עכבת כניסה ?

  • פותח הנושא M0TI
  • פורסם בתאריך

M0TI

אוהב את התחום
הודעות
389
מעורבות
18
נקודות
18
אבקש הסבר על 'תיאום עכבות' (בין קדם והספק לדוגמה).

מה פירוש המונח ?
לשם מה זה דרוש ?
מהם הכללים לחיבור אופטימלי מהיבט העכבות ?
 

נערך לאחרונה ב:

arix

חבר משקיען
הודעות
2,352
מעורבות
493
נקודות
83
על מנת לקבל הספק מקסימלי עקבת המוצא חייבת להיות כמו עקבת העומס.
עקבת = התנגדות.
אם התנגדות המוצא לא שווה להתנגדות העומס, חלק מההספק מתבזבז.
 

רונן ש

חבר משקיען
הודעות
814
מעורבות
270
נקודות
63
מתנצל, Arix, אבל אני חייב לתקן:
עכבת המוצא אינה (!!) חייבת להיות זהה לעכבת המבוא.
ממש לא.

התובנה הזו נכונה למערכות מפולגות, בהן אורך הגל המועבר בקו התימסורת קטן מאורך קו התימסורת עצמו - ובמילים אחרות: תדרי רדיו. בלי להכנס להסברים מפולפלים - זה קשור לתופעות של גלים עומדים וגלים חוזרים בקו.
אנטנה של 75 אום תחובר לקו תמסורת של 75 אום שיחובר לכניסת טיונר של 75 אום.

באודיו המצב אחר לחלוטין.
פה אין תופעות של גלים עומדים, או גלים חוזרים, או skin effect, או שאר מושגים שאודיופילים מסויימים שמעו ממהנדסי מערכותRF ואימצו בשמחה בלי להבין על מה מדברים.
אלה היו קורים אילו האינטרקונקט בין הקדמגבר ומגבר ההספק היה באורך של אלפי מטרים...

ובחיבור של קדמגבר למגבר הספק אין ׳העברת הספק׳ אלא ׳העברת מתח׳.

לכן אנחנו רוצים שעכבת המוצא של קדמגבר תהיה ככל האפשר נמוכה - על גבול הקצר, אם אפשר (כמו מקור מתח אידאלי).
ואנחנו רוצים שעכבת המבוא של מגבר ההספק תהיה ככל האפשר גבוהה - על גבול הנתק, אם אפשר.
מסיבה זו המושג המוכר ׳תיאום עכבות׳ איננו רלבנטי כאן.

מספרים אופייניים:
עכבת יציאה של קדמגבר: 30 אום
עכבת כניסה של מגבר: 47 קילואום

בצורה ציורית:
במצב כזה מגבר ההספק לא ׳מעמיס׳, אלא ׳רואה׳ את האות מהקדמגבר כפי שהוא.
 
נערך לאחרונה ב:

הטכנאי קרמר

חבר משקיען
הודעות
539
מעורבות
12
נקודות
18
אים אין התאמת היתנגדות . הצליל יוצא מעוות .
למשל לכניסת מיקרופון אים נחבר פטיפון עים רואש דינמי . הצליל יהייה עים המון באס ללא טרבל .
כותב מיניסיון . יציאה קדם גבר עים התנגדות 30 אום לא ראיתי נתון כזה . לפי דעתי הכניסה והיציאה חייבים להיות זהים . אים רוצים להגיעה לטוב ביותר
דווקה באנטנות ששם חשוב ה75 אום . אים אין התאמת היתנגדות . יש הפסד בהספק. אבל לעיין והאוזן זה לא מורגש
רק מכשיר מדידה מראה הספק יותר נמוך
מיקרופון ההיתנגדות היא 600 אום . רואש פטיפון זה כ4K אום . מקוה שלא טועה . איילו דברים שעסקתי בהם ליפני כ30 שנה
 

נערך לאחרונה ב:

רונן ש

חבר משקיען
הודעות
814
מעורבות
270
נקודות
63
דוגמה מ-Passlabs:
קדמגבר XP-30 - עכבת היציאה היא 120 אום.
מגבר הספק XS-150 - עכבת הכניסה היא 100 קילואום.

תאמין לי ששני אלה נשמעים נפלא ביחד...
 

רונן ש

חבר משקיען
הודעות
814
מעורבות
270
נקודות
63
הטכנאי קרמר, אני חושב שאני יודע על מה אתה מדבר:
כניסת מיקרופון היא אכן יוצאת דופן.
מיקרופון איננו דרגת יציאה אלקטרונית של מכשיר בעל מקור אנרגיה משלו (קדמגבר), אלא אלמנט פסיבי.
וברוב המקרים מיקרופון דורש זרם DC שיזרום דרכו כדי להגיע לנקודת העבודה הדרושה.
הסאונד הנקלט במקרופון מאפנן את הזרם הזה, וכך נוצרת ההמרה מסאונד באויר למתח חשמלי.

אכן דרגות כניסה שמיועדות למיקרופונים בנויות אחרת לגמרי, ולא מתאימות לראשי פטיפונים או קדמגברים.
מסכים.
 

arix

חבר משקיען
הודעות
2,352
מעורבות
493
נקודות
83
השאלה היתה לגבי תיאום עכבות.
אני בא מתחום הוידאו, גם בציוד וידאו יש חשיבות לעכבת המוצא , הכבל ועכבת הכניסה ובד"כ לכולם 75 אוהם.
ב RF זה 75 אוהם או 50 אוהם (צודק לגבי גלים חוזרים אם אין תיאום עכבות)
בציוד אולפנים עכבת היציאה / הכניסה עדיין 600 אוהם שנותן 0dBm 1 mW (מסיבות היסטוריות של עכבת של טייפים וכו...) ושימוש במחברי XLR
בציוד אולפנים כאשר רוצים לכוון עוצמה בכניסה למערכת יש חשיבות לשמירת ההתנגדות.
 

נערך לאחרונה ב:

menahem

כתב האתר
הודעות
1,536
מעורבות
360
נקודות
83
קודם כל: איננו יכולים לתאם או להשוות עכבות ביציאה ובכניסה של מכשירי האודיו. אלה נתונים גולמיים (מבית החרושת) שאין לנו,המשתמשים,כל גישה לשנוי שלהם.

שנית: הנתונים,שמפרסמים היצרנים,הם בערכים נומינאליים ולא בערכים ראליים. הערכים הראלים מסתובבים סביב לערך הנקוב,פעם יותר ופעם פחות. לתנודתיות של הערכים הראליים סביב לערך הנומנאלי יש קשר להנדסת האדיו וגם יש קשר לאיכות הסונית.

אנסה להסביר את הערכים האלה והמטרה שלהם בצורה קצת ציורית:​
כאשר יש לנו אות חשמלי שמייצג אודיו כלשהו אנחנו רוצים להגיש אותו למגבר באופן כזה שישאר למגבר הרבה מרחב להגביר את האות וגם להנמיך אותו עד לאפס המוחלט - קרי שקט מוחלט. אם המכשיר המוסר יהיה בעל עכבה זהה למכשיר המקבל - המקבל לא יוכל להגביר את האות ומה שיצא זה אחד מהשניים: או שהמקבל/המגבר מיותר או שתצא קקופוניה בלתי גמורה לניקוב האוזן האנושית. אם נעביר את האות קרוב מידי לסף הרעש למכשיר המקבל/מגבר לא יהיה מספיק מידע על מנת להגביר.

לכן,אחד האמצעים,הוא תיאום העכבות שמבצעים מהנדסי האודיו כלומר: העכבה ביציאה נמוכה,ובהרבה,מזו שבכניסה - מה שמשאיר למקבל/מגבר מספיק שטח מחייה לבצע את ההגברה.

באולפן: הסיפור דומה אך לא זהה. אנחנו רוצים להעביר לערוץ ההקלטה את האות שיצרנו כך שיוכל להצטרף לעוד הרבה מאוד אותות וביחד ליצירה אחת מגובשת וגמורה. אבל: סך כל מרחב המחייה של האתות שלנו מוגבל וגם צריך לשמור מקום לעוד ועוד אותות שכאלה,ולכן נעביר,גם כאן,ממוסר בעל עכבה נמוכה למקבל בעל עכבה גבוהה. אם לא נעשה את זה כך מהר מאוד לא ישאר מקום לאתות אחרים שצרכים להיות ושוב נייצר קקופוניה בלתי גמורה לניקוב האוזן האנושית.

באולפן,בניגוד למערכת האודיו הביתית,העת הליך ההקלטה לא רק שנשתמש במרווחי העכבות אלא גם נשאיר את האותות קרובים לרצפת הרעש ורק בסוף,כשהכל מחובר יחדיו מבצעים נירמול ביחס לאפס די.בי.

במערכת האודי: אין נירמול לאפס די.בי. בכלל מדובר במתחם האנלוגי שבו אפשר להגביר את האות מעל לאפס (בדרך כלל לפלוס שלוש ואפילו פלוס שש דיבי תלוי בתכנון המכשיר).​



HIH

מנחם.

 

הטכנאי קרמר

חבר משקיען
הודעות
539
מעורבות
12
נקודות
18
דוגמה מ-Passlabs:
קדמגבר XP-30 - עכבת היציאה היא 120 אום.
מגבר הספק XS-150 - עכבת הכניסה היא 100 קילואום.

תאמין לי ששני אלה נשמעים נפלא ביחד...
איך נימדדת ההיתנגדות 120 אום ? עים רב מודד אום מטר ?
הרי ביציאה ש קבל בעל ערך מסויים . שלא מעביר DC
או שזה מישתנה לפי התדר שיוצאה . או שסתם החברה כתבה 120 אום
מיקרופון ההיתנגדות היא 600 אום .
גם היום כול הטכנולוגיה הישתנתה .
יש מיקרופונים אלחוטיים . עובר צליל דגיטלי .
 

YB-7

חבר משקיען
הודעות
1,837
מעורבות
397
נקודות
83

אנסה להסביר את הערכים האלה והמטרה שלהם בצורה קצת ציורית:​
כאשר יש לנו אות חשמלי שמייצג אודיו כלשהו אנחנו רוצים להגיש אותו למגבר באופן כזה שישאר למגבר הרבה מרחב להגביר את האות וגם להנמיך אותו עד לאפס המוחלט - קרי שקט מוחלט. אם המכשיר המוסר יהיה בעל עכבה זהה למכשיר המקבל - המקבל לא יוכל להגביר את האות ומה שיצא זה אחד מהשניים: או שהמקבל/המגבר מיותר או שתצא קקופוניה בלתי גמורה לניקוב האוזן האנושית. אם נעביר את האות קרוב מידי לסף הרעש למכשיר המקבל/מגבר לא יהיה מספיק מידע על מנת להגביר.

HIH

מנחם.


מצטער
לא מבין על מה אתה מדבר...

עכבת יציאה נמוכה,רצויה על מנת לבטל השפעות של עומס (קיבוליות/השראות של אינטרקונקט או רמקול/כבל רמקול) על דרגת המוצא.
עכבת כניסה גבוהה, רצויה על מנת לצמצם את הזרם שזורם באינטרקונקט ולפיכך את האינדוקציה בתוך הכבל, כמו כן צמצום הגבלת הקצה העליון של רוחב-פס כתוצאה מאינטראקציה עם קיבוליות המוליך.
 

נערך לאחרונה ב:

רונן ש

חבר משקיען
הודעות
814
מעורבות
270
נקודות
63
איך נימדדת ההיתנגדות 120 אום ? עים רב מודד אום מטר ?
הרי ביציאה ש קבל בעל ערך מסויים . שלא מעביר DC
או שזה מישתנה לפי התדר שיוצאה . או שסתם החברה כתבה 120 אום
מיקרופון ההיתנגדות היא 600 אום .
גם היום כול הטכנולוגיה הישתנתה .
יש מיקרופונים אלחוטיים . עובר צליל דגיטלי .

וודאי שלא עם אום מטר.
זוהי עכבה דינאמית, שנמדדת כשמעגל היציאה בפעולה.

אתן לך דוגמה שמייצגת פחות או יותר מה עושים:

מחברים מקור אות סינוסי, בתדר - נניח - 1 קילוהרץ לכניסת הקדמגבר. מחברים סקופ ביציאה (התנגדות הסקופ גבוהה מאד, 10 מגה אום, ולכן זניחה).
מכוונים את עוצמת האות כך שביציאה נמדדת אמפליטודה של 1 וולט.
עכשיו מחברים נגד משתנה על הדקי היציאה, ומכוונים אותו עד שהסקופ מראה חצי וולט.
ערך הנגד המשתנה ברגע זה שווה לערך ׳נגד היציאה׳ של המגבר.

זה כמובן תיאור סכמטי, אבל מראה את העיקרון.
 

הטכנאי קרמר

חבר משקיען
הודעות
539
מעורבות
12
נקודות
18
הבנתי . העיקר שנהנה ממוסיקה
פעם הייה לי סקופ בשנות ה70-80
 

למעלה
תצוגת צבעים באתר (* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה
+ 100% -
סגור