האם להתחיל דווקא בקאנטאטות?

  • פותח הנושא AK1
  • פורסם בתאריך

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,906
מעורבות
2,930
נקודות
113
אני לא בטוח שקאנטאטות של באך הן נקודת פתיחה מאוד נגישה ל"קהל הרחב".
הן דורשות צורת האזנה מיוחדת, בעיקר עקב השימוש בפוליפונייה == ריבוי קולות -- ("קול" במשמעות תפקיד, לאו דווקא קול אדם) -- שילוב תפקידים המבוצעים בו זמנית -- מה שאינו נפוץ בסוגי מוזיקה אחרים שאולי מורגלים בהם יותר, ששם יש בדרך כלל בו-זמנית רק מנגינה אחת וליווי (מה שנקרא הומופונייה == אותו קול).

אבל לך תמצא בכל העולם הרחב הזה היכן להתחיל.

מכל מקום, עלה בדעתי להתחיל באמצע של האמצע -- הקונצ'רטי (ריבוי של קונצ'רטו -- יצירה לסולן/ים ולתזמורת) של בטהובן לפסנתר (וכמובן לתזמורת).

יש חמישה "עיקריים" כאלה:
*** מספר 1 ומספר 2 -- מוקדמים למדי (בתוך תקופת יצירתו של בטהובן), ולמעשה סדר כתיבתם הייה הפוך. מאוד מושפעים ממוצארט, אבל הם כבר עם ביטוי ממשי של "בטהובניות"
*** מספר 3 - יצירה בשלה הרבה יותר
*** מספר 4 - יצירה נפלאה, עדינה יחסית לבטהובן, בשני הפרקים הראשונים אפילו אין חצוצרות ותופים
*** מספר 5, הידוע בכינוי (שלא ניתן על ידי בטהובן) "הקיסר", ואכן יש בו הרבה הוד ועוצמה

וייש גם "בן חורג" -- עיבוד לפסנתר (ולתזמורת) שבטהובן עשה לקונצ'רטו (היחיד) שלו לכינור (ולתזמורת -- אפסיק לחזור על זה בקשר ל"קונצ'רטו", אם כי יש מעט יוצאים מן הכלל שבהם המילה קונצ'רטו משמשת ליצירות ללא תיזמורת).

אני לא מכיר ביצוע של צוות בודד פסנתרן+מנצח+תזמורת שעושה את כולם -- לפחות את ה"עיקריים" -- "הכי טוב" לטעמי, והיות ו-4 ו-5 הם ה"חשובים" יותר לדעתי, אמליץ על ביצוע שלטעמי הביצועים של אלה הוא נהדר ממש, והקונצ'רטי האחרים "רק" מצויינים, וכל העסק די זול יחסית.

אני מתכוון לביצוע של ולאדימיר אשכנאזי עם גיאורג שולטי (כותבים Solti אבל הוא הונגארי, ובשפתו S זה כמו ש', ו-ס' נכתבת Sz, כמו למשל גיאורג סל -- Szell).
זאת עם תזמורת שיקאגו בהקלטה של Decca מ-1972 עם הטכנאי המצויין Kenneth Wilkinson. זה מקרה שההעברה לדיסק לא מזהירה, אבל עדיין הצליל טוב למדי, והביצוע, כאמור...(Y)

אין שם את "הבן החורג" (אפשר לוותר) וייש שם כמה יצירות קטנות (באגאטלות), כולל "לעליזה" ( Fur Elise) המוכרת לכל תלמידי הפסנתר ולשכניהם.

תיהנו! (ורד)
עמיר
 

נמר

כתב אודיו
צוות האתר
הודעות
20,099
מעורבות
4,264
נקודות
113
תודה עמיר.

נראה כי אתה לא ממש בעד להתחיל בקנטאטות.אולי באמת בגלל חלוקת התפקידים המורכבת יותר הדורשת סוג של הבנה גבוהה יותר.

אצלי משום מה זה פועל אחרת. אני ממש מתפעל מהעניין המורכב הזה. עושה לי את זה יותר מאשר שירה של סולן בודד.

לגבי קונצ'רטו, או טי?
משום מה אני מאוד אוהב צ'לו. לכלי הזה יש עצב טבעי, משהו מאוד מרגש. הוא מדבר אחרת, מספר את הסיפור מאוד לטעמי. זה יכול להיות בגלל שהקונצ'רטו הראשון שגרם לי להקשיב למוסיקה קלאסית הוא קונצ'רטו לצ'לו של אלגר {אופוס 85 עם ז'קלין דופרה} ומאז הכלי הזה הוא החביב עלי {או המעציב עלי, צריך לגבש את זה}.

העדפתי את הביצוע שברמבויים הוא המנצח למרות שיש לי גם את של ברבירולי בהוצאה של emi שנשמע הרבה יותר טוב סונית.

איזה עוד קונצרטו לצ'לו טוב אתה יכול להמליץ? משהו באותו כיוון של זה.

אגב.
על פי ה"הוראות שנתת לי" ביצירה הזו של אלגר יש מבוא קצר מאוד. נכון?

 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,906
מעורבות
2,930
נקודות
113
תודה עמיר.

נראה כי אתה לא ממש בעד להתחיל בקנטאטות.אולי באמת בגלל חלוקת התפקידים המורכבת יותר הדורשת סוג של הבנה גבוהה יותר.

אצלי משום מה זה פועל אחרת. אני ממש מתפעל מהעניין המורכב הזה. עושה לי את זה יותר מאשר שירה של סולן בודד.

לגבי קונצ'רטו, או טי?
משום מה אני מאוד אוהב צ'לו. לכלי הזה יש עצב טבעי, משהו מאוד מרגש. הוא מדבר אחרת, מספר את הסיפור מאוד לטעמי. זה יכול להיות בגלל שהקונצ'רטו הראשון שגרם לי להקשיב למוסיקה קלאסית הוא קונצ'רטו לצ'לו של אלגר {אופוס 85 עם ז'קלין דופרה} ומאז הכלי הזה הוא החביב עלי {או המעציב עלי, צריך לגבש את זה}.

העדפתי את הביצוע שברמבויים הוא המנצח למרות שיש לי גם את של ברבירולי בהוצאה של emi שנשמע הרבה יותר טוב סונית.

איזה עוד קונצרטו לצ'לו טוב אתה יכול להמליץ? משהו באותו כיוון של זה.

אגב.
על פי ה"הוראות שנתת לי" ביצירה הזו של אלגר יש מבוא קצר מאוד. נכון?
הי, נמר!

אני ממש לא נגד להתחיל בקנטאטות, בוודאי לא עבור מישהו שזה מושך אותו!
העניין הוא שכהמלצה יותר כללית, זו לא בהכרח הדרך הנוחה, מה גם שחלק מהאנשים לא כל כך אוהבים את צורת השירה והפקת הקול הנהוגה במוזיקה קלאסית.

הקונצ'רטו שאני הכי אוהב לצ'לו הוא זה של דבוז'אק. ביצוע טוב בהקלטה טובה הוא של Wispelwey.

בקשר לאלגאר, מדובר באיזו דקה לפני שנכנס הנושא הראשון, שהיא באותו אופי וטמפו כמו הנושא הראשון עצמו, אז, ככל הידוע לי, בדרך כלל מכנים את זה "הכנה" לנושא, ולא מתייחסים לזה כאל מבוא.

עמיר
 

נמר

כתב אודיו
צוות האתר
הודעות
20,099
מעורבות
4,264
נקודות
113
תודה עמיר.

שמעתי דוגמית מההמלצה שלך. תתבצע הזמנה בקרוב {נצרף אותו לסל הקניות}.

השירה במוסיקה קלאסית היא באמת לא אהובה על כולם. אני זוכר, כשרק נכנסתי לתחום, הלכתי לאחד מחברי הפורום לשמוע מערכת. הוא הדגים לי את המערכת שלו ביצירה קלאסית הכוללת שירה של זמרת בודדת. הדבר היחיד שעבר לי בראש באותו רגע הוא "וואי וואי, מזה הדבר הזה, חפרה לי ת'ראש!". היום אני מבין שיש כאן עניין של להרגיל את האוזן ואז מבינים מה "רצתה התולעת" {משפט מחגיגה בסנוקר}. כשמבינים יותר ומעריכים את היכולות הקוליות ואת המשחק בין שאר הקולות מאחור זה פשוט חוויה לאוזן!

כנראה שבאתי למוסיקה מזווית קצת שונה מאחד ששומע לראשונה קולות אדם במוסיקה קלאסית.
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,906
מעורבות
2,930
נקודות
113
תודה עמיר.

שמעתי דוגמית מההמלצה שלך. תתבצע הזמנה בקרוב {נצרף אותו לסל הקניות}.

השירה במוסיקה קלאסית היא באמת לא אהובה על כולם. אני זוכר, כשרק נכנסתי לתחום, הלכתי לאחד מחברי הפורום לשמוע מערכת. הוא הדגים לי את המערכת שלו ביצירה קלאסית הכוללת שירה של זמרת בודדת. הדבר היחיד שעבר לי בראש באותו רגע הוא "וואי וואי, מזה הדבר הזה, חפרה לי ת'ראש!". היום אני מבין שיש כאן עניין של להרגיל את האוזן ואז מבינים מה "רצתה התולעת" {משפט מחגיגה בסנוקר}. כשמבינים יותר ומעריכים את היכולות הקוליות ואת המשחק בין שאר הקולות מאחור זה פשוט חוויה לאוזן!

כנראה שבאתי למוסיקה מזווית קצת שונה מאחד ששומע לראשונה קולות אדם במוסיקה קלאסית.
בכיף! (ורד)

אהבת כל מוזיקה היא עניין של הרגל, והקלאסיתאינה יצאת דופן מבחינה זו, אלא שלפעמים היא פחות קליטה לאלה שלא "נתחנכו על ברכיה" :), וייש צורך ב"אנרגיית שיפעול" כדי להיכנס לעולמה.

למעשה, זה ריבוי עולמות, כי אין דין מוזיקת בארוק עדינה לצ'מבאלו בודד כדי סימפונייה משתוללת בתזמורת ענק של מאהלר, ואין לחפש בפוגה של באך את אותו דבר שמחפשים בשיר של שוברט או מפולחן האביב של סטראווינסקי.

וכמוכן, כל מיני אנשים מגיעים לקלאסית מכל מיני מקומות ובכל מיני דרכים. יש כאלה שמגיעים מרוק כבד ומתחברים בהתחלה יותר למוזיקה קלאסית מודרנית. יש שמגיעים מ"אגם הברבורים" ומתחברים לסימפוניות של צ'ייקובשקי ומשם לאחרות. יש כאלה ששמעו עיבודים של באך ומגיעים למקור, וכו'.

בכל מקרה, ברוכים הבאים! (ורד)
עמיר
 

מאסטרו אודיו

עוסק בתחום
הודעות
1,790
מעורבות
338
נקודות
83
לכל אחד יש מפתח משלו למוסיקה קלאסית..

אגב, למה קאנטאטה ולא קנטטה ?

עופר
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,906
מעורבות
2,930
נקודות
113
לכל אחד יש מפתח משלו למוסיקה קלאסית..

אגב, למה קאנטאטה ולא קנטטה ?

עופר
נכון, אבל יש מכנים יותר ופחות משותפים, ורמות מיומנות נדרשות(?) שונות (אם כי אפשר גם ליהנות בלי שייהייה מושג למה אולי כדאי לשים לב).

כי אני אוהב כתיב מלא עד שמן :)

עמיר
 

ברקצ

חבר משקיען
הודעות
1,804
מעורבות
269
נקודות
83
אצלי התרחש סוג של "התבגרות" בטעם עם השנים - כמו שבתור ילד אתה אוהב המבורגר וצ'יפס, וכשאתה מתבגר אתה מגלה לאט לאט טעמים אחרים שבתור ילד היו "איכס" - למשל צדפות, או סושי. אז בנעורי הטעם שלי התמקד באמת בתקופה הקלאסית עד הרומנטית המוקדמת - נגיד ממוצארט עד ברהמס. עם חריגה בודדת לכיוון האמפרסיוניזם הצרפתי (דביוסי, ראוול). עם נטייה חזקה לקונצ'רטי (האם באמת אלה יותר קלים לעיכול ? כנראה). באך וויאלדי שיעממו אותי, ומוקדם מזה בכלל לא ניסיתי. כנ"ל מה שנכתב מסוף המאה ה19 ועד היום בערך. ווקאלי ? מוקצה. רק בשנים האחרונות גיליתי המון דברים שהיו חדשים בשבילי : את נפלאות הבארוק האיטלקי, צרפתי וגרמני. את המוסיקה הווקאלית, מרקוויאמים, מיסות, קנטטות ועד אופרות. התאהבתי באותן "מנסרות באוזן" עם הקול האלוהי , שמכניס בכיס הקטן את כל אותן "זמרות" שממחזרות חומרים מלאונג' של מלון עם מינעד קולי מינימלי (מישהו אמר דיאנה ?) . בקיצור - נפתח בפני עולם מדהים ועצום ועמוק שעוד לא חקרתי אפילו חלק קטן ממנו.
 


למעלה
תצוגת צבעים באתר (* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה
+ 100% -
סגור