מק http://www.mackcam.com/ היא חברה מארה"ב המספקת שירותי הרחבת אחריות לציוד צילום – מצלמות ועדשות למיניהן וכן לכמה סוגי ציוד אלקטרוני אחר. למעשה, מה שחברת מק מציעה זה חוזה שירות.
חוזה השירות, או האחריות של מק מכסה תקלות מכל הסוגים – אבל אך ורק תקלות שנבעו משימוש רגיל בציוד – האחריות אינה מכסה תקלות שנבעו מנפילה או מכה וכן היא אינה כוללת ביטוח בפני גניבה או אבדן.
במקור האחריות נועדה רק לגבי ציוד אלקטרוני, כולל גם מצלמות ועדשות חדשות, שנקנו דרך משווקים מורשים, עם חשבונית קנייה.
חשוב.
בקנייה דרך אתר eBay , במרבית המקרים לא מדובר במשווקים מורשים וכן לא מקבלים חשבונית רשמית של משווק מורשה. לכן, לא ניתן להפעיל את אחריות מק לגבי מרבית הציוד שנקנה דרך אתר eBay .
לא ניתן לרכוש ולממש אחריות מק לציוד שהוצא מהאריזה המקורית שלו בטרם הקנייה, כמו ציוד ששימש להדגמה – לא כאשר הוא מוגדר כציוד חדש.
בנוסף לציוד חדש, ניתן לממש את אחריות מק גם לגבי ציוד צילום מחודש. הכוונה לציוד מחודש לפי הגדרתו בארה"ב – שם הוא מחודש על-ידי היצרן, או הנציג האמריקאי של היצרן וניתנת לו אחריות של היצרן ל- 90 יום.
לגבי ציוד הנמכר כמחודש בארץ המצב לא ברור לי. פניתי למק בשאלה דרך דואר אלקטרוני והם לא ענו לי.
לאחרונה התווספה אפשרות להחיל את הרחבת אחריות מק גם על מצלמות משומשות, בכפוף לבדיקת מעבדה מורשית שהמצלמה תקינה לחלוטין. העניין הוא שהרחבת האחריות למצלמות משומשות היא יקרה מאד, בסביבות העלות של החלפת תריס במצלמה – לכן היא אינה כדאית.
האחריות היא בינלאומית וניתנת למימוש בארצות רבות, כולל ישראל.
את תעודת האחריות של מק ניתן לרכוש במקומות רבים בעולם, גם בישראל וגם דרך אתר eBay .
אין כל קשר בין מקום קניית ציוד הצילום ומקום קניית תעודת האחריות של מק. כמו כן, אין כל קשר בין מקום קניית ציוד הצילום ומקום ביצוע התיקונים. כך, ניתן לתקן בארץ ציוד שנקנה בחו"ל וכן ניתן לתקן בחו"ל ציוד שנקנה בארץ.
קיימים מספר סוגי תעודות אחריות:
אחריות למצלמה ל- 3 שנים;
אחריות למצלמה ל- 5 שנים;
אחריות למצלמה ל- 7 שנים;
אחריות לעדשה ל- 7 שנים.
כמו כן, ניתן להכליל בתעודת אחריות אחת שילוב של מצלמה ועדשה, כאשר הן נקנו יחד, בחשבונית אחת.
בנוסף, יש תעודות אחריות למצלמות ווידיאו, המופיעות בקטגוריה נפרדת.
תעודות האחריות מתפלגות לפי ערך הציוד וכן קיימות תעודות אחריות לשימוש חובבים או לשימוש מקצועי.
כמו כן, יש תעודות אחריות הנכנסות לתוקף לאחר פקיעת אחריות היצרן (בדרך כלל שנה) וכן יש תעודות אחריות הנכנסות לתוקף לאחר 30 יום מיום קניית הציוד. כאשר קונים ציוד צילום מחו"ל, קשה מאד לממש בארץ אחריות יצרן התקפה רק בארה"ב, למשל. לכן, לשם מימוש האחריות בארץ, חשוב להקפיד לרכוש תעודת אחריות הנכנסת לתוקף לאחר 30 יום מיום קניית הציוד.
בקניית ציוד צילום בארץ, אחריות יצרן קיימת רק לציוד הנקנה עם אחריות היבואן הרשמי של הציוד בארץ, למשל, אחריות "קרט" לציוד מתוצרת קנון, או אחריות של "הדר" לציוד מתוצרת ניקון. לכן, כאשר רוכשים ציוד צילום שאינו באחריות היבואן הרשמי בארץ, אין לציוד זה אחריות יצרן וחשוב להקפיד לרכוש תעודת אחריות הנכנסת לתוקף לאחר 30 יום מיום קניית הציוד.
חובה לרשום את האחריות באתר האינטרנט של מק תוך 30 יום מיום קניית הציוד. אם מסיבה כלשהי לא בוצעה הרשמה במועד הנקוב, האחריות אינה תקפה ותעודת האחריות הלכה לאבדון.
ניתן לבצע העברת האחריות מאדם אחד לאחר, תמורת עמלה של $20 .
בארץ, בעיקרון, ניתן לבצע את תיקון הציוד בכל מעבדה מורשית.
בפועל, ציוד של קנון ניתן לתקן תחת אחריות מק גם במעבדת היבואן הרשמי, שהיא "בית הצילום", אבל ציוד של ניקון, ככל הידוע לי, לא ניתן לתקן במעבדת היבואן הרשמי, שהיא "הדר".
בכל מקרה, ניתן לתקן את הציוד במעבדות מקצועיות פרטיות, שאינן קשורות ליבואן מסוים, כמו "ארליך מעבדות".
אופן מימוש האחריות בארץ הוא זה:
מוסרים את ציוד הצילום למעבדה ומבקשים הערכת מחיר בכתב לתיקון.
את צילום הערכת המחיר שולחים למק (אפשר בדואר, בפקס, או בדואר אלקטרוני).
ממתינים לאישור של מק על התיקון.
לאחר קבלת האישור ממק, נותנים למעבדה אישור לתיקון הציוד.
בתום התיקון משלמים למעבדה.
שולחים למק את צילום החשבונית על התיקון.
מק שולחים בדואר לאחר זמן מה שיק עם הסכום המלא של התיקון (כולל מע"מ).
הנוהל הוא קצר יותר ופשוט יותר כאשר מתקנים אצל "ארליך מעבדות". מאחר ומעבדה זאת מוכרת על ידי מק, בעצם לא משלמים למעבדה עבור התיקון – המעבדה מתחשבנת בעצמה עם מק.
הערות אישיות:
1. כאשר מדובר בציוד של קנון, אישית הייתי מעדיף לתקן אותו במעבדת היבואן הרשמי, למרות הנוהל המסורבל יותר.
2. קיימת בארץ גם מעבדה בשם "טלרם" המתקנת ציוד צילום תחת אחריות מק. מאחר ואין לי מושג מהי מידת הניסיון והמיומנות שלהם בתיקון מצלמות DSLR , אישית לא הייתי מוסר מצלמה שלי לתיקון אצלם. נראה לי שהם מנוסים יותר בתיקון מצלמות ווידיאו.
חוזה השירות, או האחריות של מק מכסה תקלות מכל הסוגים – אבל אך ורק תקלות שנבעו משימוש רגיל בציוד – האחריות אינה מכסה תקלות שנבעו מנפילה או מכה וכן היא אינה כוללת ביטוח בפני גניבה או אבדן.
במקור האחריות נועדה רק לגבי ציוד אלקטרוני, כולל גם מצלמות ועדשות חדשות, שנקנו דרך משווקים מורשים, עם חשבונית קנייה.
חשוב.
בקנייה דרך אתר eBay , במרבית המקרים לא מדובר במשווקים מורשים וכן לא מקבלים חשבונית רשמית של משווק מורשה. לכן, לא ניתן להפעיל את אחריות מק לגבי מרבית הציוד שנקנה דרך אתר eBay .
לא ניתן לרכוש ולממש אחריות מק לציוד שהוצא מהאריזה המקורית שלו בטרם הקנייה, כמו ציוד ששימש להדגמה – לא כאשר הוא מוגדר כציוד חדש.
בנוסף לציוד חדש, ניתן לממש את אחריות מק גם לגבי ציוד צילום מחודש. הכוונה לציוד מחודש לפי הגדרתו בארה"ב – שם הוא מחודש על-ידי היצרן, או הנציג האמריקאי של היצרן וניתנת לו אחריות של היצרן ל- 90 יום.
לגבי ציוד הנמכר כמחודש בארץ המצב לא ברור לי. פניתי למק בשאלה דרך דואר אלקטרוני והם לא ענו לי.
לאחרונה התווספה אפשרות להחיל את הרחבת אחריות מק גם על מצלמות משומשות, בכפוף לבדיקת מעבדה מורשית שהמצלמה תקינה לחלוטין. העניין הוא שהרחבת האחריות למצלמות משומשות היא יקרה מאד, בסביבות העלות של החלפת תריס במצלמה – לכן היא אינה כדאית.
האחריות היא בינלאומית וניתנת למימוש בארצות רבות, כולל ישראל.
את תעודת האחריות של מק ניתן לרכוש במקומות רבים בעולם, גם בישראל וגם דרך אתר eBay .
אין כל קשר בין מקום קניית ציוד הצילום ומקום קניית תעודת האחריות של מק. כמו כן, אין כל קשר בין מקום קניית ציוד הצילום ומקום ביצוע התיקונים. כך, ניתן לתקן בארץ ציוד שנקנה בחו"ל וכן ניתן לתקן בחו"ל ציוד שנקנה בארץ.
קיימים מספר סוגי תעודות אחריות:
אחריות למצלמה ל- 3 שנים;
אחריות למצלמה ל- 5 שנים;
אחריות למצלמה ל- 7 שנים;
אחריות לעדשה ל- 7 שנים.
כמו כן, ניתן להכליל בתעודת אחריות אחת שילוב של מצלמה ועדשה, כאשר הן נקנו יחד, בחשבונית אחת.
בנוסף, יש תעודות אחריות למצלמות ווידיאו, המופיעות בקטגוריה נפרדת.
תעודות האחריות מתפלגות לפי ערך הציוד וכן קיימות תעודות אחריות לשימוש חובבים או לשימוש מקצועי.
כמו כן, יש תעודות אחריות הנכנסות לתוקף לאחר פקיעת אחריות היצרן (בדרך כלל שנה) וכן יש תעודות אחריות הנכנסות לתוקף לאחר 30 יום מיום קניית הציוד. כאשר קונים ציוד צילום מחו"ל, קשה מאד לממש בארץ אחריות יצרן התקפה רק בארה"ב, למשל. לכן, לשם מימוש האחריות בארץ, חשוב להקפיד לרכוש תעודת אחריות הנכנסת לתוקף לאחר 30 יום מיום קניית הציוד.
בקניית ציוד צילום בארץ, אחריות יצרן קיימת רק לציוד הנקנה עם אחריות היבואן הרשמי של הציוד בארץ, למשל, אחריות "קרט" לציוד מתוצרת קנון, או אחריות של "הדר" לציוד מתוצרת ניקון. לכן, כאשר רוכשים ציוד צילום שאינו באחריות היבואן הרשמי בארץ, אין לציוד זה אחריות יצרן וחשוב להקפיד לרכוש תעודת אחריות הנכנסת לתוקף לאחר 30 יום מיום קניית הציוד.
חובה לרשום את האחריות באתר האינטרנט של מק תוך 30 יום מיום קניית הציוד. אם מסיבה כלשהי לא בוצעה הרשמה במועד הנקוב, האחריות אינה תקפה ותעודת האחריות הלכה לאבדון.
ניתן לבצע העברת האחריות מאדם אחד לאחר, תמורת עמלה של $20 .
בארץ, בעיקרון, ניתן לבצע את תיקון הציוד בכל מעבדה מורשית.
בפועל, ציוד של קנון ניתן לתקן תחת אחריות מק גם במעבדת היבואן הרשמי, שהיא "בית הצילום", אבל ציוד של ניקון, ככל הידוע לי, לא ניתן לתקן במעבדת היבואן הרשמי, שהיא "הדר".
בכל מקרה, ניתן לתקן את הציוד במעבדות מקצועיות פרטיות, שאינן קשורות ליבואן מסוים, כמו "ארליך מעבדות".
אופן מימוש האחריות בארץ הוא זה:
מוסרים את ציוד הצילום למעבדה ומבקשים הערכת מחיר בכתב לתיקון.
את צילום הערכת המחיר שולחים למק (אפשר בדואר, בפקס, או בדואר אלקטרוני).
ממתינים לאישור של מק על התיקון.
לאחר קבלת האישור ממק, נותנים למעבדה אישור לתיקון הציוד.
בתום התיקון משלמים למעבדה.
שולחים למק את צילום החשבונית על התיקון.
מק שולחים בדואר לאחר זמן מה שיק עם הסכום המלא של התיקון (כולל מע"מ).
הנוהל הוא קצר יותר ופשוט יותר כאשר מתקנים אצל "ארליך מעבדות". מאחר ומעבדה זאת מוכרת על ידי מק, בעצם לא משלמים למעבדה עבור התיקון – המעבדה מתחשבנת בעצמה עם מק.
הערות אישיות:
1. כאשר מדובר בציוד של קנון, אישית הייתי מעדיף לתקן אותו במעבדת היבואן הרשמי, למרות הנוהל המסורבל יותר.
2. קיימת בארץ גם מעבדה בשם "טלרם" המתקנת ציוד צילום תחת אחריות מק. מאחר ואין לי מושג מהי מידת הניסיון והמיומנות שלהם בתיקון מצלמות DSLR , אישית לא הייתי מוסר מצלמה שלי לתיקון אצלם. נראה לי שהם מנוסים יותר בתיקון מצלמות ווידיאו.