מה חסר לי במערכת


מאסטרו אודיו

עוסק בתחום
הודעות
1,790
מעורבות
338
נקודות
83
אני עסוק כבר הרבה זמן בבנית מערכת רפרנס בתצוגה ועסוק הרבה בשאלה מה חסר לי במערכת. כמו הרבה מכם, אני מתאר לעצמי. להבדיל מהחיפוש מה לשפר או איתור בעיות - מה חסר לי כדי לקבל חווייה כמה שיותר אותנטית של הדבר האמיתי.

איך עושים דבר כזה ולמה מתייחסים?

אחת הדרכים שחשבתי עליהן היא למצוא הקלטות של הופעות חיות או קונצרטים שנכחתי בהם ולהשוות לזכרון החווייה. נשמע קשה (גם לחפש וגם להשוות לזכרון) אבל מאתגר ומעניין.

אני מוצא ארבע כאלה. הנה שתיים מהן:
פאקו דה לוסייה, היכל התרבות ת״א 1984
מאהלר 9 - ברנשטיין ,היכל התרבות ת״א, 1985

אני מתחיל עם פקו. יצא אלבום של סיבוב ההופעות. לא בטוח אם יש באלבום הקלטהמהיכל התרבות אבל אלה חומרים מאותו סיבוב הופעות ותל אביב מצוינת בטקסט האלבום.

את הקטע הפותח אני זוכר בצורה ברורה. פקו יוצא לבד אל הבמה, לבוש כולו בשחור ומתיישב על כסא פשוט באמצע הבמה. אני יושב בשורה חמש עם כמה חברים, כולם נגני גיטרה צעירים, כמוני. אנחנו מחושמלים עוד לפני שפקו נוגע בגיטרה. האליל שלנו מולנו, בשר ודם. הדיסק פותח עם אותו קטע בדיוק. אני מכניס אותו לנגן ולוחץ play...

שנת 1985, אני חייל על מדים, נכנס חופשי בלי כרטיס ליציע של היכל התרבות לראות ולשמוע את לנארד ברנשטיין מבצע את התשיעית של מאהלר עם הפילהרמונית הישראלית. למי שלא בעניין, מדובר ביצירה סימפוניה קולוסלית בביצוע אחד מגדולי המנצחים של המחצית השניה שלהמאה ה 20 וכנראה גדול מבצעי המוסיקה של מאהלר מאז שנות השישים. ההקלטה יצאה לאור בלייבל של הפילהרמונית בשנת 2012. פעם ראשונה שאני מעיז לנגן את הדיסק. מפחד לקלקל את הזכרון של החווייה האדירה הזאת.

אלה שתי חוויות שונות. הראשונה מוסיקת פלמנקו עם הרכב מוגבר של גיטרה פלמנקו, זמר, חליל צד, גיטרה בס וקחון. השניה, תזמורת פילהרמונית בהרכב מלא. יצירה ארוכה שלוקחת את המאזין ברכבת שדים של מוסיקה גועשת וסוערת ועד לחישת כינורות שמתאדה אל תוך קירות האולם כשהקהליושב בדממה מוחלטת (בלי שיעולים!) ואפשר לשמוע משק כנף זבוב עד השורה האחרונה של האולם.

את ההקלטה הראשונה שמעתי לא מעט פעמים. הקטע הראשון מההופעה ממש נצרב לי בראש וטבעי שאבדוק איתו מערכת. בהופעה צלילי הגיטרה בקעו מרמקולי במה גדולים כך שלא מדובר בזכרון של צליל גיטרה טבעית. ברור שאני לא זוכר את צליל הגיטרה ממש. אנחנו לא זוכרים צליל, בטח לא 36 שנים. אולי למשך שתי שניות. אני מצפה לצליל גיטרה מפורט ואנרגטי של גיטרה פלמנקו ששמעתי אז (מאפיינים אנחנו כן זוכרים) ומייחל לרמץ מההתרגשות ההיא, החל מהפריטה הראשונה. אני מניח שאם הגיטרה תשמע ממש חיה מולי אז משהו מזה אכן יקרה. אין טעם לנתח פרמטרים של צליל גיטרה פלמנקו מוגבר אלא לקוות למשהו מאותה חווייה רגשית של אז. בסופו של הדבר הכי חשוב שמערכת סטריאו צריכה לעורר זה רגש, בכל סוג של מוסיקה. כל השאר אלה אמצעים. אם היא לא מעוררת רגש, ככל שהמערכת מדהימה טכנית היא לא עושה את העבודה.

בהקלטה השניה, המשימה הרבה יותר מורכבת, קודם כל, בלי קשר לזכרון, מהבחינה הטכנית, אני מצפה מהמערכת לשחזר בחדר שלי תזמורת של בערך 90 נגנים פרושה על פני 237 מטר מרובע (רוחב במה 23.7 מטר) ולייצר תחושת אולם. טווח דינמי מכסימלי. עושר טונלי של מגוון כלים ענק עשויים מגוון חומרים בכל מנעד התדרים האפשרי. אני מצפה מהמערכת להפיק עוצמה ודרמה באותה נון שלנטיות כפי שזה קרה במציאות. טכנית, אני יודע שאני צריך מקור באיכות מופלאה ורמקולי ענק מונעים על ידי הגברה איכותית ואימתנית של אלפי וואטים. למה אני כבר יכול לצפות?

אני יכול להמשיך אבל נראה לי שאעצור כאן.
 

תמונות מצורפות

  • 3C8E1700-97D7-4CFF-BA64-3ED3C60C5A9A.jpeg
    3C8E1700-97D7-4CFF-BA64-3ED3C60C5A9A.jpeg
    KB 89.1 · צפיות: 96
  • 8DA9EA70-3C52-4AD8-9573-10441F9CBA42.jpeg
    8DA9EA70-3C52-4AD8-9573-10441F9CBA42.jpeg
    KB 85.3 · צפיות: 85
נערך לאחרונה ב:

liranbh

חבר משקיען
הודעות
1,820
מעורבות
906
נקודות
113
התחלנו עם מדע בדיוני
יש מישהו שיכול לזכור הופעה מ 1985?
אתה גם חושב שהשמיעה שלך היום ואז זהות?
 

leni

אוהב את התחום
הודעות
479
מעורבות
130
נקודות
43
1985 מאהלר 9 ברנשטיין,הייתה חוויה בלתי נשכחת. מסוג הקונצרטים שנחרטים בזכרון לעד.לא מאמין שנתנת לשחזור בבית.
 

מאסטרו אודיו

עוסק בתחום
הודעות
1,790
מעורבות
338
נקודות
83
התחלנו עם מדע בדיוני
יש מישהו שיכול לזכור הופעה מ 1985?
אתה גם חושב שהשמיעה שלך היום ואז זהות?

עזוב את זה, ספר משהו על מה חסר לך במערכת
 

zs

חבר משקיען
הודעות
4,926
מעורבות
1,605
נקודות
113
ב 84 הייתי גם בהופעה הזו...מי שם לב אז לסאונד ....היינו חברה שאוהבים מוזיקה גם מטרנזיסטור.אבל אז ההופעות היו בחיתולים ושמענו עם מערכות שקנינו בשקם או באיזו חנות למוצרי חשמל..
גדלנו על שנות ה 70 היפות ואהבנו ושמענו אלף פעמים את מלחמת הגיטרות הזו.פתאום ללכת להופעה ולנשום את מי שמבצע....זה היה אישיו
לפחות מבחינתי.
אני יכול לומר "הייתי שם" אבל לזכור את הסאונד????
אני מאמין שבכל מקום שניגנו היה סאונד אחר,ניאנסים שונים.
ודבר אחד בטוח.מה שחסר לי במערכת לעומת ההופעה של אז.
זה את היכל התרבות,הגיטרות,הנגנים,הקהל,האקוסטיקה....בקיצור ההשואה למציאות היא לא לעניין.ברור שחסרים עניינים בכל מערכת.השאלה אם זה רלוונטי.
 

matanoosh

חבר משקיען
הודעות
4,172
מעורבות
1,629
נקודות
113
עופר,
אני מאחל לך שאסטרטגיית הדיונים האינסופיים ככלי להעלאת המודעות לתחום בכלל ולעסק שלך בפרט, תיצלח.
ולאחר שלא יכולתי להתאפק, אני אמשיך לא להתאפק ואשאל:

מה הקשר בין כותרת הפוסט לבין הסיפור הנוגע ללב שחלקת איתנו בנוגע להופעות שהיית בהם לפני 40 שנה?

או במילים אחרות

על מה אנחנו מדברים?
 

מאסטרו אודיו

עוסק בתחום
הודעות
1,790
מעורבות
338
נקודות
83
באיזה מידה מערכת יכולה לשחזר חוויה רגשית. למשל. ואני מנסה לקחת את זה ככלי לשיפור המערכת. אולי.

זו לא אסטרטגיה. אני מעלה נקודות שמעניינות אותי.
 
נערך לאחרונה ב:

matanoosh

חבר משקיען
הודעות
4,172
מעורבות
1,629
נקודות
113
באיזה מידה מערכת יכולה לשחזר חוויה רגשית. למשל. ואני מנסה לקחת את זה ככלי לשיפור המערכת. אולי.

זו לא אסטרטגיה. אני מעלה נקודות שמעניינות אותי.

אתה נותן הרבה יותר מדי קרדיט לפורום, לדעתי.
תיכף ARB יבוא, ופלספנים כדמותו. נראה אם יפיחו רוח בהגיג.

אני נכנס לכוננת ספיגה.
 

liranbh

חבר משקיען
הודעות
1,820
מעורבות
906
נקודות
113
אתה נותן הרבה יותר מדי קרדיט לפורום, לדעתי.
תיכף ARB יבוא, ופלספנים כדמותו. נראה אם יפיחו רוח בהגיג.

אני נכנס לכוננת ספיגה.
עזוב אותו
הוא קיבל משימה
לעזור ל SEO

בשלב ראשון הייתי ממליץ להוסיף פאקינג certificate בכמה עשרות דולרים לפני שגוגל יבעטו את האתר מהאינדקס
 

YOSSI24

חבר משקיען
הודעות
1,938
מעורבות
477
נקודות
83
באיזה מידה מערכת יכולה לשחזר חוויה רגשית. למשל. ואני מנסה לקחת את זה ככלי לשיפור המערכת. אולי.

זו לא אסטרטגיה. אני מעלה נקודות שמעניינות אותי.

עופר,
היה פעם בשנות 80 סרט "זוהר בדשא"
המורה שאל בכיתה למה היתכוון המשורר
באומרו זוהר בדשא, אז ענתה שחקנית נטלי ווד,
כשאנו צעירים אנו משולים לזוהר בדשא,
אך כאשר אנו מתבגרים אנו לא חווים חוויות ותשוקות באותה עוצמה כמו שהינו
צעירים, ועתה אנו מבינים שכבר לא נהיה
זוהר בדשא שנית.
עופר עושה רושם שאתה רוצה לחזור ולחוות, באותה ההיתלהבות ממערכת
אודיו כמו בקונצרט, אולי זו אשליה עצמית.
 

ronensud

חבר משקיען
הודעות
1,201
מעורבות
737
נקודות
113
חייב להודות- אוהב את הפוסטים של עופר.
יותר מהכל- ניכרת אהבה מטורפת למוסיקה, דבר שחסר לי מאוד בפורומים.
 

DavidGil

חבר משקיען
הודעות
1,885
מעורבות
1,883
נקודות
113
חייב להודות- אוהב את הפוסטים של עופר.
יותר מהכל- ניכרת אהבה מטורפת למוסיקה, דבר שחסר לי מאוד בפורומים.
תכלס.
 

arb

אוהב את התחום
הודעות
361
מעורבות
131
נקודות
43
עופר

האמת שאני לא מופתע שדווקא אתה מעלה שוב שאלה מסקרנת "מה חסר לי במערכת" ולא סתם עוד פוסט שמגלם שאלה רטורית ריקה מתוכן!

לפני שאשכח, תודות ל- matanoosh ו-liranbh על הפירגון והמילים החמות.

ללא קשר לתגובותכם החוזרות ונשנות ממרום מושב הלצים של הפורום, ולא רק בגין הפוסט הנדון, מתבקש היה לפתוח השרשור הנ"ל באודיופיליה.

הנסיון לעורר כאן שיח ודיון משמעותי וכפי שהמנטור-matanoosh (זיהה), נועד מראש ליפול על אוזניים ערלות, ומכאן שלהעלות חרס. ..."על מה אנחנו מדברים?" עופר..."אתה נותן הרבה יותר מידי קרדיט לפורום"....אכן matanoosh הנה אני זורם איתך.


כאשר ציינתי שקיימים הבדלים מהותיים באופי הסאונד בין חברות שונות, היה מי שהרים גבה בלשון המעטה, ואף אחד לא קם! אז שוב מה יש לצפות ולייחל שדווקא בנושא אזוטרי כמו יכולת לשחזר הקלטה שנעשתה באולם קונצרטים, הדיון ינסוק. מדוע שמישהו ירוץ לספר ולשתף את הפורום במה שחסר לו (אם בכלל הוא יודע מה חסר לו ) במערכת? אכן שאלה טובה. כנ"ל, כיצד בא לידי ביטוי קנה המידה של המציאות בחדר האזנה. האמנם צריך לשם כך הגברה אימתנית, או רמקולים שגדולים על מידות החדר, וכיצד זה קשור לשיחזור אותו הרגש שמגולם בביצוע מוסיקלי יחודי!?
מבחינתי יכול היה להיות דיון מרתק, למרות זאת נראה שהפעם המנטור יותר מצדק, לא כאן המקום הראוי לעסוק בסוגיות הללו!
 
נערך לאחרונה ב:

ymym

אוהב את התחום
הודעות
264
מעורבות
97
נקודות
28
עופר,
הנך כותב שאתה מחפש להגיע לחווייה כמה שיותר אותנטית של הדבר האמיתי,
רק שזה לא פתרון בעיות מתמטיקה או מכניקה, קורה שמחברים רכיב שעל פניו לא מתאים ומרגישים בבית.
מה גם שמעולם לא שמעתי או הכרתי שחזור חוויה, מכיר התרגשות וחוויה כתוצאה ממנה, ואין קשר לרכיבים שמנגנים אותה, התרגשויות מוזיקליות רבות ומפעימות חוויתי בהאזנה לרדיו באוטו תוך כדי נסיעה.
נכון שעם מערכת טובה החויה גם תשמע טוב אבל היא לא תיצור את ההתרגשות מהמוזיקה, בניגוד ליצירת הוואו.
ונחזור להחלפת הרכיב שמתחוללת מסקרנות בריאה ושלל סיבות שאין המוזיקה אחת מהן.
בנזכר למעלה יש רק נסיון להזכיר לעצמי את הדברים החשובים באמת.
 
נערך לאחרונה ב:

מאסטרו אודיו

עוסק בתחום
הודעות
1,790
מעורבות
338
נקודות
83
נראה לי שאתם מפספסים את הכוונה שלי.

הכותרת היא - מה חסר לי במערכת.

בסבטקסט אני מדבר על מדדים שונים, לא מדידים אלא חושיים, כדי למלא חוסרים.
בסופו של דבר אנחנו לא מאזינים למוסיקה דרך מכשירי מדידה אלא דרך חוש השמיעה שהוא רחוק מלהיות מובן בעליל, שמחובר למוח הבלתי מובן בעליל שלנו.

לדעתי זה נושא מעניין לדיון ולשיתוף. איך אתם עם המערכת שלכם במובן הזה? מה חסר לכם ואיך אתם מתמודדים עם זה אם בכלל.
 

Audiofreak

עוסק בתחום
הודעות
2,004
מעורבות
1,083
נקודות
113
כמעט לכל אחד חסר אקוסטיקה במערכת...:)
 

DavidGil

חבר משקיען
הודעות
1,885
מעורבות
1,883
נקודות
113
כמעט לכל אחד חסר אקוסטיקה במערכת...:)
ואותו כנ״ל גם לגבי כל הופעה חיה בעולם.
אקוסטיקה קרובה למושלמת אפשר לייצר רק בתנאי מעבדה, וגם זה לא בטוח שיהיה ערב לאוזן...
 

exupgh12

חבר משקיען
הודעות
5,120
מעורבות
3,123
נקודות
113
ואותו כנ״ל גם לגבי כל הופעה חיה בעולם.
אקוסטיקה קרובה למושלמת אפשר לייצר רק בתנאי מעבדה, וגם זה לא בטוח שיהיה ערב לאוזן...

ניתן להשתמש ב"אקססוריז" כגון שטיח, וילונות, ספרייה, תמונות וכורסאות העוזרים בנושא, למרות שאינם תחליף שווה ערך לחדר שתוכנן בקפידה או שימוש ב RC מודרני.
 

exupgh12

חבר משקיען
הודעות
5,120
מעורבות
3,123
נקודות
113
זמן - לצערי תמיד מוצא שהזמן הפרטי קצר מידי
מדיה - למרות אוסף כותרים ותקליטים מכובד ומנוי לשירותי סטרימינג, תמיד אשמח לעוד כמה משני הראשונים

במימד החוויתי - לא מרגיש שחסר לי דבר בחלל הנוכחי.
 

למעלה
תצוגת צבעים באתר (* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה
+ 100% -
סגור