הבסיס של המערכת. Carbide Base אביזרי שיכוך במבחן
הקדמה
מערכת היי אנד זה לא עניין של כסף. טוב, גם כסף. מה לעשות, אם הולכים על חדש אז זה ארגזים של כסף, ביד שניה אפשר להעמיד כזו בארגז, ארגז וחצי של שטרות. אבל זה לא מספיק רבותי. השאלה היא ממה היא מורכבת. רמקולים, מגבר ומקור יקרים לא הופכים מערכת להיי אנד, היא פשוט סתם תהיה יקרה. תשקיעו בכבלים טובים והיא סתם יקרה עם כבלים טובים. מה שהופך מערכת להי אנד, לכזו שעושה כמה דברים שאחרות יתקשו לעשות, זה דבר שהוא בעצם מחוץ למערכת עצמה - אביזרים משלימים שלא מתחברים לחשמל.
יש בשוק משהו כמו 4,564,231 אביזרים שונים למערכות אודיו בקליבר הזה של הביוקר. שמעתי והתנסתי בכמה עשרות כאלה. על חלקם כתבתי ואת האחרים החזרתי כי וואלה, זה לא עשה כלום למערכת. יעני - בולשיט, מבחינתי כן?
ישנם מעט מאוד אביזרים שאשכרה הפילו אותי, שעשו משהו אחר ובד בבד שיפרו את המערכת מבלי להתפשר על דבר. כלומר, בלי לשלם שום מחיר סוני בעבור איזה יתרון בולט אחר.
די ליציבות!
בתכלס, עד ששמעתי על המוצר הזה, שזה בעצם שמונה יחידות מאותו הדבר, הסתובבתי בעולם בגישה שרמקול מוכרח לעמוד יציב בלי שום יכולת להתנדנד, במיוחד כשמדובר על במה גדולה יחסית כמו הרמקול שלי, ששוקל כמו מתאגרף בקצה העליון של המשקל הכבד, קילו אחד לפני שאומרים לו, ״שמע, רד קילו, אחרת אתה לא כבד, אתה דובון״. וכן, זה קצת מפחיד לנדנד רמקול כזה, אבל פתאום מגלים שאפשר לשלב בין נידנוד הרמקול לשיפור לשיפור הצליל וכשההנדסה טובה, והחומרים חזקים, רמקול יכול להתנדנד בביטחון זה אפילו מרשים מאוד.
המטרה היא שבסוף הרמקול יהיה מנותק מהסביבה, המגע שלו עם הקרקע מוסיף עוד רזוננס שבסופו של דבר מגיע למאזין. הרצפה מחזירה לרמקול פידבק וגם זה, מה לעשות, מבאס את הצליל והוא ידווח לך שהוא לא מבסוט. איך? פגיעה קלה (או גדולה) במיקרו דינמיקה, בפרטים, ברזולוציה. כשהמטרה היא בסוף להוריד כמה שיותר ״בוץ״ מהמערכת ולקבל את הצליל הכי נקי, הכי צלול, הכי שקוף.
אז בדיוק מאותה אסכולה של שידה למערכת, פטיפונים ומכשירים שונים, כך הם אביזרי שיכוך לרמקולים. יש את הרכים (ספספנשיין) יש את הקשיחים (סוליד). הטענה היא שיש רזוננס שלא ניתן להתנגד לו, אז נזרום איתו. לרוב זה מגיע עם תג מחיר מרשים, לעיתים נדירות לא. ואני טרם נחשפתי לאותו מצב נדיר של רכיב אקוסטי זול שיודע באמת לעשות את העבודה.
נו, צריך גם לכתוב על זה
אז מה הסיפור של המוצר הזה? באתר שלהם יש טונה של מידע מהונדס כזה, עם מדידות וגרפים, אבל בכל זאת, תפקידי הוא בין היתר לתת לכם גם מידע טכני כזה, מצ׳עמם למוות, ובשביל להוכיח שהתעמקתי גם בדברים הללו. אז הנה, לקוראים הטכנים שנורא חשוב להם לקרוא מידע כזה ובתקווה שהנתונים הללו יסבירו להם כיצד זה משפיע על הצליל. ואם נודה על האמת, אין סיבה אמיתית לחזות צליל אם אפשר פשוט להתנסות בו במציאות.
אז הנה, תתכוננו, מידע טכני - אל תעופו מהספה.
המוצר מורכב משתי שכבות. חלק עליון וחלק תחתון נפרדים. שתי השכבות נועדו לייעל את הבידוד ופיזור הרטט בכיוונים אנכיים ואופקיים. החלק העליון הינו ״קליפת״ אלומיניום המחפה על חומר ויסקו אלסטי שנקרא ViscoRing.
ה-ViscoRing פועל כקפיץ דחוס התומך בציוד תוך שהוא מבודד אותו מרטט בכיוון האנכי אותו ניתן להחליף בהתאם לטווח המשקל עליו מיועד לעמוד הרכיב. החלק התחתון משלב מיסבי זרקוניה ואלמנטים ויסקו אלסטיים כדי לשפר את הבידוד והשיכוך האופקי.
המיסבים הגדולים מתגלגלים על מסלולים שנוצרו מפלדה מוקשה מלוטשת כדי למזער את ההתנגדות לגלגול. ניתן לשחרר את החלק התחתון כדי להקל על כוונון גובה של כמעט 3/4 אינץ' (20 מ"מ). ואם יש לכם שטיח, ניתן להוסיף ספייקים על מנת לחדור אותו. אין להניח את המוצר הזה על שטיח בלעדיהם, הוא מוכרח להיות מונח על רצפה יציבה.
ואם כבר טכני, אז מדידות. ונראה לי שהן מדברות בעד עצמן, הפערים בין מוצר מורכב ומושקע, הם המון הנדסה מאחור עושים משהו שסתם ספייקים לא יעשו לעולם.
ההדמיה האדומה נמדדה בשימוש בספייקים, ההדמיה הכחולה נמדדה עם המוצר הנבחן.
אז יופי. משתמשי האוזניים, נא להתפקד.
היו אצלי טונה וחצי (אולי טיפה יותר, לא שקלתי) של מוצרים שהמדידות הראו כמה הם טובים אבל נשמעו מזה בסדר. לא משהו שהמדידות הצליחו להעביר תכלס לאוזן. באקוסטיקה זה שונה, המדידות בהחלט מוחלטות. פחות רזוננס יתבטא בשינוי בצליל. הבעיה היא שרוב המוצרים הללו שדחפתי מתחת לרמקולים שלי, ועשיתי את זה לא פעם, ייבשו לי את המערכת באופן כזה שאפילו גשם לא הצליח להכנס לחדר. כלומר: בית עלמין אודיופילי. וזה מזה ביאס. נכון, קיבלתי עוד קצת פרטים ורצפת הרעש ירדה, עוד נקיון אבל איבדתי את הקסם הזה שבהולוגרפיה, הצליל הפסיק לרחף והיה נטוע מדי, אנליטי מדי. אחרים פשוט ייבשו את הצליל מבלי להוסיף דבר. ובכל אחד מהם מצאתי חסרונות כאלה שבסופו של דבר למדתי לחיות איתם.
המוצר הזה עושה משהו אחר. הוא מצליח אשכרה רק לשפר. התחושה היא שהוא כאילו מכיר את הרמקולים ואומר לי ״שמע, אני משאיר לך את מה שאתה אוהב, ואני אנקה ליכלוך, אדייק את הבס, אוריד רצפה רעש ואשפר לך את הבמה. מתאים לך כפרה?״ ברור שמתאים. ועכשיו אני גם אספר לכם מה קרה לי במערכת.
אני אוהב את המערכת שלי, אוהב מאוד! לא סתם היא לא זזה כמה שנים טובות. אני גם לא אחד שמשדרג מהר. בשביל שאכניס משהו למערכת שלי השיפור מוכרח להיות אבסולוטי, זה אומר שאני לא מוכן להתפשר על משהו שייקח אותי הצידה. כשהתבקשתי לבחון את המוצר הזה על ידי היבואן, לא ממש התרגשתי לקראת הבאות, אמרתי לעצמי הנה, עוד איזה משהו מוגזם בתיאורים הגרפים שאני מקבל בטלפון, פלוס דיווח על אנשים שנשבעו שזה הדבר הכי טוב שקרה להם במערכת. ״יאללה, תביא, גם ככה מצ׳עמם לי ויש מלחמה בחוץ״.
עכשיו האוזן ״מדברת״
בקטעי מוסיקה קלאסית, במיוחד סימפוניה מורכבת כזו, עם מלא כלים, מספר פרמטרים קובעים אם תשמע את כולם או שחלק מהנגנים יחליטו שהם עושים שביתה איטלקית ולא מנגנים. זה יוצר חורים בצליל שנובעים מהמון סיבות. אם אין לכם את זה המוצר הזה לא יוסיף אותו. אבל אם יש, וזה ברקע, לא ברור במיוחד, המוצר הזה יניח על השולחן את הבהירות. וזה מתבטא יופי יופי אצלי. אתם מכירים את התיאורים הקלישאתים הללו של ״ירדה לי שמיכה מהרמקול״? אוי כמה אני לא משתמש בזה. אבל וואלה, סליחה, אני הולך להגיד את זה בצורה קצת שונה. לא היתה לי שמיכה על הרמקול משום שאני טוען שהמערכת שלי מאוד שקופה. אבל כנראה היה חסר משהו שלא ידעתי עליו. וזה בדיוק מה שקרה. הצליל הפך למפורק יותר, אבל מבלי להיות אנליטי מאידך. מדויק יותר, מבלי להיות קר וחד והכי חשוב, הולגרפי יותר והבמה שלי לאוזני היתה משכנעת עוד קודם, אבל הפעם - משכנעת באופן שעלול להלחיץ.
כלי נגינה בודדים כמו כינור, צ׳לו, קונטרבס או כלי נשיפה ממתכת או עץ קיבלו עוד הגדרה, עוד מרקם שמקרב אותם עוד יותר למציאות. זה פשוט השלים לי משהו שעד שלא שומעים אותו לא מבינים שהוא היה חסר.
הבס קיבל עוד מימד מעניין, זורם יותר, מוחשי יותר ולא בהכרח חזק יותר. הוא כאילו נישאר כמו שהוא אבל טוב יותר. תחום האמצע מופרד יותר, והתחום הגבוה קיבל רכות קלה מבלי לוותר אפילו על פרט אחד, מאידך, שם הוא לא גילה לי עוד משהו שלא הכרתי קודם ברמת הפרטים, הרזולוציה או הדינמיקה.
אבל מה שאפשר בהחלט להרגיש מהר זו העובדה שהוא כאילו הדביק לי את הצליל זה לצד זה, סגר חורים שפתאום מבינים שהיו קיימים. השיפור הוא מוחלט, ברור ואפילו משתלם (חכו שתשמעו את המחיר ליחידה).
לסיכום
צריך באמת? לא הבנתם שהמוצר הזה חירפן אותי? אבל מוכרחים לשמור על איזה שטנץ בכתבות, כי הרי מה אנחנו שווים בלי לסכם דברים?
מדובר לדעתי במוצר הטוב ביותר בשוק, ושמעתי לא מעט. המוצר היחיד שלא מניח על השולחן פשרות, היודע לטפל בדיוק במה שחסר, שלא מוסיף ממנו דבר. מה שיש לכם זה מה שיישאר, רק טוב יותר. ואם אין משהו, אז הוא לא ישלים אותו. הוא פשוט ידגיש לכם טוב יותר את מה שיש. וזה כבר שווה לא מעט. לפי מה שאני מבין, מההתנסות שלי, אי אפשר ליפול איתו בגלל מה שציינתי ממש עכשיו.
קטעים מורכבים יהפכו לכאלה שהמערכת תנגן ביותר קלות, קטעים לא מורכבים, כמו ג׳אז טריו, יספרו לכם כמה דברים היו ברקע שלא נשמעו קודם, והבמה המשופרת משמעותית תעצים את חווית ההאזנה, את הריאליסטיות ואת הצורך שלכם לפתוח את העיניים בשביל להוכיח לעצמכם שאין באמת נגנים בסלון.
ואם כבר ניכנסים לקומפלימנטים הללו, כדאי להבין שהעסק הזה לא הולך להיות זול. ולפה נדחף גם גילוי נאות, המוצרים הללו לא הולכים לחזור ליבואן, צלצלתי אליו ודיווחתי לו שזהו, זה נישאר פה - לא יוצא. ולכם אני אומר, זה אחד האביזרים הכי חשובים שקניתי למערכת שלי.
שורה תחתונה: לא צריך - הכל ברור!
מחיר: המוצר הנבחן הוא ה-Carbide Base שמחירו 1,120 ש״ח ליחידה (במקרה שלי, 8 יחידות), ניתן לשדרג ל-Carbide Base Diamond שמחירו 2,240 ש״ח ליחידה. ובעצם שאני חושב על זה, מערכת היי אנד זה עניין של כסף והתנסות. אבל לא אשנה את הפתיח בשביל זה.
יבואן: לוינסון אודיו