אוזניות הדגל של חברת EDIFIER במבחן
ה-Stax Spirit S3 הן אוזניות הדגל החדשות של חברת EDIFIER ומכוונות הן לקהל האודיופילי והן לקהל המיינסטרים.
האם הצליחו להשיג את המטרה? המשיכו לקרוא ותגלו.
בהמשך לסקירה הקודמת שלי, על האוזניות התקציביות של חברת EDIFIER, מגיעות גם אוזניות הדגל אותן נבחן היום.
מוצרי דגל לא יוצאים כל יום כי תכנונם, מכל ההיבטים, מאוד קפדני על מנת להראות לצרכן (ולחברות המתחרות) את מה שהחברה יכולה לעשות כשהיא לא מתחשבת יותר מדי בעלות המוצר הסופי.
במידה ויגידו לכם שמשהו הוא מוצר דגל, המילים הראשונות שתחשבו עליהן יהיו כנראה "ביצועים טובים", "עיצוב מיוחד", "ייחודיות" ו-''מחיר גבוה'' ביחס לדגמים האחרים של אותו יצרן.
וגם כאן יש הרבה דברים חדשים והניסיון הראשון למעשה של חברת EDIFIER בייצור אוזניות עם דרייבר פלנר מגנטי. הסבר על הדרייבר הזה והשוואה לדרייבר רגיל במדריך האוזניות - כאן, אך רק בקצרה אגיד שדרייבר פלנר מגנטי נמצא בהרבה אוזניות אודיופיליות נחשבות, כשיש חברות העושות שימוש כמעט בלעדי בדרייבר מהסוג הזה כמו HIFIMAN, AUDEZE ו-ABYSS.
אז איך האוזניות נשמעות? המתינו ותענו בהקדם
מה מגיע בקופסא?
-
האוזניות
-
כבל AUX
-
כבל טעינה
-
נרתיק
-
רפידות נוספות
-
מתאם מ-3.5 מ"מ ל-6.35 מ"מ
המפרט הטכני:
-
דרייבר:
-
גב: סגור
-
סוג: פלנר מגנטי
-
גודל: 89 על 70 מ"מ
-
טווח תדרים: 20 הרץ עד 40,000 הרץ
-
עקבה \ אוהם: 24Ω
-
-
קישוריות:
-
כבל:
-
מחבר 3.5 מ"מ משני הצדדים
-
אורך: 125 ס"מ
-
-
Bluetooth:
-
גרסא: 5.2
-
קודקים:
-
SBC
-
Qualcomm aptX
-
Qualcomm aptX HD
-
Qualcomm aptX Adaptive
-
-
סוללה:
-
זמן פעולה: עד 80 שעות
-
קיבולת: 1500 מילי-אמפר
-
זמן טעינה: שעה וחצי
-
מחבר טעינה: USB C
-
-
משקל: 328.5 גרם
-
-
העיצוב
כיאה למוצר דגל, ל-S3 עיצוב מיוחד בדמוי סיבי פחמן (carbon fiber) ומיתוג זהוב בולט על גבי צבע שחור.
הנרתיק הקשיח שומר על אסתטיקת התפירה בסגנון של סיבי הפחמן.
איכות הבנייה ונוחות
האוזניות עשויות פלסטיק איכותי שנותן הרגשת פרימיום עם שמירה על משקל נמוך. בצירים יש שימוש מאותו סוג של פלסטיק עם תוספת של מתכת, כך שיהיו עמידות יותר מאוזניות אחרות העושות שימוש בלעדי בפלסטיק.
במנגנון כיוונון אורך הקשת של האוזניות יש שימוש במתכת בשילוב עם פלסטיק, כך שאין לי ספק שיוכלו להחזיק מעמד. הקשת והכריות יחסית נוחות, גם בשימוש עם משקפיים. הדבר היחיד שהפריע לי הוא שאחרי כמה שעות הרגשתי קצת לחץ על הראש מהקשת.
הדרייבר
הדרייבר עושה שימוש במגוון טכנולוגיות מוגנות בפטנט מבית AUDEZE כמו Fluxor, Fazor ו-Uniforce שאמורות לגרום לצליל להישמע יותר טבעי, ברור ומדויק.
הצליל
כיאה לחברת EDIFIER, האוזניות שומרות על חתימת הצליל המאוזנת של החברה כך שלא תמצאו כאן דגש על משהו אחד (כמו למשל באס מוגבר).
ובכן, תסלחו לי אך בסקירה זו לא אחלק לפי טווחי הצלילים שכן כולם עשויים כאן בצורה מעולה, לכן ארחיב יותר על המושגים: אימג', במה, מימד, רזולוציה והפרדה.
במידה וחלק מהמושגים קצת אודיופיליים מדי, הרשו לי להסביר אותם. לצורך הדוגמא, אקח תזמורת סימפונית המונה מגוון רחב של כלי נגינה עם מספר רב של נגנים (סימפוניה מרובת כלים ונגנים, היא הדבר הכי קשה לאוזניות יכולות לשחזר. יש המון אלמנטים שונים עם המאפיינים שלהם כך שרק האוזניות המוצלחות ביותר יוכלו להתמודד עם כולם ולהציג אותם בצורה טובה):
אימג' - היכולת של האוזניות לשחזר את מיקום הכלים והזמרים במרחב. יצירת תמונה מוחשית של התזמורת. כלומר, אם אפשר לנחש (או במקרים מסויימים גם להגיד בדיוק) איפה כל כלי יושב בעת ההקלטה.
במה - היכולת של האוזניות לשחזר את הבמה בה התזמורת נמצאת. כלומר, מה החלל של הבמה, האם היא נמצאת באולפן סטודיו אינטימי או שמא באולם קונצרטים ענקי. שימו לב, הכוונה כאן היא זיהוי רוחב הבמה מאשר פשוט מרחביות.
מימד - דומה מאוד לבמה אך שונה במקצת, היכולת של האוזניות לגרום לצליל להישמע יותר רחוק מהאוזן. מימד גם מגביל את הבמה. כלומר, המרחב או המרחק של הצליל מהדרייבר. בשונה מבמה המכוונת לדיוק הבמה, כאן אין דיוק אלא פשוט העומק שממנו מגיע הצליל. בין אם אתם שומעים את המוזיקה קרובה מאוד או רחוקה מאוד.
רזולוציה - היכולת של האוזניות לייצר שכבות של הכלים השונים על מנת להגדיר כל תחום ותחום של כלי נגינה ספיציים מתוך הרבה כלים, כלומר, הפעם בין כינורות לוויולות במרחב הבמה.
הפרדה - היכולת של האוזניות ליצור הפרדה. כלומר, לתת למאזין את היכולת להתרכז כל פעם במשהו אחד ללא הפרעה של אלמנטים אחרים.
מכיוון וניתן להשתמש באוזניות באמצעות שני חיבורים שונים, אתן גם שתי סקירות (קצת) שונות
הראשונה, איך שכנראה רוב המשתמשים יחברו אותן, Bluetooth:
ובכן, בחיבור זה, תוכלו להשתמש במגוון האפקטים המוצעים באפליקציה (הסבר מפורט יותר בהמשך) וגם לא להסתבך עם חוטים.
אימג': ברוב השירים היא עשויה בצורה טובה וניתן לנחש איפה כל כלי יושב במרחב. שימו לב, במנגינות הנוצרות באופן דיגיטלי אין רפרנס.
במה: האוזניות לא מצליחות לדייק בגודל הבמה. גם במקרים שאני יודע בוודאות שהבמה מאוד רחבה.
מימד: האוזניות מצליחות לצאת מהמיקום הפיזי של האוזניות ולגרום לצלילים להישמע רחוקים יותר ממה שהם באמת אך לא יותר מדי. כלומר כן יש את הרגשה שמקשיבים לרמקולים אך הם די קרובים לאוזניים.
רזולוציה: הצלילים נשמעים די קרובים למה שהם מייצגים וניתן לזהות באופן די טוב את הכלי (או הכלים השונים).
הפרדה: כנראה החוזקה הכי טובה של האוזניות. אין כאן את הבלאגן האופייני לאוזניות מיינסטרים אחרות וניתן בהחלט לשמוע כל כלי או זמר בנפרד (כשאין עומס של אלמנטים שונים).
יש כאן 4 אלמנטים מאוד בסיסיים, שתי זמרות, אורגן וגיטרה.
השילוב ההרמוני בין כל האלמנטים גורם לתחושה מיוחדת שבא לך להישאב לתוך המוזיקה. הרכות של הזמרת השנייה מול החספוס של הזמרת הראשונה, הצליל של הגיטרה והפריטה עליה מול הצליל היציב של האורגן שדוהה לאט לאט והיכולת של האוזניות לשחזר את זה בצורה טובה גורמים לי לרצות רק להקשיב למוזיקה להנאתי ולא להתעמק בה.
סימפוניה הכוללת מגוון רחב של כלים ומספר גדול של נגנים שבאה להנציח את אחד המלחינים הגדולים ביותר של ימינו, האנס זימר.
לצערי, עקב עומס של כלים במנגינה, לא הייתה הפרדה טובה בין כל הכלים השונים אך כן הייתה הפרדה מסויימת. האימג' גם הוא לא הייתה במיטבו אבל הצלחתי להבין אילו כלים היו רחוקים יותר ואילו קרובים יותר ביחס למרכז הבמה.
מנגינות שכאלה לא מגיעות כל יום. הפריטה על הגיטרה נשמעת די מדויקת וניתן כמעט לראות את הנגן פורט עליה. וכשנראה שהמנגינה לאט לאט דועכת, מגיע הבאס האימתני שעשוי גם הוא בצורה טובה. כשנראה שאין מנוס, הגיטרה חוזרת וביחד איתה הם יוצרים הרמוניה מיוחדת גם כשהבאס מתחיל להיות מוגזם ומעוות והגיטרה שומרת על הטון שלה.
והשנייה, באמצעות הכבל המצורף:
הכבל הינו כבל סטנדרטי עם שני חיבורי 3.5 מ"מ. אך שימו לב, לא ניתן לעשות שימוש באוזניות גם באופן קווי וגם עם האפליקציה.
למעשה, ההבדל העיקרי בין מצב חוטי לאל-חוטי, הוא שבמצב חוטי, בגלל שאין איבוד מידע, הצליל יותר נקי ומדויק, כך שהרבה פעמים תוכלו לשמוע דברים חדשים בשירים ישנים שלא שמעתם עד עכשיו.
המעבר כאן הוא מקהל המיינסטרים לקהל האודיופילי ומשימוש ב-Bluetooth מהטלפון, עברתי לממיר ומגבר שולחניים ייעודיים, שניהם של חברת IFI. הממיר – IFI ZEN DAC והמגבר – IFI ZEN CAN.
הצליל חד וברור הרבה יותר וגם הרזולוציה וההפרדה השתפרו. לעומתם, הבמה, המרחביות והתמונתיות נשארו בערך אותו דבר.
ניקח שוב את התזמורת בה האוזניות התקשו.
הפעם, האוזניות מציגות אותה באופן יותר מופרד עם רזולוציה גבוהה יותר אך לקראת סוף המנגינה, האוזניות עדיין לא מסוגלות להתמודד כמו שצריך עם כל הכלים.
גם כאן האוזניות מתפקדות בצורה מעולה. אני מצליח לשמוע את הפרטים הקטנים ובאופן מופרד בין אם זאת הגיטרות, הזמר, התופים או האורגנית. השילוב בין כל האלמנטים המופרדים נותנים חוויית שמיעה מעולה שלא ניתן להגיע אליה עם אוזניות אחרות בטווח מחירים זה.
דבר אחרון שאגיד, האיכות של הצליל תלויה בחוליה הכי חלשה בשרשרת, בין אם היא האוזניות, הציוד השונה, הכבל, או אפילו הקבצים. לכן חשוב שיהיו לכם גם קבצים טובים (מסוג FLAC או WAV למשל). במקרים של שירים בקבצי MP3, הרבה פעמים האיכות שלהם תהיה ירודה כך שתשמעו רעשי רקע גם אם תקנו אוזניות של 20 אלף שקל.
הכריות השונות
כפי שראיתם בהתחלה, האוזניות מגיעות עם זוג כריות נוספות. זה לא משהו שרואים כל יום, רק עם האוזניות היקרות יותר, וגם אז לא תמיד.
אז למה זה טוב?
ובכן, כל זוג כריות עשוי מחומר אחר עם מאפיינים משלו כמו נוחות או אוורור אך גם השפעה על הצליל כמו צליל חמים יותר או פתוח יותר.
הרבה אנשים לא יודעים את זה, אך כריות שונות ישפיעו על הצליל (אותו דבר לגבי ריפוד הסיליקון באוזניות IN EAR). יש מגוון סיבות למה יש שינוי בצליל, החל מהחומר ממנו עשויות הכריות ועד למגע עם העור ואטימת הצליל.
השוני בין הכריות על רגל אחת:
כריות העור – עור אוטם בצורה טובה יותר ומניב באסים חזקים יותר הגורמים לצליל להישמע חמים ורך.
כריות ספוג – הספוג אוורירי, לכן ישנה אטימה נמוכה שגורמת לבאס פחות מורגש והצליל נשמע חד יותר.
האפליקציה
די פשוטה וזה לא בהכרח דבר רע. יש אפשרות לבחור ממגוון האפקטים על הצליל שהוזכרו למעלה, מצב משחק ואפשרות נוספת של בחירת רעשי רקע כמו גשם, ציפורים ועוד בנוסף להצגת הדגם וכמו כן גם הצגת מצב הסוללה באחוזים.
האפליקציה לוקחת קצת זמן לפני שמבינה שהאוזניות כבר מחוברות.
מצבי השמיעה השונים
שני המצבים השונים הולכים יותר טוב עם הפדים המתאימים להם ומעצימים את האפקט של החומרים השונים על הצליל. כמובן, לא חייבים לשמוע כך ותוכלו לערבב בין הכריות והאפקטים.
Ice feeling earmuffs
הצליל מעט יותר בהיר כאן. הוא עדיין שומר על האיזון אך הצליל יותר חד ומתאים יותר להאזנה קריטית בה אתם רוצים לשמוע כל כלי, איפה נמצא ואיך עשוי.
Leather earmuffs
הצליל כאן יותר רך ומתאים יותר במידה ואתם רוצים להירגע ולא להתרכז בצלילים כמו במצב הקודם.
STAX
במצב זה, הבס נחלש באופן מורגש.
Hi-Fi
השינוי ב-EQ מתבטא כאן בעיקר כטרבל מוגבר יותר.
Classic
המצב הרגיל של האוזניות ללא שינוי.
באופן אישי, העדפתי את המצב הקלאסי אם כי כן הייתי רוצה לראות אפשרות EQ המגבירה את הבס.
GAME MODE
מצב זה מפחית באופן כמעט בלתי מורגש את זמן ההשהייה (80 מילי שניות) בין הרגע בו קורה משהו במשחק ועד ששומעים אותו באוזניות.
שיחות
במהלך שיחות, שמעו אותי די טוב.
אבל, במידה ואתם מתכננים לדבר במקומות רועשים כמו בית קפה או ברחוב, שימו לב שהצד השני ישמע רעשי רקע באופן די חזק, אך עדיין אפשר יהיה להבין אתכם.
חוויה אישית
יש לי באופן אישי סט רמקולים לא זול של החברה (אך גם לא יקר במיוחד) וגם סקרתי דגם נוסף, תקציבי יותר, כך שאני יכול להגיד שאני מכיר את החברה ואת הגישה שלה לאודיו.
גם האוזניות האלו שומרות על הגישה הזאת ועוד עולות כמה רמות מעל. שיתוף הפעולה בין חברות EDIFIER ו-AUDEZE בהחלט מורגש כאן ואני מקווה לראות שיתופי פעולה דומים בהמשך.
במידה והרגשתם שהיה משהו חסר, אתם לא טועים. באוזניות היום לא הזכרתי בכלל ביטול רעשים אקטיבי (ANC) מהסיבה הפשוטה, אין להן תכונה כזאת. למי שזה חסר, אני לא מאשים אותו אבל רק אגיד כי הוספה של דברים נוספים ישפיעו על הצליל והחברה רצתה לשמור על איכות הצליל עד כמה שניתן.
דבר נוסף שאני כנראה בין הבודדים שחסר להם, הוא קודק יותר איכותי. כן, הקודקים של QUALLCOMM טובים (APTX) אך ה-LDAC של SONY מסוגל להעביר הרבה יותר מידע והוא הקודק שנשמע הכי קרוב לשמיעה עם חוט, בה אין איבוד נתונים כלל.
במידה והדגם הבא בסדרה יציע גם LDAC וגם ביטול רעשים אקטיבי, הן כנראה יהפכו לאוזניות הטובות ביותר בשוק האל-חוטי מבחינת ביצועי סאונד.
סיכום
פשוט תענוג של אוזניות אל-חוטיות שבהן כמעט כל המאפיינים של אוזניות כניסה לאודיופילים.
מחיר: 1,316 שקלים
שנה אחריות על ידי היבואן הרשמי: סי די לוג