את הפורטרטים עם איזו עדשה צילמת ? מאיזה מרחק פחות או יותר
כלומר האנשים יודעים שהם מצולמים?
לא מעט אנחנו נשאלים עם איזו מצלמה התמונות צולמו ועם איזו עדשה \ עדשות. זה טבעי לשאול כך, אבל לא בטוח שציוד = תמונות יפות\טובות\מרגשות.
או יותר נכון, גם בציוד הצילום הכי יקר אפשר לצלם תמונות לא משהו וגם בציוד בסיסי, אפשר לצלם תמונות, משהו משהו...
לשאלתך, בפורטרטים מעבר למצולם הראשון, האנשים לא ידעו לפני, שהם מצולמים.
לגבי העדשות זה תלוי טווח ותנאי אור. מעדיף את הסיגמא 17-50, את הניקון 70-300 מיוצבת ואת עדשות הפריים, ניקון 1.8 35מ"מ ו- 50 מ"מ.
אני מצרף גם לעיון הקוראים בהקשר זה, קטע ישן שנכתב בזמנו ע"י פליקס לופה מגדולי צלמי הרחוב בארץ:
"מעבר לצורך הבסיסי שלנו כצלמים ללכוד במצלמתנו רגעים המציתים את דמיוננו, קיים דחף קבוע (וכנראה בלתי נשלט) להשגת תוצאות "איכותיות" שיושגו באמצעות ציוד כזה או אחר- טעות נפוצה הרווחת בקרב חובבי צילום רבים! "האיכות הגבוהה" אותה הם שואפים להשיג בדרך זו נראית להם קלה מאוד להשגה: "זה רק עניין של מחיר ויש לך אותה" הם חושבים. האיכות האמיתית נולדת רק בדמיוננו ואיכות זו לא ניתן לארוז בעטיפת מתנה. אמנות טובה מעולם לא הייתה עניין של קליק סתמי או תלויה בציוד מתוחכם. המכחול אשר שימש ציירים גדולים לפני חמש מאוד שנה הוא זה המשמש אותנו גם היום. גדולתו של אמן היא לא בכליו אלא בכושרו להשתמש בהם .
איך בכל זאת משחקת המצלמה תפקיד חשוב ביצירותיו של צלם?
אין דבר חשוב יותר לצלם רציני מאשר להיות בעליה של מצלמה אשר תלך עימו באש ובמים, תקיים את כל משאלותיו ותגשים את חלומותיו, אך , יחד עם זאת, לא יחוש בה כלל בכל פעם שירצה להתבודד מול סיטואציה ולצלול אל יצירתו האינטימית, לכן כל התעסקות מיותרת בתחכום הטכני של המצלמה תחשב כהתפרצות ברוטאלית אל תוך תהליך יצירתו.
בחירת המצלמה הנכונה אמורה ללוות את בעליה לאורך שנים רבות של יצירה, תוך קשר הדוק, טלפתי כמעט, עם מצלמתו, דבר זה כמעט אינו אפשרי בתקופתנו עקב מגפת "השדרגת" העולמית.
בעקרון לא קיימת מצלמה לא טובה. כל מצלמה ייוצרה בזמנה עבור קהל יעד מסוים, עם תכונות בעלות יתרונות או חסרונות ביחס למצלמות אחרות. בניית קשר טלאפתי עם מצלמתך נבנה במשך שנים ותוצאותיו חשובות לצלם יותר מכל פונקציה חדישה כזו או אחרת.
בזמן בחירת מצלמה חשוב מאוד שהיא תתאים לאופי עבודתו של הצלם בצורה מדויקת ככל האפשר. כדאי לזכור שהמצלמה היקרה ביותר אינה בהכרח המצלמה המתאימה ביותר עבורך.
הבחירה אינה פשוטה לאור מגוון האפשרויות הקיימות כיום בשוק. גם המעבר לצילום דיגיטאלי אינו מקל על הבחירה, בעבר הפער בין גופי המצלמה של חברות גדולות היה קטן בהרבה, רוב התכונות החשובות של המצלמה היו דומות וההבדלים ביניהן היו שוליים. ביום בו נכנס למשחק החיישן נולדו הפערים הגדולים בין המצלמות ועקב כך נוצרו פרמטרים נוספים המשפיעים על החלטתו של הצלם בבחירת המצלמה המתאימה. שיקולים כמו : גודל חיישן, מספר הפיקסלים, רעשים, קרופ פקטור וכו' בהחלט מקשים על הבחירה, במיוחד עקב הקצב המהיר של השינויים הטכנולוגיים.
לפני שאתה בודק את נתוניה של המצלמה, דע את נתוניך שלך.
מכיוון ש"המצלמה המושלמת" קיימת רק באגדות, ובקרוב גם בסרטי מדע בדיוני, רצוי מאוד לתפור לעצמנו מצלמה לפי מידותינו, שתתאים לנו ככפפה ליד. מפעם לפעם אני פוגש אנשים שקנו את מצלמתם הראשונה ובחרו בדגם החדש,המשוכלל והיקר ביותר, כשאני מביט בהתנהלותם ברחוב הם נראים לי כמו ילד בן 4 המנסה להטיס מטוס אפ – 16 . מה בכלל רצה המסכן? רק להעיף עפיפון הוא רצה, אלא שלרוע מזלו יעץ לו חבר לקרוא קודם כל ביקורת עפיפונים. אתרי הביקורות האינסופיים מצליחים לסחרר את ראשינו ולבלבל אותנו עוד ועוד בדרך להחלטה נבונה. בסופו של דבר אתה שוכח, שמאחורי אותה מצלמה משוכללת הנראית כמו חללית נאסא קטנה מלאת כפתורים, כמו אותו אורגן שלוש קומות, ומאחרי ספר הוראות הפעלה שלה שדומה שנועד באמת להפעיל מעבורת חלל, עומד בסך הכל בן אדם פשוט ( לא שום פסנתרן אסטרופיסיקאי) , שאינו מצליח לנצל אפילו 10 אחוזים מיכולתה של בחירת ליבו. לאחר שחרש ובדק במיקרוסקופ מדעי כל תמונה שצולמה ופורסמה ע"י אותה מצלמה, הוא מחליט לקנות אותה בביטחון שגם הוא יקבל את אותה ה"איכות" שראה בתמונות. אך באותה מהירות הוא מתאכזב ואינו מבין מדוע הוא לא מצליח במקום שצלמים עם ציוד פשוט בהרבה מצליחים בגדול. לאחר זמן שוב הוא נופל לאותו הפח אחרי שהמשווקים שוב שכנעו אותו שהמצלמה הבאה תעשה, ממש תעשה, עבורו את העבודה הטובה ביותר."