יותר מזוג רמקולים לשמיעת "סטריאו" דווקא יכול להיות רעיון טוב?


mike1999

אוהב את התחום
הודעות
95
מעורבות
21
נקודות
8
אז גיליתי היום משהו מעניין, יש לי 2 זוגות זהים של רמקולים במטרה לקבל תוצאה טובה יותר בסטראו (וזה בהחלט עזר)
אבל היום הזזתי זוג אחד במטרה לבדוק איך הם יהיו בתצורת 4.1 בסרטים, וכמובן גם ניסיתי מוזיקה.
לקח לי קצת זמן להבין מה אני שומע...
(הוספתי תמונה שתבינו פחות או יותר מה הולך אצלי, אדום נקודת האזנה, שחור רמקולים, יש לכולם נטייה של 20-40 מעלות פנימה)

נתחיל מהבמה, זה כאילו הגדילו את החדר במטר לרוחב ומאחורי הרמקולים.
מיקום כלים מדהים שלא היה לפני, שומע כל כלי בבירור, מאחורי או מלפני הרמקול, מצד ימין או מהצד הימני הקיצוני וכו'. מרגיש במה כמעט ראלית בהקלטות מסוימות.

לפעמים כלי זמר\ת כזה או אחר מהדהד בחדר בלי מיקום מוגדר, בהתחלה חשבתי שזה פשוט בגלל איך שמיקמתי הרמקולים ,אבל זה לא,:) זה בגלל שפשוט ההקלטה היא כזאת ולא בגלל במה בעייתית, מה שאומר שהרזולוציה עלתה, וקל לאבחן בניואנסים השונים בין ההקלטות. (הייתי מביא דוגמאות ספציפיות אל זה כבר יהיה ארוך מדיי)

כמובן שיש חסרונות, לפעמים אני מרגיש את הרמקולים מהצדדים עובדים וזה לא נעים, כלים מסוימים נשמעים במקומות לא הגיוניים לפעמים, אבל לא ממש אכפת לי כרגע כמו שאפשר להבין:D

מעבר לזה שרציתי לשתף את העניין שיכול להיות דיון מעניין בפני עצמו האם יותר מזוג רמקולים לשמיעת מוזיקה "אודיופילית" יכול דווקא להיות רעיון טוב, רציתי לדעת אם אתם מכירים\שמעתם מערכות שאנשים עשו משהו דומה. הדבר היחיד שאני יכול לחשוב עליו שיכול להיות דומה זה הרמקולים עם האלמנטים שממוקמים גם מאחורה.
 

תמונות מצורפות

  • חדררררר.png
    חדררררר.png
    KB 3.9 · צפיות: 484
נערך לאחרונה ב:

נמר

כתב אודיו
צוות האתר
הודעות
20,101
מעורבות
4,266
נקודות
113
תראה. כעקרון ישנן הקלטות מולטי צ'אנל רבות. אך מוסיקה המוקלטת בשני ערוצים יש לשמוע בשני ערוצים.

הדבר החשוב ביותר הוא שאתה תהיה מרוצה ממה שאתה שומע. אבל יש האודיו מה שנקרא "נכון". אני תמיד בעד ללכת לפיו.
 

DavidGil

חבר משקיען
הודעות
1,885
מעורבות
1,883
נקודות
113
תראה. כעקרון ישנן הקלטות מולטי צ'אנל רבות. אך מוסיקה המוקלטת בשני ערוצים יש לשמוע בשני ערוצים.

.
אני לא חושב שזה מולטי צאנל. הוא שומע עדיין בשני ערוצים, אבל כפולים.
היה בעבר פורמט קוואדרו, 4 ערוצי, גם בתקליטים וגם בדיסקים. למיטב ידיעתי הפורמט נזנח.
 

mike1999

אוהב את התחום
הודעות
95
מעורבות
21
נקודות
8
אני לא חושב שזה מולטי צאנל. הוא שומע עדיין בשני ערוצים, אבל כפולים.
היה בעבר פורמט קוואדרו, 4 ערוצי, גם בתקליטים וגם בדיסקים. למיטב ידיעתי הפורמט נזנח.
בדיוק, אני שומע ב2 ערוצים אבל כפול.

SONYES
אז למה לא ניסיתי לראות אם יש תוצאות דומות עם 2 זוגות של סיגנצר אם היו תוצאות טובות של 2 זוגות זהים? (במיוחד בתור חובב קלאסית, עד כמה שידוע לי)
 

ארז_וחני

חבר משקיען
הודעות
3,849
מעורבות
988
נקודות
113
בתור אחד שהתנסה בזה ועדיין מחזיק במדיה רב ערוצית אני יכול לומר את הדברים הבאים:
האזנה לסטראו ביותר משני רמקולים או האזנה לסטראו במוד DSP כלשהו יכולה להעצים את חווית האזנה אבל יש גם חסרונות שזה נשמע מלאכותי/ לא סביר (מיקום כלים למשל).
כלומר, אין מצב שזה נשמע כך, או דומה לכך, במציאות שהיא יכולה להיות קונצרט חי או דיסק שמאזינים לו בדיוק לפי הפורמט שהוא מוגש.
להבנתי זה סוג של פיצוי על חווית האזנה בינונית למדי בסטראו.
מניסיוני, הצורך בפיצוי הזה הולך ופוחת ככל שאיכות הסטאפ הדו ערוצי עולה.

לא ממש משנה ההגדרה של מה זה אומר.
מה שחשוב זה איך אתה נהנה יותר אבל אתה צריך להבין שאם אתה נזקק לפיצוי בהאזנה לסטראו (באמצעות רמקולים נוספים או מצבי DSP ), זה אומר שיש כברת דרך משמעותית שהסטאפ שלך צריך לעבור על מנת שתהיה מסוגל להנות מהאזנה לסטראו as is .
לשמחתי הגעתי למקום הזה...
ארז
 

arye.gur

חבר משקיען
הודעות
2,592
מעורבות
882
נקודות
113
חיברת זוג רמקולים במקביל ליציאה של רמקול שמאל במגבר וזוג רמקולים במקביל ליציאה של רמקול ימין במגבר?

אריה
 

mike1999

אוהב את התחום
הודעות
95
מעורבות
21
נקודות
8
אני חושב שיש לי מכשיר DSP וגם ניסיתי אותו ,והוא על הפנים, בכל מובן.

ממש לא בטוח שאני אשאר בצורה הזאת יותר מיום יומיים, כמו שאמרתי וגם אתה אמרת יש חסרונות והם מציקים בטווח הארוך.
לגבי היכולות של המערכת שלי בתצורת סטריאו רגילה אני חושב שיש לי מערכת סך הכל ברמה גבוהה, ואני מאוד נהנה לשמוע סטראו as is, אבל המיקום כלים שנהייה לי עכשיו במערכת בהחלט מראה שיש לי לאן לשאוף :)

arye.gur
כן, מאותה יציאה (בעצם חיברתי ישירות רק רמקול אחד ליציאת המגבר, וחיברתי מהרמקול הקדמי עצמו כבלים שמתחברים לרמקולים האחוריים, שזה בעצם אותו הדבר:rolleyes:)
 

רונן ש

חבר משקיען
הודעות
814
מעורבות
270
נקודות
63
המגבר שלך עובד קשה...
כל הרמקולים שלך 8 אום?
 

arye.gur

חבר משקיען
הודעות
2,592
מעורבות
882
נקודות
113
אז כמו שנמר כתב יש דברים שצריך לעשות נכון. צורת החיבור הזו היא לא נכונה.

אריה
 

mike1999

אוהב את התחום
הודעות
95
מעורבות
21
נקודות
8
הם 8 אום, מה שאומר ש2 זוגות יוצא 4 אום, והוא מסתדר מעולה סך הכל, יש לי עוד רמקול 4אום דיי קשה להנעה שעובד מעולה, החדר שלי גם קטן אז אין צורך לסחוט ווליום מהמגבר.
 

arye.gur

חבר משקיען
הודעות
2,592
מעורבות
882
נקודות
113
הם 8 אום, מה שאומר ש2 זוגות יוצא 4 אום, והוא מסתדר מעולה סך הכל, יש לי עוד רמקול 4אום דיי קשה להנעה שעובד מעולה, החדר שלי גם קטן אז אין צורך לסחוט ווליום מהמגבר.
זה לא מדוייק. התנגדות הרמקול משתנה בהתאם לתדר ובחיבור מקבילי אתה יכול לקבל התנגדויות מאוד נמוכות.

אריה
 

mike1999

אוהב את התחום
הודעות
95
מעורבות
21
נקודות
8
זה לא מדוייק. התנגדות הרמקול משתנה בהתאם לתדר ובחיבור מקבילי אתה יכול לקבל התנגדויות מאוד נמוכות.

אריה
זה מונחים ותחום שאני קצת פחות מבין בו, דיברתי עם מישהו שאמר לי שהמגבר שלי יוכל לסחוב.
תדר אתה מתכוון רגישות? הרגישות היא 91.5 (או 92, לא ברור)
 

ארז_וחני

חבר משקיען
הודעות
3,849
מעורבות
988
נקודות
113
מה שאריה מתכוון זה שגם אם רשום על הרמקול שהעכבה שלהם הוא 8 אוהם, זה לא אומר שזה קבוע לכל תחום התדרים שהרמקול מפיק. לכן לא ניתן לחבר שני זוגות שרשום על כל אחד מהם 8 אוהם כי זה לא אומר שהמגבר יראה לפניו עכבה קבועה של 4 אוהם בכל התדרים (20 הרץ עד 20,000 הרץ).

ארז
 

YOSSI24

חבר משקיען
הודעות
1,938
מעורבות
477
נקודות
83
בתור אחד שהתנסה בזה ועדיין מחזיק במדיה רב ערוצית אני יכול לומר את הדברים הבאים:
האזנה לסטראו ביותר משני רמקולים או האזנה לסטראו במוד DSP כלשהו יכולה להעצים את חווית האזנה אבל יש גם חסרונות שזה נשמע מלאכותי/ לא סביר (מיקום כלים למשל).
כלומר, אין מצב שזה נשמע כך, או דומה לכך, במציאות שהיא יכולה להיות קונצרט חי או דיסק שמאזינים לו בדיוק לפי הפורמט שהוא מוגש.
להבנתי זה סוג של פיצוי על חווית האזנה בינונית למדי בסטראו.
מניסיוני, הצורך בפיצוי הזה הולך ופוחת ככל שאיכות הסטאפ הדו ערוצי עולה.

לא ממש משנה ההגדרה של מה זה אומר.
מה שחשוב זה איך אתה נהנה יותר אבל אתה צריך להבין שאם אתה נזקק לפיצוי בהאזנה לסטראו (באמצעות רמקולים נוספים או מצבי DSP ), זה אומר שיש כברת דרך משמעותית שהסטאפ שלך צריך לעבור על מנת שתהיה מסוגל להנות מהאזנה לסטראו as is .
לשמחתי הגעתי למקום הזה...
ארז

בזמנו כשעמיר חשף את המערכת
הרב תכליתית שלו רציתי לכתוב
דברים דומים ברוח שונה,
לא מסתדר לי שעוסק בתחום אודיו
מסופק, יוסיף עוד מערכת בעלת
אופי וטקסטורה שונים ממערכת השניה,
ויקבל איזון בכל פרמטר מצופה,
אם אתה אוהב סוג יין מסויים
סביר להניח שלרוב תהנה מהיין הזה,
אבל אם אתה מזמין יין מרלו הוא לא
יהיה אותו בלנד ששתית מיצרן אחר
מרלו מעורבב עם יין אחר
וכל יינן עם הנוסחה שלו,
במערכת אודיו יש כל כך הרבה
משתנים לוקח שנים להגיע לתוצאה
רצויה וגם אז אתה יודע שעדיין
יש מה לשפר כדי לממש אותה,
יש לי תמונה משנות ה90 שאני מתבייש בה, זוג 901 תלויים מהתקרה,
זוג jbl l100 על אותו קיר,ועל הקיר ממול
עוד זוג ess, חשבתי שיותר זה יותר :)
 

matanoosh

חבר משקיען
הודעות
4,173
מעורבות
1,631
נקודות
113
התלהבות של רגע. תשמע ככה כמה ימים ,תחזיר לסט אפ הקודם ואני מהמר שלא תחזור שוב להרפתקאה הזאת.
 

רונן ש

חבר משקיען
הודעות
814
מעורבות
270
נקודות
63
אוסיף עוד נקודת מחשבה (של "טכנוקראטים", המצחיקים האלה שחייבים היגיון הנדסי ומדידות ונוסחאות...)

על המושג "מקדם ריסון מערכתי" (system damping factor) שמעת?

בגדול, מקדם ריסון (Damping factor) הוא גודל מחושב ומדוד, המתאר את יכולת המערכת לבלום תנועת ממברנות ברמקולים.
ככל שהערך הזה גבוה יותר יכולת השליטה הזו גבוהה יותר, והסאונד יוצא יותר מדוייק, פאנצ'י, "מהיר".
ככל שהערך הזה נמוך יותר הסאונד יותר "נמרח", הממברנות ממשיכות להתנודד עוד קצת אחרי הזמן.
זה מתייחס בעיקר ל-woofers, ולתחום הנמוך מתחת ל-150 הרץ.

מה עדיף?
זה נושא סובייקטיבי, כל אחד עם מה שהאוזן שלו אוהבת יותר. אבל בצורה גורפת למדי יצרני ציוד וחובבי סאונד משקיעים מאמצים להשיג מקדם ריסון מערכתי גבוה.

לא אכנס כאן לחישובים מסובכים ודוגמאות, אלא אם כן זה יהיה חשוב למישהו.
אבל בשורה תחתונה:
  • מקדם הריסון המערכתי מושפע מהתנגדות הרמקול, התנגדות הכבל, ומקדם הריסון של המגבר עצמו.
  • למקדם הריסון של המגבר עצמו - ערך ה-DF עליו מכריז היצרן - יש השפעה מעטה על התוצאה המערכתית.
אתה עשית שני דברים:
1. חיברת שני רמקולים במקביל לאותה יציאת מגבר
2. הוספת עוד כבל מהרמקול הראשון לשני

שתי הפעולות האלה הורידו משמעותית את ה-system damping factor אצלך.
ולא משנה גם אם יש לך מגבר אימים אטומי של Krell או Mark Levinson עם DF של מיליון.

התוצאה?
צליל קצת מרוח בתחום הבאס (במישור הזמן).
ובמקרה שלך - המריחה ברמקול היותר מרוחק (עם תוספת הכבל) גדולה יותר מהמריחה ברמקול הקרוב. שזו בכלל חגיגה..

אולי אתה אוהב את זה.
לפני שנים יצרני מגברים מסויימים נתנו גם כפתור שבכוונה "קילקל" את ה-DF כדי לתת סאונד יותר "עגול וחם".
 
נערך לאחרונה ב:

mike1999

אוהב את התחום
הודעות
95
מעורבות
21
נקודות
8
מה שאריה מתכוון זה שגם אם רשום על הרמקול שהעכבה שלהם הוא 8 אוהם, זה לא אומר שזה קבוע לכל תחום התדרים שהרמקול מפיק. לכן לא ניתן לחבר שני זוגות שרשום על כל אחד מהם 8 אוהם כי זה לא אומר שהמגבר יראה לפניו עכבה קבועה של 4 אוהם בכל התדרים (20 הרץ עד 20,000 הרץ).

ארז
אז בעצם מה שאומר שהמערכת כנראה תהיה פחות מאוזנת? כי אם כן אז זה משהו שלקחתי בחשבון כבר.

התלהבות של רגע. תשמע ככה כמה ימים ,תחזיר לסט אפ הקודם ואני מהמר שלא תחזור שוב להרפתקאה הזאת.
כבר אמרתי שאני אחזור לרגיל, אבל הסיבה ששיתפתי כאן את העניין כמו שכתבתי בכותרת :) כי זה מרגיש שיש פוטנציאל גבוהה לעניין של הוספת רמקולים ורציתי לשמוע מאנשים שאולי ניסו את העניין יותר ברצינות ממני.

רונן
תודה על ההסבר המעניין, אני אבדוק בהזדמנות. אני לא אחד שאוהב באס מרוח, אבל גם לא אוהב באס מדויק במיוחד, אני איפשהו באמצע אני מניח.
מראש אני אגיד לך שאיכות הבאס היא בערך הדבר שהכי השתפר בהוספת זוג נוסף, וזה כבר לא עניין של טעם:שתוי:
 

רונן ש

חבר משקיען
הודעות
814
מעורבות
270
נקודות
63
רונן
תודה על ההסבר המעניין, אני אבדוק בהזדמנות. אני לא אחד שאוהב באס מרוח, אבל גם לא אוהב באס מדויק במיוחד, אני איפשהו באמצע אני מניח.
מראש אני אגיד לך שאיכות הבאס היא בערך הדבר שהכי השתפר בהוספת זוג נוסף, וזה כבר לא עניין של טעם:שתוי:

או קיי.
אז ההמלצה שלי אליך:
קנה והתקן כבלי רמקול עבים.
עבים!
נניח Ga. = 10, עם התנגדות אופיינית של כ-0.0025 אום למטר.
לא יקר בכלל, וזה יקטין קצת את המריחה.
 

miki185

חבר משקיען
הודעות
560
מעורבות
43
נקודות
28
ויש שחוזרים למונו, תקליטי מונו ,ראש מונו ומדווחים שנשמע טוב יותר .
 

למעלה
תצוגת צבעים באתר (* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה
+ 100% -
סגור