קלאסי - לא קל העניין הזה!!!


נמר

כתב אודיו
צוות האתר
הודעות
20,099
מעורבות
4,264
נקודות
113
אני שומע המון קלאסי, המון. אפשר להגיד שזו המוסיקה העיקרית המתנגנת אצלי בבית.
רכשתי מעופר שחורי כמות גדולה של תקליטים במצב מ ד ה י ם!!!!! של מוסקה קלאסית. אפשר להגיד שלאט לאט הוא בונה לי יופי של ספריה, יואל פרלמן גם כן השקיע מזמנו ובא איתי לבחור תקליטים עבורי.

אני אישית מאוד מתחבר למוסיקת ברוק ומוסיקה מהתקופה הרומנטית. משתדל לקרוא כמה שיותר על המלחינים על מנת שאבין מאיפה המוסיקה שלהם נכתבה. אני מחפש תמיד את מה שמעבר לצלילים, מחפש את מה שעבר במוחו של המלחין. יחד עם זאת יש לי הערצה "טכנית" למוסיקה קלאסית וזה משום שאני בעצמי מנגן ויודע תווים. קשה לתאר כמה המלחינים האלה מוכשרים.

הבעיה שלי היא שאני לא זוכר את שמות המלחינים והיצירות. אני יכול לשמוע תקליט, להתאהב בו ולא למצוא אותו שוב. יוצא לי לשמוע לפחות 10 תקליטים ביום. לאחרונה, על מנת שאזכור את היצירות האהובות עלי שמתי אותם בצד, ניסיתי לזכור את השמות שלהם ואף כתבתי אותם על דף. כשאיבדתי את הדף הזה הלך עלי. הכל התחרבש לי לגמרי.

אז יש את המוכרים, אלה שאני מוצא מאוד מהר כמו ה-9 של מאהלר וגם ה-5 שלו, 4 עונות, כמה רקוויאמים ועוד כמה תקליטים שאני שומע לפחות פעם בחודש. הבעיה היא שיש לי 500 תקליטים ודיסקים קלאסים ואם יצירה אחת תפסה אותי היא עלולה ללכת לאיבוד במהירות לאחר שהחזרתי אותה למקומה.

למדתי שהשיטה היעילה ביותר לזכור את המוסיקה שלך ואת מיקומה בספריה {ויש לי ספריה מאוד גדולה} היא לשמוע אותה הרבה. במקרה הזה, אני זוכר כל תקליט ותקליט בכל סגנון אחר. רק בקלאסי אני משום מה נתקע!

האם יש שיטה לזכור את היצירות? לסדר אותן לפי שמות המלחינים אולי?
 

katzofe

מושעה
הודעות
1,392
מעורבות
73
נקודות
48
הינה שכחת אצלי את ה"מתאוס פסיון" שנתת לי לפני כשנה
(ביצוע של סוזוקי לא מי יודע מה אבל בכל זאת)
 

KOOKE

חבר משקיען
הודעות
1,062
מעורבות
0
נקודות
0
הנה לך פטנט יצירתי....

עזוב אותך מלזכור פשוט תחליט שבא לך לשמוע עכשיו מוזיקה קלאסית תבחר איזה שהוא דיסק מהסיפריה ואז לחוויה של השמיעה נוסף גם אלמנט הריגוש והציפיה של מה נשמע עכשיו..
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,906
מעורבות
2,930
נקודות
113
...אני זוכר כל תקליט ותקליט בכל סגנון אחר. רק בקלאסי אני משום מה נתקע!

האם יש שיטה לזכור את היצירות? לסדר אותן לפי שמות המלחינים אולי?
לצורך ניסיון כלשהו לענות, אם זה בכלל אפשרי, נדרש אולי להבין קודם:

*** את מה אתה בדיוק רוצה לזכור? את היצירות עצמן? בהישמע היצירה לשלוף את שמה/מלחינה? בהינתן השם/המלחין להיזכר במוזיקה? או מה בדיוק?

*** למה זה חשוב לך? לאיזה צורך? (מעבר להשתתפות בדיונים/ויכוחים על מוזיקה קלאסית :))

עמיר
 

נמר

כתב אודיו
צוות האתר
הודעות
20,099
מעורבות
4,264
נקודות
113
יש כמה סיבות.

1- לדעת בשביל לדעת. זה עוד משהו שאני אוהב ואני אשמח להבין בו יותר.
2- על מנת שאוכל השתתף בדיונים. לא חלילה להתווכח, להשתתף כי זה כייף לשוחח עם משהו שאוהבים.
3- על מנת שאבחין ביצירות וכך אוכל לזכור מה שמעתי ומה אני מכיר וכך אוכל להחשף לעוד יצירות.

אני מניח שעל מנת לזכור את היצירות אני צריך "לשנן" אותן. השינון הטוב ביותר הוא האזנה. השאלה הנוספת היא איך כדאי לסדר את התקליטים. לפי מלחין, אולי לפי תקופה. איך אתה מסדר אותם?
 

שמעון ב.

חבר משקיען
הודעות
1,305
מעורבות
0
נקודות
0
יש כמה סיבות.

1- לדעת בשביל לדעת. זה עוד משהו שאני אוהב ואני אשמח להבין בו יותר.
2- על מנת שאוכל השתתף בדיונים. לא חלילה להתווכח, להשתתף כי זה כייף לשוחח עם משהו שאוהבים.
3- על מנת שאבחין ביצירות וכך אוכל לזכור מה שמעתי ומה אני מכיר וכך אוכל להחשף לעוד יצירות.

אני מניח שעל מנת לזכור את היצירות אני צריך "לשנן" אותן. השינון הטוב ביותר הוא האזנה. השאלה הנוספת היא איך כדאי לסדר את התקליטים. לפי מלחין, אולי לפי תקופה. איך אתה מסדר אותם?

מה השיטה הטובה ביותר? לא יודע, אבל נדמה לי שהדרך המהירה ביותר היא הדרך האיטית.
הפסק לקנות תקליטים, ושמע קודם כל את מה שיש לך.
בדוק מה מדבר אליך יותר ומה פחות ותתחיל לדלל.
כשתגמור לשמוע את רוב מה שיש לך, התחל לקנות תקליטים בבודדת, לא בצרורות.

בפעם הבאה שתקנה זה כבר יהיה יותר לפי טעמך.
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,906
מעורבות
2,930
נקודות
113
יש כמה סיבות.

1- לדעת בשביל לדעת. זה עוד משהו שאני אוהב ואני אשמח להבין בו יותר.
2- על מנת שאוכל השתתף בדיונים. לא חלילה להתווכח, להשתתף כי זה כייף לשוחח עם משהו שאוהבים.
3- על מנת שאבחין ביצירות וכך אוכל לזכור מה שמעתי ומה אני מכיר וכך אוכל להחשף לעוד יצירות.

אני מניח שעל מנת לזכור את היצירות אני צריך "לשנן" אותן. השינון הטוב ביותר הוא האזנה. השאלה הנוספת היא איך כדאי לסדר את התקליטים. לפי מלחין, אולי לפי תקופה. איך אתה מסדר אותם?
שינון הוא תנאי הכרחי לצורך הכרה עבור רוב המאזינים (חוץ מאלה שייש להם זיכרון מוזיקאלי כזה שמספיקה להם פעם אחת), אבל שינון לא יעלה מעצמו לרמת "הבנה" אלא אם אתה מרבה לקרוא על הנושא, או לשמוע הרצאות, או שמישהו יסביר לך דברים וייפנה את תשומת ליבך לדברים, ואז תוכל לשלב בין היידע להאזנה וליצור את הסינתיזה שמעבר לסתם היכרות של אגב.

כדי להיחשף לעוד יצירות אתה לא צריך לזכור הרבה, רק שתהייה לך רשימה של מה שייש לך כדי לא לקנות כפול.

אני מסדר את הרוב לפי א"ב (לועזי) של מלחינים, כשבתוכו לפי א"ב יצירות (למשל Cantata לפני Concerto), ובתוכו לפי א"ב מבצעים.

כשייש יותר ממלחין אחד על אותו דיסק, אני שם את הדיסק אצל אחד מהם, ואצל האחרים, במקום בו הייה אמור הדיסק להיות לפי שם היצירה שלהם, שם פתק עם הפנייה למקום שהו נמצא הדיסק בפועל. נגיד אם יש Beethoven Symphony No.5 ו-Schubert Symphony No. 8 על אותו דיסק עם Walter, אני שם את הדיסק אצל אחד מהם, נגיד בבטהובן ב-S, ובשוברט, במקום בו הייתה צריכה להיות הסימפונייה השמינית, פתק בסיגנון "ראה Beethoven Symphony 5 Walter".

בנוסף, יש סקציית "מעורבים" -- דיסקים של אוספים וכו' -- לפי שם האלבום או שם המבצע.

עמיר
 

חומוס

חבר משקיען
הודעות
2,499
מעורבות
402
נקודות
83
יש שיטה פשוטה מאוד ויעילה מאוד:

על כל יצירה שאהבת או שיש סיבה מיוחדת לזכור אותה, שים פתקית (צהובה נדבקת כזו) ועליה בשלוש מילים תיאור שיזכיר לך מה אהבת בה ושם היצירה.

עם הזמן תזכור את שניהם וממילא תאבד את הפתקית.
 

נמר

כתב אודיו
צוות האתר
הודעות
20,099
מעורבות
4,264
נקודות
113
קיבלתי.

תןדה עך הטיפים. אאמץ אותם.

עמיר, תכין את עצמך להצקות ממני ושאלות בפוסטים חדשים בפורום מוסיקה.
אשמח אם תתיחס לשאלותי שם.

אנסה לרכז את כולן בפוסט אחד. אני מתחיל להחשוב על כל השאלות שעולות בראשי. מיד אעלה אותן לפורום.
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,906
מעורבות
2,930
נקודות
113
קיבלתי.

תןדה עך הטיפים. אאמץ אותם.

עמיר, תכין את עצמך להצקות ממני ושאלות בפוסטים חדשים בפורום מוסיקה.
אשמח אם תתיחס לשאלותי שם.

אנסה לרכז את כולן בפוסט אחד. אני מתחיל להחשוב על כל השאלות שעולות בראשי. מיד אעלה אותן לפורום.
אוקיי, אבל יש לי תנאי מקדים:

אני מוכן בשימחה להתייחס לשאלותיך רק אם תפסיק להתייחס אליהן כאל הצקות ממך.

עסק?
עמיר
 

נמר

כתב אודיו
צוות האתר
הודעות
20,099
מעורבות
4,264
נקודות
113
סגור.

פורום מוסיקה מתחיל לפעול. עקוב אחריו אם תוכל.
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,906
מעורבות
2,930
נקודות
113
סגור.

פורום מוסיקה מתחיל לפעול. עקוב אחריו אם תוכל.
מצויין.

אני בודק הודעות חדשות (פעם ב-...)
ואם ראיתי את השירשור הזה, סימן שהוא נכלל והכל בסדר.

תהייה בריא+חזק וחג שמח!(ורד)
עמיר
 

נמר

כתב אודיו
צוות האתר
הודעות
20,099
מעורבות
4,264
נקודות
113
חג שמייח יקירי. (-:
 

ברקצ

חבר משקיען
הודעות
1,804
מעורבות
269
נקודות
83
יש לי "שיטה" אחרת - לא ממש שיטה אבל נוהג שמצאתי את עצמי נוהג בו בלי ממש להתכוון. כשיש יצירה שמעניינת אותי - אני פשוט מאזין לה שוב ושוב. לפעמים 3-4 פעמים ביום, וכמה פעמים בשבוע. ביצירות קלאסיות יש הרי כל כך הרבה עומק, שאפשר להאזין להן שוב ושוב, וכל פעם לשים לב למשהו אחר - למלודיה, למבנה, לתיזמור, לתפקיד של כלי זה או אחר. הרבה פעמים אני מאזין ברקע כשאני עושה גם דברים אחרים, והמוסיקה "מחלחלת" לי בתת מודע. וז פתאום אני מרים את הראש וקולט משהו חדש שלא שמעתי למרות שהקשבתי ליצירה 1000 פעם.

"פטנט" נוסף - להתלבש על מלחין מסויים, או צורה מוסיקלית מסויימת, או תקופה מסויימת - ו"לטחון" אותם עד דק. מגלים המון דברים מהשוואה וממעקב אחרי יצירות של אותו מלחין לדוגמה.

לטעמי לפחות, לקפוץ סתם מיצירה ליצירה ומתקופה לתקופה וממלחין למלחין - זה פחות מעשיר. למרות שיש לי גם ערבים אקלקטיים לגמריי . וכמובן אם אתה קונה 10 דיסקים חדשים אז בא לך להקשיב לכולם אפילו אם אין קשר ביניהם.

בקיצור - לשאלתך - אני בעד "לצלול" לעומק, ואז הדברים יחרטו לך בזיכרון, כמו מחט שצורבת תקליטים.

וכמובן - הנאה נוספת שגם עוזרת להעמקה - לרכוש כמה ביצועים של יצירה שאליה התחברת במיוחד, ולהאזין להבדלים. הרבה פעמים מבצע שונה מגלה לך דברים ביצירה שלא הכרת ולא חשת בהם בעבר. אני לא נורא מאמין ב"ביצוע הטוב ביותר" , כי לכל אחד יש את הטעם שלו ואפילו לעצמו הטעם יכול להשתנות עם זמן, אבל כל מבצע גדול מביא משהו משלו ליצירה.
 
נערך לאחרונה ב:

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,906
מעורבות
2,930
נקודות
113
יש לי "שיטה" אחרת - לא ממש שיטה אבל נוהג שמצאתי את עצמי נוהג בו בלי ממש להתכוון. כשיש יצירה שמעניינת אותי - אני פשוט מאזין לה שוב ושוב. לפעמים 3-4 פעמים ביום, וכמה פעמים בשבוע. ביצירות קלאסיות יש הרי כל כך הרבה עומק, שאפשר להאזין להן שוב ושוב, וכל פעם לשים לב למשהו אחר - למלודיה, למבנה, לתיזמור, לתפקיד של כלי זה או אחר. הרבה פעמים אני מאזין ברקע כשאני עושה גם דברים אחרים, והמוסיקה "מחלחלת" לי בתת מודע. וז פתאום אני מרים את הראש וקולט משהו חדש שלא שמעתי למרות שהקשבתי ליצירה 1000 פעם.

"פטנט" נוסף - להתלבש על מלחין מסויים, או צורה מוסיקלית מסויימת, או תקופה מסויימת - ו"לטחון" אותם עד דק. מגלים המון דברים מהשוואה וממעקב אחרי יצירות של אותו מלחין לדוגמה.

לטעמי לפחות, לקפוץ סתם מיצירה ליצירה ומתקופה לתקופה וממלחין למלחין - זה פחות מעשיר. למרות שיש לי גם ערבים אקלקטיים לגמריי . וכמובן אם אתה קונה 10 דיסקים חדשים אז בא לך להקשיב לכולם אפילו אם אין קשר ביניהם.

בקיצור - לשאלתך - אני בעד "לצלול" לעומק, ואז הדברים יחרטו לך בזיכרון, כמו מחט שצורבת תקליטים.

וכמובן - הנאה נוספת שגם עוזרת להעמקה - לרכוש כמה ביצועים של יצירה שאליה התחברת במיוחד, ולהאזין להבדלים. הרבה פעמים מבצע שונה מגלה לך דברים ביצירה שלא הכרת ולא חשת בהם בעבר. אני לא נורא מאמין ב"ביצוע הטוב ביותר" , כי לכל אחד יש את הטעם שלו ואפילו לעצמו הטעם יכול להשתנות עם זמן, אבל כל מבצע גדול מביא משהו משלו ליצירה.
+1
גם אני משתמש באותן "שיטות".

רק לעניין "הביצוע הטוב ביותר" -- אין משמעות ל"הביצוע הטוב ביותר" באופן כללי, רק ואך ורק "הטוב ביותר" עבור כל אחד לעצמו, כך שאין שאלה של "לכל אחד יש את הטעם שלו ".

נכון שהטעם משתנה ו/או שכל מבצע מביא משהו משלו, אבל ברגע/תקופה מסויימת בזמן, אני אישית מעדיף בד"כ ביצוע/ים מסויים/ים על אחרים.

לפעמים זה אפילו ברמת פרק -- אני מעדיף פרק אחד בביצוע א', שני בביצוע ב' ושלישי בביצוע ג' (או שוב א' או ב').

יש מצבים שבהם אני מעדיף ב-overall ביצוע/פרק מסויים בביצוע א', אבל כמה נקודות בביצועים אחרים.

המצבים האלה קצת מתסכלים מבחינתי, כי יוצא שכשאני שומע ביצוע אחד חסר לי מה שהאחר נותן, אבל זה מה יש...:(

עמיר
 

ברקצ

חבר משקיען
הודעות
1,804
מעורבות
269
נקודות
83
העלית פה נקודה מעניינת - לפעמים מרוב ניתוחים, השוואות, פירוקים והרכבות - מאבדים את התמונה הכוללת ומגיעים לתיסכול במקום להנאה. אח שלי למשל מלמד קולנוע באוניברסיטת תל אביב, והוא מתקשה היום פשוט להינות מסרט כמות שהוא. אני זוכר איך הוא הרס לי את ההנאה מ E.T עם כל מיני תיאוריות פרוידיאניות (דווקא מצחיקות) על חרדת הגדילה של הילד, שמתבטאת בדימיון בין הצוואר המתארך של החייזר לאיבר מין גברי מזדקר ....
מסוג הדברים שאחריהם אתה פשוט לא יכול לראות את הסרט בעיניים תמימות.

כנ"ל במוסיקה - לפעמים צריך לשכוח הכל, להישען אחורה, ופשוט ל י ה נ ו ת ....
 

נערך לאחרונה ב:

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,906
מעורבות
2,930
נקודות
113
העלית פה נקודה מעניינת - לפעמים מרוב ניתוחים, השוואות, פירוקים והרכבות - מאבדים את התמונה הכוללת ומגיעים לתיסכול במקום להנאה. אח שלי למשל מלמד קולנוע באוניברסיטת תל אביב, והוא מתקשה היום פשוט להינות מסרט כמות שהוא. אני זוכר איך הוא הרס לי את ההנאה מ E.T עם כל מיני תיאוריות פרוידיאניות (דווקא מצחיקות) על חרדת הגדילה של הילד, שמתבטאת בדימיון בין הצוואר המתארך של החייזר לאיבר מין גברי מזדקר ....
מסוג הדברים שאחריהם אתה פשוט לא יכול לראות את הסרט בעיניים תמימות.

כנ"ל במוסיקה - לפעמים צריך לשכוח הכל, להישען החורה, ופשוט ל י ה נ ו ת ....
זו לא נקודה שאני העליתי :)

ואני אישית מקשיב באופן טבעי ואוטומאטי בכמה levels בו זמנית, החל בפרטים הקטנים ביותר, מה עושה שם הקלארינט, ומה קורה מבחינת איכויות ההקלטה, ואיפה יש רובאטו ו/או שינוי טמפו, ואיך הקולות משתלבים, ואיך בנוי כל משפט, ועד לתמונה הכוללת, איך בנוי הפרק ואיך בנוייה היצירה, וכל זה במקביל לחלוטין לתהליך הריגשי, שמושפע ומשפיע ע"י כל אלה. כל זאת בלי לתרגם למילים של "הנה יש כאן רובאטו" אלא פשוט שימת לב גם לזה. אז יש גם תהליך אינטלקטואלי וגם רגשי שמזינים/מפריעים אחד לשני בו זמנית.

זה כמעט תמיד כך, כשהמאזן בין הדברים משתנה במעט, ושניהם קורים גם כשאני נשען לאחור ליהנות וגם כשאני מקשיב באופן ספציפי למשהו מסויים.

אני מבין ויודע שזה קשה לדימיון ע"י מי שלא מאזין כך, אלא רק או-או.

עמיר
 

למעלה
תצוגת צבעים באתר (* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה
+ 100% -
סגור