מהפכה


מאסטרו אודיו

עוסק בתחום
הודעות
1,790
מעורבות
338
נקודות
83
סיגיסוולד קאוקן מגיע שוב לישראל. הפעם כדי לבצע (ולא לנצח, שימו לב) על היוהנס פסיון של
באך עם "אנסמבל סולני באך הישראלים".
בכתבה מרתקת של נעם בן זאב בעיתון הארץ של היום (מוסף גלרייה) סוקר בן זאב את
התפתחותו של קאוקן - אחד המחדשים החשובים ביותר של הביצוע האותנטי למוסיקת בארוק.
ההפתעה באה לקראת סוף הכתבה.

הסוויטות לצ'לו סולו של באך

ציטוט מהכתבה:
עתה מחולל קאוקן עוד מהפכה, שהחלה דווקא אצל אחיו הצ'לן וילאנד: "כבר שנים רבות
הוא מביע אי שביעות רצון מהדרך שבה מנגנים את הסוויטות לצ'לו סולו של באך, הוא
תמיד אמר שלדעתו היצירות האלה נכתבו לכלי שמוחזק חזק על הכתף (הדגשה שלי),
ולא בין הברכיים כמו צ'לו מודרני", הוא אומר. שם הכלי שנקרא בימינו "צ'לו" הוא קיצור
שמו האיטלקי המלא של הכלי, "ויולונצ'לו": מתברר שבפרטיטורות של באך, היכן שכתוב
'ויולונצ'לו', הכוונה היא לא לצ'לו בן זמננו. הוא התכוון לכלי שמחזיקים ביד, ובגלל גודלו
מנגנים בו בעזרת רצועה על הכתף, כמו מוסיקאים שמנגנים על גיטרה".
הוא מביא עדויות רבות מהתקופה, בכתבים וציורים, שתומכות בטענה מהפכנית זאת,
שלפיה באך לא השתמש כלל בצ'לו אלא בכלי שנקרא "וויולא דא-ספאלה", משמע
"ויולת כתף", שמיתריה מכוונים כמו אלה שלן צ'לו אבל גודלה ואחיזתה שונות: "בסוויטה
השלישית למשל יש מקום שחד משמעית לא מתאים לצ'לו מודרני. באך לעולם לא היה
כותב כך, עם כל הקפיצות המסורבלות; ואילו בוויולה דא-ספאלה הנגינה שם טבעית
לגמרי, וזורמת".
סוף ציטוט.

כמי שמכיר את הסוויטות, הן משמיעה והן דרך ביצוע (על גיטרה קלאסית"), מדובר
באמת בהפתעה גדולה. גדלתי על הביצועים של גדולי הצ'לנים, מטורטלייה ופורנייה
ועד בילסמה ווייספלווי והנה פתאום מתברר שאפשר וכנראה אפילו צריך לבצע אותן
נכון על כלי אחר. אני מקווה שנזכה בקרוב לפרץ ענקי של ביצועים חדשים ומרתקים
לסוויטות הנהדרות האלה.

לינקים:
קואקן מדגים - קורנט מהסוויטה הראשונה
http://www.youtube.com/watch?v=081JUQ7f6Yo

קאוקן ואנסמבל סולני באך הישראלים:
http://bachsoloists.org/people/sigiswald-kuijken

עופר
 

אריה

אוהב את התחום
הודעות
210
מעורבות
0
נקודות
0
סיגיסוולד קאוקן מגיע שוב לישראל. הפעם כדי לבצע (ולא לנצח, שימו לב) על היוהנס פסיון של
באך עם "אנסמבל סולני באך הישראלים".
בכתבה מרתקת של נעם בן זאב בעיתון הארץ של היום (מוסף גלרייה) סוקר בן זאב את
התפתחותו של קאוקן - אחד המחדשים החשובים ביותר של הביצוע האותנטי למוסיקת בארוק.
ההפתעה באה לקראת סוף הכתבה.

הסוויטות לצ'לו סולו של באך

ציטוט מהכתבה:
עתה מחולל קאוקן עוד מהפכה, שהחלה דווקא אצל אחיו הצ'לן וילאנד: "כבר שנים רבות
הוא מביע אי שביעות רצון מהדרך שבה מנגנים את הסוויטות לצ'לו סולו של באך, הוא
תמיד אמר שלדעתו היצירות האלה נכתבו לכלי שמוחזק חזק על הכתף (הדגשה שלי),
ולא בין הברכיים כמו צ'לו מודרני", הוא אומר. שם הכלי שנקרא בימינו "צ'לו" הוא קיצור
שמו האיטלקי המלא של הכלי, "ויולונצ'לו": מתברר שבפרטיטורות של באך, היכן שכתוב
'ויולונצ'לו', הכוונה היא לא לצ'לו בן זמננו. הוא התכוון לכלי שמחזיקים ביד, ובגלל גודלו
מנגנים בו בעזרת רצועה על הכתף, כמו מוסיקאים שמנגנים על גיטרה".
הוא מביא עדויות רבות מהתקופה, בכתבים וציורים, שתומכות בטענה מהפכנית זאת,
שלפיה באך לא השתמש כלל בצ'לו אלא בכלי שנקרא "וויולא דא-ספאלה", משמע
"ויולת כתף", שמיתריה מכוונים כמו אלה שלן צ'לו אבל גודלה ואחיזתה שונות: "בסוויטה
השלישית למשל יש מקום שחד משמעית לא מתאים לצ'לו מודרני. באך לעולם לא היה
כותב כך, עם כל הקפיצות המסורבלות; ואילו בוויולה דא-ספאלה הנגינה שם טבעית
לגמרי, וזורמת".
סוף ציטוט.

כמי שמכיר את הסוויטות, הן משמיעה והן דרך ביצוע (על גיטרה קלאסית"), מדובר
באמת בהפתעה גדולה. גדלתי על הביצועים של גדולי הצ'לנים, מטורטלייה ופורנייה
ועד בילסמה ווייספלווי והנה פתאום מתברר שאפשר וכנראה אפילו צריך לבצע אותן
נכון על כלי אחר. אני מקווה שנזכה בקרוב לפרץ ענקי של ביצועים חדשים ומרתקים
לסוויטות הנהדרות האלה.

לינקים:
קואקן מדגים - קורנט מהסוויטה הראשונה
http://www.youtube.com/watch?v=081JUQ7f6Yo

קאוקן ואנסמבל סולני באך הישראלים:
http://bachsoloists.org/people/sigiswald-kuijken

עופר
למה הוא לא מופיע באולם רציני?
 

שמעון ב.

חבר משקיען
הודעות
1,305
מעורבות
0
נקודות
0
למה הוא לא מופיע באולם רציני?

בעיניי זה דווקא מאוד מצא חן:
אירופה במיטבה - המוזיקה היא חלק אינטגרלי ממרקם החיים
ולא חנוטה באולמות ייעודיים או מטוטאת אליהם.
שים לב גם ללבוש שלו ולרעמה המפוארת, דוחת המסרקים.
פתאום הלבוש המסורתי של האולם - חליפה, עניבה וכל הבלה בלה בלה -
נראה כל כך פתטי ואידיוטי.


דרך אגב, גיליתי ומצאתי שהוא הקליט את כל הסוויטות של בך, בכלי המיוחד הזה,
בשנת 2009, ב-Accent. מובן שהזמנתי!
היבואן בארץ של הלייבל הזה הוא עופר שחורי.
 

אודיו זיפ

עוסק בתחום
הודעות
1,459
מעורבות
626
נקודות
113
ההקלטה מ 2006/7,

זה יצא לשוק ב2009

דרך אגב, גיליתי ומצאתי שהוא הקליט את כל הסוויטות של בך, בכלי המיוחד הזה,
בשנת 2009, ב-Accent. מובן שהזמנתי!
היבואן בארץ של הלייבל הזה הוא עופר שחורי.
 

ramkol

אוהב את התחום
הודעות
477
מעורבות
0
נקודות
0
בוקר טוב,

רק לצורך הדיון... :)

לדעתי אין כאן שום מהפכה אלא לכל היותר קוריוז. הבחור מצא לעצמו נישה להתעסק בה ולהרוויח בה את לחמו.
כל הדיבורים על "ככה צריכה להשמע המוזיקה" או "לזה התכוון באך" מופרכים מיסודם לדעתי.
ממוזיקה נהנים, ושינגנו אותה על איזה כלים שיירצו. האומנות לא נמצאת על סקלה מוסרית של טוב ורע או אמת ושקר, בדיוק שגם הלבוש של המשתתפים בקונצרטים לא שייך לשם. שיתלבשו איך שהם רוצים ושינגנו איך שהם רוצים. אם זה ימצא חן בעיני- סבבה. אם לא- אלך לחפש במקום אחר.

אחד הדברים השנואים עלי זה להקשיב לתאוריות של אמנים על עבודתם. בדרך כלל אם יש להם מה להגיד הם עושים זאת, לטןב ולרע, בעזרת האמנות שלהם. ברגע שהם פותחים את הפה "להסביר את עצמם" יוצאים רק קירקורים....

בקיצור:
וון יו הב טו שוט- שו!ט דונט טוק...


.
 

שמעון ב.

חבר משקיען
הודעות
1,305
מעורבות
0
נקודות
0
בוקר טוב,

רק לצורך הדיון... :)

לדעתי אין כאן שום מהפכה אלא לכל היותר קוריוז. הבחור מצא לעצמו נישה להתעסק בה ולהרוויח בה את לחמו.
כל הדיבורים על "ככה צריכה להשמע המוזיקה" או "לזה התכוון באך" מופרכים מיסודם לדעתי.
ממוזיקה נהנים, ושינגנו אותה על איזה כלים שיירצו. האומנות לא נמצאת על סקלה מוסרית של טוב ורע או אמת ושקר, בדיוק שגם הלבוש של המשתתפים בקונצרטים לא שייך לשם. שיתלבשו איך שהם רוצים ושינגנו איך שהם רוצים. אם זה ימצא חן בעיני- סבבה. אם לא- אלך לחפש במקום אחר.

אחד הדברים השנואים עלי זה להקשיב לתאוריות של אמנים על עבודתם. בדרך כלל אם יש להם מה להגיד הם עושים זאת, לטןב ולרע, בעזרת האמנות שלהם. ברגע שהם פותחים את הפה "להסביר את עצמם" יוצאים רק קירקורים....

בקיצור:
וון יו הב טו שוט- שו!ט דונט טוק...


.

סבבה, רמקול, איזו תגובה סבבה! שכל אחד יעשה מה בראש שלו, ויפסיקו לבלבל ת'מוח עם השטויות שלהם. לא? יאללה, שינגנו על כפיות, על מדרגות, על נעליים וכינים, רק שינגנו ויסתמו את הג'ורה, אה? לא סבבה?
 

ramkol

אוהב את התחום
הודעות
477
מעורבות
0
נקודות
0
בדיוק שמעון,

אין נכון או לא נכון באמנות. אז אם רוצים לנגן את באך בגיטרה חשמלית- שיעשו את זה. ואין הבדל עקרוני בין זה לבין לנגן "בכלי התקופה". בשני המקרים זה אינטרפרטציה לבאך. ובשני המקרים זה לא באך סטרילי אלא "באך בעיני המבצע".

השיפוט הוא במישורים אסתטיים של "מצא או לא- בעיני", ובטח לא במישורים של טוב ורע.

למשל בזמנו יצאו אמרסון לייק ופאלמר בגרסה שלהם לתמונות בתערוכה, או יש ביצוע "רוקי" לפטר והזאב, ושלא לדבר על אקספרשן וכו'. חלק היה מוצלח וחלק פחות, אבל אין כאן צורה עדיפה מוסרית....



.
 

שמעון ב.

חבר משקיען
הודעות
1,305
מעורבות
0
נקודות
0
בדיוק שמעון,

אין נכון או לא נכון באמנות. אז אם רוצים לנגן את באך בגיטרה חשמלית- שיעשו את זה. ואין הבדל עקרוני בין זה לבין לנגן "בכלי התקופה". בשני המקרים זה אינטרפרטציה לבאך. ובשני המקרים זה לא באך סטרילי אלא "באך בעיני המבצע".

השיפוט הוא במישורים אסתטיים של "מצא או לא- בעיני", ובטח לא במישורים של טוב ורע.

למשל בזמנו יצאו אמרסון לייק ופאלמר בגרסה שלהם לתמונות בתערוכה, או יש ביצוע "רוקי" לפטר והזאב, ושלא לדבר על אקספרשן וכו'. חלק היה מוצלח וחלק פחות, אבל אין כאן צורה עדיפה מוסרית....



.

אבל מניין הכנסת את המילה "מוסרי" לכאן? מי בכלל דיבר על זה?
מדובר בסך הכול בהתאמה נכונה - מוזיקלית! - בין כלי ליצירה שנכתבה לו.
ברור שאפשר לנגן את הסוויטות לצ'לו של בך על קופסת נעליים -
השאלה היחידה היא:
האם נשמע כך את כל (או את רוב) הפוטנציאל הגלום ביצירה
והאם זה לא ידלל מדי את אופיה.
אם נלך לפי ההיגיון של שיטתך, אפשר למחוק את התזמורת ולשמוע הכול בסינתיסייזר.
המ, חוששני שאני מעדיף צ'לו ותזמורת, וסבורני שזו לא העדפה מוסרית.

מכל מקום, בוא נחלוק כבוד למחקרים החשובים שנעשים בתחומים האלה -
בזכותם למדנו המון על המוזיקה העתיקה ועל דרכי הביצוע הרלבנטיות לה.
 

ramkol

אוהב את התחום
הודעות
477
מעורבות
0
נקודות
0
התייחסתי למובן רחב של המלה "מוסר". כלאמר לשיפוט של טוב-רע, נכון-לא נכון. בניגוד לשיפוט אסתטי: יפה-לא יפה.

אם אתה מעדיף לשמוע יצירה מנוגנת בתזמורת מאשר בסנטיסייזר, כי כך נשמע לך יותר יפה- סבבה. אבל אם אתה טוען שכך היא הדרך הנכונה לשמוע את המוזיקה- אני חולק עליך.

אני חולק עליך גם בשאר הטיעונים, מה זה "הפוטנציאל הגלום ביצירה"? מי קובע? וגם אם נסכים מה זה אותו פוטנציאל, מי אמר שנכון להשיג את כולו?

לגבי המחקרים... אז נכון, אני לא חולק להם שום כבוד. ואין שום דרך רלוונטית לביצוע של מוזיקה... :)
הרנונקור שהיה בראשית דרכו מהמובילים של ה"היפ", אמר בשלב מסוים שבסופו של דבר מאחורי הכלי, בין אם הוא יוצר במאה העשרים ובין אם הוא יוצר במאה השמונה עשרה, יושב נגן בן תקופתנו. והוא זנח את האפנה לנגן בכלי תקופה.

תסתכל גם בסרטון שצורף... זה מעורר גיחוך... במיוחד באתר של אודיופילים... כל הזכוכית מסביב? העיקר שבכלי אותנטי, האקוסטיקה, הגודל, הסביבה... מה זה חשוב...



.
 

שמעון ב.

חבר משקיען
הודעות
1,305
מעורבות
0
נקודות
0
התייחסתי למובן רחב של המלה "מוסר". כלאמר לשיפוט של טוב-רע, נכון-לא נכון. בניגוד לשיפוט אסתטי: יפה-לא יפה.

אם אתה מעדיף לשמוע יצירה מנוגנת בתזמורת מאשר בסנטיסייזר, כי כך נשמע לך יותר יפה- סבבה. אבל אם אתה טוען שכך היא הדרך הנכונה לשמוע את המוזיקה- אני חולק עליך.

אני חולק עליך גם בשאר הטיעונים, מה זה "הפוטנציאל הגלום ביצירה"? מי קובע? וגם אם נסכים מה זה אותו פוטנציאל, מי אמר שנכון להשיג את כולו?

לגבי המחקרים... אז נכון, אני לא חולק להם שום כבוד. ואין שום דרך רלוונטית לביצוע של מוזיקה... :)
הרנונקור שהיה בראשית דרכו מהמובילים של ה"היפ", אמר בשלב מסוים שבסופו של דבר מאחורי הכלי, בין אם הוא יוצר במאה העשרים ובין אם הוא יוצר במאה השמונה עשרה, יושב נגן בן תקופתנו. והוא זנח את האפנה לנגן בכלי תקופה.

תסתכל גם בסרטון שצורף... זה מעורר גיחוך... במיוחד באתר של אודיופילים... כל הזכוכית מסביב? העיקר שבכלי אותנטי, האקוסטיקה, הגודל, הסביבה... מה זה חשוב...



.

למזלנו הכביר, הרנונקור לא שמע עליך,
לכן הוא לא יודע שהוא אמור לזנוח את האופנה לנגן בכלי התקופה.
 

אודיו זיפ

עוסק בתחום
הודעות
1,459
מעורבות
626
נקודות
113
לצורך הדיון..

בוקר טוב,

רק לצורך הדיון... :)

לדעתי אין כאן שום מהפכה אלא לכל היותר קוריוז. הבחור מצא לעצמו נישה להתעסק בה ולהרוויח בה את לחמו.
כל הדיבורים על "ככה צריכה להשמע המוזיקה" או "לזה התכוון באך" מופרכים מיסודם לדעתי.
ממוזיקה נהנים, ושינגנו אותה על איזה כלים שיירצו. האומנות לא נמצאת על סקלה מוסרית של טוב ורע או אמת ושקר, בדיוק שגם הלבוש של המשתתפים בקונצרטים לא שייך לשם. שיתלבשו איך שהם רוצים ושינגנו איך שהם רוצים. אם זה ימצא חן בעיני- סבבה. אם לא- אלך לחפש במקום אחר.

אחד הדברים השנואים עלי זה להקשיב לתאוריות של אמנים על עבודתם. בדרך כלל אם יש להם מה להגיד הם עושים זאת, לטןב ולרע, בעזרת האמנות שלהם. ברגע שהם פותחים את הפה "להסביר את עצמם" יוצאים רק קירקורים....

בקיצור:
וון יו הב טו שוט- שו!ט דונט טוק...


.

זאת בהחלט מהפכה מבחינת התפישה, אבל כנראה דינה להישאר בגדר קוריוז ברמה המעשית..
כי (נכון לעכשוו לפחות) היא מוגבלת לרפרטואר הסופר מצומצם של 6 הסוויטות של י.ס.באך.
המבצעים הפוטנציאליים (ורוב חברות התקליטים..) לא יטרחו ללכת על פרוייקט כזה,
כי זה אומר שכנר (או יותר סביר גאמביסט/צ'לן) שירצה לעשות זאת,
יצטרך א. כלי פנוי ב. הקדשת זמן ניכר לאסימילציה שלו.. ג. פוטנציאל כלכלי שיצדיק עוד ביצוע בנוסף לזה של קויקן,
שממש לא "תפש נישה" אלא יצר עולם שלם חדש של ביטוי בתחום כינור הבארוק.
(טרם שמעתי ביצוע לסונטות והפרטיטות לכינור של באך, שאהבתי יותר מהביצוע הראשון שלו)

ה"אפנה" הזאת (ביצועים מודעים היסטורית) בועטת מתפתחת ומתקדמת כבר 40-50 שנה מאז שהוא התחיל ללמד,
כ-60 שנה מאז שאלפרד דלר קנה תחתונים קטנים בשתי מידות, כ-100 שנה מאז שוואנדה לנדובסקה הזמינה בניית צ'מבלו (עם פדאלים, רחמנא לצלן:))
וכ-200 שנה מאז שמנדלסון גאל את המתיאוס פסיון "המיושן" לזמנו, מנבכי השכחה..

לגבי כל השאר, זה עניין של העדפה אישית, אז לא מתחיל כאן בכלל ויכוח.
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,906
מעורבות
2,930
נקודות
113
פתאום מתברר שאפשר וכנראה אפילו צריך לבצע אותן
נכון על כלי אחר
נראה שאולי משתמשים (ממש לא רק אתה) בקלות רבה מדי במילים "חזקות" מדי, מה שגורם למילים אלה לאבד את משמעותם החזקה, ואוצר המילים ה"חזקות", אם נשארו כאלה, מתמעט והולך.

דברים מהממים, הורגים, משגעים, מטמטמים, סוף הדרך, מהפיכות, עולם חדש, וכו'.

"מהפיכות" כמו אלה שבנדון יש חדשות לבקרים, והיו כבר כאלה יותר ממספר הכלים שבתזמורת מלאה... כבר הייה תקדים די דומה (לא זהה) במקרה של ה"ארפג'ונה" של שוברט. למעשה, כבר לפני עשרות שנים הוחלפו כל הכלים בתזמורת, אחד לאחד, בכלים ה"מקוריים" (לרוב עותקים, ובדיון צדדי, לא לגמרי ברור לי איך עותק של סטראדיוואריוס יכול להישמע כמו המקור, אם רק הוא הצליח לבנות כאלה).

כל הטמפי, הפיסוק, הקישוטים, סימני ביצוע, ומספר המבצעים -- הכל התהפך, כמעט ללא זכר. הוצאות חדשות לאינספור מוצאות אינספור שגיאות וטעויות בתווים עצמם. דולים מנדבכי ההיסטורייה גרסאות קדומות ומאוחרות יותר מהגירסאות המקובלות, כולל טיוטות וגירסאות שנפסלו על ידי המלחין עד כדי איסור לפרסמן, אבל למפרסמים בכל זאת יש הצורך/היכולת כן להתעלם מדברים פעוטים שכאלה.

לא נשארה כבר אבן על אבן, אז מה כבר יכולה להיות "מהפכה" כאן?

עמיר
 

מאסטרו אודיו

עוסק בתחום
הודעות
1,790
מעורבות
338
נקודות
83
אני לא רואה בזה קוריוז. להיפך. בזכות הקוריוזים האלה אמנות הביצוע של מוסיקת הרנסנס והברוק הגיעה לאן שהגיעה. גם אם יש כאן טעות, זו לא טעות...

בסדר עמיר, אז זו מהפכה קטנה בתוך מהפכה גדולה :)
אני חושב שזה יהיה מרתק לשמוע ביצועים חדשים על הכלי הזה.

עופר.
 

אריה

אוהב את התחום
הודעות
210
מעורבות
0
נקודות
0
מהפכה?

לא מהפכה אלא זרם חדש.
מי שמוביל אותו הוא אנדרו פארוט, אישיות קצת נחשבת בז'אנר...
מזכיר לי שני ביצועים של הווספרו של מונטוורדי:
אחד עם מקהלה ענקית בכנסייה-של גארדינר
השני קטן ומצומצם של-פארוט...
שניהם מדהימים כל אחד בדרכו.
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,906
מעורבות
2,930
נקודות
113
בסדר עמיר, אז זו מהפכה קטנה בתוך מהפכה גדולה :)
לא מהפיכה ולא זרם, סתם עוד טיפה בים.

מתוך ההנחה שאיזה scholar אחר לא יקום מחר ויוכיח שהוא מדבר שטויות, עדיין כל הדברים כבר קרו כל כך הרבה פעמים, עם כל כלי בתזמורת ומחוץ לתזמורת, החל בפיקולו מעץ וכלה בויול באס, צ'מבאלי ומה לא?

למשל בתחום המכוניות, ברור שהמעבר מסוסים למכוניות הוא "מהפיכה". מכאן והלאה כל מיני שיפורים טכנולוגיים, כמו מעבר מקיטור לבנזין, צמיגים, ההיפטרות מהמנואלה, מזגן (!), רוורס וכאלה, יכולים אולי בחלקם או כולם להיקרא "מהפיכות".

אבל האם תוספת מהלך שישי כשייש כבר מיליוני מכוניות עם ארבעה וחמישה ועם גיר רציף ועם גיר אוטומאטי, הוא "מהפיכה" בתולדות המכונית? ונניח שכן, ובא עוד חוכמולוג ומוסיף שביעי, האם זו "מהפיכה"?

המקרה הנוכחי שקול פחות או יותר להוספת המהלך ה-50 לאחר ה"מהפיכה" הקודמת שהייתה בעת הוספת המהלך ה49.

כל זה ללא קשר לכמה מעניין/מסקרן/כיף לשמוע את הכלי ו/או השפעתו על אנסאמבלים שמכילים אותו.

עמיר
 

שמעון ב.

חבר משקיען
הודעות
1,305
מעורבות
0
נקודות
0
לא מהפיכה ולא זרם, סתם עוד טיפה בים.

מתוך ההנחה שאיזה scholar אחר לא יקום מחר ויוכיח שהוא מדבר שטויות, עדיין כל הדברים כבר קרו כל כך הרבה פעמים, עם כל כלי בתזמורת ומחוץ לתזמורת, החל בפיקולו מעץ וכלה בויול באס, צ'מבאלי ומה לא?

למשל בתחום המכוניות, ברור שהמעבר מסוסים למכוניות הוא "מהפיכה". מכאן והלאה כל מיני שיפורים טכנולוגיים, כמו מעבר מקיטור לבנזין, צמיגים, ההיפטרות מהמנואלה, מזגן (!), רוורס וכאלה, יכולים אולי בחלקם או כולם להיקרא "מהפיכות".

אבל האם תוספת מהלך שישי כשייש כבר מיליוני מכוניות עם ארבעה וחמישה ועם גיר רציף ועם גיר אוטומאטי, הוא "מהפיכה" בתולדות המכונית? ונניח שכן, ובא עוד חוכמולוג ומוסיף שביעי, האם זו "מהפיכה"?

המקרה הנוכחי שקול פחות או יותר להוספת המהלך ה-50 לאחר ה"מהפיכה" הקודמת שהייתה בעת הוספת המהלך ה49.

כל זה ללא קשר לכמה מעניין/מסקרן/כיף לשמוע את הכלי ו/או השפעתו על אנסאמבלים שמכילים אותו.

עמיר

בואנה עמיר, אתה שופל רציני להחריד.
קצת ליריקה, ידידי, קצת ליריקה ופחות פרוזה.
 


למעלה
תצוגת צבעים באתר (* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה
+ 100% -
סגור