לצילום נוף יש מגבלות ואם אתה רואה משהו,מעניין,רחוק מידי,מבחינת העדשה,אז...:תתקרב אליו.
נשמע מטופש? יכול להיות אבל גם עדשה עם זום של 1000 מ"מ (כן יש כמה כאלה),לא תעשה את העבודה כי בטווח הרחוק (1000 בדוגמה 600 במצאי היותר שכיח) זוית הראייה שלה מאוד צרה ומה שיכנס בעדשה זה חלק קטן,(וככול שטווח הזום גדול יותר הקטן הופך לקטן יותר) ולכן הפתרון בצילום נוף שרחוק ממך הוא...:להתקרב אליו.
פלטרים:
יש ויכוח,שלא הוכרע,לגבי פילטרים שמטרתם היא להיות הגנה לחלק הקדמי של העדשה. המצדדים טוענים שעדיף לשבור איזה פילטר בכמה עשרות/מאות שקלים ולא את החלק הקדמי של העדשה ווהשוללים טוענים:למה לשם בחזית של זכוכית מצויינת חתיכת זכוכית האיכות ירודה שפוגעת בכמות ואיכות האור שנכנס לעדשה. עוד מוסיפים השוללים את העניין הוא: לרוב ואפילו לכל העדשות יש מכסה/מגן שמחובר לקצה העדשה ותפקידו לכוון את האור לתוך המצלמה אבל גם מגן עליה מחבטות ושאר מריעין בישין.
נא לשם לב אני לא מכוון למכסה שסוגר את העדשה כשהיא לא בשימוש אלא למגן השמש שמחברים לקצה העדשה.
עד כאן עניין זכוכית המכונה "פילטר" להגנה על החלק הקדמי של העדשה - ובמשפט הזה,גם,מרמז איפה עומדת דעתי.
בצילום נוף,אך לא רק,עושים שימוש בפילטרים על מנת לשלוט בכמות האור הנכנסת לעדשה ולהוריד את מהירות התריס על מנת לתפוס תנועה או על מנת להבליט שמיים ומים ועוד וכדומה.
עולם הפילטרים עשיר מאוד והשימוש בהם הוא רחוק מלהיות עניין של מה בכך ואפילו פילר מצויין יכול להרוד ולחסל קומפוזיציה מצויינת שלקח הרבה זמן וסבלנות להגיע אליהם.
יש הרבה סוגים של פילטרים אבל נחלק אותם לשתי קבוצות שהן השכיחות ביותר: פילטר ND ופילטר פולירייזר.
פילטר ND דומה למשקפי שמש. הוא מכוסה בחמור שמוריד את כמות האור שנכס לעדשה ויש כאלה שכמות האור שהם מורידים היא קבועה ויש כאלה שניתן לכייל את כמות האור הנזנחת.
פולירייזר מטפל בהחזרי אור ששכיחים בעת צילום מים או חפצים אחרים,בתמונה,שמחזירים אור. בגדול הוא מטפל אך ורק באור שחוזר מחפץ כלשהו ואם בסצינה שמצלמים אין החזרי אור -ושוב מדובר בהחזר אור לא באור ישיר לעדשה שבה מטפל פילטר ה ND - הפילטר הזה מיותר ואפילו עלול להזיק לטווח הדינאמי ולאיכות התמונה.
יש שתי דרכים לחבר פילטר לקצה העדשה: פילטר עגול,בקוטר העדשה,שמתברג בקצה העדשה,ופילטר,מרובע,שנכנס למתאם שהמתאם מתחבר לקצה העדשה.גם בפילטר הזה והמתאם שלו קיימת תלולת בקוטר העדשה.
ברמת העקרון הפילטרים המרובעים והמתאם עדיפים מבחינת איכות ואופציות התפעול וגם יקרים יותר.
אם לסוגת הצילום ולאוביקטים שבקומפוזציה נדרש פילטר אז כדאי,מאוד,להשקיע מידע,ידע וכסף בפילטרים.
ככלל אצבע הפילטרים העגולים,השכיחים יותר,והזולים (כמה עשרות שקלים/דולרים) הם זוועה עשויה זכוכית והנזק רב על התועלת ולכן אמרתי: אם כבר נכנסים לעולם הזה אז לצבור את הידע ולצבור את הממון.סתם לשם חתיכת זכוכית שלא הייתם מעיזים לחבוש כנשקפי שמש על העדשהזה יותר מזיק...ממועיל.
והערה נוספת לגבי הפילטרים העגולים שמבריגים לקצה העדשה: ההברגה בקצה העדשה עשוייה בדיוק רב במלאכת מחשבת. יצרני הפילטרים,גם חלק מהיקרים והטובים בהם,לא מגיעים לרמת הדיוק של יצרני העדשות ומצב שבו הברגתם פילטר והוא מסרב להשתחרר ולסור מעין העדשה,מצב זה שכיח למדי,וכן:גם הפילטרים יקרים ואיכותיים.
ישמה כמות מועטה מאוד של יצרנים שבמקום להבריג את הפילטר שלהם הם שמים בקצהו מגנט שמספיק חזק כדי שהפילטר לא ישמט ויאבד ומצד שני לא נכנס להברגה העדינה שבקצה העדשה. המוצרים האלה הם מוצרי פרימיום במחיר ובאיכות ונכון לאפריל 2020 שניים מהמובילים ביצרנים של הפלטרים האלה הפסיקו ליצר בכלל,האחד מהם,והשני מה שזמין במלאי ניתן להספקה ומה שלא ירד לריצפת היצור וכשיחזרו ליצר יספקו את המוצר.
לגבי שני הפילטרים שציינת בלינקים: הראשון,קח את הכסף שהוא עולה,סע בכביש המהיר הקרוב לביתך וכשתגיע למהירות החוקית המותרת פתח את החלון והשלך מבעדו את סך המעות שבעלתו- זה בערך אותו הדבר כמו לרכוש אותו.
הפילטר השני הוא פולרייזר מהסדרות הנמוכות של היצרן הזה הוא בינוני באיכותו. לשם אותו כפילטר שיגן על העדשה זה מיותר והסברתי למה לעיל. אם אתה באמת צריך פולרייזר אז יש על מה לדבר בתנאי שאתה יודע מה לעשות עם זה ומתי להשתמש בזה אם לא,הפעם,תשאיר את המעות אצלך,תלמד את הנושא ותחליט בהמשך.
ובימים טרופים אלה: ממש היום חנויות הצילום מורשות לפתוח ולמכור - תקנה בארץ! ההבדל במחיר זניח ובכסף שלך משהו יקנה לחם,ישלם מיסים וכו וגו - זה חשוב עכשיו מאי פעם.
מנחם.