רונן ש
חבר משקיען
- הודעות
- 814
- מעורבות
- 270
- נקודות
- 63
חלק א'
ארנסט שוסון (Ernest Chausson) נולד בפריז באמצע המאה ה-19 למשפחה בורגנית מבוססת. בלחץ אביו קבלן הבניין הלך ללמוד משפטים ונעשה עורך דין, אבל ממש לא היה מרוצה מהמקצוע. כיוונים אחרים לגמרי משכו אותו: מוזיקה, ציור ואמנות.
בגיל 24 החליט לשנות כיוון והלך ללמוד בקונסרבטוריון של פריז: פסנתר, ניצוח וקומפוזיציה. ממש לא גיל אופייני לגאון מוזיקאלי, נכון? הוא ניסה את כוחו בכל מיני כיוונים מוזיקאליים, הרבה בנסיעות בעולם, והצליח להתחבב ולארח בדירתו הפריזאית שורה ארוכה של מוזיקאים ידועים כמו סזאר פראנק, קלוד דביוסי, גבריאל פורה, ואיזאק אלבניז.
חייו הקצרים של שוסון הסתיימו ללא עת ב-1899, בגיל 44. הוא רכב על אופניו בדרך הררית, התנגש בקיר לבנים ונהרג. תאונה? התאבדות? כנראה שלא נדע אף פעם.
שוסון יצר והותיר אחריו שורה של יצירות. תקופת חייו משתרעת בדיוק על שנות המעבר מהסיגנון הרומנטי של המאה ה-19 אל האימפרסיוניזם המודרני של תחילת המאה ה-20, ושילוב ההשפעות משני הכיוונים תרם לתוצאות מעניינות. אבל יצירה אחת, באורך של כרבע שעה המנוגנת כפרק אחד, עולה לדעתי וחוצה את השמים כמו מטאור בהיר והיא הדבר המבריק ביותר שיצא מידיו של שוסון: הפואמה לכינור ותזמורת.
לא אעמוד כאן ואשתפך על המוזיקה הזו, מי שמסתקרן יוכל לקנות תקליט או דיסק ולצלול פנימה. אני יכול רק להגיד שעוצמה ריגשית כזו, סערה אמוציונאלית העולה מתוך התווים הנוגים של ההתחלה ופורצת מעלה, הינה תופעה חריגה בכל קנה מידה. מי ש"בעניין" ומסוגל להתחבר ימצא עצמו עם דמעות בעיניים ופקעת בגרון.
הפואמה לכינור של שוסון היא אחת ממספר מועט של יצירות שאני לא מסוגל להאזין להן בחברת מישהו אחר. אני חייב להיות לבד.
ארנסט שוסון (Ernest Chausson) נולד בפריז באמצע המאה ה-19 למשפחה בורגנית מבוססת. בלחץ אביו קבלן הבניין הלך ללמוד משפטים ונעשה עורך דין, אבל ממש לא היה מרוצה מהמקצוע. כיוונים אחרים לגמרי משכו אותו: מוזיקה, ציור ואמנות.
בגיל 24 החליט לשנות כיוון והלך ללמוד בקונסרבטוריון של פריז: פסנתר, ניצוח וקומפוזיציה. ממש לא גיל אופייני לגאון מוזיקאלי, נכון? הוא ניסה את כוחו בכל מיני כיוונים מוזיקאליים, הרבה בנסיעות בעולם, והצליח להתחבב ולארח בדירתו הפריזאית שורה ארוכה של מוזיקאים ידועים כמו סזאר פראנק, קלוד דביוסי, גבריאל פורה, ואיזאק אלבניז.
חייו הקצרים של שוסון הסתיימו ללא עת ב-1899, בגיל 44. הוא רכב על אופניו בדרך הררית, התנגש בקיר לבנים ונהרג. תאונה? התאבדות? כנראה שלא נדע אף פעם.
שוסון יצר והותיר אחריו שורה של יצירות. תקופת חייו משתרעת בדיוק על שנות המעבר מהסיגנון הרומנטי של המאה ה-19 אל האימפרסיוניזם המודרני של תחילת המאה ה-20, ושילוב ההשפעות משני הכיוונים תרם לתוצאות מעניינות. אבל יצירה אחת, באורך של כרבע שעה המנוגנת כפרק אחד, עולה לדעתי וחוצה את השמים כמו מטאור בהיר והיא הדבר המבריק ביותר שיצא מידיו של שוסון: הפואמה לכינור ותזמורת.
לא אעמוד כאן ואשתפך על המוזיקה הזו, מי שמסתקרן יוכל לקנות תקליט או דיסק ולצלול פנימה. אני יכול רק להגיד שעוצמה ריגשית כזו, סערה אמוציונאלית העולה מתוך התווים הנוגים של ההתחלה ופורצת מעלה, הינה תופעה חריגה בכל קנה מידה. מי ש"בעניין" ומסוגל להתחבר ימצא עצמו עם דמעות בעיניים ופקעת בגרון.
הפואמה לכינור של שוסון היא אחת ממספר מועט של יצירות שאני לא מסוגל להאזין להן בחברת מישהו אחר. אני חייב להיות לבד.
נערך לאחרונה ב: