המדיה חשובה לפעמים יותר מהמערכת נ


al2813

אוהב את התחום
הודעות
411
מעורבות
168
נקודות
43
כבר שמתי כמה פוסטים באותו הנושא וחטפתי די הרבה אבל בכל זאת החלטתי שוב לכתוב כאן משום שבפורום יש מלחמות קשות בין חסידי האנאלוגי לדיגיטלי (וגם הרבה חברים שמבינים שאפשר לחיות עם שניהם בהרמוניה). בכל מקרה הנה שוב דוגמא קטנה מדוע המדיה (וזה כולל סטרימינג) חשובה לפעמים לא פחות מהמערכת או ממרכיבים שונים ומדידות.

שהייתי ילד והתחלתי להכנס ברצינות לשמיעת מוזיקה די שנאתי את הקרפנטרס. אלה היו שנות ה-70 ושמעו אותם בכל חור ברדיו. חשבתי שזה קיטש מזוקק (הרבה מהחומרים הם עדיין…). מאז למדתי להעריך הרבה שירים שהם פופ מושלם עם זמרת שהייתה אחת מהגדולות בכל היסטורית המוזיקה הפופלארית. בשנים האחרונות אספתי גרסאות דיגיטליות רבות של שני האוספים היותר חשובים שלהם. במשך כשעה הקשבתי לשיר אחד (superman - שיר שנקשרתי אליו רגשית בתקופה מסוימת בחיים שלי). ההבדלים בין הגרסאות השונות הם די רציניים. במיקרה הזה ויניל לא נכנס לבדיקה. יש לי עותק אחד די חבוט ואיכותו גרועה. לפני שאמשיך שיהיה ברור: אלה לא אלבומים אודיופילים ומעולם לא היו.

מי שמכיר קצת את ההיסטוריה (ובפורום של סטיב הופמן אפשר לקרוא הרבה על הנושא) יודע שריצ׳רד קרפנטר עשה מיקסים חדשים של כל הלהיטים של הקרפנטרס החל ממחצית שנות ה-80. המיקסים האלה זכו לביקורת רבה ולטעמי בצדק. זה לא אומר שאין מדיה טובה שיצאה בשנים האחרונות. ה-SACD של האוסף 69-81 נשמע ממש טוב ובודאי שאינו גרוע. בכל זאת מי שמקשיב לאוספים בסטרימינג לא ישמע את ההקלטות המקוריות. כדי לשמוע את המוזיקה כפי שהוקלטה, צריך להוריד ריפים או לקנות מדיה מיד שניה. השיר הספציפי הזה לטעמי מושפע קשה מהמצב הזה. כל המיקסים החדשים נשמעים לטעמי לא טוב והפיזמון בייחוד מקומפרס ונשמע כאילו עברו עליו עם מכבש. יש לי עותק דיגיטלי של תקליטור ה- SHM שיצא ביפן לפני כ-20 שנה. שם לקחו את המיקסים המקוריים עם מאסטר איכותי של ברני גרונדמן. השיר נשמע שם מדהים וכך גם הפיזמון.

ולכן כל מי שזורק את הדיסקים והתקליטים לטובת סטרימינג עושה לעניות דעתי טעות קשה, בייחוד אם הוא/היא שומעים גם מוזיקה פחות חדשה. לא כל עותק דיגיטלי הוא זהה.
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,908
מעורבות
2,930
נקודות
113
זה נכון שלכל הקלטה נתונה יש העברות למדיות פיזיות ודיגיטליות, שההבדלים בין כל שתי העברות יכולים להיות עצומים.
זה נכון שאפשר לעשות מחקר לגבי הקלטה נתונה -- כפי שאתה עשית -- ולהגיע למסקנה איזו מהן נשמעת לך טוב יותר.

אבל מכאן למסקנה "לכן כל מי שזורק את הדיסקים והתקליטים לטובת סטרימינג עושה לעניות דעתי טעות קשה, בייחוד אם הוא/היא שומעים גם מוזיקה פחות חדשה" המרחק גדול.

אפשר להגדיר כ"טעות" את זריקת דיסק/תקליט ספציפי שאצלך בבית נשמע טוב יותר מאשר בסטרימינג, אבל זו הגדרה בעייתית, כי היא לא לוקחת בחשבון את התמונה הגדולה.

התמונה הגדולה כוללת לפחות את הדברים הבאים:
  1. אוסף פיזי תופס מקום בבית. לפעמים המקום נגמר, לפעמים זה סתם מעיק מכל מיני בחינות
  2. צריך לסדר אוסף פיזי בצורה שתאפשר מציאת דברים, וגם אז יכול להיות קשה למצוא אותם, במיוחד באוסף גדול
  3. תקליטים נשחקים, נשרטים וכד'
  4. יש צורך לנקות תקליטים ואת המחט, להחליף ראש אחרי כמה זמן, עלויות מכונת וחומרי ניקוי
  5. צריך להפוך/להחליף תקליט/דיסק כל X דקות
  6. פטיפון, זרוע, ראש, פונו סטייג' וכבילה עולים כסף, כולל שדרוגים
וכו', יש בטח עוד דברים ששכחתי.

אז אם מישהו חושב ש:
  1. אולי האיכות שהוא מקבל בסטרימינג אינה המקסימלית עבור כל הקלטה נתונה, אבל היא מספיק טובה עבורו
  2. לעשות השוואות בין כל מדיה פיזית שבאוסף למקבילה בסטרימינג כדי להחליט האם להשאיר או לא זו טרחה בלתי סבירה, במיוחד כשהאוסף גדול
  3. לאין שיעור נוח לו יותר להקליד כמה אותיות כדי לאתר ולהשמיע את מה שהוא רוצה מאשר לבצע את כל מה שנדרש כדי לאחסן, לתחזק, לאתר, להשמיע ולהחזיר למקום מדיה פיזית
  4. הוא יכול לקבל חזרה חלק מההשקעה שלו בציוד ובחומרים שנדרשים להשמעת מדיה פיזית
  5. מתפנה המקום שלקחה המדיה הפיזית
ומחליט שעדיף לו למכור/לתת/לזרוק את המדיה הפיזית שיש לו ואת הציוד הקשור לה, זו כבר לא טעות קשה, אולי לא טעות בכלל.

רטרואקטיבית, זו יכולה להיות טעות אם יש מצב שהוא יתגעגע לצליל של המדיה הפיזית, כמו שקרה לחלק מהאנשים שנפטרו מתקליטים לטובת דיסקים, אבל אחוז גבוה מאלה שעשו זאת לא מצטערים ולא מסתכלים אחורה.

בקיצור -- הנתונים נכונים, המסקנה לא כל כך.
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,908
מעורבות
2,930
נקודות
113
כיוון שאכן ההבדלים בין העברות שונות של אותה הקלטה יכולים להיות כל כך גדולים, יכול להיות שווה, לפני שקונים, לברר איזו העברה עדיפה, ולקנות רק אותה. לגבי הקלטות אהובות במיוחד אפשר לקנות כמה אלטרנטיבות ולבחור ביניהן. לפעמים אפילו עד כדי קניית מספר הדפסות של אותו תקליט, ולהתעדכן כאשר יוצאים עדכונים -- רימאסטרים/הדפסות חדשים וכד'

אם עושים את זה לכל הקלטה באופן עקבי, מקבלים אוסף איכותי יותר.

לפני כל רכישה אני בודק אם ההקלטה קיימת בסטרימינג ו/או בקבצים ובאיזו איכות, האם יש SACD/Blu-ray/DVD-Audio, האם יש גרסת multichannel, האם יש דיסקים יפאניים, מהי ההדפסה הראשונה בתקליט והאם אפשר להשיג אותה במחיר מתקבל על הדעת, וכד'

לפעמים אני מתפלא על זה שאנשים משקיעים הון תועפות ומאמצים בשדרוגים ושיפורים של המערכת, אבל לא בהעברות טובות של המוזיקה, שיכולות לפעמים לעשות הבדלים גדולים יותר מהנ"ל (אם כי כמובן ששיפורים של המערכת משותפים להרבה/כל ההעברות).

גם זה וגם זה חשובים, לא רק אחד מהם -- השרשרת אינה חזקה יותר מהחוליה החלשה.

נ.ב., ה-SACD של ה-Carpenters מדהים ב-multichannel.
index.jpg
 

למעלה
תצוגת צבעים באתר (* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה
+ 100% -
סגור