אחה"ץ נעים עם קונצ'רטי של שופן


nkorah

חבר משקיען
הודעות
530
מעורבות
75
נקודות
28
הכל מתחיל בתקליט החדש הזה שהגיע אלי -

20160303_122116_HDR.jpg



התקליט הוא אוסף מתחילת שנות ה- 70 (71, או 72 - לא ברור מהעטיפה) של שני תקליטים קודמים של RCA Red Seal:

הקונצרטו הראשון בניצוח Stanislaw Skrowaczewski (אין לי מושג איך לבטא את שמו, או לכתוב אותו בעברית...), ומה שיותר מעניין -

הקונצ'רטו השני, בניצוח Alfred Wallenstein. מעניין יותר כי יש לי את ההוצאה המקורית שלו - אחת הראשונות בסדרת Living Stereo הנחשבת של RCA. לא ההוצאה הראשונה המהודרת, אלא זו שבאה אחריה (עדיין בשנת 1958) -

R-6651774-1423908659-4274.jpeg.jpg


שני התקליטים במצב מצויין, ונקיים.

חוץ מזה, יש לי הוצאה חדשה, על CD -

זהו Remaster ב- 20 Bit, שנעשה כחלק מה- The Arthur Rubinstein Collection.

81d1pM0LOHL._SL1500_.jpg


אז מה היה לנו?
ראשית הביצוע כמובן. נו, הוא די "רובינשטייני" - טוב מאוד, אפילו מצויין, אבל שמעתי טובים ממנו. הקונצ'רטו הראשון נשמע לי יותר מעניין מהשני, אבל זה באמת עניין של טעם אישי. ככלל - ביצוע מאוד מומלץ לתקליטיה של כל אחד.

התקליט המקורי הוא מצויין. בימת הצליל קצת מוגבלת, שזה הגיוני בהתחשב בהקלטה המוקדמת. הצליל חי, מדוייק, עם גוף ואויר - כיף!

ההוצאה המחודשת מ- 72, היא כל מה שמצפים מהדפסה חוזרת - טיפה מעורפלת, טיפה מרוחקת - עדיין מצויינת ומהנה ביותר.

ההפתעה הגדולה הוא ה- CD. יופי של Remaster, שזה היה קצת מפתיע עבורי, כי יש לי שני CDים אחרים מהאוסף, שהיו מאכזבים. נורית ה- HDCD נדלקת, למרות שעל העטיפה אין שום אינדיקציה שמעידה על כך. והצליל:

כמו רוב ה- Remastered הוא מעט (אבל ממש מעט!) מעוגל בגבוהים - זה המחיר של "ניקוי" ה- Hiss. אני עוד לא בטוח איך אני מעדיף את עבודת ה- Remaster בעניין, אבל בהחלט מודע ומודה שברוב המקרים הכמעט מוחלט, ניקוי ההיס נעשה ביד כבדה על הפילטרים, ובסוף פוגע באיכות הצליל. במקרה הזה נעשתה עבודה מצויינת, והסיבה היחידה שבכלל שמתי לב שחסר משהו, היא ששמעתי את שלושת התקליטים ברצף (אחד מהם פעמיים). בשאר התדרים העבודה פשוט מדהימה - הצליל נקי, חי, בימת הצליל טובה ככל שאפשר מההקלטה הישנה - מעולה!

אני נאלץ לומר שבין שלושת אלו, ה- CD הוא ההאזנה העדיפה (ורד)
 

תמונות מצורפות

  • 20160303_122116_HDR.jpg
    20160303_122116_HDR.jpg
    KB 132.2 · צפיות: 482
  • R-6651774-1423908659-4274.jpeg.jpg
    R-6651774-1423908659-4274.jpeg.jpg
    KB 126.4 · צפיות: 888
  • 81d1pM0LOHL._SL1500_.jpg
    81d1pM0LOHL._SL1500_.jpg
    KB 131.6 · צפיות: 433

נמר

כתב אודיו
צוות האתר
הודעות
20,099
מעורבות
4,264
נקודות
113
משום מה, בכל הנוגע לשופן, אני מתחבר מאוד לנוקטורנות שלו יותר מאשר לקונצ׳רטו.
עם זאת, ה-קונצ׳רטו השני שלו, אולי בגלל שהוא הראשון ששמעתי בשופן, בהחלט מתנגן אצלי המון.

אפרופו פסנתר.
מומלץ לשמוע את האינטרמצו של בראהמס. מרגש לא פחות מהנוקטורנות של שופן.
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,906
מעורבות
2,930
נקודות
113
ההקלטות האלה, במיוחד של הקונצ'רטו השני, הן דוגמאות למקרים שלא מקבלים מושג לאיכותן מהאזנה לתקליטים המקוריים בהדפסות הראשונות, שהן בינוניות למדי.

ולמי שאין עדיין גירסת דיסק, כנראה שעדיף לרכוש את גירסת ה-SACD ההיברידי, שהיא גם זולה. אני לא בטוח ששיכבת ה-CD עודכנה יחסית לרימאסטר הישן יותר של ה-SACD -- יתכן שכן וייתכן שלא -- לא בדקתי -- אבל שיכבת ה-SACD נשמעת מעולה

81H%2BEo7F6GL._SX355_.jpg


אלה ביצועים מעולים, אם כי לא העדיפות הראשונה שלי אישית.

עמיר
 

רונן ש

חבר משקיען
הודעות
814
מעורבות
270
נקודות
63
הקונצרטו הראשון בניצוח Stanislaw Skrowaczewski (אין לי מושג איך לבטא את שמו, או לכתוב אותו בעברית...)

כך זה נראה במקור:

IMG_0632.JPG



ולחברי בפורום:

יש לי שני עותקים של התקליט הזה - אחד מהם למסירה לכל המעוניין.
לא בטוח לגבי מצבם, אני אבדוק, אבל מבטיח שימסר נקי ככל האפשר.
 

תמונות מצורפות

  • IMG_0632.JPG
    IMG_0632.JPG
    KB 110.3 · צפיות: 880

רונן ש

חבר משקיען
הודעות
814
מעורבות
270
נקודות
63
הקונצ'רטו השני, בניצוח Alfred Wallenstein. מעניין יותר כי יש לי את ההוצאה המקורית שלו - אחת הראשונות בסדרת Living Stereo הנחשבת של RCA. לא ההוצאה הראשונה המהודרת, אלא זו שבאה אחריה (עדיין בשנת 1958) -

צפה בקובץ המצורף 27050

האם לזו התכוונת?

IMG_0633.JPG


או שמה גם זו אחת המהדורות שבאו בהמשך?


אבל מה שהעלה אצלי חיוך היה התגלית של בול מס קניה שעדיין מודבק על התקליט אצלי:

IMG_0634.JPG


זכר לימים קדומים, שאבא ואמא היו נוסעים לתל אביב לקנות תקליט כל פעם שרצו קצת לתבל את חיי הבית במוזיקה.
 

תמונות מצורפות

  • IMG_0633.JPG
    IMG_0633.JPG
    KB 137.7 · צפיות: 912
  • IMG_0634.JPG
    IMG_0634.JPG
    KB 94.6 · צפיות: 369

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,906
מעורבות
2,930
נקודות
113
זו הדפסה מאוד מאוחרת, המקור הוא בסידרת Living Stereo של חברת RCA האמריקאית, שהוקלט על ידי צוות של Decca באנגליה במסגרת שיתוף פעולה בין החברות, ונראה כך:
rca_lsc-2575.jpg


האם לזו התכוונת?

צפה בקובץ המצורף 27053

או שמה גם זו אחת המהדורות שבאו בהמשך?
זו בכלל עטיפת גירסת המונו הלא-אמריקאית (אולי בכלל תוצרת הארץ? :) )
המקור (גם הוא בסידרת RCA Living Stereo) נראה כך:
rca_lsc-2265.jpg

עמיר
 
נערך לאחרונה ב:

רונן ש

חבר משקיען
הודעות
814
מעורבות
270
נקודות
63
אכן, תוצרת הארץ...
איסטרוניקס
 

nkorah

חבר משקיען
הודעות
530
מעורבות
75
נקודות
28
LSC מונו?
או שלא הבנתי
 

nkorah

חבר משקיען
הודעות
530
מעורבות
75
נקודות
28
אז לא הבנתי :)
 

SONYES

חבר משקיען
הודעות
1,659
מעורבות
743
נקודות
113
IMG_3055.JPG
הנה מצאתי את עצמי בבוקר אחרי יקיצה מוקדמת מאזין לשופן -מס 1 פתאום בא
את הדיסק הזה קניתי לפני שנה ולא האזנתי לו

כאן צימרמן לוקח את הזמן רומנטי ארוך כי הוא גם המנצח
גישה שונה מהביצוע הקודם שלו עם גוליני יותר מ20 שנה לפני כן
maxresdefault.jpg
f-krystian-zimerman-classical-fryderyk-chopin-piano-concertos-1-2-cd.jpg

פרט ממש קטן בצד ימין של העטיפה העליונה מופיע 4D
בתחתון מופיעה בלי והוא אלבום שני דיסקים למרות יכולים לשים אותם על אחד בלבד את שני הקונצרטים
כאמור
התיזמורת מוקלטת פנטסטי רחב גדול נוכחות ענקית לפסנתר ברור-אחת הקלטות הבאמת שוות להכנס להיכל התהילה - של DGG שפו (ורד)
כלי נשיפה ענקיים כלי מיתר במיקום ובודי ענק יופי מאד אוהב
ביצוע רומנטי איטי מעט אולי - יפה מאד הבדלים גדולים בפרק הראשון והשני לעומת הביצוע הראשון .
ואהוב שלי באמת זה זה הראשון עם גוליני וכמה
ביצועים אחרים - לא צינתי אחרים מעולים אף הם אולי פעם אחרת -אשר מכובדים לא פחות .קודש הקודשים
רובינשטין שהוזכר למעלה .
זה
51OuQCfudNL._SY300_.jpg
גם הוקלט עם קהל חי אוהב מאד את הביצוע ומה גם הקלטה מאד ראליסטית לתקופה רחבה מאד -מהנדס הנס פטר שווייזגן משהוא בערך כזה -
שהקליט המון מוסיקה עתיקה ואפילו עם ברנשטיין.
תמיד מקליט רחב גדול הפרדה מעולה בכלים טון ברור נקי עם גובהה ועומק ותופס יופי את האולם.
הלוואי לקראייאן היה יותר איתו -במקום גונתר הרמנסס -שהרבה הקלטות פשוט חירבש -אהובו של AK1
ושלי -אבל זה מה שיש.
אבל הביצוע ממש .
זה כמו שאני אוהב וביצוע מקסים כובש אותי ישר מהתחלה זורם לווי של גוליני
יש משהו בגוליני מדהים בהבנה למוסיקה -כמו לברונו וואלטר -תקראו לזה איך שתקראו לי זה "נשמה"
 

תמונות מצורפות

  • IMG_3055.JPG
    IMG_3055.JPG
    KB 126.1 · צפיות: 316
נערך לאחרונה ב:

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,906
מעורבות
2,930
נקודות
113
כאן צימרמן לוקח את הזמן רומנטי ארוך כי הוא גם המנצח
ביצוע רומנטי איטי מעט אולי
רק אזהרה לגבי הביצוע המאוחר יותר של צימרמאן, בנגינתו ובניצוחו:
אם אני זוכר נכון (ששמעתי אבל נמנעתי מלקנות), זה לא רק שמדובר בטמפי (מהירויות) קבועים אך איטיים.
מדובר במשיכות חזקות של הטמפי לכאן ולכאן, לא רק רובאטי ("קצב גנוב", האטה/האצה קטנה של תפקידים במוזיקה על רקע מהירות קבועה), אלא ממש האטות והאצות גדולות, מה שלי מאוד הפריע וקילקל לי את הסך-הכל למרות שייש כאן דברים יפים מאוד -- סך הכל צימרמאן פסנתרן מעולה.

את הביצועים הקודמים שלו, עם ג'וליני כמנצח, אני מעריך מאוד, אבל לא אוהב אותם מהסיבות ההפוכות. שם הוא מנגן יבש מדי לטעמי :(

עם זאת יש לציין שזה ביצוע "קלאסי", מכובד ומוערך, ואני מעדיף אחרים (למשל Weissenberg, ובין העכשווים Rafał Blechacz)

עמיר
 

ronensud

חבר משקיען
הודעות
1,201
מעורבות
737
נקודות
113
נמר אתה לא יכול לזרוק המלצה ליצירה בלי המלצות לביצועים :)
אני מאוד אוהב את שופן, לא בקיא באינטרמצו של ברהמס.
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,906
מעורבות
2,930
נקודות
113
מומלץ לשמוע את האינטרמצו של בראהמס. מרגש לא פחות מהנוקטורנות של שופן.
נמר אתה לא יכול לזרוק המלצה ליצירה בלי המלצות לביצועים :)
אני מאוד אוהב את שופן, לא בקיא באינטרמצו של ברהמס.
נמר יכול הכל. עובדה -- הוא עשה את זה :)

חוצמזה, ה-אינטרמצו של בראהמס הוא לא אחד -- אולי נמר ירצה לפרט את מספר האופוס של האינטרמצו הספציפי שאליו הוא התייחס -- דומני שייש 10, לפחות מתוך ההנחה ש-Glenn Gould הקליט את כולם -- לא ספרתי אותם בעצמי :)
71-CRvRdsJL._SL1500_.jpg


כדרכו בקודש, הביצועים של גלן גולד מרתקים, אבל מאוד "אישיים". לשומע הלא חשדני הם עשויים להישמע די "תמימים", אבל מול התווים רואים שהוא עושה דברים שונה עד הפוך מהכתוב... הסאונד של ההקלטות אינו מצטיין. הדיסק מומלץ למעריצי גולד ולחובבי נגינה מיוחדת, אבל אולי לא כעדיפות ראשונה להכרת היצירות.

לביצועים "שפויים" אני מציע את אלה של Stephen Bishop-Kovacevich, שלפעמים קורא לעצמו Stephen Bishop ולפעמים Stephen Kovacevich, בשלושה דיסקים שאני לא יודע אם הם עדיין בקטלוג, אבל אפשר להשיג אותם, יחד עם רוב שאר היצירות לפסנתר של בראהמס, אצל Amazon Sellers/Marketplace: כאן, כאן וכאן.
61DYDPRpJvL._SX425_.jpg

51fV9cdjWEL.jpg

51bj5qy99BL.jpg


היצירות מצויינות, אבל, כהכללה, הן די הרבה פחות נגישות ל"קהל הרחב" מאשר יצירות שופן.

עמיר
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,906
מעורבות
2,930
נקודות
113
אמיר תודה!
בדיוק סגרתי את הטלפון עם זיו, הוא המליץ על זה:
http://www.amazon.co.uk/Brahms-Works-Solo-Piano-Johannes/dp/B0000042GM

אקשיב גם להמלצות שלך, את גולן אני מכיר בעיקר כשהוא מנגן באך.
זה באמת בסדר גמור גם אם לא תשמע לעצתי, לא בגלל שהעדפותיך אינן משמעותיות עבורי, אלא כי באמת כל אחד זכאי לדעתו ולהעדפותיו, גם אם הם לא תואמות לשלי.

ואשר לקטשן, הוא אכן פסנתרן נפלא ככלל ובבראהמס בפרט, אבל יש משהו יבש בסאונד של הסט הזה, מהסוג שמוציא לי את החשק להאזין -- אולי בגלל ה-remastering הוותיק -- ולכן, למרות ששמעתי אותו, לא רכשתי אותו.

אישית, אני מעדיף גם את הביצועים וגם את ההקלטות של בישופ, אבל זה טעמי האישי, שאין שום סיבה להעדיף אותו על זה של זיו (או של כל אחד אחר).

תיהנה בכל בחירה! (ורד)
עמיר (ב-ע' :))
 

SONYES

חבר משקיען
הודעות
1,659
מעורבות
743
נקודות
113
רק אזהרה לגבי הביצוע המאוחר יותר של צימרמאן, בנגינתו ובניצוחו:
אם אני זוכר נכון (ששמעתי אבל נמנעתי מלקנות), זה לא רק שמדובר בטמפי (מהירויות) קבועים אך איטיים.
מדובר במשיכות חזקות של הטמפי לכאן ולכאן, לא רק רובאטי ("קצב גנוב", האטה/האצה קטנה של תפקידים במוזיקה על רקע מהירות קבועה), אלא ממש האטות והאצות גדולות, מה שלי מאוד הפריע וקילקל לי את הסך-הכל למרות שייש כאן דברים יפים מאוד -- סך הכל צימרמאן פסנתרן מעולה.

את הביצועים הקודמים שלו, עם ג'וליני כמנצח, אני מעריך מאוד, אבל לא אוהב אותם מהסיבות ההפוכות. שם הוא מנגן יבש מדי לטעמי :(

עם זאת יש לציין שזה ביצוע "קלאסי", מכובד ומוערך, ואני מעדיף אחרים (למשל Weissenberg, ובין העכשווים Rafał Blechacz)

עמיר

מסכים איתך לחלוטין עמיר
המקצבים באמת מושך - אולי זה הלך רוח של הזמן ההקלטה אוירה וכו ??
לא נגעתי בביצועים אחרים -ויש לי כמה
אם כבר נכנסים לכך רובינשטיין כמובן או מאד אוהב את הגישה של מריה גואו פיראז את זה קניתי
כי המליצו לי עלייה -והיא מנגנת מוצרט יפה עם אבדו .
גם לא מהיר מדי
או הקלטה מאד רחוקה פרייה עם מהטה ועם הפילהרמונית -וגם יש לו עם הפילהרמונית ניויורק
אבל זה בערך מסתיים אצלי שופן - שאר הדברים ואפילו הקנצרטו השני לא כזה אהוב עלי
ככה בגלל מארזים קיים
לא קונה את יצירות לפסנתר בנפרד -רק מה שמגיע במארזים אם יש למשל RCA עם רובינשטיין

דבר אחד שבהקלטה של צימרמן השני הוא הקלטה טובה מלאה בפול בודי .
אוהב את הסאונד עשו עבודה יפה .
יש כאלה יגידו קרוב מידי או לפעמיים לא נוח באוזן -לי זה בסדר
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,906
מעורבות
2,930
נקודות
113
דבר אחד שבהקלטה של צימרמן השני הוא הקלטה טובה מלאה בפול בודי .
אוהב את הסאונד עשו עבודה יפה .
יש כאלה יגידו קרוב מידי או לפעמיים לא נוח באוזן -לי זה בסדר
יש יצירות, כמו חלק מאלה של שטראוס, או הבולרו של ראוול, שהדבר המרכזי בהן הוא איכות הצליל -- התוכן המוזיקאלי מוגבל משהו. אפילו ראוול עצמו אמר על הבולרו שביצירתו המפורסמת ביותר אין מוזיקה.

לעומת זאת, אצל שופן זה לדעתי להיפך -- יש איכות מוזיקאלית מעבר ליופי של הצליל, ובטח בקונצ'רטי, שבהם התיזמור נחשב כחלש עד ירוד (אני אוהב אותו), כך שאיכות הסאונד היא יחסית משנית.

עובדה שהביצועים שאני הכי אוהב לשני הקונצ'רטי, עם Alexis Weissenberg, הן בסאונד בעייתי במיוחד -- הוקלטו על ידי הטכנאי האיום Paul Vavasseur והמפיק הקלוץ Michel Glotz -- עד היום אני לא סולח להם על זה, ממש כועס :(

קניתי את כל ההוצאות וההדפסות שמצאתי לזה, החל בתקליט תוצרת הארץ, דרך הדפסה גרמנית בתקליט, כמה דורות של הוצאות CD, האחרון יפאני -- והסאונד לא טוב. הפסנתר מתכתי במידה שאפליו אם וייסנברג דופק נוראות, לא ייתכן שהייה כזה במציאות. גם חלק מהכלים קשה לזהות, למשל באסון עם צליל מוזר.

כך נראה הדיסק היפאני של הקונצ'רטי (גם הדיסק האירופאי הכגיל נראה דומה)
WPCS-50844.jpg

אבל ההבדל באיכות די זניח, ואני ממליץ בכלל לקנות את המארז של 10 דיסקים מסידרת icon בנגינתו, שעליו כתבתי כאן "אלקסיס וייסנברג -- icon -- אוסף 10 דיסקים של פסנתרן מופלא"
71eooGmDGqL._SL1200_.jpg


עם זאת, לאחרונה נתגלו עדויות נסיבתיות לחפותו החלקית של של צוות ההקלטה הנ"ל, כי בהדפסה הצרפתית, שהיא כנראה המקורית, לכל היצירות לפסנתר ותזמורת של שופן, יש בצליל רוחב ואימפאקט שממש עוותו בכל ההדפסות האחרות, ב-LP וה-CD. הגוונים של הכלים קצת בעייתיים עדיין, הפסנתר מתכתי וענק, אבל אין מה להשוות -- באספקטים מסויימים אולי אפשר להעביר אפילו את זה על תקן הקלטה טובה.
s-l500.jpg


לפיכך ביטלתי את גזר הדין הרטרואקטיבי של תלייה בכיכר העיר עבור הטכנאי והמפיק, אבל בכל מקרה, המסקנה שלי היא -- ריכארד שטראוס וראוול כדאי לקנות עם סאונד כשיקול מרכזי, יחד עם הביצוע. שופן, בעיקר הקונצ'רטי, פחות.

עמיר
 

למעלה
תצוגת צבעים באתר (* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה
+ 100% -
סגור