או.קיי.
ננסה לסטות מעט מהנושא המקורי.
מדידות הן ענין נרכש. כיול חדר להאזנה אינו "רום קורקשן" או "טיפול אקוסטי של אולפן" או שאר משפטי מפתח חסרי ערך.
כיול חדר האזנה, חדר שלא נבנה מהיסודות ומעלה, הוא תהליך מובנה שבו התיקון הממשי אינו תמיד חומרים וציוד. במקרים לא מועטים התהליך עצמו מביא לשיפור משמעותי באיכות השמע ולעיתים אנו אפילו לא צריכים להשלים אותו בכל 100 האחוזים.
המדידה היא אמנם בסיס וביסודו של תהליך אבל לא תמיד מגיע הפתרון כשהוא ארוז ומוכן בקופסאת קרטון. תהליך שכזה יכלול ללא נדר את חלוקת המשקל הבאה:
רוב הזמן בתהליך מושקע במיקום (!): לכל חלל יש נקודה אחת שהיא הטובה ביותר ועדיפה על כל שאר אין סוף הנקודות האפשריות ולכן למיקום המערכת+מיקום המאזין, איתור וצמצום הנקודות הקריטיות של SBIR במיוחד מתחת ל200-250Hz והקטנת התופעות הנובעות מרום מודס מוקדש מירב הזמן. חלק נכבד יחסית מושקע בטיפול אקוסטי ממוקד: איתור וטיפול בהחזרים ראשונים קריטיים באמצעות ספיגה, טיפול בתחושת הגודל של החלל באמצעות פיזור ופתרון מקסימלי במידת האפשר בתדר נמוך ובס. במידה ומגיעים לתיקונים אקטיביים כגון רום קורקשן או EQ הוא יתפוס בסביבות ה5-7% מהטיפול... אם בכלל ומסיבות שונות יכלולרק חיתוך ולא תוספת של תדרים. כן כן. אבל שים לב שעיקר הטיפול האקוסטי - זה שמניב הכי הרבה תוצאה - הוא טיפול שאינו עולה כסף !
מדידות מאפשרות לנו להגיע לתוצאות במהירות גבוהה, יחסי לניסוי ותעיה שמאפיינים חובב שעובר תהליך עם עצמו. שתי הדרכים אפשריות בהנתן זמן אבל החובב לעולם לא יגיע לבטחון שמציעים המספרים. ולאחר מכן יש להתאים את כל מה שנאמר מעלה לטעמנו האישי.
הגענו די רחוק משאלה על קריאת מדידה (סתמית) של גרף תדרים בחדר דרך הבנת התנהגות ותנועת אנרגיה של קול בחלל ועד לפילוסופית כיול חדרים. מקווה שאנחנו לא משמעממים את הקוראים בחפירה בנושאים ערטילאיים שכאלו.
בהצלחה במדידות.