וואי דן שלא יחשבו שיש אפילו גרם של הבנה לדברי מצדך, אתה לא רוצה להכוות מהגריל...
יפה דרשת שאם כל ההקלטות נשמעות טוב אז אין נאמנות למקור, אז אני בתור חובב ג’אז בחרתי רכיבים שיאפשרו לז’אנר הבעייתי הזה מבחינת הקלטות להשמע במיטבו במערכת שלי ועל הדרך יצאתי נשכר בז’אנרים אחרים.
לפחות לגבי מוסיקה שהוקלטה עד המעבר לדיגיטל בתחילת שנות ה80, חשוב להפריד בין האיכות המקורית של ההקלטות (סרטי המקור),
לבין מה שקורה להן בהעברה למדיה הצרכנית (תקליט, קסטה, דיסק וכו').
ציינת את BLUENOTE וזה המקרה הכי טוב להמחשה, כי רודי ון גלדר הקליט ותפס הכל מצוין מבחינת טווח התדרים.
אבל אחת הפעולות שעשה באופן עקבי בשלב חיתוך המאסטרים לתקליט (cutting), היתה הנחתה מאסיבית של תחום הבאס עם הדגשה ב 90Hz
על מנת לייצר תחושה מדומה של נוכחות בתדרי הבאס. הוא לא עשה זאת מגזרת אסתטיקת הצליל, אלא מתוך פרקיות שיווקית.
הסיבה? תאימות לרמת איכות בסיסית במערכת מצויה של שנות ה50.
מערכת מודרנית חושפת את המגבלות/שינויים הטכניים שהוא הכניס למעטפת הצליל לפני ההעברה למדיום התקליט.
במהדורות (האיכותיות!!!) המודרניות של Music Matters בעשור הקודם והסדרה המקבילה של היום Tone Poet,
אנחנו מקבלים את כל טווח ההקלטה המקורי ומיקס מאוזן.
פיוריסטים של וינטייג' בד"כ פחות מתחברים למהדורות האלו. למרות הקסם הטמון במהדורות המקוריות,
הן יישמעו במיטבן במערכת וינטייג' עם מגבלות תקופת שנות ה50, ומהדורות אודיופיליות (אנלוגיות...) חדשות, נותנות להן נוקאאוט בהליכה לאחור עם ידיים קשורות מאחורי הגב, על מערכת מודרנית איכותית.
זה קיים בעוד כותרים מהתקופה, אז כל מקרה לגופו, אבל בולט מאוד בתקליטים של BLUENOTE.
כמו שעמיר ציין, בהקלטות של מוזיקה קלאסית יש לא מעט מקרים שפשוט אין צ'אנס לשחזר את רמת האיכות שהצליחו להגיע אליה בתחילת עידן הסטריאו כבר מ1958 ואילך. (תאכלס, אפילו יותר מוקדם, ולמרות שעמיר שונא הקלטות מונו
, מי שמסתדר עם האזנה במונו יכול להנות ברמות מגוון טונאלי ראליסטי מסמר שיער.)
הקלטות של מוזיקה קלאסית היו חוד החנית עוד בסוף המאה ה19 , וההתפתחות הטכנית שלהן תרמה לכל ז'אנר אחר שהוקלט בהמשך.
באופן מעשי, אין לי ציפיה שהכל יישמע טוב באותה מידה במערכת כי יש הקלטות טובות יותר וטובות פחות,
אז בסט אפ מאוזן שמתפקד טוב בחלל ההאזנה (עם או בלי כיול בהתאם למקרה) אני לוקח את הרע עם הטוב כשמדובר במוזיקה שאני אוהב וההקלטה בה לא מושלמת. העיקר המוזיקה, עם שאיפה לאיכות הצליל הטובה ביותר.