מקרן לייזר אפסון LS12000 במבחן
מפנטזים על צפיה בסרט במסך ענק בביתכם? אמנם רק לחלק מאיתנו יש חלל ייעודי למטרה זו, אבל לרוב ניתן לממש את החוויה באופן מוצלח מאד גם בסלון הביתי. אם תשאלו חובבי קולנוע ביתי, תגלו שרובם מאמינים שהמפתח למיקסום החוויה נמצא בשילוב שבין מערכת סאונד רב ערוצית משכרת, עם מקרן ומסך המספקים תמונה רחבת ידיים שתגרום לנו להרגיש שאנחנו בתוך ההתרחשות. אחד היתרונות העיקריים של מקרן הוא היכולת לספק תמונה גדולה בהרבה מכל טלוויזיה.
תאורת מנורה לעומת לייזר
עד לאחרונה, רוב מקרני הקולנוע הביתי השתמשו במנורת ביצועים גבוהים במיוחד UHP-Ultra High Performance , שהבהירות המופקת ממנה יורדת לחצי לאחר כמה אלפי שעות שימוש בלבד, ועלותה מספר מאות דולרים. העובדה הזו גורמת לרבים, ולי בתוכם, לתכנן את הדלקת המקרן כך ש"ביזבוז" הנורה, שזמנה קצוב, לא יהיה לשווא.
נורת מקרן
בשנתיים האחרונות הושקו עוד ועוד מקרנים המשתמשים בלייזר כמקור האור, דבר שפתר שתי בעיות עיקריות: שמשך חיי מקור האור שלהם עשוי להחזיק מעמד כ- 20,000 שעות, ובנוסף, עוצמת ההארה גבוהה עם שינוי מועט ביותר בעוצמת האור לאורך חייהם. בחלק מהדגמים לא ניתן להחליף את מקור אור הלייזר, אולם השינויים הטכנולוגיים יביאו לידי כך שעוד לפני שהלייזר יגמר, כבר נרצה לשדרג את המקרן.
Epson
תאגיד Seiko Epson, או בקיצור אפסון, החל את דרכו בשנת 1942 בשם Daiwa Kogyo. ב- 1964 פרצה לעולם עם שעוני סייקו, ב- 1968 המציאה את מדפסת המיני הראשונה, ב -1982 את השעון טלוויזיה הראשון, ב- 1984 את הטלוויזיה הצבעונית הניידת ואת מדפס הזרקת הדיו הראשונה. רק ב- 1989 השיקה את מקרן ה- LCD הראשון ומאז, לאורך שנים מיצבה את עצמה כיצרנית מקרנים עם יחס עלות-תועלת גבוהים במיוחד. המקרנים שלה נפוצים במיוחד בעולם המוסדי, אולם בשנים האחרונות החלה משיקה גם לקולנוע הביתי.
Pro Cinema LS12000
לפני כשנה השיקה אפסון שני מקרני לייזר האמורים להוות הדור הבא בעולם מקרני הקולנוע הביתי, ה- LS12000 ו- LS11000, שמחליפים את ה-9400 ו-7400 שהפכו שם נרדף לדגמים עם יחס עלות-תועלת אדירים ביחס למתחרים.
מקרן עם כיסוי עדשה ממונע
עיצוב
כשתביטו ב- LS12000, במבט ראשון הוא יראה לכם ממש דומה לדגמי ה- 7400 וה-9400. אותו מארז מוכר שמגיע בגימור בצבע שחור או לבן, אבל מתחת למכסה מתגלות תכונות משודרגות ביחס לדגמי העבר. כל החיבורים ממוקמים בגבו של המכשיר, לחצני השליטה בצידו השמאלי, וכיסוי עדשה ממונע בחזיתו. ה- LS12000 זמין רק בצבע שחור.
מארז מוכר מדגמי אפסון נוספים
טכנולוגיה
לצורך השקת קו המקרנים מבוסס הלייזר, פיתחה אפסון מערך דיודות לייזר כחול, שבשילוב עם רכיבים נוספים, יוצר מקור אור לבן. האור הלבן עובר דרך עדשות שמפרידות אותו לשלושת צבעי היסוד, אדום, כחול וירוק, המוקרנים על שלושה לוחות LCD. הבשורה המשמעותית היא שאור לייזר זה עשוי להחזיק מעמד עד 20,000 שעות, בתצורת הקרנה של חצי מהבהירות המקסימלית, כלומר במצבי Normal, Eco או Medium, ללא צורך בתחזוקה במהלך חייו. זאת בניגוד למקרני נורה, הנדרשים בהחלפתה בתדירות גבוהה הרבה יותר.
ה- LS12000 אמנם מוגדר כמקרן 4K, אולם בשונה ממקרני Native 4K, הוא מגיע לאיכות 4K באמצעות טכנולוגיית Pixel Shift, המזיזה כל פיקסל על המסך, ובכך מכפילה אותו. טכנולוגיית ה- Pixel Shift אומצה גם על ידי יצרניות מקרנים נוספות, והיא פועלת באפסון במקביל לשלושה שבבי LCD נפרדים כדי לייצר תמונה ברזולוציית 4K חדה במיוחד מבלי לפגום בעוצמת ההארה של התמונה.
טכנולוגיית Pixel Shift בשילוב עם שלושה LCDs
באמצעות מקור אור הלייזר, ה-Pro Cinema LS12000 מגיע לבהירות מקסימלית של 2,700 לומן. לעוצמת הארה גבוהה של מקרן יש יתרון גדול מכיוון שהוא מיועד להצבה במרחק של מספר מטרים ממסך ההקרנה. הגמישות שלו מאפשרת להתקין אותו קרוב או רחוק מהמסך, כשהנקודה הנכונה כמובן תהיה מרכז העדשה, מכיוון שהיא מספקת את ניצול האור המירבי מהמקרן. בנוסף, ככל שנבחר לקבל תמונה גדולה יותר, ההארה האפקטיבית שמתקבלת על התמונה פוחתת כיוון שהאור מתפזר על שטח גדול יותר.
מקור לייזר רב עוצמה
על עיבוד התמונה מופקד המעבד העדכני ביותר שאפסון ייצרה עד כה, ה- 32 Bit Epson ZX, שמטפל בזמן אמת בצבע, בקונטרסט, ב- HDR, ב- Pixel Shift ובהצגת התמונה כך שתיראה כפי שנועדה להראות במקור. ה- LS12000 מספק תמונה של 10 bit HDR, ב- +HDR10 ו- HLG (Hybrid Log Gamma) תוך הבטחה לביצועים חזותיים יוצאי דופן. בנוסף, נתמך קצב רענון של עד 120 הרץ ב- 4K, לצורך הצגת תנועה חלקה יותר עבור תוכן עם תנועות חדות ומהירות. כדי לספק קצב רענון שתמונה של 120 הרץ ותמיכה ב- HDR10, ה- LS12000 תומך גם ברוחב פס אופטימלי של 40 ג'יגה בייט לשניה, ועל הדרך תומך גם ב- ARC ו- eARC. אם תרצו לחבר אותו לקונסולה, תגלו שזמן התגובה שלו 20 מילי-שניות.
קצב רענון התמונה כתלות בתוכן
טכנולוגיית ה- Pixel Shift במקרן מבוססת על לוחית זכוכית שנשלטת דיגיטלית ו"שוברת" את הפיקסלים כדי להביא לכדי הצגת תמונה ברזולוציית 3,840 על 2,160 פיקסלים.
אחד הפרמטרים שסיקרנו אותי, הם ביצועי המקרן ביחס לקונטרסט ועומק השחורים. בהקשר זה, אפסון הטמיעה טכנולוגיית Epson UltraBlack שמבטיחה לנצל את מקור אור הלייזר במקרן, בשילוב קיטוב האור שמאפשר לדכא אור "תועה" ולשפר באופן דרמטי את ניגודיות התמונה כדי לייצר יחס ניגודיות דינמי של 2,500,000:1. לקינוח, הוטמעה עדשת הקולנוע של Epson VRX שכוללת זכוכית האמורה לספק תמונה חדה וממוקדת לכל רוחב התמונה. הוא מתאים את ה-Gamma ביחס לסצינה (Scene Adaptive Gamma) באמצעות המעבד החדש, וכך מבוצע תיקון פריים אחרי פריים, על כל הוידאו.
תמונה מרהיבה
חובבי תמונת הסינמה-סקופ ישמחו לגלות שמדובר במקרן עם עדשה ממונעת וזיכרונות, שמאפשרת בו זמנית התקנה מהירה ושומרת זכרונות למגוון יחסי תמונה כגון 16:9, 16:10 וכמובן 21:9, ללא "בזבוז פיקסלים" על שטחים ללא תמונה אפקטיבית. במידה ואתם חוששים שהמיקום בו בחרתם למקם את המקרן עלול להיות רחוק / קרוב מדי, או שאינו יושב בול במרכז המסך, תשמחו גם לגלות את הגמישות יוצאת הדופן שהעדשה הממונעת מספקת: עד 47% אופקי ועד 96% אנכית שינוי מהמרכז. בנוסף, תוכלו להגדיר את הזום והפוקוס באופן גמיש, גם את הצבתם את המקרן קרוב או רחוק במיוחד. אני מיקמתי את המקרן במרחק של כ- 5 מטרים מהמסך, בתמונה בגודל 120 אינטש וביחס תמונה של 16:9, ללא כל בעיה.
באריזה
-
מקרן
-
כיסוי אחורי להצנעת החיבורים
-
כבל חשמל
-
שלט רחוק + סוללות
-
מדריך למשתמש
חיבורים וקישוריות
-
שתי כניסות HDMI בתקן 2.1 וכן HDCP 2.3, כלומר 4K ב- 120 הרץ, כשהאחד תומך ARC/eARC, והשני לא, מה שהופך את המקרן לאולטימטיבי לקונסולות כדוגמת Xbox X ו-PS5 הנהנים מרזולוציה וקצב ריענון משופרים
-
כניסת USB Type-A עם מתח של 5 וולט ו-2 אמפר, להזנת דיסק און קי ועדכוני גרסה
-
כניסת Mini USB לשירות
-
חיבור רשת LAN RJ45
-
חיבור RS-232c
-
טריגר 12 וולט לסינכרון הדלקה וכיבוי עם מסך הקרנה חשמלי
חיבורים המרוכזים בגב המכשיר
היצרן מציין שחיבורי ה- HDMI אמנם אינם תומכים ברוחב פס מקסימלי של 48Gbps שניתן להפיק מ-HDMI 2.1, אלא מגיעים בפועל ל- 40Gbps. בתפריט תמצאו ארבעה כיוונוני EDID:
-
4K@120 Hz עם רוחב פס של 40 Gbps
-
4K@60 Hz עם רוחב פס של 18 Gbps
-
4K@60 Hz עם רוחב פס של 10 Gbps
-
2560x1080 (21:9)
בשונה ממקרנים מתחרים, ה-LS12000 לא כולל כל קישוריות אלחוטית כגון בלוטות' או Wi-Fi. משכך, האופן היחיד בו הוא יציג תוכן יעשה באמצעות חיבור HDMI. גם התקשרות עם עוזרת קולית כגון אלקסה או Google Assistant אינם רלוונטיים.
עדכון תוכנה
על מנת לודא שהתוכנה של המקרן תהיה בגרסה העדכנית ביותר, עדכנתי את ה- LS12000 לגרסה האחרונה. בשונה מהצפוי, את ה- LS12000 לא ניתן לעדכן באמצעות עדכון ישירות מהרשת, אלא רק באמצעות הורדת קובץ ייעודי באמצעות מחשב היישר מאתר היצרן לדיסק און קי, וטעינתו למקרן. העדכון אורך כשתי דקות.
ממשק
הזמן שלוקח מרגע הדלקתו של המקרן ועד להצגת התמונה מהמקור אורך כ- 26 שניות, מהיר יותר מההמתנה הממושכת יותר במקרן מנורה.
אם יש חלק מורכב ובסיסי במקרן הזה, הרי זה התפריט. הממשק אמנם מגיב מהר מאד, ומאד מפורט. הוא עצום בתפריטים, ובכל ראש פרק יש אינסוף תכונות וסעיפים. לכן, מי שאינו מכיר את התפריט הזה על בוריו, כדאי שישתמש במדריך למשתמש כדי לאתר את התכונה הנדרשת. עם זאת, הסבירות שתידרשו לגשת לממשק לאחר ההגדרה הראשונית, נמוכה ביותר.
בהפעלה הראשונה תגיעו אוטומטית לתפריט שיעזור לכם להגדיר מיידית האם ההתקנה ישרה על מדף, או הפוכה על מתקן תקרתי, קדמית או אחורית.
בחירה בין אפשרויות ההתקנה
בשונה מהמתחרים, הממשק של ה- LS12000 אינו כולל אפליקציות, נגן מובנה וכו', אלא תפריט טקסטואלי בלבד בסגנון הותיק והמוכר.
התקנה
את ה-LS12000 ניתן להתקין בשתי דרכים:
-
הצבה על מדף: זו גם הדרך הפשוטה ביותר, בה בחרתי במקרה זה, בשל ארעיות השימוש. עם זאת, זו גם הדרך הרגישה ביותר מכיוון שהסטה בלי משים עלולה לקלקל את התמונה
-
תליה הפוך באמצעות מתקן תקרתי: קיבוע שמרחיק את המקרן מהתעסקות לא מכוונת.
העובדה שיש לו זום אופטי פי 2.1, פוקוס, ויכולת להזיז את התמונה לצדדים וכך למעלה ולמטה, וכל זאת באופן ממונע, מקילה מאד על ההקנה והצבתו האופטימלית, כך שבמידה והחלטתם להציבו קרוב או רחוק מהרגיל, הזום, הפוקוס והזזת התמונה יפצו על כך שאינכם נמצאים ממש במרכז ועדיין תתאפשר תמונה על כל המסך. אני הצבתי אותו במרחק של כ-5 מטרים מול מסך מתיחה 120 אינטש נגלל של Grandview
שלט רחוק
עם המקרן תקבלו את השלט רחוק המוכר מזה שנים בסדרות המקרנים 7400 וה- 9400, הכולל את כל הלחצנים הנדרשים לשם שליטה מלאה במקרן, ממש כמו בשלטים הותיקים. בין הלחצנים הפופולריים נמצא את זיכרון העדשה, מצבי צבע, ושליטה בכיוונון העדשה. השלט אמנם עבה התאורה בשלט קיימת, אולם היא אינה מופעלת בניעור השלט, אלא באמצעות לחיצה על לחצן תאורה ייעודי, ודועכת אוטומטית לאחר מספר שניות.
שלט רחוק עם תאורה אחורית
איכות תמונה
ראוי לציין של- LS12000 יש גם אח קטן יותר מדגם LS11000, הנבדל מאחיו הגדול בעוצמת ההארה: 2,700 לעומת 2,500 לומן. בנוסף, ל- LS11000 אין את פילטר ה- Ultra Black, מה שמשפיע גם על הקונטרסט.
למקרן 5 מצבי תמונה מובנים, שניתנים לשינוי בתפריט המתקדם:
-
דינאמי: מספק את הבהירות המקסימלית אולם גם צבעים רוויים יותר.
-
Vivid: מצב צבעים רווי, אולם מעט פחות מהדינאמי.
-
Bright Cinema: דומה לאד למצב Cinema, אולם כולל הארת תמונה משמעותית יותר, בעיקר אם החלל אינו חשוך דיו. כך, גם כאשר תאורת הרקע חזקה, המקרן עדיין מספק תמונה בהירה וחדה, מבלי להציג צבעים רווים מידי.
-
Cinema: מצב מתון עוד יותר מבחינת הבהירות ועוצמת הצבעים. הוא נועד הוא לספק תמונה מדויקת ורגועה יותר לעין, כפי שתכנן נועדה על ידי יוצר התוכן. ניתן לבחור בו כאשר יש מעט מאד תאורת רקע ואתם מחפשים חוויה קולנועית.
-
טבעי: זהו המצב שגם הכי מצא חן בעיני מבחינת איכות התמונה וטבעיות הצבעים המוצגים. בהגדרה זו, המקרן מאד שקט ואינו מפעיל את המאווררים.
במידה ואתם בחלל חשוך לחלוטין, אזי ההשקעה ב- LS12000משתלמת במיוחד בשל היכולת להפיק את המיטב מהקונטרסט המשופר. לעומת זאת, במידה ואינכם מקרינים בחלל חשוך לחלוטין, יתכן שכדאי לשקול דווקא את ה- LS11000.
חווית שימוש
בטרם נצלול לחווית הצפיה במקרן זה, חייבים ליישר קו: חווית הצפיה במסך קולנוע אדיר מימדים, בחלל מוחשך, שונה לחלוטין מצפיה בטלוויזיה. היכולת של המסך הענק בגודל 120 אינטש וצפונה, ללכוד את מבטנו מקצה עד קצה, כך שהסצינה המותחת תתפוס את תשומת ליבנו המלאה, מתקבלת כיום רק עם מקרן.
האפסון LS12000 לקח את החוויה הזו והקפיץ אותה למעלה. כל סרט 4K שהקרנתי, סיפק תמונה עשירה, חדה ומדויקת. השילוב בין מגוון צבעים עשיר כ"כ, עם HDR עוצמתי ובהירות תמונה, סיפקו על מסך ה- 120 אינטש שברשותי חוויה אולטימטיבית. המעבדEpson ZX התמודד בקלות עם תנועה מהירה, כולל תנועה אופקית.
התחלתי עם אחד הסרטים המאתגרים, John Wick: Chapter 2, הסצינה בה גיבור הסרט נכנס למה שנראה בתחילה כמו בנק, ומהר מאד מתגלה כבנק לכלי יריה. הכניסה שלו בדלת מלווה בתאורה אחורית מאתגרת, כאשר הוא עצמו נמצא באיזור אפל. קטע זה דורש שליטה ביכולות ההפרדה של ה- LS12000 בין אור השמש בגבו, לחלל האפלולי בו הוא נמצא, ובמקביל מספק גם תחושה אמיתית של מתח. זה ממש לא קל לביצוע ומספק תחושה מצוינת עד כמה המקרן טוב. האפסון הצליח להפריד בין האיזור המוצל לגב הסצינה המואר, תוך אי החסרת פרטים כגון פרטי הלבוש ומבע פניו.
עברתי לסרט Alien: Covenant לסצינה מאתגרת נוספת בה David פוגש של ה- Neomorph. בתחילת הקטע שוטפת הגיבורה את פניה לאור פנס, החוצה את התמונה לאיזור מואר עד מאד, ואיזור אחר אפל. האתגר שעמד בפני ה- LS12000 לספק כמה שיותר פרטים באיזור החשוך, תוך שמירה על מירב התאורה באיזור שטוף האור, התאים מאד ליכולותיו של האפסון. המשחק בין אור וצל הגביר את תחושת המתח לכל אורך הסצינה.
קינחתי בסצינה מאתגרת נוספת, שמספקת ל-LS12000 הבזקים אדירים שיגרמו לו לספק את מרב התאורה. בסרט Guardian of the galaxy Vol.2, הסצינה בה מגיעים ל- Sovereign planet. בה בעת שגיבור הסרט אומר "show time A holes", מופיעים על המסך כדורי ענק המפיקים תאורה מסנוורת על המרקע, כשברקע לצידם נדרשת שמירה על תאורת בינים. האפסון ניצנץ במיוחד, לאור יכולותיו של מקור הלייזר להתמודד עם הבזקים אלו בקלות רבה, מה שסיפק את ההסבר מדוע מדובר במקרן עם יחס כה גבוה של עלות-תועלת. תוסיפו את הפרטים הרבים שנשמרו בתמונה גם במשחקי האור והצל, וקיבלתם תוצאה משביעת רצון.
בדקתי את אותו תוכן גם באיכות FHD וה- Upscale של ה- LS12000 סיפק תוצאה משופרת כך שהתאפשר ליהנות מתוכן 1080p גם על מסך ענק.
היישר מהקופסה, המקרן אמנם לא סיפק את השחור האולטימטיבי, אבל הביא לתוצאה מספקת. המהפך אירע לאחר שינוי בהגדרות המקרן, שהביאו לתוצאה פשוט נפלאה. לדוגמה, אם בתחילה בסצנות חשוכות מאוד השחורים הוצגו לעיתים כאפור, לאחר עדכון הגדרותיו התוצאות היו מיטביות, גם כאשר ה- HDR הופעל והתמונה שילבה אזורים בהירים ושחורים יחדיו.
לסיכום
את ההתרשמות שלי אני מסכם לאחר פרק זמן ממושך בו השתמשתי ב- LS12000 כתחליף מלא למקרן שברשותי. מערך קרני הלייזר מספק למשתמש הממוצע 20,000 שעות שמהווים פרק זמן עצום לכל בני המשפחה להשתמש בו ללא חשש שאוטוטו צריך להחליף נורה, תוך שמירה על איכות צפיה מיטבית. אם יש מי שיהנה ממנו במיוחד, הרי אלו במיוחד מי שנוטים לצפות בסרטים על בסיס יומי, או מי שבוחר להחליף את הטלוויזיה במקרן. התוצאה שמספק מקור הלייזר היא תמונה בהירה, חדה ומדויקת גם ללא כיול מיוחד, שמוקפצת דרמתית לאחר השקעת פרק זמן מינימלי של כיול. לא לחינם השילוב של ביצועים מיטביים עם מחיר אטרקטיבי ביחס למתחרים, הפך את האפסון LS12000 לרב מכר בקרב חובבי מקרנים.
חשוב לציין שה- LS12000 אינו מושלם: אין לו Dynamic Tone Mapping, נגן פנימי או מערכת הפעלה עם אפליקציות. ההיפך הוא הנכון: מדובר במקרן Old School שמשמר את חווית המקרן כפי שהיא אמורה להיות. של קולנוע. בנוסף, יש לו קונטרסט דינאמי ותמיכה ב-HDR שמספקים תמונה מרהיבה במיוחד. הוא תומך ב- 4K@120Hz וכל זה בתמורה למחיר מפתה ביחס למתחרים. לסיכום, אם אתם רוצים לחוות את הקולנוע הביתי במיטבו, על מסך ענק עם תמונת HDR חדה ומרהיבה, כדאי שתקחו בחשבון את מקרן הלייזר המשתלם אפסון LS12000.
יבואן: T.R אלקטרו סטריאו
מחיר: 26,900 ש"ח