אם לא מסובך להחליט עד כה אז עכשיו,נסבך את המסובך.
אם ההחלטה לקנות מצלמה זו או אחרת מבוססת רק על עדשות הקיט אז:לפוג'י,סוני וקנון אין מה להציע. מבין השלוש עדשת הקיט של הפוג'י נחשבת לטובה יותר מהשתיים של האחרות,אבל זו ההחלטה הפחות חשובה.
עכשיו,אתה צריך לעצור רגע,לחשוב,ולשמור,עם עצמך,על רמת כנות מאוד גבוהה. על מה אני מדבר? על העתיד.
כבר אמרתי שהגוף הוא הפחות חשוב בשלל החלטות הבחירה אבל לגוף יש משמעות אחת גדולה והיא: בחרת גוף של יצרן כלשהו בחרת בתבריג מסויים ובחרת באקו סיסטם של עדשות ליצרן מסויים.
השאלה שעליה צריך לחשוב היא לאיפה ילך השימוש במצלמה שתרכוש,וכרגע לא משנה של איזה יצרן ובאיזו טיפולוגיה.
אם התשובה לכך היא שתפעיל את המצלמה בפול אוטו ולא איכפת לך מכל מיני הגדרות וקונפיגורציות ותסתפק בתוצר שיוצא ישר מהמצלמה וזהו או,שאתה חושב שתתקדם,תלמד את רזי המצלמה. תתנסה בכל מיני פונקציות שלה ותתנסה בכל מיני סגנונות צילום עד שתתמחה באחד ומשם תמשיך להתקדם,בתחילה בעדשה או עדשות יעודיות ואולי בהחלפת הגוף...בהמשך.
אם התשובה לשאלה הזו,היא באפשרות התחילית קרי:תקנה מצלמה ותשתמש בה כפי שיצאה מבית החרושת אז ההחלטה די פשוטה: תלך לסט שנכנס לכיס בלי להזיק קרי,להבנתי,הקנון ועדשת הקיט.
אם ההחלטה מסתמנת לסופית קרי: עכשיו תתחיל ללמוד את רזי המצלמה,רזי הצילום ותתנסה בסוגות שונות ומשם תמשיך אז לך על הפוג'י.
אם,עדיין,אתה חושב שתתקדם בעתיד ותרצה גם להתנסות בקינפוג המצלמה וגם בהתנסות בסוגות שונות ויש סכוי שבעתיד תשדרג עדשות ואולי גם מצלמה - לך על הסוני.
אסביר:
האופציה הראשונה היא במבט על המצוי ובעיקר המצוי בכיס. הקנון נכנסת לכיס שלך (מבחינת תקציב) זו מצלמה נחמדה מאוד ומאוד קלה לתפעול ויש עדשות לא רעות ולא יקרות שאיתה אפשר בהמשך להתקדם.
האופציה השנייה,הפוג'י,נובעת מזה שכבר ישר מהקופסא,עם עדשת הקיט,הפוגי נותנת תמונות טובות מאוד,בהמשך:קל ללמוד את רזיה ובטווח העוד יותר רחוק,יש לה אקו סיסטם של עדשות טובות ודי עשיר אבל זולות הן לא.
האופציה השלישית נכתבה רק אם אתה חושב שבעתיד תראה בעולם הצילום אתגר רציני שאתה רוצה להיכנס אליו ולהתמקצע בו. לסוני תפריטים איומים אבל לא בלתי אפשריים ללימוד,האקו-סיסטם שלהם,בצד העדשות,עשיר מאוד וגם פה ממש לא זולות ו...סוני נמצאת,בנתיים,בקידמת הטכנולוגיה וטכנולוגיה שמקילה על חיי הצלם בכלל וזה המתחיל בפרט.
למחיר המצלמות כסט עם עדשת הקיט אין שום משמעות המצילה על איכות התמונות. איכות התמונות תלוייה בך,באיך תלמד לצלם,באיך תלמד לקמפז תמונות ובאילו נושאי צילום תבחר כך שיתאימו אישיות שלך. עם שלושתן אפשר להשיג תוצאות טובות מאוד בעניין הזה.
ואם עד כאן לא מספיק מסובך,אז בא נסבך עוד יותר:
לצלם המתחיל,וגם לזה שרוצה להעלות המצלמה לעין לצלם ואחר כך לבוא הביתה להסתכל על התמונות במחשב ולהחליט מה לפרסם ומה לא מה נשא חן בעיניו ומה לא אזי טכנולוגיית חסרות המראה עדיפה,מכמה סיבות,וביניהן:בעינית אתה רואה את התמונה שתיצרב על הסנסור,אין הרבה הפתעות בין מה שצילמת בשטח לבין מה שתראה במחשב בבית. היתרון השני ,ברמה הזו,הוא גודל ומשקל. חסרות המראה קטנות יותר וקלות יותר,וזה משתנה אם וכאשר מתקדמים בסולם המצלמות של היצרנים. ובחסרות המראה מערכת פוקוס שבצד של צלם מתחיל נותנת הרבה מאוד יתרונות ומקלה על תפעול המצלמה בצד של לקיחת התמונה וקימפוז שלה.
שידרוג הסט.
שידרוג הסט זו מחלה כואבת,כואבת בכיס,כואבת בשרירי הידיים והצוואר,וכואבת במשקל שלוקחים לצילום כשיוצאים לצלם.
קשה מאוד היום לחשוב ולשם את הרף של המחר שבו שידרוג הסט יהיה משהו על הפרק.
יש שיאמרו שאם יש מחשבה על שידרוג,מתי שהוא בעתיד,אז בכל מקרה לבחור בטיפולוגיה של חסרות מראה כי זו הטיפולוגיה שבה הדרך לעתיד ולפיתוחים הטכנולוגים היא הקצרה ביותר.
ויש שיאמרו שיש במצלמות ה DSLR קסם מיוחד במינו דווקא בגלל המגרעות של הטכנולוגיה מול זו של חסרות המראה ואני,נוטה לחשוב שאיך שלא נהפוך בזה הטכנולוגיה של ה DSLR לא הולכת להיעלם אך סביר שנתח השוק שלה ילך ויקטן.
אז אתה חושב היום שבעתיד תרצה להתקדם,גם הגוף ובעיקר בעדשות אז היום נקודת הפתיחה צריכה להיות בצד חסרות המראה. לו הייתה מנוסה בכלל וב DSLR בפרט המלצתי היתה שונה.
כבר אמרתי והצהרתי שאני איש של קנון ולכן אתחיל ביצרן הזה ומהמלצה שלי לגביו בראייה של העתיד.
קנון הולכת להוציא שתי מצלמות חסרות מראה האחת ה R5 כבר פורסם עליה לא מעט ועל השנייה,שכרגע אפילו שם הדגם לא ברור,פורסם פחות. קנון הפריחו בלון ניסוי באוסטרליה ופרסמו מחיר ל R5 מצלמת הדגל שממנה יגזרו שאר דגמי חסרות המראה שלה ב 20 21 ו 22 ,קרי בשנים הבאות. קנון חטפו ביקורת קטלנית על רמת התמחור גם מאוהדים שלהם וגם מכאלה שמצפים לראות מה יוציאו ואולי יהגרו אליהם ודרשו לרדת,והרבה,ברמות המחיר כדי לגרד,מלמעלה,את אלה של מצלמות הדגל של המתחרים.
לסיכום לגבי קנון:טכנולוגית קנון הציבו את רף חסרות המראה שלהם מאוד גבוה,גם העדשות שלם למצלמות האלה הם ברף מאוד גבוה של מחיר ואיכות ולהתקדם לעולם חסרות המראה של קנון בעתיד קצר המועד פירושו לשלוט היטב ברזי הצילום ולהיות מוכן להשקיע סכומי כסף של עשרות אלפי שקלים. כעת הייתי שם את היצרן הזה בצד ומחכה לראות מה יקרה.
פוג'י.
לפוג'י יש קסם מיוחד משל עצמו. נתחיל עם זה שהמצלמות שלהם פועלות כמו מצלמות לפני 40 שנה ויש כאלה שמאוד מתחברים לזה ויש כאלה שלא. לפוגי אין מצלמות עם חיישן מלא,רק קרופ ומדיום פריים יקרות ומעולות. פוג'י הוציאה לא מזמן את ה XT-4 מצלמה מצויינת בכל קנה מידה ובטח בליין של היצרן אבל הסנסור במצלמה הזו נמצא בסוף חייו ולא בטוח לאן פוג'י ילכו ועם איזה סנסור ומה יצליחו להוציא ממנו. גם עם היצרן הזה הייתי מחכה לראות מה צופן העתיד.
סוני.
בסוני העתיד כבר כאן. ליין המצלמות שלהם מביא את המיטב בטכנולוגיית חסרות המראה בצד תפריטים איומים במצלמות הקרופ ותפריטים הרבה יותר קלים לשימוש במצלמות עם חיישן מלא. גם הגן שלהם שטול העדשות מצויינות ובמבחר גדול עם עדשות צד ג' במחירים שפויים ובאיכויות מצויינות
אז לסיכום,ולדעתי ולדעתי בלבד: הייתי ממליץ ללכת על הסט של סוני שנכנס בתקציב קרי ה A6000 ועדשת הקיט. ה A6000 היא פלטפורמה לא רעה בכלל ובצד העדשות המבחר של סוני כבר איתנו עשיר מאוד ויש לאן להתקדם.
ועכשיו משאיר אותך לבד. להחלטה.
מנחם