שתי האגורות שלי לדיון פה:
גוף המצלמה:
בניגוד למה שנהוג לחשוב,בקרב מתחילים בעולם הצילום,לגוף המצלמה חשיבות משנית וגוף ברמת הכניסה,יעשה את העבודה אם סייג שיוצג בהמשך.
טיפולוגיה:
הטיפולוגיה השולטת,היום,בעולם הצילום היא של חסרות המראה. משיקולי תקציב אין שום דבר רע ללכת דווקא למצלמות בטיפולוגיה DSLR בעיקר משום שמצלמות רמת הכניסה ב DSLR מציעות קצת יותר (ברמת התכונות למשל) מאלה,ברמת הכניסה,של חסרות המראה.
גודל חיישן:
צילום בלילה בכלל וצילום גרמי שמיים בפרט דורשים מהחיישן לצבור המון מידע והעדיפות,לסוגה זו צילום,היא לחיישן מלא – ברם מצלמות עם חיישן מלא יש להם עוד "מלא" אחד והוא נקרא כסף קרי:הן יקרות בדי הרבה מהתקציב שצויין פה. זה משאיר אותנו,בדיון הזה,עם מצלמות עם חיישן APS-C בלבד.
מלחמת הפיקסלים:
כמה פיקסלים לחיישן? כמה שיותר יותר טוב? כצרכנים יש לנו נטייה לבטוח במספרים גבוהים בהנחה שככל שהמספר גבוהה יותר הטכנולוגיה שהוא מציין עדיפה. הנטייה הצרכנית הזו לא תמיד נכונה ולמעשה,בדרך כלל מוטעית. גם בעולם הצילום למספרים הגדולים לא תמיד יש יתרון. לצילומי לילה בכלל וגרמי שמיים בפרט כל חיישן שיש לו 18-20 מגה פיקסל יש יתרון משמעותי בעיקר למי שימצא עצמו מפתח את התמונות בעזרת מחשב ומצלם בטיפולוגיה של APS-C אך לא רק.
עדשות:
החלק הכי חשוב בדרך לקחת תמונה היא העדשה. לא בגלל שבלעדיה לא ניתן לצלם אלא בגלל שאיכותה האופטית חשובה מכל דבר אחר שקשור בלקיחת תמונה.
כשאנחנו מדברים על צילום בתנאי אור ירודים בלילה בכלל,ובלילה באזור ללא זיהום אור ובמרחב העירוני) למפתח הצמצם ישנה חשיבות מכרעת. לצילום בסוגה הזו נדרש צמצם שבמקסימום נפתח ל F2.8 ורצוי גדול יותר (מפתח הצמצם גדול יותר כשמספר ה F קטן יותר).
עדשות עם מתח צמצם כזה יקרות ובהרבה מקרים יקרות יותר מהתקציב שצויין פה רק לעדשה עצמה.
לצילום לילה ו/או גרמי שמיים משתמשים בעדשות רחבות עם מפתח צמצם קבוע או בעדשות זום שמסוגלות לצמצם גדול מ F2.8 ויש כאלה והן לא ממש זולות ולמיטב זכרוני,הטובות שבהן לפחות,לא נכנסות בתקציב שצויין.
יציבות:
בצילום גרמי שמיים ליציבות הסט חשיבות מכרעת כי נדרשים זמני חשיפה ארוכים וכאלה שאחיזה ביד לא מספקת ייצוב והתמונה תצא מטושטשת.
חצובה:
אפשר לצלם בלילה ברחובות העיר ללא חצובה,מניסיון אמפירי. אבל צילום גרמי שמיים ללא חצובה….כדאי שלא להיכנס לאודיל הזה בכלל זה לא עובד.
ידע:
גם למי שמתחיל את צעדיו בעולם הצילום צילום בלילה בכלל וגרמי שמיים בפרט מצריך ידע ברזי עולם הצלום. החל מיצירת קומפוזיציה מענינת,דרך תפעול המצלמה ובהם תיאום הפוקוס,זמני חשיפה ומפתח הצמצם.
בצילום לילה בעיר,בתאורה מלאכותית,נדרש ידע בפיתוח תמונה באמצעות תוכנה כי רק כך אפשר לתקן את מעלליה של תאורת הרחוב לתמונה ישר מהמצלמה.
זמן וכסף פנוי:
לצלם במרחב העירוני צריך רק לצאת מהבית ובתנאי שאין מגבלות של מרחק המוטלות עלינו באדיבות השלטונות בישראל קורונה 2020.
צילום גרמי שמיים מצריך אזור נקי מזיהום אור. יש מעט מקומות נקיים מזיהום אור בישראל. המפורסם שבהם הוא מכתש רמון אך לא רק הוא. הזמן והממון נדרשים כי רובם המכריע של אזורים נקיים מזיהום אור נמצאים במרחק נסיעה של למעלה משעה ממרכז הארץ (למרכז הארץ פה הכוונה לגוש דן מרכז הארץ הגאוגרפי הוא בקרית גת).
לסיכום:
לקחת תמונה של רחוב בעיר בתאורה מלאכותית או של הירח במכתש רמון עם הפלאפון לא דומה בשום פנים ואופן ללקיחת תמונה,באותם התנאים,עם מצלמה שמורכבת מגוף ועדשה,מחצובה וצלם.
בסוגה של צילום בתנאי תאורה ירודים נדרש ידע שבלעדיו עדיף להישאר….עם הפלאפון.
מנחם.