אלקסיס וייסנברג -- icon -- אוסף 10 דיסקים של פסנתרן מופלא

  • פותח הנושא AK1
  • פורסם בתאריך

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,906
מעורבות
2,930
נקודות
113
אחד הפסנתרנים שאני הכי-הכי אוהב ומעריך הוא אלקסיס וייסנברג, שלאחונה יצא אוסף 10 דיסקים שלו בסידרת icon של EMI,זהו פסנתרן מאוד מיוחד, לא שיגרתי, עם טכניקה מדהימה, אבל בטכניקה מדהימה יש בימינו כבר קצת אינפלאצייה, כך שלא זה מה שמייחד אותו.מה שכן מייחד אותו כולל, בין השאר:
  • עומק ההבעה שלו
  • הדגשת כל מיני קולות וקווים "משניים", שנותנים משמעות חדשה, מרעננת ומיוחדת להרבה יצירות שכל כך הרבה אחרים שחקו וטחנו לפניו
  • מגע מופלא, שמעביר קסם מיוחד גם במקומות שההקלטות לא מזהירות
  • ניצול מלא של כל טווח העוצמות של הפסנתר, משקט-שקט-שפחות-מזה-כבר-לא-ייצא-צליל עד לכדי עוד-רגע-הפסנתר-מתפרק
  • ולא רק עוצמות, אלא גם מיליוני גוונים ומצבי רוח משתנים
  • תפיסת הרוח של יצירות, מעבר לתווים ולתפיסות השיגרתיות והמסורתיות והמקובלות.
  • מוכנות להשתולל ולהרביץ ולהאיץ ולהאט ולהתפרץ ולחלום
זה לא פסנתרן עבור מי שמחפש רגיעה במוסיקה קלאסית -- להיפך -- זה עבור מי שמחפש חווייה מיוחדת וחזקה יותר משרוב בני התמותה יכולים לייצר. מה שנקרא not for the faint-hearted.

הוא ההיפך המוחלט מפסנתרנים גדולים אך מעודנים כמו פרחייה וראדו לופו, שכמעט אף פעם לא ירביצו -- שאצלם הכל עדין ויפה ו"מוסיקאלי", אבל "רק לא יותר מדי".

הוא ההיפך מרובינשטיין בזה שאצל רובינשטיין הרבה פרטים ותווים הולכים לאיבוד. אצל וויסנברג כל התווים צלולים כבדולח, אפילו פאסאז'ים מהירים שכולם "מורחים", וכל זאת בלי לאבד את התמונה הכוללת ובלי לטבוע בתוך הפרטים.

אין לו את הקור שקורן לפעמים מנגינתם של פוליני ומיכלאנג'לי.

אין לו את האינטלקט הסימטרי והמרובע-קמעה-לפעמים של ברנדל.

יש בו אש כמו אצל מרתה ארגריך, אבל הוא "מורח" הרבה פחות ממנה.

הפסנתרן שלרוב השוו אליו את ווייסנברג הייה הורוביץ, ואכן יש ביניהם הרבה קווים דומים, ב"אצבעות הברזל", בטווח העוצמות, בצבעים, בהשתוללויות ובעומק הרגשות, אם כי לתפיסתי, לוייסנברג הייה יותר עומק ואינטלקט מאשר להורוביץ. הורוביץ הייה בזמנו תופעה טכנית יוצאת דופן, אבל עם התרבות הטכנאים, זוהרו ומיוחדותו ירדו במידה ניכרת. לא כך וייסנברג, לפחות עבורי, שממשיך להחזיק מיים למרות הרווחים הין הקלידים ובין האצבעות.

לא, לא כל מה שהוא מנגן נפלא ונהדר באותה מידה. למשל המוצארט שהוא מנגן עם ג'וליני בדיסק הראשון אינו משהו מיוחד, אבל יש כמה וכמה דברים די מיוחדים. אתייחס ספציפית רק לקונצ'רטו הראשון של שופן, שכתבתי עליו במקום אחר:

לדעתי/טעמי, הרבה מהביצועים של שופן לוקים בתפיסה "מוטעית" של המלחין, שבהיותו שחפני וחלוש, עם הרבה קטעים חולמניים, יש לפרש את יצירותיו כעדינות, "חרסינה", ולא לנגן חזק מדי, כאילו ff (פורטיסימו -- לנגן הכי חזק) אצל שופין שקול ל-mf (מצו-פורטה, די חזק) אצל ידידו ליסט. לדעתי/טעמי, המוסיקה של שופין, מלאת הלהט, הדראמה, הגאווה הלאומית, העוצמה ולפעמים כמעט מלחמתיות (פולונזים, אטיוד ה"מהפיכה") דורשת את מלוא הטווח הדינאמי של הפסנתר, מהשקט ביותר עד לחזק ביותר. לא רבים מנגנים כך.

ספציפית לקונצ'רטי של שופן, רבים מהמבצעים מתייחסים אליהם אכן כאל קונצ'רטי קלאסיים כמקובל בתקופה, עם מבנה מוגדר, צורת הסונאטה,טמפו מוגדר וכמעט אחיד וכו'. לדעתי/טעמי, הקונצ'רטי האלה, יותר משהם קונצ'רטי, הם פנטאסיות לפסנתר, עם תזמורת ברקע. אין לשופן תפיסה צורנית רחבה וסימפונית, אלא הוא נותן לדמיון שלו לקחת אותו (ואותנו) לכל מיני מחוזות, שלכל אחד מהם יש עולם רגשי משלו, והמצברוח יכול להתחלף בשנייה. רבים מתלוננים על שהתזמור חובבני, יש שניסו לשפר אותו, ורבים מקצרים את המבוא התזמורתי. אני מאוד אוהב תיזמור טוב, ובכל זאת אני מאוד אוהב את המבואות התזמורתיים ואת התפקיד הלא-בולט של התזמורת.

אני הייתי ממליץ דווקא על ביצוע מעורר מחלוקת, בהיותו כה מנוגד לתפיסות המקובלות האמורות לעיל. בנוסף לכך, הוא גם מוקלט די רע (אבל לפחות בסטריאו). צליל הפסנתר יותר מתכתי מכפי שיכול להיות פסנתר כלשהו עלי אדמות, לפעמים קשה לזהות כלים בגלל הגוון המוזר בהקלטה, ובכל זאת...

אני מדבר כל ביצועו של אלקסיס וייסנברג עם סקרובאצ'בסקי.

רק בקיצור -- הקשיבו לפתיחה, Allegro maestoso (די מהר וב"מלכותיות") כשהטרומבונים בתזמורת נוכחים באופן ברור, ואחר כך הצ'לי "מגישים" את הפסנתר בחמימות רומאנטית, וגם הוא פותח בעוצמה ו-maestoso, ומייד ברגע הבא ברכות, ואח"כ מעבר רומאנטי לנושא בפסנתר, מעבר, חזרה עוד יותר רומאנטית, עם כל מיני משחקים "קוקטיים" למעלה ולמטה, ו-פוף, עברנו למצברוח אחר, עם ריצות (צלולות, לשם שינוי מבורך מהאחרים) ו-הופ! הטמפו ממש נשבר לקראת הנושא השני של הפסנתר, שמתחיל לאט ומתגבר ומתגבר...​
והחלומיות של הרומאנצה... והשובבות של הפרק האחרון... והכל צלול!!!

אין כמוהו, וייש שיגידו שזה לטובה... :)

מחיר הסט בעת הכתיבה הוא £27.36 באמאזון UK, שלאחר הורדת VAT והוספת משלוח יוצא כ-160 ש"ח -- כ-16 ש"ח לדיסק, ואין סיכון של לעבור את סף הפטור ממיסוי.
 

משה לוי

עוסק בתחום
הודעות
450
מעורבות
1
נקודות
18
היי עמיר
ראשית, עומק הידע וההבעה שלך בתיאור שלך ממש מרגש. קריירה של מבקר מוסיקאלי מובטחת.
שנית, מה דעתך על ההקלטות והאיכות הסונית של האוסף?
אשמח לשמוע ממך לגבי הנושא הזה.
בברכה
משה
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,906
מעורבות
2,930
נקודות
113
היי עמיר
ראשית, עומק הידע וההבעה שלך בתיאור שלך ממש מרגש. קריירה של מבקר מוסיקאלי מובטחת.
שנית, מה דעתך על ההקלטות והאיכות הסונית של האוסף?
אשמח לשמוע ממך לגבי הנושא הזה.
בברכה
משה
תודה! :)

קריירה של מבקר דורשת במה של עיתון / מגאזין / ערוץ (רדיו / טמבליזייה) או אתר שיש אחוז ומספר גבוה של קוראיו / מאזיניו / צופיו / גולשיו שמתעניינים בתחום בהיקורת. נראה לי שכאן רק מעטים מתעניינים, וגם ב-HFM, ששם אחוז המתעניינים הוא אולי גדול יותר, עדיין מספרם נמוך מאוד...

בעניין האיכות הסונית של האוסף, יש כאן שני מרכיבים -- איכות ההקלטות ואיכות הרימאסטרינג.

ל-EMI הייו צוותי הקלטה מצויינים, אבל לא מצאתי הרבה מיתאם בין רמת/חשיבות המבצעים/יצירות לבין רמת צוות ההקלטה שהם זכו לו. למשל קאראיאן הקליט הרבה עם הקלוץ Michel Glotz והטכנאי Wolfgang Gulich (כולל כאן ברחמנינוב 2 ובפראנק) שהייו עלובי נפש וסאונד, לעומת מנצחים כמו Louis Fremaux, שקיבל את הצוות האדיר David Mottley ו-Stuart Eltham. חלק מההקלטות נעשו על ידי EMI France, אולי בשילוב עם החברה הצרפתית הפתיטית Pathe Marconi, ועם הטכנאי Paul Vavasseur, שאיפשרו לו לחרבן גם הקלטות של ריכטר, לא רק של ווייסנברג.

כך שההקלטות המקוריות אינן ה-top של EMI. כמוכן גם לא כל הרימאסטרים חדשים, כשהמוקדם מביניהם הוא מ-1985. עם זאת, חלק מהיצירות, כולל במיוחד הפאנטאסייה המופלאה של שומאן בביצוע שמותיר אחריו שובל ארוך של גלי הלם, קיבלו רימאסטר ב-2012, ונשמעות טוב בהחלט.

אלה לא דיסקים ל-show off או demo של מערכת סאונד, אלא דיסקים לחווייה מוסיקאלית עמוקה, במיוחד ביצירות הבאות:
  • הפאנטאסייה של שומאן -- שנים, שנים, שנים חיפשתי את זה ב-CD, ובסוף צרבתי את זה מ-LP. סוף סוף זה יצא, ועוד ברימאסטר טוב!
  • רחמנינוב קונצ'רטו 2-- את הביצוע הזה קניתי מחדש כל פעם שמצאתי גירסה משופרת. החל ב-LP תוצרת הארץ, ה-LP תוצרת חוץ (נדמה לי שבשתי הדפסות שונות), ב-CD הראשון שייצא, בהדפסה יפאנית "רגילה", בהדפסה יפאנית 24 ביט, בהדפסה יפאנית ב-HQCD ולאחרונה ב-SACD יפאני
  • שני הקונצ'רטי של שופן -- שגם אותם רכשתי על פעם מחדש, רק שזה יצא ושופר בפחות הזדמנויות :(
אבל יש עוד הרבה קטעים מצויינים ממש. האכזבות היחידות, לטעמי, הם הקונצ'רטו הראשון של בראהמס ושני הקונצ'רטי של מוצארט --דיסק וחצי מתוך 10.

יש לציין שאלה לא כל ההברקות של וייסנברג, וייש לציין במיוחד גם דיסק כפול וממיס של הנוקטורנים של שופן (EMI בהקלטה טובה), וכמה מיצירות דביסי לפסנתר ב-DG -- נפלא!

עמיר
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,906
מעורבות
2,930
נקודות
113
נ.ב., שכחתי להזכיר את ידידנו גלן גולד בהקשר זה:
  • GG שנא רחמנינוב, אבל טען שוויסנברג הופך את הקונצ'רטי 2 ו-3 למוסיקה כמעט-נסבלת, או משהו כזה.
  • לגבי הקונצ'רטי של שופן שהזכרתי, GG כתב:
I always felt I could live without the Chopin concertos, and managed to -- until Alexis Weissenberg dusted the cobwebs from Mmm Sand's salon and made those works a contemporary experience

cobwebs זה קורי עכביש, ו-Mmm Sand (מאדאם ז'ורז' סאנד) הייתה המאהבת של שופן

 

נערך לאחרונה ב:

משה לוי

עוסק בתחום
הודעות
450
מעורבות
1
נקודות
18
מה דעתך על קול המוסיקה של קול ישראל, יש סיכוי שיאהבו להכניס דם חדש למערכת.
תכנית אישית "הטעם שלי" של שלוש שעות פעם בשבוע יכולה להיות רעיון חביב.
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,906
מעורבות
2,930
נקודות
113
מה דעתך על קול המוסיקה של קול ישראל, יש סיכוי שיאהבו להכניס דם חדש למערכת.
תכנית אישית "הטעם שלי" של שלוש שעות פעם בשבוע יכולה להיות רעיון חביב.
בינתיים הם עושים קולות לא מוסיקאליים של להקיז את כל הדם מהמערכת ולסגור עניין.
חוצמזה, למה שמישהו שם יוותר על כיסאו ועל זמן האוויר שלו למען מישהו אחר?

אבל בכל אופן, תודה על המחשבה!
עמיר
 

משה לוי

עוסק בתחום
הודעות
450
מעורבות
1
נקודות
18
בינתיים הם עושים קולות לא מוסיקאליים של להקיז את כל הדם מהמערכת ולסגור עניין.
חוצמזה, למה שמישהו שם יוותר על כיסאו ועל זמן האוויר שלו למען מישהו אחר?

אבל בכל אופן, תודה על המחשבה!
עמיר

תכין להם תכנית פיילוט צרובה כדי שיוכלו גם לשמוע את הקול שלך ואם שלך לא רדיופוני, אשמח לתרום את שלי.
תתפלא עד כמה יש לפעמים צורך ברענון שיכול גם לשרת את מטרתם לשמור על הערוץ בחיים.
נסה, מה יש לך להפסיד?
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,906
מעורבות
2,930
נקודות
113
תכין להם תכנית פיילוט צרובה כדי שיוכלו גם לשמוע את הקול שלך ואם שלך לא רדיופוני, אשמח לתרום את שלי.
תתפלא עד כמה יש לפעמים צורך ברענון שיכול גם לשרת את מטרתם לשמור על הערוץ בחיים.
נסה, מה יש לך להפסיד?
תודה על הרעיון וגם על ההצעה הקולית וה-cool-ית! :)(ורד)

אחשוב/אעכל את הרעיון :)
עמיר
 

ברקצ

חבר משקיען
הודעות
1,804
מעורבות
269
נקודות
83
האם הכי כדאי להזמין מאמזון יו קיי ? האם הם מורידים אוטמטית את המע"מ ? האם בטוח שלא עוברים את הסף ?

גם אני מאוהבי וויסנברג - וגיליתי אותו תודות לך ולאביעד בעקבות כל מיני פוסטים של "הביצוע הטוב ביותר". מאז שגיליתי אותו קשה ללכת אחורה.חבל שלא הקליט עוד.

דרך אגב - אחד הדיסקים האהובים עלי לאחרונה, שגם הגיע בזכותך - פיליפ קטצ'ן KATCHEN, ביצירות של פרוקופייב וברטוק. יש לך עוד המלצות לפסנתרנים פחות מוכרים שכדאי להכיר ?
 

למעלה
תצוגת צבעים באתר (* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה
+ 100% -
סגור