תן להסביר כמה נקודות על עדשה וכן על חדות תמונה.
אני לא מבין את נושא החדות, אני לא מכיר עדשה שהיא לא חדה במרכז.
אם העדשה תקינה והיא מפקסת על הנקודה הנכונה אז הנקודה בזו צריכה להיות בפוקוס.
ההבדל בין עדשה פשוטה לעדשה טובה יותר הוא לא ביכולת לחדות העדשה במרכז התמונה. הוא ביכולת אחרות שמאוד יכולות להשפיע על איכות התמונה.
אז, כמה מילים, מה משפיע על חדות התמונה?
שאני מדבר על חדות אני מדבר כעת על מרכז העדשה, חדות באזרים אחרים זה סיפור אחר.
דבר ראשון שמשפיע על החדות זה הפוקוס אם פוקוס של העדשה הוא לא על המקום הנכון, אז החדות תיהיה במקום הפוקוס ולא במקום שרצינו - זה נקרא בריחת פוקוס, קל לראות זאת כאשר המצלמה על חצובה, באזור עם הרבה אור, עושים פוקוס ומצלמים על נקודה בנייר משובץ שמונח האלכסון למצלמה. קל יהיה לראות איפה האזור שמקבל פוקוס. מומלץ לעשות זאת עם צמצם פתוח כמה שיותר לקבלת אזור פוקוס צר.
דבר שני שמשפיע על הפוקוס הוא זמן החשיפה, שהמצלמה מצלמת בפרק זמן ארוך יותר, אז החיישן רגיש יותר לתזוזות של גוף המצלמה. מה שמביא לתמונה פחות חדה. זו הסיבה שבסעיף הקודם מומלץ לצלם על חצובה. נכון שיש עדשות ומצלמות עם מייצב תמונה שיכול לעזור בכך אבל גם יכולת המייצב מוגבלת ומצד שני המייצב לא עוזר לקבלת תמונה חדה אם האוביקט המצולם זז, אז חשיפה מהירה יותר תעוזר או להאיר את האוביקט עם יותר אור ואז המצלמה תיהיה מסוגלת לצלם בזמן חשיפה מהיר יותר ולקבל תמונה לא בהירה, זו הסיבה שסעיף הראשון חושב לצלם במקום מואר.
עוד נקודה חושבה לצילום זה הרגישות ISO ככול שמעלים את ערך הרגישות, החיישן מסוגל לקלוט יותר דברים ואז ניתן לצלם בזמן חשיפה יחסית איטי ולקבל יותר אור בתמונה, אבל אז החיישן קולט הרבה רעש רקע (כמו ששומעים רדיו עם קליטה חלשה) וזא התמונה יותר מגורענת ופחות חדה.
כעת נחזור לעדשות שלך - יכולת להיות שיש לך בריחת פוקוס בעדשת 18-105 שדרך אגב היא עדשה מוצלחת מאוד, יכול להיות שאתה מצלפ בתאורה חלשה ואז או שזמן החשיפה איטי או שהרגישות עולה או שגם וגם ואז נראה שהעדשה פחות חדה.
עדשת 50 F1.8 היא עדשה עדשה נהדרת ויש לה צמצם גדול ושמצלמים במצב אוטומטי המצלמה יכולה לבחור צמצם גדול ואז שנכנס מספיק או הרגישות יכולה להישאר נמוכה וכך גם הזמן חשיפה ואז מקבלים תמונה חדה.
עוד נקודה חשובה ככול שהצמצם גדול יותר כך עומק השדה שמקבל פוקוס צר יותר וזה משפיע בכמה נקדות, כמו יכולת טובה יותר לקבל פוקוס.
עוד כמה מילים על עדשות:
ככול שהצמצם גדול יותר המנגנון שפותח את הצמצם שבנוי מעלים שנפתחים ונסגרים מורכב מיותר עלים כאלו, למה אני מספר זאת בגלל שככול שיש יותר עלים הרקע של התמונה (בוקה) נראה רך ונעים יותר לעיין ועל זה אנשים מוכנים לשלם הרבה מאוד כסף בעדשות יקרות.
יכולת נוספות של עדשה כמו, מערכת היצוב של העדשה, היכולת לקבל חדות גם באזורים שלא במרכז העדשה, היכולת לעשות פוקוס מודיק יותר, מהיר יותר, היכולת למנוע מקרני אור בזווית לא נכונה להיכנס לעדשה, היכולת של עדשה להציג גוונים טבעיים (כול הזכוכיות בפנים יכולת להיות סוג של פילטר לרא רצוי).
בקיצור יש הרבה נקודות שמביאות יכולות וסיבות למחיר העדשה, כעת צריך להתאים את העדשה לצרכים שלך.
כעת לעדשות, עדשת 17-55 של ניקון היא עדשה מעולה הייתה לי אחת ויש לה גוונים נהדרים פוקוס מוצלח ועוד יתרונות רבים, אבל היא לא עדשה זולה, טמרון מצד שני בנויה טוב, קצת פחות טוב מניקון ועושה את הרוב הדברים טוב מאוד (קצת פחות טוב מניקון), אבל היא עולה בהפרש גדול פחות מניקון, אבל לדעתי יש לה חיסרון אחד גדול לדעתי עדשת סיגמא 17-50 F2.8 עם מייצב שמאוד דומה לה ביכולת יותר זולה ממנה ולכן רבים קונים אותה כעת.
אני מאוד אוהב עדשות 17-50 F2.8 וחושב שהן בחירה טובה, אבל כבר יש לך היום עדשת 18-105 וכן עדשת 50 ממ, אז לא בטוח שעדשה כזו היא מה שתתאים לך וכאן קשה לי להיות בטוח לפני שאתה שאתה מספק את הצרכים שלך לעדשה, חדות הבנתי, אבל מה אתה הולך לצלם? אנשים, נוף ספורט, ציפורים - כל מידע יעזור לבחור לך עדשה.