היכל התרבות מול היכל אלדר - חוויית ההופעה החיה המושלמת (1)


רן לוי

אוהב את התחום
הודעות
302
מעורבות
290
נקודות
63
בשש ומשהו השנים האחרונות שמעתי וראיתי יותר ממאה וחמישים הופעות חיות מוגברות, רובן בארץ, מיעוטן בחו״ל. רוב ההופעות היו באולמות סגורים שבהן מאפיין יצירת הצליל הוא די אחיד: שרשרי רמקולים התלויים מתקרת האולם משני צידי הבמה מימין ומשמאל המפזרים את הסאונד מרום הגובה כלפי המאזין באופן שחלל האולם כולו מתמלא בצליל. ולפעמים (כמו בהיכל התרבות בת״א) שרשר רמקולים שלישי התלוי מהתקרה מעל מרכז הבמה כדי לסייע בפיזור אחיד של הצליל. 13 מההופעות היו בהיכל התרבות בת״א, והן נעו בין מוסיקה אקוסטית מוגברת באופן מעודן (הזמרת היווניה אלקטיס פרוטופסלטי בליווי תזמורת עם המלחין והפסנתרן סטאברוס צארחקוס) ועד לרוק כבד (עברי לידר מארח את היהודים). ברוב ההופעות בהיכל ישבתי בגוש המרכזי - גוש ב׳ ממש מול הבמה בשורות 7 עד 15. כך שחוויית ההאזנה שלי היתה ממורכזת ומושלמת. והנה, בשבת שעברה, במרכז ת״א שמעתי את חווית ההופעה החיה המוגברת המושלמת - ולא בהיכל התרבות אלא בהיכל ההאזנה של ד״ר אלדר שמואלי (שניצל). בהשוואה להיכל התרבות, זו היתה ממש אותה חוויה סוחפת ומסעירה.
 

רן לוי

אוהב את התחום
הודעות
302
מעורבות
290
נקודות
63
המוסיקה המדוברת שממלאת את החלל באולם ״לואי״ של היכל התרבות מימין לשמאל,ֿ משמאל לימין, מלמטה עד למעלה, ומלמעלה עד למטה חייבת למלא את היכל ההאזנה הפרטי שלך - הגובה והרוחב המוחלט, הם הכרח. הם הבסיס לכל דיון, זו לא העדפה אישית, זו לא ברמת של ״אוהב, לא אוהב״ זו פשוט המציאות. ואם אתה משיג את המציאות הזו במערכת שלך, כמו שאלדר משיג במערכת החדשה שלו, אז אתה שם, במציאות של ההופעה החיה המשוחזרת ללא כחל וסרק בסלון שלו. ולכן רמקולים גבוהים - כמו השילוב בין רמקולי הבנייה העצמית המבוססים על התיבה והיחידות של
אלטק לנסינג לרמקול הריבון החדש של נסיך הריבון הישראלי בנצי גלעד, הם הכרח לצורך מילוי החלל. וכך נוצר לו חלל סאונד ענקי שרוחבו שישה מטר, גובהו 3 מטר ועומקו שישה מטר.

העוצמה בהיכל התרבות מול העוצמה בהיכל אלדר: בהופעות חיות מוגברות בהיכל התרבות עוצמת הקול היא משתנה על פי מקצועיותם של מהנדסי הקול שיושבים ליד הקונסולה. היא נעה בין 88 דיבי בשיא לקונצרט המוגבר של מתי כספי עם התזמורת הפילהרמונית (מרץ 2023) שהיה מופת של מקצועיות בהגברה בשילוב מופלא בין עשרות הכלים בתזמורת לבין להקת הליווי של כספי והיוצר עצמו בגיטרה, פסנתר וקול, ועד 93 דיבי להופעה של עברי לידר מארח את היהודים (ספטמבר 2024) שבו השלישיה - פטרובר ולידר צרחו את נשמתם לתוך המיקרופונים. בהיכל הפרטי של אלדר העוצמה נתונה במשך כמעט ארבע שעות ההאזנה שלי לבקשתי המשתנה מהמארח. 80 דיבי פשוט לא מספיקים למלא את החלל, אבל ב-87 דיבי עד 90 דיבי המאזין מתחיל לחיות ולהינות הנאה צרופה ממש כמו בהופעות החיות בהיכל.

נקיון הצליל בהיכל התרבות מול נקיון הצליל בהיכל אלדר: כאן הניצחון הוא ללא תחרות של ד״ר אלדר ומערכתו. היו הופעות בהיכל התרבות שהצליל בהן היה קטסטרופלי, כמו למשל בשבוע שעבר בהופעה של גדול מלחיני ובוזוקאי יוון, כריסטוס ניקולופולוס הענק עם להקתו היוונית, הזמרים שהביא משם והכל בליווי תזמורת האופרה הקאמרית. ההגברה היתה כה גרועה עד שבכלל לא היה ניתן לשמוע ברוב חלקי ההופעה את כלי המיתר של התזמורת. לעומת זאת היו בהיכל הופעות מוגברות בשילוב כלי מיתר (עידן רייכל והפילהרמונית, מתי כספי והפילהרמונית, תיסלם והפילהרמונית, אהוד בנאי ותזמורת ירושלים מזרח ומערב, ואפילו יהודה פוליקר במופע אפר ואבק) הופעות שהשילוב בהן היה מעולה, לא פחות. בהיכל אלדר אין הקלטות עם צליל גרוע הכל נשמע נקי, לא צורם, מעניין ומרתק באופן יוצא דופן.
 

רן לוי

אוהב את התחום
הודעות
302
מעורבות
290
נקודות
63
גוון הצליל בהיכל התרבות מול גוון הצליל בהיכל אלדר: ברוב ההופעות המוגברות בהיכל התרבות, אלו שבהן לא מלווה את האמנים התזמורת הפילהרמונית או פרוטופסלטי גוון הצליל הוא רועש ומעט נוקשה ולא משתנה במהלך ההופעה. זה האופי הבסיסי של צליל הופעה חיה. בהופעה החיה בהיכל אלדר המאזין מבקש מהמארח לקבוע את הגוון - והגוון נתון לחלוטין לשליטתו. זה יכול להיות גוון חריף יותר כמו ברמקולים המעולים של אלבדו, זה יכול להיות גוון חריף הרבה פחות, כמו באותם רמקולים של אלבדו כאשר הם מחוברים לכבל רמקול מסיבי פחם, קרבון, של ואן דן הול. בהיכל של אלדר אפשר לשנות את הגוון בלחיצת כפתור, בשתי המערכות, זו שמבוססת אלטק לנסינג-בנצי גלעד וזו שמבוססת אלבדו. שכן, שתי המערכות מחוברות כל אחת בנפרד ליחידת רום קורקשן אקטיבית של חברת לינגדורף. וגם כאן, נצחון מוחלט לגמישות המערכת בהיכל של אלדר מול הקיבעון הסאונדי בכל הופעה בנפרד בהיכל התרבות.
 

רן לוי

אוהב את התחום
הודעות
302
מעורבות
290
נקודות
63
לשמוע את כל הכלים בהיכל התרבות מול שמיעת כל הכלים בהיכל אלדר: גם כאן, נצחון מוחלט להיכל אלדר. בהאזנה למערכת המוגברת והיוצאת מן הכלל שלו לא מפספסים שום כלי בתוך המרקם המוסיקלי בשום מצב. לעומת זאת בהופעות חיות מוגברות יש פספוסים - כבר סיפרתי על כך שבהופעה של ניקולופולוס לא שמעו במשך רוב ההופעה את כלי המיתר של תזמורת האופרה הקאמרית, גם הפסנתרן היווני שליווה את האמן הלך לאיבוד במשך רוב ההופעה, פרט לקטעי הסולו שלו בפתיחים של שירים. גם רוני וייס, הפסנתרן והמעבד המוסיקלי שליווה את אילנית בהופעה לרגל יום הולדתה ה-77 לא נשמע כלל במשך רוב ההופעה, אלא נשכח וגווע בתוך המרקם העמוס של שבעה כלים נוספים.
 

Dan-Cinemart

עוסק בתחום
הודעות
1,630
מעורבות
1,133
נקודות
113
כיף לקרוא -אלך לשמוע בהקדם.
אין ספק שאלדר - הוא זן מיוחד של אודיפיל עם סקרנות אין סוף.
תודה רבה רן ששיתפת את החוייה ושבת שלום
 

שניצל

חבר משקיען
הודעות
8,312
מעורבות
1,755
נקודות
113
רציתי להוסיף כמה מילים לגבי אודיו והשינויים שנערכו אצלי , נכון זה אולי לא הכי פופולרי ביום חיסול נסראללה ,ואני מניח שאולי לא תהיינה
אחוזי צפייה גדולים , כי זה קטן יחסית לדרמות שעם ישראל עובר בשנה האחרונה , אך מכיוון שהתחביב מהווה בשבילי שסתום לחץ ,אני עוסק בו לעיתים ומנסה דברים שלא כולם מתנסים בהם ,
ובכן ,יש לי רמקול קרמי ענק ויקר מחובר ל4 מונובלוקים של לקסמן קלאס A , ונערכת ביני ובינו שנים של מלחמה בכדי לבטל השובל הקרמי ,ולהוסיף חלקות "קרטונית " ,לא נכנס כאן לאיך ומה כי זה לא מעניין אותכם ,ואם כן בהזדמנות אחרת , וכך חלפו להם השנים עם צליל לא רע בכלל ועם חלוף השנים וההזדקנות מתגבר השיעמום אפילו שזה טוב ,
לפני מס שנים הופיע במרפאתי בחור שזקוק לשיקום נרחב כולל שתלים רבים וארנק בינוני מינוס , הוא חבר שלי 40 שנה ויש לו אלטק 604 אחד מורכב בסלון , ועוד זוג דרייברים חדשים לגמרי מתחת למיטה , בקיצור סוכם שאני לוקח הדרייברים והוא מקבל שיקום שיש מעט שיכולים לבצע (צנוע) ,
וכך התחיל עניין נוסף עם דרייבר קונצנטרי קרטון 15 אינץ שבמרכזו קומפרשיין טויטר ,שמה שמאפיין את הסוג הזה שכל הצליל בוקע ממקום בודד אחד ולא מחולק לדרייברים לאורך שקשה לאחד ביניהם , בנוסף מדובר ברמקול נציל ביותר (מעל 100 DB) , החסרון של הדרייבר שאין לו בסים מתחת ל60HZ ,, מכיוון שיש יצרן שנקרא ז"אן הירגה (צרפתי יפני ) ,שאני מכיר מהתערוכות שבונה מדרייברים סינים זהים רמקול נפלא ,יצא לי לשוחח איתו מ"ס פעמים ולקבל ממנו הוראות איך ליצור יש מאין ,ואז פניתי לבונה קופסאות עם הוראות ספציפיות איזה נפח , איזה פורטים , איך לחזק הקופסה , סוג עץ ועוד הרבה דברים , רק דבר אחד לא עשיתי והוא להשתמש בסופר טוויטר שמופנה אחורה כי לא נראה לי העניין ,וגם אוזני אינם צריכות שכזה ,
ההמשך ממשיך במהלך השנה המזופתת שעברנו ויצא לי להכיר את "בנצי פורש " כפי שהוא מכונה אצלי בנייד ,או ליתר דיוק - בנצי גלעד ,
יצרן ציוד ראיית לילה לצבאות העולם ,ותחביב המכוניות היה גם לי פעם ,
שמעתי ההוא מיצר ריבונים ששונים מכל שאר הריבונים בעולם , כלומר בנויים מפסי נחושת בניגוד לאלומיניום ככל השאר שעומדים בעוצמות גבוהות ביותר ללא קרוס שאוכל כל חלקה טובה ברמקולים הסטנדרטים , גם הקרוס באלטק שונה ע"יי בכור (מתכוונן )לקבלים היסטרים במינימום במחיר כל קבל שאני מתבייש לומר לכם ,וכך יצר לי בנצי ריבון גבוה (170 ס"מ) ברוחב 15 סנטימטר שאוכל להשחילו בין האלבדו לאלטק , מדובר במיד טוויטר בעל רגישות נמוכה ולכן חובר למגבר בין החזקים בעולם , לעומתו האלטק מחובר ל "אייר טייט" 40 ואט משודרג בכבלי מונדורף הטובים שקיימים ונעקפו כל הפונקציות המיותרות ,כל הבלגן הלא שפוי בעליל מאוזן בייחד ע"יי רומקורקשיין לשניהם ביחד בכדי לאזנם , ובבדיקה ב100 די בי , שניהם משדרים בדיוק את אותה עוצמה למרות ההבדל העצום ביכולת המגברים של זוג הרמקולים (להזכירכם אחד נציל והשני ממש לא ),
ובכן כל מה שנותר הוא ללחוץ PLAY ולראות מה קורה , והנה להפתעתי היה שילוב מושלם ביניהם כשהריבון המופלא מוסיף צלילות , גבוהים נפלאים ,ומשום מה מחזק הפאנציות ב 100 הרץ ,
לצורך הביצוע נסעתי לאזור של בנצי , ושם זכיתי לשמוע ריבונים אחרים , לאו דווקא ספציפים לצרכים שלי , חברה !!!! התעלפתי ממה ששמעתי שם , בנצי מוכשר ברמות על ,ואלו ביין הריבונים היותר טובים ששמעתי אי פעם ,למרות חברותי עם היצרן האיטלקי שמייצר בספרד וכל העולם מדבר עליו ,
לכן באם תקחו את הצעתי וטלטלו את עצמותיכם היבשות לשערי תקווה לוילה שבשעריה חונים פורשים סוברו ומיצובישי כ"א 1000 כוח סוס ,
תבינו שהפנינה לא חונה בחוץ , אלא דווקא הריבונים המיוחדים של בנצי גלעד ,שניתן להפעילם עם מגברים נורמלים בניגוד לבקשות של שניצל הדפוק , פשוט אין דברים כאלו בעולם הריבונים , חצי שעה נסיעה לשערי תקווה ואתם בעולם שאולי ישנה דעתכם על אודיו במחירים שלא תוכלו לחלום עליהם , הטלפון של בנצי גלעד - 054-4382045, הבן אדם חביב בצורה יוצאת דופן , ואפילו הדגים לשושו בביתו ריבון קטנטן שנכנס איך שהוא בתא המטען של המרצדס 63 שלו (שיחנק איזה אוטו ) ,
אצלי זה לא נועד להיות פול ריינג המוצר של בנצי כי לא מוותר על צליל הקרטון העתיק של האלטק ,בנוסף רציתי לומר שאין לי שום עניין שיווקי או אנטרס כל שהוא בעניין מעבר לעניין אותכם שחבר פורום ותיק שהאודיו והקהילה הקטנה שלנו חשובה לו, לספר לכם כל חוויה שקשה למצוא גם בתערוכות , מה עוד שמדובר במוצרים כחול לבן ,כתב לכם רן לוי את התרשמותו , אז יאללה ,תצאו מהקופסה ,זה לא עולה כסף וזו חוויה מיוחדת !!!!
 

למעלה
תצוגת צבעים באתר (* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה
+ 100% -
סגור