מלווים כיום מוזיקאי בסטנדרט של הנדריקס או דיפ פרפל היו מזייפים ככה? גם בסטנדרט נמוך מזה אני משוכנע שלא.
לשים הכל "על הקליק" זה אחד הדברים שגורמים למוזיקה להשמע טוב יותר. היום אולי עושים את התיקונים האלה בקלות עם כל תוכנת עריכה ביתית אבל נגנים ברמה גבוהה לא מקליטים באולפן או שולחים סקיצות בצורה שמצריכה תיקונים כאלה. פעם שעת אולפן עלתה הון והכלים הטכנולוגיים היו מוגבלים אז מאזינים נחשפו יותר לפשלות בטיימינג.
לא חושב שהייתי מסכים עם זה שהמוזיקה נשמעה פעם יותר טוב עם הזיופים ויהיה קשה להסביר למה גם היום אוהבים את הנדריקס או מישהו אחר למרות שברור שהוא זייף ולא ישב טוב על הקצב, יכול להיות שהסיבות הן יותר "רומנטיות". יכול להיות שהמוזיקה של פעם הייתה נשמעת לנו הרבה יותר טוב עם נגנים מודרניים. הנה דוגמא למישהו שלא ישב על הקליק ועדיין הוציא את אחד התפקידים הכי יפים אי פעם:



באמת? אתה חושב שנגני אולפן/הופעות שהיו מלווים כיום מוזיקאי בסטנדרט של הנדריקס או דיפ פרפל היו מזייפים ככה? גם בסטנדרט נמוך מזה אני משוכנע שלא.

לא נראה שניסית אפילו להבין את דברי אם זה מה שיש לך לשאול,תכלס גם לא נראה לי שממש מעניין אותך להבין קצב אלה רק להתנצח כאן.
 

Pooki

אוהב את התחום
הודעות
139
מעורבות
35
נקודות
28
הניסיון להבין מוזיקה ,סאונד דרך נקודת מוצא של הייאנד לא רק שהוא מרחיק מלהבין את הדברים אלה הוא חטא היהירות.
 

Pooki

אוהב את התחום
הודעות
139
מעורבות
35
נקודות
28
קצב הוא הקליק ה-1, וחילוק שלו.
לדוגמה:
1234קליק
2234קליק
3234קליק
4234קליק

ומשקל הוא 4 על 4 בשש-עשריות.


מיקצב - זאת כמות הנקישות שיש בין הביטים.


והמשקל או חתימת הקצב

זה לצורך העניין:
8:3
כלומר:
12345678
22345678
32345678

פולי ריתמיקה :
זה שני מיקצבים שמתרחשים בו זמנית על הקצב.

עכשיו כדי לטעון שגימי הנדריקס יוצא מקצב (לזייף לא קשור לקצב) צריך לדעת ולשמוע את כל המיקצבים שיכולים להתלבש על השיר שהוא מנגן ומשמה להבין את משקל וחתימת הקצב.


לא ניתן לפתוח מטרונום ולהחליט באופן שרירותי מה הוא הקצב על ידי שינוי הטמפו.

וזה שבחור בסירטון לא יודע את זה ולא יכול להסביר את זה ונתפס לקלישאות מראה שהוא טועה ומטעה.
 

Pooki

אוהב את התחום
הודעות
139
מעורבות
35
נקודות
28
עכשיו לעניין הקליק ואיפה זה מתחיל לפגוע במוזיקה.
מנטורונום נועד לכלי עזר ללמידה לנגן, הוא עוזר לקבוע לצורך עניין שאתה מתאמן מהי המהירות שכדי לך להתכוונן לנגן את קטע הנלמד.
אבל לנגן כל הזמן עם מטרונום הוא טעות שפוגעת בפיתוח השמיעה ובחוש הקצב.

מתי שנגן מתחיל ואפילו לא מתחיל כל הזמן מתאמן עם מטרונום ,הוא מרגיל את עצמו לא להקשיב למוזיקה שכתובה,לא להקשיב ולהכנס לרזולוציה איך הוא מגיש את המוזיקה אלה הוא רק שומע את הקליק של מטרונום.

היום שיש הרבה מורים ותלמידים מאי פעם שהופכים את המוזיקה לספורט , הדרך למידה לנגן נעשת ומתפקסת על כמה מהר אפשר לנגן קטעים ומטרונום נהפך לכלי מדידה למהירות וכל הלמידה נעשת רק עם מטרונום ,ככה גם המוזיקה נשמעת רק קליק ומאבדת את העיקר.

אז כן נגנים פחות שולטים בקצב,פחות שומעים מה מתרחש במוזיקה ופחות מבינים את דינמיקה בשפה של המוזיקה שמיצרת עושר.
הבעיה מתחילה שמורים מלמדים את תלמידים מה שתלמידים רוצים ולא מה שיהפוך אותם בעתיד למוזיקאים מוצלחים יותר.
 

Cloudy

חבר משקיען
הודעות
803
מעורבות
313
נקודות
63
בהמשך לדברים שנאמרו, מעבר לדברים כמו Autotune ובלי להיכנס לסיבות ו/או האשמות, היום גם מחליפים את הליין של המתופף בעריכה (גם מסיבות של עמידה בקצב):
https://www.soundonsound.com/techniques/replacing-reinforcing-recorded-drums
 


למעלה
תצוגת צבעים באתר (* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה
+ 100% -
סגור