בעקבות העניין הרב ברמקולים של Larsen


Vivaldi Audio

עוסק בתחום
הודעות
380
מעורבות
340
נקודות
63
בעקבות העניין הרב ברמקולים של Larsen, הנה כמה מילים עליהם.

האיש שהגה את הרעיון האורתו-אקוסטי העומד בבסיס הרמקולים האלה הוא השוודי סטיג קרלסון.
אני ממליץ לקרוא את הקישור - מרתק!
הוא התחיל לעבוד על השיטה הזאת כבר מראשית שנות החמישים, ואחרי 20 שנות מחקר,
התחיל לבנות את הרמקולים הראשונים שלו שזכו להצלחה מסחרית.
ג'ון לרסן עבד עם קרלסון מתחילת שנות ה-80, עד 1997, שנת מותו של קרלסון.
לרסן, יחד עם צוות מעצבים צעירים ונמרצים, שדרגו את הפרויקט הנפלא של קרלסון
והביאו אותו למה שהוא היום.

במילים פשוטות, כל הרעיון של המתכננים האלה היה, והווה, איך לבנות רמקולים
שיתאימו לסביבה ביתית רגילה, נורמלית. בלי שני אובליסקים באמצע הסלון,
ובלי שום טיפול אקוסטי נוסף מעבר למה שקיים בסלון רגיל: כלומר, ספה, שטיח וכיו"ב.

והם הצליחו - ובגדול!
אתם מוזמנים לשמוע, וליהנות.

הנה דוגמאות מעטות מתוך הביקורות הרבות על הרמקולים האלה.
שימו לב שכל המבקרים, בכל אחד מהדגמים, מספרים לנו פה אחד על הטבעיות של הרמקולים האלה,
ועל כך שהם פשוט גורמים למאזין לשקוע במוזיקה ולהתמכר לה (במקום להתמכר למכשירים).
למראי מקום מפורטים, כולל כמה ביקורות נוספות, ראו כאן.

לחברה ארבעה דגמים, לפי גודל החלל והתקציב,
ומחירם סביר מאוד ביחס לביצועים ולייחוד שלהם.


לרסן 4.2 (הדגם הקודם, הדגם הנוכחי, 4.3, עבר שדרוג יסודי הכולל יחידות משופרות וקרוס-אובר חדש לגמרי):
The Larsen 4.2 are speakers for the (jaded) audiophile (which, eventually, means most of us) who wants to refocus on the music and stop this incessant worry about the gear. Why? Because – in the truest sense – they get out of the way – and makes the room get out the way – and play music without any of those uptight constraints of normal front-firing speakers. More than any other speaker, they make the constraints of the room disappear. One of the most tired clichés in hifi is that ‘the music sounds like a live concert’. In this case there’s more than a bit of merit to the claim. Not (only) because of natural tone and timbre – which they excel at – but because the way the Larsen 4.2 present music is how music sounds in real life.​

לרסן 6.2:
Having Larsen 6.2 speakers in my system for the past few months provided me with hours and hours of music enjoyment. Throughout my listening tests, they performed extremely well and were up to the challenge with any style of music, from jazz to classical to progressive metal. With their laid-back, very natural, balanced and spacious sound, they can complement any high-end or even mid-range audio system. Thanks to their unique design and sound characteristics, they can be considered a lifestyle product, suitable not only for audiophiles, but for anyone looking to enjoy quality music reproduction in their home without sacrificing aesthetics and living space.​



לרסן 8 (הדגם הנוכחי, 8.2 כולל יחידות בס משופרות):

Pay the bills though it does, there is an aspect of audio reviewing that I dislike: It forces me to think in ways the mere record-loving me would never consider. Reviewing sometimes forces me to think like a neurotic audiophile: someone who thinks too much about the gear through which he’s listening, and is thus more or less bent on ruining the hobby for himself.

Reluctant parasite that I am, I would prefer to simply endure, happily and mental-healthily, in my love of listening to good records through good gear, thinking be damned. When I dropped the Larsen 8 loudspeakers into my system and set about enjoying them as a normal person might, I approached that ideal: I was immensely happy. Once I got what they were all about, even the hazards of audiophilia—the fidgets, the neuroses, the fetishes—couldn’t diminish my regard for the Larsen 8 experience.

So let me put it to you this way: The Larsen 8 isn’t for everyone. It’s for those who just want a pair of speakers that will last them the next 20 years or so, and will provide insight, enjoyment, comfort and ease, and the occasional thrill. If that’s you—and especially if you’re also the sort who wouldn’t mind getting off the audio merry-go-round for a while—the Larsen 8 is an easy recommendation.

לרסן 9

You will have not heard anything else much like the sound—except of course in live music

(לא תשמעו שום דבר שדומה לצליל הזה – אלא רק כמובן במוזיקה חיה.)​
 


למעלה
תצוגת צבעים באתר (* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה
+ 100% -
סגור