מאסטרו אודיו
עוסק בתחום
- הודעות
- 1,790
- מעורבות
- 338
- נקודות
- 83
סיגיסוולד קאוקן מגיע שוב לישראל. הפעם כדי לבצע (ולא לנצח, שימו לב) על היוהנס פסיון של
באך עם "אנסמבל סולני באך הישראלים".
בכתבה מרתקת של נעם בן זאב בעיתון הארץ של היום (מוסף גלרייה) סוקר בן זאב את
התפתחותו של קאוקן - אחד המחדשים החשובים ביותר של הביצוע האותנטי למוסיקת בארוק.
ההפתעה באה לקראת סוף הכתבה.
הסוויטות לצ'לו סולו של באך
ציטוט מהכתבה:
עתה מחולל קאוקן עוד מהפכה, שהחלה דווקא אצל אחיו הצ'לן וילאנד: "כבר שנים רבות
הוא מביע אי שביעות רצון מהדרך שבה מנגנים את הסוויטות לצ'לו סולו של באך, הוא
תמיד אמר שלדעתו היצירות האלה נכתבו לכלי שמוחזק חזק על הכתף (הדגשה שלי),
ולא בין הברכיים כמו צ'לו מודרני", הוא אומר. שם הכלי שנקרא בימינו "צ'לו" הוא קיצור
שמו האיטלקי המלא של הכלי, "ויולונצ'לו": מתברר שבפרטיטורות של באך, היכן שכתוב
'ויולונצ'לו', הכוונה היא לא לצ'לו בן זמננו. הוא התכוון לכלי שמחזיקים ביד, ובגלל גודלו
מנגנים בו בעזרת רצועה על הכתף, כמו מוסיקאים שמנגנים על גיטרה".
הוא מביא עדויות רבות מהתקופה, בכתבים וציורים, שתומכות בטענה מהפכנית זאת,
שלפיה באך לא השתמש כלל בצ'לו אלא בכלי שנקרא "וויולא דא-ספאלה", משמע
"ויולת כתף", שמיתריה מכוונים כמו אלה שלן צ'לו אבל גודלה ואחיזתה שונות: "בסוויטה
השלישית למשל יש מקום שחד משמעית לא מתאים לצ'לו מודרני. באך לעולם לא היה
כותב כך, עם כל הקפיצות המסורבלות; ואילו בוויולה דא-ספאלה הנגינה שם טבעית
לגמרי, וזורמת".
סוף ציטוט.
כמי שמכיר את הסוויטות, הן משמיעה והן דרך ביצוע (על גיטרה קלאסית"), מדובר
באמת בהפתעה גדולה. גדלתי על הביצועים של גדולי הצ'לנים, מטורטלייה ופורנייה
ועד בילסמה ווייספלווי והנה פתאום מתברר שאפשר וכנראה אפילו צריך לבצע אותן
נכון על כלי אחר. אני מקווה שנזכה בקרוב לפרץ ענקי של ביצועים חדשים ומרתקים
לסוויטות הנהדרות האלה.
לינקים:
קואקן מדגים - קורנט מהסוויטה הראשונה
http://www.youtube.com/watch?v=081JUQ7f6Yo
קאוקן ואנסמבל סולני באך הישראלים:
http://bachsoloists.org/people/sigiswald-kuijken
עופר
באך עם "אנסמבל סולני באך הישראלים".
בכתבה מרתקת של נעם בן זאב בעיתון הארץ של היום (מוסף גלרייה) סוקר בן זאב את
התפתחותו של קאוקן - אחד המחדשים החשובים ביותר של הביצוע האותנטי למוסיקת בארוק.
ההפתעה באה לקראת סוף הכתבה.
הסוויטות לצ'לו סולו של באך
ציטוט מהכתבה:
עתה מחולל קאוקן עוד מהפכה, שהחלה דווקא אצל אחיו הצ'לן וילאנד: "כבר שנים רבות
הוא מביע אי שביעות רצון מהדרך שבה מנגנים את הסוויטות לצ'לו סולו של באך, הוא
תמיד אמר שלדעתו היצירות האלה נכתבו לכלי שמוחזק חזק על הכתף (הדגשה שלי),
ולא בין הברכיים כמו צ'לו מודרני", הוא אומר. שם הכלי שנקרא בימינו "צ'לו" הוא קיצור
שמו האיטלקי המלא של הכלי, "ויולונצ'לו": מתברר שבפרטיטורות של באך, היכן שכתוב
'ויולונצ'לו', הכוונה היא לא לצ'לו בן זמננו. הוא התכוון לכלי שמחזיקים ביד, ובגלל גודלו
מנגנים בו בעזרת רצועה על הכתף, כמו מוסיקאים שמנגנים על גיטרה".
הוא מביא עדויות רבות מהתקופה, בכתבים וציורים, שתומכות בטענה מהפכנית זאת,
שלפיה באך לא השתמש כלל בצ'לו אלא בכלי שנקרא "וויולא דא-ספאלה", משמע
"ויולת כתף", שמיתריה מכוונים כמו אלה שלן צ'לו אבל גודלה ואחיזתה שונות: "בסוויטה
השלישית למשל יש מקום שחד משמעית לא מתאים לצ'לו מודרני. באך לעולם לא היה
כותב כך, עם כל הקפיצות המסורבלות; ואילו בוויולה דא-ספאלה הנגינה שם טבעית
לגמרי, וזורמת".
סוף ציטוט.
כמי שמכיר את הסוויטות, הן משמיעה והן דרך ביצוע (על גיטרה קלאסית"), מדובר
באמת בהפתעה גדולה. גדלתי על הביצועים של גדולי הצ'לנים, מטורטלייה ופורנייה
ועד בילסמה ווייספלווי והנה פתאום מתברר שאפשר וכנראה אפילו צריך לבצע אותן
נכון על כלי אחר. אני מקווה שנזכה בקרוב לפרץ ענקי של ביצועים חדשים ומרתקים
לסוויטות הנהדרות האלה.
לינקים:
קואקן מדגים - קורנט מהסוויטה הראשונה
http://www.youtube.com/watch?v=081JUQ7f6Yo
קאוקן ואנסמבל סולני באך הישראלים:
http://bachsoloists.org/people/sigiswald-kuijken
עופר