הי מירב,
תודה על התשובה המפורטת.
אנסה לענות לצרכים שהעלת ועדיין מבלי לציין יצרן זה או אחר. סדר התשובות,לא בהכרח,כסדר הסעיפים שציינת.
ובהמשך,אדבר,גם,על השחקנים בשוק הצילום....
בגדול,ב 2020,היצרנים מציעים שני סוגים של מצלמות (אני מדבר על הגוף בלבד):מצלמות עם מראה (DSLR) וללא מראה.
לא נכנס להבדלים הטכנולוגים ביניהם אבל למי שנכנס היום,ב 2020,לעולם הצילום אין מה לחפש במצלמות ה DSLR משתי סיבות: הראשונה,הפיתוח הטכנולוגי והעתיד הוא בחסרות המראה,והסיבה השנייה היא שלצלם המתחיל חסרות המראה מציעות דרך קצרה יותר ללקיחת תמונות מצוינות,עם ה DSLR זה קצת יותר מסובך - לא הרבה אבל עדיין. ולכן ההמלצה הראשונה שלי היא ללכת בכיוון של חסרות המראה.
עדיין בעניין הגוף בלבד: לבחור יצרן מסויים של גוף המצלמה זה,בעצם,להתחתן איתו. למה חתונה? כי לכל יצרן יש תבריג משלו,התבריג מאפשר לחבר עדשות שמיועדות לגוף שלו ולשלו בלבד. אי אפשר (לצורך הדיון הזה) לחבר עדשה עם תבריג של יצרן A גוף מצלמה של יצרן B.
באותו עניין: משבחרת ביצרן מסויים את מתחתנת עם האקו-סיסטם שלו קרי:עם היצע העדשות שיש לתבריג המצלמות שלו ואותו דבר נכון לציוד פריפריאלי כמו,למשל,פלאש/מבזק.
תקציב. תקציב,מטבעו,מוגבל וצריך לחשוב איך מחלקים אותו בין המצלמה העדשה וציוד נלווה,אם רוצים.
לפני שאמשיך בעניין חלוקת התקציב מילה על הצלמת/צלם. מה הכוונה? המצלמה והעדשה,וכרגע לא משנה של איזה יצרן,הם רק אמצעי טכנולוגי להביע את היכולת האומנותית של הצלם/צלמת. אם הצלמת לא בקיאה ברזי הצילום,הקומפוזיציה,הולכת העין וסיפור שמסופר באמצעות תלונה - גם המצלמה והעדשה הטובים ביותר שכסף יכול לקנות....לא יעזרו ולכן התמצאות ברזי עולם הצילום,הכרת המצלמה והעדשה,המגבלות והיתרונות והחסרונות של הסט כל אלה,הם הכרח בדרך ליצירת תמונה שהיא מעשה אומנות. אם יצירת תמונה שהיא מעשה אומנות לא מענינך אז תשתמשי...בטלפון הנייד
.
נחזור לתקציב. מהיתו מוגבל ההמלצה שלנו היא תמיד לעשות פשרות בנוגע לגוף,ולא משנה של איזה יצרן,ולהשקיע בעדשה טובה או,במילים אחרות,את חלק הארי של התקציב להשקיע בעדשה והיתרה במצלמה.
כפי שציינתי,בחירה ביצרן גוף מסוים זו חתונה משהו - אז,עם הזמן,כשמתקדמים ברזי הצילום ורתימת התכונות של המצלמה לצרכי הצלם אפשר להתקדם בשדרוג גוף המצלמה ואז העדשה הטובה,שנבחרה מראש,תזרח. ההיפך ממש איננו נכון.
בגדול: מצלמות חסרות המראה מתחלקות לפי גודל החיישן שלהן. גודל החישן משמעותי בנסיבות מסוימות ובאחרות לא. יש שלוש סוגים של חישנים בצד הגודל: חישני מיקרו 4/3 חיישן APS-C וחיישן מלא או FF.
מאחר ואת מגדירה את צרכי הצילום כצילום ילדים,ותינוקות ובעיקר בבית לחישני ה מיקרו 4/3 יש חסרון בתנאי תאורה ירודים,שמאפינים את סביבת החיות של ילדים ותינוקות,קרי:בבית. ולכן נשאיר את החישן הזה ויצרני המצלמות שלו בצד.
חישיני ה FF הם בהחלט חזית הטכנלוגיה אבל גופים עם חישנים כאלה יקרים מאוד,ויחד עם עדשה טובה יעברו את התקציב שלך הרחק כלפי מעלה - ומי שמתחיל צעדיו בעולם הצילום,לא הייתי ממליץ לקפוץ ישר לגופי מצלמות עם חיישן מלא/FF.
חיישני ה APS-C הם הפשרה המתבקשת בנסיבות האלה ולא,אין בהם שום מום טכנולוגי,ולכן ההמלצה שלי היא לחפש סט מבוסס על חיישן APS-C.
בגדול: כל יצרן מחלק את היצע המצלמות שלו לשלוש רמות: מצלמות למתחילים,מצלמות לחובבים או סמי מקצוענים,ומצלמות למקצוענים או חובבים כבדים שהצילום הוא אומנותם.
החלוקה האמורה נכונה גם במצלמות ה DSLR ופה המקום לציין שדווקא למתחילים ולחובבים מצלמות ה DSLR מציעות מגוון גדול יותר ובמחירים נמוכים יותר - אבל,כאמור,אני חושב שב 2020 היתרון הזה בטל לעומת העתיד והאופציות להתקדם בעתיד.
נחזור לחסרות המראה: מצלמות הכניסה בעולם הזה,של היצרנים השונים,סובלות מזה שהיצרנים הוציאו מהם לא מעט תכונות מתקדמות של צילום ובעיקר חוסכות בהעדר עינית אופטית. מה שאומר שמצלמים כמו עם פלאפון ולמי שרוצה להיכנס לעולם הצילום ולהתקדם בו באופציה הזו לא באה בחשבון כי מצלמים דרך העינית ולא דרך המסך בגב המצלמה.
כפי שאמרנו,כבר,בחרת גוף של יצרן מסויים התחתנת איתו ועם האקו סיסום שלו. אנסה,ברפרוף,לסקור את מצאי היצרנים והבעד ונגד הגופים/עדשות שלהם כרגע מבלי להתייחס לדגם מסויים או לרמת מחיר מסויימת.
אז נדבר על מצלמות חסרות המראה של ארבע יצרנים: קנון,ניקון,פוג'י וסוני.
נתחיל בגלוי נאות: אני מצלם עם מצלמות קנון כבר כמה עשורים ואני ממש לקוח מאוד מרוצה שלהם,משזה נאמר:נמשיך.
קנון:
מסיבות השמורות עם קנון היא השתרכה מאחור בכל הקשור להיצע ולטכנולוגיה בחסרות המראה שלה. בחודשים הקרובים קנון עומדת לשחרר לשוק שתי מצלמות חסרות מראה שאני יכול לומר עליהן המון מילים טובות אבל הן לא רלוונטיות לדיון פה בשל מחירן שמתחיל בכמה עשרות אלפי שקלים ...
בנוסף למצלמות חסרות המראה בטיפולוגית APS-C של קנון יש תבריג יעודי עם מעט עדשות והמעט שיש לא ממש העפרונות המחודדים בקלמר של קנון.
מנגד: לקנון יש את מערכת הפוקוס שנייה בטיבה לזו של סוני,שעליה נדבר בהמשך,ובעזרת מתאם שמסופק,בתוספת תשלום,על ידי קנון אפשר להינות ממגוון עצום של עדשות שיש לתבריג של היצרן הזה.
חוזקה נוספת של קנון היא בתפריטי התפעול של המצלמה ופה היא זורחת.
בשלב הזה של הדברים מצלמות חסרות המראה של קנון לא רלוונטיות.
ניקון:
גם ניקון הצטרפה לרכבת חסרות המראה קצת באיחור,פחות משל קנון אבל עדיין איחור. גם לניקון תבריג יחודי למצלמות חסרות המראה שלהם,וגם ניקון מתכוונת,בשלהי 2020,לשחרר עוד מצלמות לעולם ה APS-C.
גם ניקון מאפשרת לרכוש,בתוספת מחיר,מתאם לעדשות שלהם ופה,כמו בקנון,עולם עשיר מאוד עם איכויות במחירים סבירים וברמה גבוהה מאוד.
גם בצד התפריטים תפעול המצלמות של ניקון הוא קל נוח ועקומת הלימוד קצרה מאוד.
גופי חסרות המראה שיש לניקון להציע במאי 2020 איננו רלוונטי לפוסט הזה בשל מחירן הגבוהה והיצע העדשות שמצריך עוד הוצאות כספיות ולדעתי - גם היצרן הזה לא בתמונה לענין שפה.
פוג'י:
לא פעם אנחנו,פה בפורום,מוצאים עצמנו ממליצים לאנשים במצבך על המצלמות של פוג'י,למה? כי הן נותנות תמורה טובה מאוד למחירן בכלל ומול ההיצע המקביל של המתחרות. כי יש להן תפריטים טובים ועקומת לימוד מתונה מאוד. כי פוג'י היו,ועדיין,שחקן מרכזי בעולם הפילם (כן הוא עדיין נישה קיימת) וככזו הם מציעים לא מעט עיבודי תמונה,בתוך המצלמה עצמה,של מיטב היצע הפילם שלהם וזה מרתק ומאוד מוסיף בכלל ולצלם המתחיל בפרט. כי המצלמות שלהם נראות טוב והן מתופעלות כמו מצלמות הפילם של פעם וקל להתחבר לזה ויש כאלה שאוהבים את זה מאוד. כי פוג'י התמחו היצור מצלמות עם חיישן APS-C ואין להם חסרות מראה עם חיישן מלא,יש להם חיישן אחר,גדול יותר,שאיננו רלוונטי לעניין שלנו. על פניו פוג'י הם הכיוון גם פה,אבל:כפי שהובן כבר יש בדברי משום ההסתיגות - למה?
לא מזמן פוג'י הוציאו לשוק את ספינת הדגל שלהם בעולם החובבים את ה XT-4 ועם הוצאתה הכריזו שזו המצלמה האחרונה עם החיישן של פוג'י והמצלמות הבאות יטמן בהם חיישן חדש אחר ושונה מזה שיש כבר בליין של היצרן. פוג'י לא פרטו במה מדובר וכשאנחנו מסתכלים במאי 2020 על מפת הטכנולוגיה ולאן היא מובילה בעתיד - אני מרגיש מסוייג לגבי היצרן הזה אם כי ההמלצות החמות שלי עליו בעינן,והדברים שאכתוב על היצרן הבא,סוני,יבהירו את התמונה קצת יותר.
סוני:
סוני,נכון למאי 2020,מובילה את שוק חסרות המראה בפן הטכנולוגי שלהן. גם אם יש איום על ההגמוניה של היצרן הזה בפן הטכנולוגי,כפי שציינתי מצידה של קנון,ברמות המחיר שאנחנו מדברים סוני אוחזת היום בטכנולוגיה של מפת הדרכים בעולם הצילום גם לעתיד הקרוב.
סוני ידועה לשימצה בתפריטי התפעול של הצלמות ה APS-C שלה. המצב טוב יותר בגופי החיישן המלא שלהם אך,כרגע,אינם רלוונטים לעניין שלנו.
בצד הטכנולוגי לסוני חישנים מצויינים,מערכת פוקוס המובילה בשוק,והיצע עדשות הגדול בשוק של עדשות למצלמות חסרות מראה.
וכן: מי שבמאי 2020 מביט על עולם הצילום ומפת הטכנולוגיה שלו מקבל מסוני היום,את המחר ובמחיר סביר ובתמורה לכסף.
אז בשורה תחתונה לסקירה הזו: כן אני חושב שהיצרן המועדף הוא סוני שלאחרונה שידרגה את היצע מצלמות ה APS-C שלה ובפשרה בין גוף לעדשה יש לה מה להציע וכדאי...להתחיל אצלה.
אני מצרף וידאו של צלם בריטי שסוקר,בצורה טובה מאוד,את היתרונות של חסרות המראה והשימוש בהן ב 2020 - חומר למחשבה ...
מנחם