ידע כללי: שמיעה אבסולוטית ושמיעה יחסית

  • פותח הנושא AK1
  • פורסם בתאריך

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,908
מעורבות
2,930
נקודות
113
יש מה שנקרא "שמיעה אבסולוטית": בניגוד לפירוש המילולי, כאילו זו שמיעה מוחלטת ומושלמת, מדובר "רק" ביכולת לזהות צלילים בלי צליל אחר לייחס אליו, שזה לא טריוויאלי. למשל, אם משמיעים לבעל שמיעה אבסולוטית 440 הרץ, הוא יגיד "לה", ואם, בזמן אחר כלשהו, 740 הרץ, הוא יגיד "פה דיאז".

האלטרנטיבה לזה היא "שמיעה יחסית", כלומר יש צורך בצליל לייחוס. אם משמיעים לבעל שמיעה יחסית 440 הרץ, אין לו מושג איזה תו זה, אבל אם משמיעים לו למשל 740 הרץ ואומרים לו שזה פה דיאז, ואחר כך, במסגרת זמן מוגבלת לפי יכולותיו האישיות, משמיעים לו 440 הרץ, הוא יגיד "לה".

לרוב האנשים אין שמיעה אבסולוטית וגם לא שמיעה יחסית.

לפי ChatGPT ו-Gemini, ששניהם לא מהימנים, רק ל-1 מתוך 10,000 (0.01%) יש שמיעה אבסולוטית. בדרך כלל היכולת עצמה היא מלידה, אבל כמובן שכדי לתת שמות לצלילים, יש להכיר תווים. שמיעה יחסית היא משהו שבחלק מהמקרים אפשר לפתח, כך שבקרב מוזיקאים מיומנים האחוז גבוה יותר מאצל מי שרק יודעים תווים, ולפי ChatGPT, מגיע ל-70 עד 90 אחוז, בעוד שלפי Gemini, מחקרים עדכניים מעריכים שרק 4%... :) לך תסמוך עליהם.

אפשר לחשוב ששמיעה אבסולוטית היא ברכה, במיוחד עבור מוזיקאים, אבל מבחינתם זה יכול להיות עינוי. אם מישהו, במְקום שכתוב בתווים לנגן "לה" (440), מנגן תדר של 466.16 הרץ -- חצי טון גבוה יותר (לה דיאז/סי במול) -- ואת כל השאר מוגבה בדיוק באותה מידה של חצי טון, לבעל שמיעה יחסית זה יישמע מושלם, אבל לבעל שמיעה אבסולוטית הכל יישמע מזויף.

בפטיפונים, המהירות המוחלטת (הממוצעת) משפיעה על הגובה המוחלט של הצלילים. אי-יציבות במהירות (wow & flutter) זה עניין אחר, שלא נתייחס אליו כרגע. מהירות סיבוב ממוצעת גבוהה יותר מגביהה את כל הצלילים במידה שווה, ונמוכה יותר מורידה אותם במידה שווה. למשל, מהירות של 37.42 תעלה את הכל בחצי טון, מה שיישמע לבעלי שמיעה אבסולוטית כזיוף קבוע, וכל האחרים בכלל לא ידעו שיש פה עניין. אבל ככל שהסטיה קטנה מחצי, או אפילו רבע טון, אפילו מספר בעלי השמיעה האבסולוטית שירגישו בזה הולך וקטן.

ההבדלים בין המהירות המדויקת באמת לבין המהירות שמראות האפליקציות למיניהן הם זניחים עבור הרוב המוחלט של האנשים. למשל, ההבדל בין 33.65 סיבובים לדקה ל-33.33 בדיוק, הוא 0.08 טונים, הפרש זעיר שרק מיעוט אפסי כנראה מרגישים בו. הפסנתרן Emil Gilels למשל, אכן היה מסוגל להבחין בין 440 ל-444 הרץ, שגם זה 0.08 טון, כלומר האפשרות להבחין בזה קיימת במציאות, אבל, כאמור, למיעוט שכנראה הוא זניח.
 

נערך לאחרונה ב:

שניצל

חבר משקיען
הודעות
8,362
מעורבות
1,769
נקודות
113
רציתי לספר לכם שאני במקרה חבר של שם טוב לוי ודיויד ברוזה והילדים שלי הן - בת אחת פסנתרנית ,והחבר שלה מורה לגיטרה ,גם יהודה אדר מנהל בית הספר רימון שהיה גיטריסט חשמלי בתמוז חבר שלי , והם עוזרים לי מאוד , בעיקר שם טוב שמבקש לשמוע החליל שלו ולהחליף למשל כבלים עד שנמצא הצליל האוטנטי , הוא בחר את הכבל פחם על הרמקול הקרמי , זה ודאי יותר טוב מביקור של איזה אודיופיל זב חוטם :),
 

שניצל

חבר משקיען
הודעות
8,362
מעורבות
1,769
נקודות
113
ככה אני משלב את יכולותיהם במסגרת המוגבלות שלי ,
 

שניצל

חבר משקיען
הודעות
8,362
מעורבות
1,769
נקודות
113
ביננו ,כ"א מסתגר בביתו כשהוא בטוח שנוצר אצלו "פלא הבריאה " , אז לא תמיד ביקורי אודיופילים תורמים , במיוחד לאחר שהזריקו צליל המערכת שלהם לורידים , טיפה צניעות ביכולת האזנה שלנו לא תזיק לאף אחד , גם לא למייקל פרמר !
 

Audiofile

אוהב את התחום
הודעות
400
מעורבות
60
נקודות
28
:לב:יש מה שנקרא "שמיעה אבסולוטית": בניגוד לפירוש המילולי, כאילו זו שמיעה מוחלטת ומושלמת, מדובר "רק" ביכולת לזהות צלילים בלי צליל אחר לייחס אליו, שזה לא טריוויאלי. למשל, אם משמיעים לבעל שמיעה אבסולוטית 440 הרץ, הוא יגיד "לה", ואם, בזמן אחר כלשהו, 740 הרץ, הוא יגיד "פה דיאז".

האלטרנטיבה לזה היא "שמיעה יחסית", כלומר יש צורך בצליל לייחוס. אם משמיעים לבעל שמיעה יחסית 440 הרץ, אין לו מושג איזה תו זה, אבל אם משמיעים לו למשל 740 הרץ ואומרים לו שזה פה דיאז, ואחר כך, במסגרת זמן מוגבלת לפי יכולותיו האישיות, משמיעים לו 440 הרץ, הוא יגיד "לה".

לרוב האנשים אין שמיעה אבסולוטית וגם לא שמיעה יחסית.

לפי ChatGPT ו-Gemini, ששניהם לא מהימנים, רק ל-1 מתוך 10,000 (0.01%) יש שמיעה אבסולוטית. בדרך כלל היכולת עצמה היא מלידה, אבל כמובן שכדי לתת שמות לצלילים, יש להכיר תווים. שמיעה יחסית היא משהו שבחלק מהמקרים אפשר לפתח, כך שבקרב מוזיקאים מיומנים האחוז גבוה יותר מאצל מי שרק יודעים תווים, ולפי ChatGPT, מגיע ל-70 עד 90 אחוז, בעוד שלפי Gemini, מחקרים עדכניים מעריכים שרק 4%... :) לך תסמוך עליהם.

אפשר לחשוב ששמיעה אבסולוטית היא ברכה, במיוחד עבור מוזיקאים, אבל מבחינתם זה יכול להיות עינוי. אם מישהו, במְקום שכתוב בתווים לנגן "לה" (440), מנגן תדר של 466.16 הרץ -- חצי טון גבוה יותר (לה דיאז/סי במול) -- ואת כל השאר מוגבה בדיוק באותה מידה של חצי טון, לבעל שמיעה יחסית זה יישמע מושלם, אבל לבעל שמיעה אבסולוטית הכל יישמע מזויף.

עזוב שמיעה אבסולוטית
יש כאלה שחושבים יש להם ידע אבסולוטי ושכל דעה שלהם היא מינימום מאולימפוס של אלי האודיו
אליהם אני הכי מתחבר דווקא :לב:
 

Audiofile

אוהב את התחום
הודעות
400
מעורבות
60
נקודות
28
ביננו ,כ"א מסתגר בביתו כשהוא בטוח שנוצר אצלו "פלא הבריאה " , אז לא תמיד ביקורי אודיופילים תורמים , במיוחד לאחר שהזריקו צליל המערכת שלהם לורידים , טיפה צניעות ביכולת האזנה שלנו לא תזיק לאף אחד , גם לא למייקל פרמר !
לא מחזיק ממנו בכלל
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,908
מעורבות
2,930
נקודות
113
עזוב שמיעה אבסולוטית
יש כאלה שחושבים יש להם ידע אבסולוטי ושכל דעה שלהם היא מינימום מאולימפוס של אלי האודיו
אליהם אני הכי מתחבר דווקא :לב:
כבר כתבתי לך אישית אפילו בזמן האחרון שאני לא חושב שאני ידען גדול ו/או גאון הדור ו/או חושב שאני נעלה על אחרים כאן.

זה שאתה מייחס לי מחשבה שיש לי ידע אבסולוטי ושכל דעה שלי היא מינימום מאולימפוס של אלי האודיו זה לא בגלל שאני חושב כך, אלא כנראה בגלל שאתה חושב על זה במונחים כאלה, ומייחס את זה לי. לכל היותר אלה ביטויים לרגשי הנחיתות שלך, לא לרגשי העליונות שאין לי.

וזאת ממי שקרא לעצמו בגילגולו הקודם כאן Audiogod... :) :)
 

למעלה
תצוגת צבעים באתר (* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה
+ 100% -
סגור