אני חושב שמה שהצית פה את הדיון היצרי הוא יותר מאם קרמי זה טוב או רע אלא החלוקה לבשלות ובוסר שמשתמעת שמי שלא אוהב קרמי הוא בוסרי ומי שמעריך את התכונות של דרייברים כאלה הוא מנוסה ובשל.
קודם כל רמקולים קרמיים רחוקים מלכבוש את השוק העולמי ואת הבתים של רוב האודיופילים הכבדים בעלי מערכות העל, זה פשוט לא נכון. גם אם לוקחים את 30 יצרני הרמקולי על שנמצאים בעולם ומתחלקים בנתח השוק הזה, אולי 3 ע5 הם כאלה שמתבססים על רמקולים קרמיים והם בטח לא מתחרים במכירות עם חברות שנמצאות בנתח הגדול כמו וילסון או מג'יקו, אז פשוט מתמטית הטענה הזאת לא מסתדרת, זה עדיין לא עושה את הרמקולים הקרמיים לא טובים או לא נכונים אבל בטח שלא שולטים בפסגת השוק של רמקולי העל.
דבר שני זה על עניין הבשלות, פגשתי מספר פעמים, בעיקר מחוץ לישראל, אודיופילים רציניים מאד בעלי ניסיון עצום והעיקר כאלה שהלכו הכי רחוק שאפשר עם מערכות מהשורה הראשונה במחיר, הם חיפשו את הדינמיות האן סופית המהירות, השקיפות חסרת הפשרות והוציאו על זה הרבה מאד משאבים מחייהם, ופתאום מצאו את עצמם שזה רעב שלא ניתן להשביע, ישבתי בהולנד אצל אדם כזה שעבר הכל וכבר כמה שנים שומע עם רמקולי עץ דרייברים גדולים מקרטון, מגברי סינגל אנדד, כבלים פשוטים יחסית.
הכל מוקפד הכל נעשה מניסיון, והתוצאה נתנה לי את אחד מהימים הכי מדהימים שהיתה לי בהאזנה למוזיקה, פשוט כי הבחור שעבר כל כך הרבה ידע מה באמת חשוב ומה לחפש ויצר קסם בשילובים הגיוניים ונכונים, זה לא היה הכי מהיר ולא הכי שקוף ששמעתי בחיי אבל זה ניגן מוזיקה בצורה שהלב שלך מגיב אליה ולא רק הראש.
האם החברה האלה שעושים הכל הפוך, בונים מערכות סבירות לחלוטין במחיר, שנמדדות בצורה בינונית, עם מותגים אזוטריים שלא יכולים לאפשר לעצמם מקום בחדרים במינכן ואן להם שוק ביד השנייה, טועים? לא בשלים? אני מסופק.
האם מי שמחפש את הטכנולוגיה הכי חדשנית את הרמקול הכי מהיר, את חיתוך התדרים הכי מדוייק, את השליטה הכי גדולה בתחום התחתון, את השקיפות המושלמת ואת הפירוט הכי קיצוני, מצליח לבסוף לייצר מערכת שבאמת, אבל באמת כיף להקשיב לה שעות על גבי שעות ולהתרגש ממנה, לצערי גם מניסיון אישי וגם מהקשבה אצל אחרים, לרוב זה לא מצליח. ובטח שלהשקיע את כל הטירוף הזה ולהחליף בלי סוף לא אומר להיות בשל. יש קסם הרבה יותר חמקמק מכל זה.
דרייברים קרמיים הם חלק ממכלול שמי שיודע מה לעשות איתם יוכל לבנות רמקולים טובים, ובעל מערכת שירכוש רמקולים כאלה יצטרך לדעת היכן החסרונות והיכן היתרונות של רמקולים כאלה ולאזן אותם עם שאר הציוד בדיוק כאילו קנה רמקול שופרי או רמקול אלקטרוסטטי.
וכן למרות השוני הגדול בן הסאונד של מרטן, אלבדו, טידל וגאודר, לדרייברים יש אופי מסויים ואן צורך להתכחש אליו, המון גורמים משפיעים על התוצאה הסופית אבל האופי של הדרייבר ממשיך להתקיים וזאת לא בעייה. העניין הוא כיצד ממשיכים משם ומחברים את כל זה לתוצאה טובה וברמקולים כאלה פעמים רבות נדרש מאמץ לא פשוט כדי לאזן ולמצות את התכונות הטובות הקיימות באופי של הרמקולים, יש כאלה שמצליחים (כמו שמעידים רבים על המערכת של כותב הפוסט הזה) ויש רבים שלא, ובגלל זה יצא לדרייברים הללו שם טיפה בעייתי.