רמקולים מדפיים ELAC Solano BS283.2 במבחן
בבואנו לבחור ברמקולים לחדר העבודה או השינה הממוצעים, עולות הרבה אופציות לבחירה. בין האפשרויות הללו יבלטו כמובן הרמקולים המדפיים, בשל גודלם, המגוון האדיר שלהם ואיכות הסאונד המעולה שחלקם יודע להפיק. אמנם ישנם גם יוצאים מהכלל, כמו חדרון של אחד שהיה כה צר וקצר, שכשנמצאים בו יותר מאחד, היה צריך לתאם תזוזה בו, ובכל זאת הותאמו לו רמקולים רצפתיים. או אחר שבחר ברמקולים כה גדולים ובומבסטיים, שפשוט היו גדולים על החלל. אלו מאיתנו שבחרו רמקולים לא מתאימים לחלל, מצאו את עצמם מבלים זמן רב בהחלפת ציוד ותיקונים באמצעות מערכת כיול, בנסיון לתקן את מה שניתן היה מראש למנוע.
ELAC
בעולם של מותגי רמקולים כה רבים, וטרנדים שדומה שמשתנים בכל רגע, ישנה חברה אחת שדומה שנותרת ללא שינוי. ELAC החלה את דרכה בגרמניה בשנת 1926, בשם Electroacustic GmbH, כדי להתמקד במחקר של העברת קול באוויר ובמים. בשנת 1948 הציגה את הפטיפון הראשון שלה, ב- 1984, תיכננה רמקולים בשביל חברת AXIOM, ושנה לאחר מכן, כבר כיכבה עם הטוויטר 4Pi שפיתחה. ב- 1993 הציגה את טוויטר ה-JET עם folded-ribbon, שמגיע עד 35 קילו-הרץ. ה- JET שוכלל ומהווה היום סימן ההיכר של ELAC מול היצרניות האחרות.
בנימה אישית שהרמקולים של ELAC תמיד סיקרנו אותי. השילוב בין עיצוב קלאסי מוקפד לטוויטר ה- Jet, סיקרן אותי, ולכן כשהוצע לי להתנסות ב- Solano BS283.2, הסכמתי בשימחה.
Solano BS283.2
ה- BS283.2 הוא רמקול מדפי 2way, במימדים חיצוניים של 20x25x33 ס"מ ובמשקל של 8 קילו. מבחינת דרייברים, הוא כולל כמובן את הטוויטר Jet5 של ELAC, שמוטמע גם בסדרות היוקרתיות יותר שלה ובעל היענות תדר של עד 40 קילו הרץ, וכן דרייבר מיד-באס. אחד ההיבטים היותר נדירים הוא מקום ייצורו, מכיוון שאת ה- BS283.2 מייצרים בגרמניה.
מכיוון שבתחתית הרמקול ממוקמת יציאת פורט, יש לו תחתית כפולה עם הגבהה, שמוסיפה לו כ- 2 ס"מ לגובה. בתחתיתו ניתן גם להתקין רגליות פלסטיק.ELAC מציעה גם מעמדי רמקולים תואמים, בתשלום נוסף.
איכות בניה ומראה
הגימור המעוגל של ה- BS283.2 מקנה לו דמיון לפנים מתוחות לאחור, מה שמספק מראה קלאסי לתיבת ה- MDF. תוסיפו לזה גימור לכה שחור מבריק ללא גרילים, וקיבלתם עיצוב קלאסי. אמנם מדובר ברמקולים מדפיים, ועדיין ניכר שאיכות הגימור והבניה שלהם גבוהה ביותר. העיצוב המעוגל עשוי להתמקם בכל חלל האזנה בלי למשוך תשומת לב גדולה מידי. זה ממש לא מובן מאליו, מכיוון שלא כל בני הבית עשויים לקבל בברכה זוג רמקולים בחלל משותף, ואיכשהו נראה שדווקא ה- BS283.2 יעברו את המשוכה הזו בקלות.
החיבורים באחוריהם כפולים, כלומר מאפשרים Bi-Amping, בהברגה או בתקיעת בננה.
חיבורים כפולים
מבט במפרט של הרמקול מלמד שמדובר בעכבה של 4 אוהם ויעילות של 85dB, שדורש לא מעט כח. לכן שידכתי לו את המגבר AMP-F2 של Eversolo, בעל הגברה Class D בהספק של 250 וואט ב- 4 אוהם, בשילוב עם הסטרימר שלהם DMP-A6.
העמדה
מכיוון של-Solano BS283.2 יש באס ריפלקס שפונה דווקא כלפי מטה, ולא אחורה, ההעמדה שלו היתה לי גמישה יותר. עם זאת, חשתי שהרחקה שלהם כ-50 ס"מ מהקיר האחורי היתה אופטימלית. שיחקתי עם הצידוד לכיוון מרכז כורסת הישיבה, כדי לספק את המיטב שבין רוחב הבמה לפוקוס. העמדתי את הרמקולים בסלון, בגודל 5 על 5, בחלל פתוח בצידו האחד למטבח, ובצידו השני לחצר.
Solano BS283.2
האזנה
ההאזנה לרמקולים הללו היתה ארוכה למדי, וכללה גם הפסקה למשך שבוע בשל נסיבות משפחתיות, מה שאיפשר לי לעכל את התוצאה, להסתגל אליה ולהתנסות בה שוב לאחר מחשבה. כאמור לצורך הגברה שידכתי את ה- Eversolo AMP-F2, ואליו את הסטרימר DMP-A6.
במשך כשלושה שבועות ספגתי את התוצאה בחלל ביתי, לפרקי האזנות שנמשכו יותר ויותר, עם תכנים מגוונים. נתתי לסטאפ לבנות את הרושם עלי בשלבים, עד שחשתי בטוח לגבש עמדה. אם יש מסקנה כללית וברורה אליה הגעתי, זה שהשילוב בין ה-Solano BS283.2 ל-Eversolo מספק תוצאה שנמתחת מעבר לגבולות הפיזיים של הרמקולים, לבמה רחבה במיוחד עם מוסיקה טבעית ונינוחה.
המגבר Eversolo AMP-F2 והסטרימר DMP-A6
יתכן שבשל הטוויטר JET5 הייחודי שלו, הגבוהים נשמעים כה נעים לאוזן, גם בעוצמות שמע גבוהות מהמקובל. חשתי שמדובר ברמקולים מאוזנים, שמתעוררים לחיים כאשר נותנים להם יותר כוח.
התחלתי עם Pray you catch me של Beyonce, שהדגיש את האיזון, לצד הבאסים הצנועים. ככל שהיצירה מתקדמת, חשתי שאמנם הבאסים מדויקים ומהירים, אבל לא מספיק עמוקים. שינוים בהעמדה ובמרחק מהקיר לא השפיעו באופן מהותי על התוצאה.
עברתי ל- Children of Sanchez של Chuck Mangione, יצירה שבחלקה הראשון מתמקדת במיצוי היכולות הווקאליות של הרמקולים, והחל מדקה 3:41 היא מתהפכת על הראש שלנו בהפתעה גמורה, כאילו אומרת "חשבת לשבת רגוע, רגל על רגל? תחשוב שוב". ה-Solano BS283.2 החמיאו מאד ליצירה הווקאלית, עד כדי ריגוש שמזכיר לכולנו מדוע אנו התחביב הזה כה אהוב עלינו. החלק השני היה מעורב. בעוד כלי הנשיפה והמיתר סיפקו ביצועים נהדרים, עם במה מאוזנת ושיחזור מיטבי, הקטעים משולבי הבאסים היו צנועים. לסיכום, השיר הזה מסב הנאה במיוחד כאשר מאזינים לו עם מערכת דו ערוצית ראויה, והביצוע היה תלת מימדי שגורם למאזין לנוע בחוסר בקצב המלודיה.
התקדמתי ל- Tequila בביצועו של George Benson, זמר הג'אז שמבחינתי הוא לא פחות מווירטואוז גיטרה, שלמרות גילו עדיין מופיע ברחבי העולם. למרות שרובינו מקשיבים למוסיקה הוותיקה שלו, מסתבר שהוא ממשיך ליצור שירים חדשים. ה- Solano BS283.2 מגישים את הגיטרות וכלי ההקשה באופן מהפנט, שגורם לי לזוז בספה. בדקה 2:20 מתחיל סולו פסנתר שמאפשר לי להעריך את הדיוק המירבי בו הרמקולים הללו מגישים את הצליל של הכלי הזה שמורכב לשיחזור, ואז כשמשתלבים כל הכלים יחדיו ליצירה, מובן ש-ELAC יצרו כאן מוצר ייחודי, שלמרות מימדיו הקטנים מספק חוויה אמיתית.
העליתי הילוך עם Invisible Touch של Genesis, במטרה להקשיב לעומק גם לתוף הבאס, בעל הצליל הנמוך ביותר במערכת התופים. המכות החוזרות הדגימו את הדיוק שמספק ה- BS283.2, ועם זאת גם את תיאום הציפיות שיש לבצע מול רמקול מדפי, ככל שיהיה משובח. הרמקולים סיפקו טווח צלילים מדויק מייד עם פתיחת השיר, כך שההאזנה היתה ללא ספק חגיגה לאוזניים.
בלי משים עברתי ל-Sultans of Swing של ה-Dire Straits, אחד השירים שדומה שמיד שהקשבתי לו, חשתי שהולך להיות להיט. המלודיה שלו נפתחת כצפוי בעוצמות שרק מארק קנופלר מסוגל לספק, כשה-BS283.2 שולטים בו לכל האורך, עם אנרגיה משגעת. הגיטרות החשמליות והתופים מפלחים את האויר ומספקים תוצאה מהירה, מדויקת וצלולה עם הפרדת כלים מהפנטת. פריטות הגיטרה מוגשות באופן מדויק, הקול של קנופלר חותך את האויר בסכין והתוצאה משביעת רצון. מכיוון שמדובר בשיר שצריך לנגן בעוצמת שמע גבוהה, עליה מעבר לסף מסוים מבהירה שיש גבול מקסימלי לעוצמות שה- BS283.2 מוכנים לקבל.
אני ממשיך למוסיקה הקלאסית, Winter ביצירה the four seasons של Vivaldi. יכולתי לשקוע לתוך היצירה בעודי מרחף לצליליה, מכיוון שה- BS283.2 משתלטים באופן מיטבי על כלי מיתר ופסנתר כנף ומגישים את הדינמיקה בקלילות שמעבירה גם את גודל החלל בו נראה שהוקלטה. הפסנתר משוחזר באופן אמין יחסית, למרות שמדובר ברמקולים במחיר בסיסי.
סיכום
ההתנסות עם ה- Solano BS283.2 של ELAC היתה מפתיעה, מכיוון שעד כה העמדתי בסלון רק רמקולים רצפתיים. מי כמונו יודע שכאשר התוצאה טובה, קשה לתאר אותה במילים. השילוב של ה- ELAC עם ה- Eversolo היה מוצלח במגוון רב של סיגנונות מוסיקה, והיווה דוגמא לכך שלא חייבים להוציא הון עצום על מנת ליהנות ממוסיקה. בל נטעה, הרמקולים הללו אינם מושלמים, כיוון שהבאסים שלהם אינם כה עמוקים והם דורשים לא מעט כח, אבל במבחן התוצאה, הם מספקים סאונד קסום.
מחיר: 8,490 ש"ח
הפצה: גלובל סאונד
חלל האזנה: סלון בגודל 5 על 5, בחלל פתוח בצידו האחד למטבח, ובצידו השני לחצר.