טוסקה -- סקירה ארוכה, ובלי תמונות..., ועוד חתוכה בסוף

  • פותח הנושא AK1
  • פורסם בתאריך

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,906
מעורבות
2,930
נקודות
113
פעם שנאתי אופרה.

בעצם, פעם בכלל שנאתי מוסיקה קלאסית: איחס! זה רק ל"יורמים" (או מה שהייה הסלנג אז ל"חנונים" של היום :)).

כשהייתי בן 17 חל המהפך: אבא שלי הביא פטיפון: מזוודונת קטנה, ניידת, עם מנורה אחת, ראש קראמי... וייחד אתה 8 תקליטים קלאסיים, עם כיתוב חיצוני בעברית מ"מבצע הארץ" (כנראה איזשהו מבצע של עיתון "הארץ" משנת תרפפ"ו), אדאמו לאמא שלי, ו-קליף ריצ'ארד בשבילי.

כשאף אחד לא הייה בביית, שמעתי בהיחבא את התקליטים האלה, וראיתי שהשד הקלאסי לא כל כך נורא ומשעמם כפי שחשבתי. בעצם בהתחלה כל דבר נשמע כמו עירבול חסר סדר ומשמעות של צלילים, ורק בשמיעות חוזרות ונשנות פתאום הערפל התבהר, וצצו מנגינות לא פחות יפות ומרגשות אפילו יותר מ-קליף ריצ'ארד ו-אדאמו...:)

אני זוכר את הפעם הראשונה שהלכתי עם אבא שלי לחנות תקליטים, "ברגר" ברחוב החלוץ בחיפה, וקנינו שניים (20 לירות כל אחד! תוצרת חוץ!): פתיחות תזמורתיות של רוסיני עם טוסקאניני, וקונצ'רטי לכינור (פאגאניני 1 ו-סן-סאנס 3) עם פראנצ'סקאטי (Zino Francescatti).

לרוסיני, שכלל את הפתיחה ל"ספר מסבילייה", "העורב הלקחן" וכאלה, התחברתי במהירות, אבל לא יכולתי לסבול את התקליט עם הכינור, במיוחד לא את הצלילים הגבוהים. בכיתי לאבא שלי עם דמעות (כמעט?) שייחזיר את התקליט עם החריקות והציפצופים האלה, שזה נורא, זוועה, בלתי שמיע! הוא לא התרגש, ופשוט אמר שזה יפה ושאתרגל. מאז התרגלתי גם לצלילים הגבוהים, והיום זה עדיין אחד התקליטים (שעברו לדיסקים) האהובים עלי במיוחד.

תהליך דומה עברתי עם אופרה -- במיוחד זמרות הסופראן שצורחות ומייללות בצלילים הגבוהים -- נורא!!) למה מה קרה? :)

כשהתחלתי להקשיב במקביל לקריאת העלילה של אופרות, גם ראיתי עד כמה זה טיפשי לפעמים. לגברת שנדקרה והולכת למות יש כוח לשיר בקולי קולות קטע ארוך וקשה, שאפילו לרץ מרתון הייה נגמר האוויר הרבה קודם. מקהלה שלמה שרה כמה צריך להיות שקטים וזוג נאהבים שר רבע שעה כמה צריך למהר ולברוח. חלק מהעלילות מפותלות עד כדי כך שרק מלראות אותן על הבמה, עם תרגום סימולטני מושלם, אין סיכוי להבין אותן בלי קריאת ספר שלם של הבהרות רקע. הרבה עלילות מדברות על מצבים היסטוריים או מיסתוריים, מלכים ונסיכים, השטן וקורבנותיו, וכל מיני כאלה. בקיצור, עולם מסובך ומלא סתירות.

אבל המוסיקה!

יש בהרבה אופרות הרבה רגעי קסם של ממש. יש גם אופרות שלא, ויש כל מיני מצבי ביניים: אני מאמין שהייה זה רוסיני שאמר על האופרות של ואגנר ש"יש בהן רגעים נפלאים ורבעי/חצאי שעות משעממים".

האופרה שעליה אני רוצה לספר הפעם, אחרי כל ההקדמה האישית והארוכה הזו, היא מבחינתי נפלאה מהרגע הראשון עד לרגע האחרון. היא שייכת לזרם שנקרא ואריזמו - verismo - במשמעות "ריאליסטי" (מאיטלקית vero - אמיתי, נכון) מסוף המאה ה-19 ותחילת ה-20, כך שהעלילה פשוטה וקשורה לבני אדם אנושיים, שאפשר להזדהות עם מעשיהם ומניעיהם.

אופרה זו היא טוסקה (Tosca), שנכתבה בין 1896 ל-1899 ע"י המלחין ג'אקומו פוצ'יני (Giacomo Puccini) לפי ליברטו (libretto - "סיפרון" - הטקסט כפי שעובד לשימוש לשירה באופרה) מאת Luigi Illica ו-Giuseppe Giacosa על פי דראמה מ-1887 מאת סארדו (Victorien Sardou). הופעת הבכורה הייתה ב-14 בינואר 1900.

הדמויות העיקריות באופרה הן:
פלורייה טוסקה (Floria Tosca), סופראן: זמרת מפורסמת (בעלילה עצמה, לאו דווקא בביצוע ששומעים :)) ואהובתו של קאוואראדוסי
מאריו קאוואראדוסי (Mario Cavaradossi), טנור: צייר
הבארון סקארפייה (Baron Scarpia), באריטון: מפקד משטרת רומא

ובתפקידים משניים:
צ'זארה אנג'לוטי (Cesare Angelotti), באס, לשעבר קונסול הרפובליקה הרומאית, וכרגע אסיר נמלט
שמש הכנסייה (Sagrestano), באריטון
ועוד סוכן משטרה, שוטר, סוהר, רועה (נער סופראן), מקהלה בתפקידים שונים, וכו'

עוד דמות שאינה מופיעה באופן אישי היא המארקיזה לבית אטאוואנטי (Marchesa Attavanti), אחותו של האסיר הנמלט אנג'לוטי, שמתברר שהייתה בקאפלה שלה בכנסייה לפני תחילת העלילה, והטמינה עבור אחיה מפתח, קצת אוכל ובגדי אישה, לצרכי מנוסתו. תוך כדי שהותה של המארקיזה בכנסייה, היא שימשה בלא יודעין כמודל עבור קאוואראדוסי, שצייר אותה כמאדונה קדושה, וציור זה נמצא בתחילת האופרה בכנסייה, ליד כן הציירים, כשהוא מכוסה.

אם תשאלו כל חובב אופרה, מתחיל כוותיק, או תחפשו בביקורות ובספרים, מהו הביצוע המומלץ ביותר ל"טוסקה", רוב הסיכויים שתקבלו תשובה אחת, בקונצנזוס די גורף: הקלטת המונו שהפיק המפיק האגדי של EMI, ואלטר לגה (או וולטר לג, או איך שמבטאים Walter Legge), ב-1953 עם מאריה קאלאס כ-טוסקה, ג'וזפה די סטפאנו כ-קאוואראדוסי ו-טיטו גובי כ-סקארפייה, עם ויקטור דה סאבאטה מנצח על תזמורת לה סקאלה במילאנו.

כנראה שזה הביצוע האולטימאטיבי, אבל לא אישית עבורי. לא רק בגלל הקלטת המונו המוגבלת -- אני חושב שהביצוע של אותם קאלאס / די סטפאנו / גובי ל"ריגולטו" של וארדי, באותו מונו מוגבל, הוא עדיין ללא תחרות -- אלא משום שאני אישית מעדיף ביצוע אחר, מכל הבחינות, כולל כמובן איכות ההקלטה, אבל, חשוב יותר, באיכות השירה, והתזמורת, וההבעה -- זה "עושה לי את זה", big time, עד למידה שהייתי אומר שזה אחד האלבומים האהובים ביותר בספרייה שלי.

מדובר בהקלטה שהפיק המפיק האגדי של Decca, ג'והן קאלשו (John Culshaw), עבור RCA בספטמבר 1962, ושיצא ב-RCA בהוצאת Soria המפוארת, ואחר כך בכל מיני הוצאות ב-LP, גם עבור Decca עצמה, ואחר כך גם ב-CD, כולל ב-Decca Legends ולאחרונה גם ב-Decca Originals, שתיהן ב-24/96 remastering, ובסאונד פשוט נהדר: בגירסת CD כאן, ב-Blu-ray AUDIO כאן, וב-FLAC 24/96 כאן, עם ליאונטין פרייס (Leontyne Price) במיטבה, כ-טוסקה, אותו ג'וזפה די סטפאנו (Giuseppe di Stefano) כמו ב-EMI כ-קאוואראדוסי, הבאריטון הנפלא ג'וזפה טאדאי (Giuseppe Taddei) כ-סקארפייה, וכאן כדאי להזכיר גם את הבאס הקומי פארנאנדו קוראנה (Fernando Corena), המוצלח במיוחד בתפקיד שמש הכנסייה, כל אלה עם הרברט פון קאראיאן במיטבו עם הפילהרמונית של וינה במיטבה, והוקלטו באולם בעל האקוסטיקה המופלאה Sofiensaal, כנראה בתפיסה שפותחה ע"י קאלשו, Sonic Stage, שלפיה הכל כאילו מופיע לפני המאזין על במה, כולל אפקטיים קוליים להגברת הריאליזם, שאתייחס אליהם בהמשך.

עם זאת, אפרופו "ה'אמת' לא אצלי בכיס" ול"גילוי נאות" בעניין האולטימאטיביות של גירסת EMI, יש להוסיף שגם קאלשו עצמו חשב שהיא עדיפה, וסיפר, בסיפרו Putting the Record Straight, שקאראיאן שמע אותה מספר פעמים, ובעניין קטע טריקי במערכה השלישית, קאראיאן אמר על דה סאבאטה: "כן, הוא צודק, אבל אני לא יכול לעשות את זה, זה הסוד שלו". אז, למעוניינים באולטימאטיבי על פי דעת כל המומחים, אבל במונו, קחו את גירסת Callas/di Stefano/Gobbi/de Sabata ב-EMI. יש הוצאה זולה ב-remastering חדש אבל ללא ליברטו כאן, והוצאה עם ליברטו כאן. לא בדקתי אם יש הבדל בסאונד בין ההוצאות, אבל בכל מיקרה הוא מונו די מוגבל, המעביר רק חלק קטן מצבעוניות התיזמור המופלא של פוצ'יני, שאותו כן שומעים כל כך בבהירות בגירסת Decca.

כדאי אולי להזכיר שייש גם כמה הפקות DVD של "טוסקה", חלקן מצולמות אפילו במקומות שבהן מתרחשת העלילה ברומא: מערכה ראשונה בכנסיית Sant'Andrea della Valle, שנייה בארמון Farnase ושלישית במצודת Sant'Angelo, והנופים נפלאים, אבל הביצועים המוסיקאליים בהרבה פחות טובים, לטעמי, מאשר בדיסקים, כולל כשמעורבים זמרים/שחקנים מהמעלה הראשונה, כמו דומינגו.

רק עוד משהו קטן בעניין דיעות קדומות שהיו לי -- איך לעזאזל יכולה זמרת אמריקאית, ועוד כושית, לשיר "כמו שצריך" אופרה איטאלקית??? אפילו בשירים של גרשווין לא אהבתי אותה, אז בפוצ'יני??? ועוד מול קאלאס האגדית??? בהאזנה, עם הטקסט, "אכלתי את הכובע" שאין לי.

אני לא חושב שאעמיק בהליכה לכל אורך האופרה. אעבור רק על כמה פרטים במערכה הראשונה, כ-appetizer. אם תיאבונכם יתעורר, תוכלו לזלול את שאר ארוחת הגורמה בעצמכם :)

האופרה עצמה פותחת במוטיב מאיים -- שלושה אקורדים עולים בתזמורת המלאה -- fff tutta forza (הכי חזק שאפשר, בכל הכוח), אקורד נוסף רק בכלים הנמוכים ואקורד ממושך נוסף בכל התזמורת. זהו הלייטמוטיב (מוטיב מנחה) המסמל את סקארפייה, מפקד המשטרה. מייד בהמשך למוטיב זה, מופיעים רצפים של צלילים יורדים ומהירים בסינקופות (הדגשות במקומות לא צפויים), שהם המוטיב-המנחה של אנג'לוטי, האסיר הנמלט. אנחנו רואים את פנים הכנסייה Sant'Andrea della Valle.

==================================================

עד כאן להפעם... בשלב זה של הכתיבה, עקב נסיבות אישיות, אבד לי החשק לכתוב. אולי אמשיך פעם, כשתנוח עלי המוזה. מכל מקום, חשבתי שגם ממה שייש כבר אפשר להפיק איזושהי הנאה/תועלת.

תיהנו! (ורד)
עמיר
 

נערך לאחרונה ב:

truejoker

חבר משקיען
הודעות
1,739
מעורבות
0
נקודות
0
למרות שזה לא MY CUP OF TEA , אהבתי מאוד את המאמר
ואני מאחל לאימך בריאות שלימה
 

M0TI

אוהב את התחום
הודעות
389
מעורבות
18
נקודות
18
עמיר, תודה על הפוסט היפה, ותודה רבה מראש על ההמשך :)
 

BooBoo

אוהב את התחום
הודעות
227
מעורבות
74
נקודות
28
תודה עמיר,
התחלה מאוד יפה של סקירה :)

כשהתחלתי לשמוע אופרות, החלק שהיה לי קשה (עד היום) זה הרצטיטיב.
באופרות האיטלקיות זה עוד נסבל. בגרמניות זה יכול להיות עינוי.

לעומת זאת, את האריות עצמן, ובמיוחד הדואטים, אהבתי תמיד (עוד לפני שהתחלתי לשמוע באופן "מסודר").

אני מציע למי שמתעניין להתקרב לתחום להתחיל לשמוע רק אריות ומשם להתקדם.
האלבום הזה יכול להיות מאוד נחמד בתור התחלה:
http://www.amazon.com/Anna-Netrebko-Rolando-Villazon-Duets/dp/B000T2PRFC
 

Sol

חבר משקיען
הודעות
2,444
מעורבות
621
נקודות
113
טוסקה אחת מהאופרות האהובות עלי.
במיוחד האריה הקצרה הזו:
E lucevan le stelle
הביצוע הטוב ביותר לדעתי הוא של מריו לנצה
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,906
מעורבות
2,930
נקודות
113
הנה הביצוע של Jussi Björling:

כדאי אולי גם לדעת על מה הוא שר: הנה לינק לטקסט האיטאלקי בתרגום לאנגלית.

ואחד הדברים המיוחדים בביצוע שלו זה שהוא לא ממהר לשיר במלוא קולו, אלא בונה את כל הקטע בקו ארוך, שמתחיל בשקט, בזיכרונות הנוסטאלגיים של המראות והריחות והרחשים שליוו אז את אהובתו שנפלה לזרועותיו, וממשיך לשיר לא-מאוד-חזק עד לשיא של "ואני הולך למות עכשיו, מיואש, כשמעולם לא אהבתי כל כך את החיים" :(

לא רק מוזיקאליות ולא רק קול אלא גם אינטיליגנצייה, רגשית ובכלל.

עמיר
 

nkorah

חבר משקיען
הודעות
530
מעורבות
75
נקודות
28
טוב, אופרה, ובכלל מוסיקה קלאסית ווקאלית היא לא לטעמי, ולא משנה כמה ניסיתי "להתרגל".
מצד שני, מסתבר שהתקליטיה שלי די עמוקה, ומצליחה להפתיע אותי כל פעם מחדש.

12.jpg


אחרי סקירה כזו, לא היתה ברירה אלא לנקות ולשמוע :)
 

תמונות מצורפות

  • 12.jpg
    12.jpg
    KB 294.8 · צפיות: 1,161

Sol

חבר משקיען
הודעות
2,444
מעורבות
621
נקודות
113
טוב, אופרה, ובכלל מוסיקה קלאסית ווקאלית היא לא לטעמי, ולא משנה כמה ניסיתי "להתרגל".
מצד שני, מסתבר שהתקליטיה שלי די עמוקה, ומצליחה להפתיע אותי כל פעם מחדש.

צפה בקובץ המצורף 23583

אחרי סקירה כזו, לא היתה ברירה אלא לנקות ולשמוע :)
והתובנות הן ? ;)
 

BooBoo

אוהב את התחום
הודעות
227
מעורבות
74
נקודות
28
אני לא הייתי נותן לשמוע את Tosca למי שמנסה "להתרגל" לאופרות.

אם אתה מתחיל, הייתי מתקדם בקצב הבא:
1."הספר מסביליה" (Il barbiere di Siviglia) כדי להתרגל לאיטלקית
2. ממשיך ב"נישואי פיגארו" (Le nozze di Figaro) או "חליל הקסם" (Die Zauberflöte) כדי להתרגל לגרמנית
3. עובר לטרגדיה: Carmen

ומשם ממשיך ל-Cavalleria rusticana (טרגדיה במערכה אחת)

סתם דעה שלי. לא משהו מחייב :)
 

nkorah

חבר משקיען
הודעות
530
מעורבות
75
נקודות
28
טוב, אני לא בדיוק "מתרגל". בכ"ז שמעתי אי אלו עשרות תקליטים של מוסיקה ווקאלית עד כה. אני פשוט לא חסיד גדול, ומעדיף (מאוד) מוסיקה אינסטרומנטאלית בכל יום.

כנראה שאתה צודק לגבי "אופרות למתחילים". כתבת מוקדם יותר משהו על להתחיל מהאריות עצמן, ו"להתקדם" לאופרות מלאות מאוחר יותר - אני אפילו יותר מסכים עם הגישה הזו. יש גם ברפרטואר שפע של שירים (את אלו של שוברט אני אפילו "אוהב"...).

עדיין, התחום היחידי שבו שירה חדרה למוסיקה האהובה עלי, היא רקוויאמים ושאר מוסיקה כנסייתית, שכן הצלחתי להתחבר אליהן.

דרך אגב, טוסקה עוד בתור לניקוי. אני משתדל לקדם אותה שם :)
 

Sol

חבר משקיען
הודעות
2,444
מעורבות
621
נקודות
113
עדיין, התחום היחידי שבו שירה חדרה למוסיקה האהובה עלי, היא רקוויאמים ושאר מוסיקה כנסייתית, שכן הצלחתי להתחבר אליהן.
אם ברקוויאמים עסקינן לך על זה:
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,906
מעורבות
2,930
נקודות
113
אני לא הייתי נותן לשמוע את Tosca למי שמנסה "להתרגל" לאופרות.

אם אתה מתחיל, הייתי מתקדם בקצב הבא:
1."הספר מסביליה" (Il barbiere di Siviglia) כדי להתרגל לאיטלקית
2. ממשיך ב"נישואי פיגארו" (Le nozze di Figaro) או "חליל הקסם" (Die Zauberflöte) כדי להתרגל לגרמנית
3. עובר לטרגדיה: Carmen

ומשם ממשיך ל-Cavalleria rusticana (טרגדיה במערכה אחת)

סתם דעה שלי. לא משהו מחייב :)
אני חושב אחרת.

נראה לי שמה שחשוב ב"התרגלות" לאופרה הוא:
  • עד כמה היא מלודית, ועד כמה המלודיות קליטות

  • מה אחוז הקטעים שאינם מוזיקה נטו -- קטעים מדוברים/מושרים למחצה (רצ'יטאטיב -- recitativo באיטאלקית, recitative באנגלית -- עם או בלי ליווי אינסטרומנטאלי) וקטעים מדוברים/מדוקלמים ללא שירה

  • עד כמה היא נעימה לאוזן. למשל, יש קטעים ווקאלים שקשים לביצוע, וכשהביצוע לא מזהיר, זה לא נעים לשמיעה, במיוחד למי שאינו מורגל בזה, כמו נטייה לצרחנות, זיופים, צלילים שבקושי מופקים (נמוכים מדי או גבוהים מדי), עירבול בין קולות וכד'

  • לא ארוכה/מסובכת מדי

  • עלילה לא מופרכת/מסובכת מדי יכולה לעזור

  • הקלטה טובה יכולה לעזור -- לפעמים האזנה להקלטה/ביצוע לא טובים יכולה להרתיע מאוד
עניין השפה נראה לי משני, למעט אולי גרמנית, שעלולה לעורר אסוציאציות לא נעימות, בעיקר ברצ'יטאטיבים ובקטעים מדוברים. כנ"ל גם העניין האם זו קומדיה או טראגדיה -- לא שזה עוזר ולא שהאחר מפריע.

מכל הבחינות האלה, ועוד, "טוסקה" היא נהדרת. היא עתירה במוזיקה מלודית וקליטה, עם המון ארְיות (aria -- נעימה/מנגינה -- קטע שמושר ע"י זמר אחד), דואטים, וכמה קטעים אינסטומנטאליים יפים. כמעט כל קטע בה הוא הברקה מוזיקאלית. העלילה בה מתקבלת על הדעת, יש בה שימוש במה שנקרא מוטיבים-מנחים (leitmotive, היגוי la-it-mo-tiv), שמקשרים בין דמות/מצב לבין מנגינה, אין בה רצ'יטאטיבים ו/או קטעים מדוברים, היא מתוזמרת נ-פ-ל-א, יש לא מעט ביצועים ללא צריחות וזיופים, וייש הקלטות מצויינות.

לעומת זאת, גם ב"ספר מסביליה" לרוסיני וגם ב"נישואי פיגארו" למוצארט (שתיהן על פי חלקים שונים של אותו סיפור) יש הרבה רצ'יטאטיבים, בחלקם ארוכים ומייגעים, הן ארוכות, ואצל רוסיני אני מתלהב רק באחוז קטן מהמוזיקה (יש גם מוזיקה מלהיבה שם, בערך הפתיחה ועוד 3 קטעים, השאר פחות, בהרבה).

כארמן היא כן דוגמה טובה לטעמי, למרות שייש בה כמה רצ'יטאטיבים לא ארוכים מדי. המלודיות שופעות, ברוב הזמן ממש מעבר מלהיט אחד ללהיט אחר, התיזמור גם הוא נ-פ-ל-א, העלילה סבירה בהחלט, וגם כאן יש לייטמוטיב מעניין.

דרך אפקטיבית להתרגלות לאופרות יכולה להיות באמצעות "קטעים נבחרים" (highlights, excerpts), שמביאים ברצף רק את הקטעים היותר מושכים ומשאירים בחוץ את אלה שפחות.

כל אחד בדרכו ועל פי שיקוליו.

עמיר
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,906
מעורבות
2,930
נקודות
113
אופס! עיקר שכחתי -- כנראה שבהכללה, הדרך הטובה ביותר להתקרב לאופרה -- תיאטרון מושר -- זה לא בהקלטות אודיו-בלבד, אלא גם בנוכחות הצד התיאטרוני -- משחק, בימוי, תפאורה, תאורה, וכל מה שבא עם זה, או בהקלטות שכוללות את הצד הוויזואלי (DVD, Blu-ray) ו/או ב-live, רצוי עם תרגום.

לפני שניגשים לאופרה, בין אם באודיו-בלבד, באודיו-עם-וידיאו ו/או ב-live, כדאי להתכונן -- לקרוא עליה, להבין את העלילה -- שהרבה פעמים מתחילה בסיפור רקע שלפני מה שמצג באופרה עצמה, להכיר את הדמויות, לראות אם יש שימוש באמצעים מיוחדים, כמו ה-leitmotive שהוזכר קודם, וכו'.

את הקריאה/הכנה אפשר לרוב לעשות מהחוברת של הדיסק/תקליט ו/או מהאינטרנט. לא תמיד החוברת שמלווה את הדיסק/תקליט מכילה את התמליל של מה שמושר/נאמר -- libretto -- סיפרון באיטאלקית -- אם כי לרוב יש synopsis (תקציר). אם יש ליברטו, זה יכול לעזור לעקוב אחרי הדברים במקביל להאזנה. כאשר יש צד ויזואלי עם תרגום, אין צורך להחזיק בליברטו תוך-כדי צפייה.

לדעתי, מוזיקה קלאסית, בכלל ואופרה בפרט, זה מסוג הדברים שדורש "אנרגיית שיפעול" -- אנרגייה שייש להשקיע עוד לפני שייש תוצאות -- ורק אחרי שהושקעה האנרגייה הזו, אפשר באמת לקטוף את הפירות, שהטענה המקובלת היא שהם עסיסיים יותר מבכל סוג מוזיקה אחר :)

עמיר
 

רונן ש

חבר משקיען
הודעות
814
מעורבות
270
נקודות
63
אופס! עיקר שכחתי -- כנראה שבהכללה, הדרך הטובה ביותר להתקרב לאופרה -- תיאטרון מושר -- זה לא בהקלטות אודיו-בלבד, אלא גם בנוכחות הצד התיאטרוני -- משחק, בימוי, תפאורה, תאורה, וכל מה שבא עם זה, או בהקלטות שכוללות את הצד הוויזואלי (DVD, Blu-ray) ו/או ב-live, רצוי עם תרגום.

עמיר

... ואז, אם מתחילים להתלהב קצת, אזי מתפנקים ומוציאים סכום מכובד, ונוסעים לשמוע הפקת ענק למרגלות מצדה.

מחלקים\מוכרים שם חוברת מהודרת עם סיפור המעשה של האופרה (חשוב מאד, מסכים עם עמיר).
ותוך כדי ההצגה הטקסט שהם שרים מוקרן על מסך מיוחד בשפת המקור וכן באנגלית, שורה שורה. כמו תרגום של סרט.

מקנחים בלילה במלון מחורבן בערד, במחיר מופקע ושערורייתי, עם טלפונים לכל החברים על החוויה האינטלקטואלית שעברנו.
(בכל זאת עדיף על להתחיל לנהוג צפונה באמצע הלילה...)

אני ראיתי שם את אאידה. היה ענק וחריג ומצויין בכל קנה מידה.
 

Sol

חבר משקיען
הודעות
2,444
מעורבות
621
נקודות
113
והעיקר שכחתי :confused:
עמיר תודה :בעד:
 

nkorah

חבר משקיען
הודעות
530
מעורבות
75
נקודות
28
עמיר תודה - בהחלט!

אין ספק שאופרה היא, אולי בעיקר, הופעה.

כשהייתי נער. הלכתי לראשונה לאופרה. העלו הפקה גרנדיוזית של 'אאידה' בברסי בפריז. היה נפלא. טוב יותר מאלטון ג'ון שהופיע שם חודש אחרי. הלכתי גם לאופרה בבית האופרה, רגע לפני שעברו להיכל החדש בבאסטיליה. חוויה.

הכי יפה היה כשלקחו אותנו לחופשת חברה באנטליה. כשהגענו למלון גלינו שבדיוק מתקיים פסטיבל אופרה בינ'ל באמפי הרומי הישן. לא אהבו אותנו שנטשנו את 'ערב החברה', אבל 'מדאם בטרפליי' באמפי העתיק, לאור לפידים, היה חוויה בלתי נשכחת.

המוסיקה סוג של לצערי - ממש לא מדברת אלי
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,906
מעורבות
2,930
נקודות
113
והעיקר שכחתי :confused:
עמיר תודה :בעד:
בכייף, אבל על מה? :)

כנראה שאתה צודק לגבי "אופרות למתחילים". כתבת מוקדם יותר משהו על להתחיל מהאריות עצמן, ו"להתקדם" לאופרות מלאות מאוחר יותר - אני אפילו יותר מסכים עם הגישה הזו. יש גם ברפרטואר שפע של שירים (את אלו של שוברט אני אפילו "אוהב"...).
אני ממליץ יותר על "קטעים נבחרים" מאופרות מאשר על קבצי אריות/דואטים.

ראשית "קטעים נבחרים" נותנים לך מושג הרבה יותר מקיף על מה שייש באופרה הזו, ואם מעניין אותך להעמיק את ההיכרות.

שנית, "קטעים נבחרים" הם לרוב הרבה יותר מגוונים -- לא שומעים רק את אותו זמר/ת כל הזמן, מה שעלול להתחיל להיות מונוטוני לאורך דיסק שלם -- יש קטעים תזמורתיים וווקאלים, אריות ודואטים, קטעי מקהלה, וכו', לפי מה שייש באופרה הספציפית.

שלישית, "קטעים נבחרים" הם מדגם יותר משמעותי מהאופרה מאשר איזו אריה/דואט מתוכה, כך שאם רוצים מדגם מהותי, עדיפים "קטעים נבחרים".

עם זאת, יש כמה וכמה אופרות שבהן יש רק אריה וחצי נפלאות והשאר ממש לא. אז עבור אופרות כאלה אכן עדיף באמת דיסק אריות/דואטים/קטעי-מקהלה/פתיחות וכו'

כמוכן, יש בקניית "קטעים נבחרים" משום בזבוז -- אם מה ששמעת מוצא חן בעיניך, ייתכן שתרצה את האופרה בשלמותה, ואם לא מוצא חן בעיניך, עד כמה וכמה...

עדיין, התחום היחידי שבו שירה חדרה למוסיקה האהובה עלי, היא רקוויאמים ושאר מוסיקה כנסייתית, שכן הצלחתי להתחבר אליהן.
ההבדל בין מוסיקה ווקאלית "דתית" (מיסות, רקוויאמים, קנטאטות, פאסיונים וכיו"ב) לבין מוזיקה ווקאלית "חילונית" (אופרות, אוראטוריות, קנטאטת חילוניות, שירים וכו') הןא פחות עקרוני ממה שעלולים לחשוב.

גם היו לא מעט מקרים שמלחינים העבירו את אותה מוזיקה בדיוק מדתית וחילונית וההיפך.

הצעד הגדול בהקשר זה הוא להתרגל לצורה המיוחדת של הפקת הקול ב"מוזיקה אמנותית", שהיא שונה לחלוטין ממה שאנחנו רגילים אליו בשירה רגילה.

מהגע שעוברים את המכשול הזה, ההבדל המהותי בין מוזיקה דתית לחילונית הוא בעיקר זה שהדתית מוגבלת יותר -- לא כל דבר אפשר להביא לכנסייה -- בטח לא אהבה מהסוג האירוטי (בניגוד לאהבת האל).

דרך אגב, טוסקה עוד בתור לניקוי. אני משתדל לקדם אותה שם
אם יורשה לי לנחש, יש סיכוי די משמעותי שלא תתפעל במיוחד ממה שתשמע בהקלטה הזו, מפורסמת ככל שתהייה, החל בזה שכל שלל הצבעים והגוונים שבתיזמור המופלא של פוצ'יני לא עוברים בהקלטה, ונשארת רק תזמורת די אפורה, שהיא גם מרוחקת מאוד יחסית לקולות הסולנים שמוקלטים קרוב. כל המימד הצלילי-חושני-צבעוני וכל האימפאקט התזמורתי הולכים לאיבוד מראש.

וברגע שעצם הצליל לא מי-יודע-מה טוב, כבר חלק מהכיף הכללי יורד.

אני מזמין אותך לבוא לשמוע את זה אצלי, בהקלטה הטובה ובביצוע הטוב שדיברתי עליו, במערכת שמעבירה את הגוונים והעוצמות שייש הרבה מהם כאן.

עמיר
 

Sol

חבר משקיען
הודעות
2,444
מעורבות
621
נקודות
113
בכייף, אבל על מה? :)
\עמיר
על הכתיבה.
שנית כפי שציינת תמיד כדאי להתרכז באריות.
ברב האופרות המלל אם לא מובן,עלול לשעמם.
 

למעלה
תצוגת צבעים באתר (* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה
+ 100% -
סגור